Holdet 2022 DA-e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Dronninglund Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anna von Undall Snebang, Gitte Snebang
Hold 2022 DA-e (1e DA, 2e DA, 3e DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb
Titel 2 Argumentation, diskurs og kampagner
Titel 3 Eksistentialisme I
Titel 4 Tidlig litteraturhistorie og DHO-optakt
Titel 5 Dokumentarforløb
Titel 6 Tema: Magt
Titel 7 FFF2 - Bæredygtighed i USA
Titel 8 Nyheder og fake news
Titel 9 Mytemotiver i dansk litteratur
Titel 10 Værklæsning: "Drømmene maler virkeligheden"
Titel 11 Humor
Titel 12 Narratologi
Titel 13 Argumentation og diskurs genbesøg
Titel 14 Realisme gennem tiden
Titel 15 Døden i litteratur og medier
Titel 16 Modernisme gennem tiden
Titel 17 Undergange og dystopier
Titel 18 Eksistentialismen genbesøg
Titel 19 Psykoanalysen i film og litteratur
Titel 20 Den nyeste litteratur
Titel 21 Værklæsning individuelt
Titel 22 Billeder genbesøg:Pressefoto
Titel 23 Tilladte digitale hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb

Introforløb
Tema: Identitet

I dette forløb bliver eleverne introduceret til en række centrale tekstanalytiske begreber. De får ligeledes kendskab til det udvidede tekstbegreb og de tre perspektiver i faget.
Formålet med dette forløb er at introducere til danskfagets primære metoder som er analyse og fortolkning.

Grundbogsstof
Fra Håndbog til dansk følgende kapitler:
-Ordenes betydninger (side 102 til 111)
-Sproglige billeder (side 112 til 122)
-Sproglige figurer (side 123 til 126)
-Retorik (side 150 til 157)
-Oversigt til film (fokus på begreberne billedbeskæring og perspektiv)

Andet litteratur
Noveller:
- Sidsel Falsig Pedersen "Heavy Metal (2005)
- Thomas Korsgaard "Vintermedister" (2017)
- Tove Ditlevesen "Taarer" (1944)
Lyrik:
- Yahya Hassan "Barndom" (2013)
- Pia Tafdrup "Min mors hånd" (1998)
Retorik:
-Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020
Medie (kortfilm):
- Mads Matthiesen “Dennis” (2007)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10,35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Argumentation, diskurs og kampagner

I dette forløb bliver eleverne introduceret til argumentationsanalyse og diskursanalyse med det formål, at de skal producere deres egen kampagne. Forløbet er en forlængelse af den sproglige del af grundforløbet, hvor eleverne blev introduceret til de basale begreber indenfor sprog og retorik. Forløbets formål er dermed at eleverne skal lære at kunne anvende sproglige og retoriske begreber sammen med begreber indenfor argumentation- og diskursteori.   

Kernestof:
Håndbog i dansk
"Argumentationsanalyse" (157-167)
"Diskursanalyse" (168-175)

Gymdansk.dk - "Diskursanalyse"
https://www.gymdansk.dk/diskursanalysens-centrale-begreber.html

Tekster
Artikel: "Amerikansk svømning viser os, hvorfor kugleskør kønsaktivisme er kvinders dødsfjende" fra Berlingske.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Eksistentialisme I

I dette forløb er eleverne blevet introduceret til eksistentialismen som både litterært og filmisk tema.
I dette forløb er det primært Sarte og Camus' perspektiver og tanker om eksistentialismen, der har været i fokus.

Teoretiske tekster:
"Men jeg er mig selv" (s. 9-15) af Preben Rasmussen

"Eksistentialisme i dansk - fra Kirkegaard til Sonnergaard" (s. 9-13 og 40-59) af Liselotte Henriksen

Andre tekster
Lyrik:
Udvalgte digte af "Digte 2014" af Theis Ørntoft
"TANKESTILLE til Chirico" af Ole Sarvig
Noveller:
"Hjulet" af Peter Seeberg
"Hullet" af Peter Seeberg
Film:
"Druk" af Thomas Vinterberg

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tidlig litteraturhistorie og DHO-optakt

I dette forløb er eleverne blevet introduceret til den tidlige litteraturhistorie. Eleverne har udelukkende arbejdet med tekster fra omkring år 1100 og frem til slutningen af det nittende århundrede. Denne litteraturhistorie gennemgang har haft til formål at give eleverne en forståelse for den litteratur, der går forud for det moderne gennembrud. Teksterne i dette litteraturhistoriske forløb er læst med det formål at forberede eleverne på at skrive DHO, som netop omhandler det moderne gennembrud og industrialiseringen.

Kernestof:
Dansk historie og litteratur - Fællesfagligt forløb om familieliv, ægteskab og seksualitet (2012) af E. Madsen, K. Olsen og O. Ravn.
(s. 19-23, 43-46, 69-73 og 93-94)

Litteraturhistorisk oversigt (2006) Ole Ravn.
(s. 8-11, 13-18, 22-26 og 30-39)

Indidansk.dk: "Romantikken"
https://indidansk.dk/romantikken/

Tekster
Folkeviser:
Elverhøj
Torbens datter

Komedier:
Ludvig Holberg: Jeppe paa bjerget (1722) (uddrag)

Lyrik:
Thomas Kingo: Hyldestdigt til Peter Griffenfeld - Du, vor Danmarks ros (1673)
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land (1819)
Adam Oehlenschlägers: Morgen-Vandring (1860)
Adolph Wilhelm Schack von Staffeldt: Indvielsen (1804)
H. C. Andersen: Hist hvor vejen slår en bugt (1829)
H. C. Andersen: I Danmark er jeg født (1850)
Peter Faber: Højt fra træets grønne top (1847)


Novelle:
Herman Bang: Den sidste balkjole (1887)

Drama:
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1879)

Film:
"En kongelig affære" (2012)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10,45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Dokumentarforløb

I dette forløb bliver eleverne introduceret til dokumentargenren, til en række dokumentarfilm og en dokumentarserier. Formålet er, at eleverne får kendskab til dokumentarens genretræk og til de forskellige typer dokumentarer. Formålet med denne introduktion til genren er udelukkende at lære eleverne at lave en citatanalyse af en dokumentarfilm ved hjælp af filmiske virkemidler.

Kernestof:
Håndbog til dansk
"Dokumentarfilm og Mockumentory" (s. 228-237)
"Medieanalyse af dokumentarfilm" (s. 314-315)
"Oversigt til film - filmiske virkemidler" (s. 325-337)

Dokumentarfilm:
"Herlufsholmshemmeligheder" (2022) En TV2-dokumentar
"Gina Jaqueline - En sugardaters fortælling" (2017) episode 1. En DR-dokumentar

Eleverne har ligeledes arbejdet med en selvvalgt dokumentar.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tema: Magt

Temalæsning: Magt

I dette forløb har vi arbejdet med en række tekster og medietekster med fokus på temaet magt. Forløbet strækker sig over syv moduler, hvoraf to af modulerne er en del af nogle fælles temauger, der handler om bæredygtighed og innovation. I disse temauger har vi læst klimalitteratur med fokus på naturens magt.

Fiktion:
Medietekster:
"Exit" afsnit 1 sæson 1 (2019) på DR.dk
"The day after tomorrow" (2004)

"Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" af Glen Bech (uddrag - s. 54-61).
"Klump" (2023) af Katinka Bjerregaard (uddrag - s. 73,83 og 99)
"Mor - En historie om blodet" (2016) af Maja Lucas (uddrag s. 34-36)
"Mit arbejde" (2020) af Olga Ravn (uddrag s. 94-95)
"Lysternes have" (ca. 1490) af Hieronymus Bosch (maleri)
"Digte 2014" (2014) af Theis Ørntoft (uddrag s. 5,9,11,15,16,17 og 34)

Artikler:
"Er jeg berettiget til en traumatisk barndom Glenn Bech"? (2023) af Helle Malmvig i Weekendavisen.

"Af materialitet er du kommet" (2015) af Tobias Skiveren og Martin Gregersen i Information.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 FFF2 - Bæredygtighed i USA

I dette FFF-forløb skal I arbejde med nedenstående problemformulering, hvori der også skal inddrages innovation og innovationskriterierne.

Problemformulering: Hvordan kan man skabe en mere bæredygtig udvikling i USA?

Jeres besvarelse af opgaven skal indeholde svar på disse spørgsmål:
1) Hvad er FN´s 17 verdensmål for bæredygtighed? Se bl.a. dette link: Verdensmålene | Verdensmålene.dk (verdensmaalene.dk)
2) Hvilke problematikker med hensyn til bæredygtighed inden for jeres område findes der i USA. Desuden skal I analysere, hvordan amerikanske forhold adskiller sig fra danske forhold inden for jeres område.
3) Hvad kan en selvvalgt virksomhed/organisation/parti gøre for at skabe en mere bæredygtig udvikling inden for jeres område? I skal her udarbejde en kampagne, der viser jeres løsningsforslag.

Alle spørgsmålene besvares i et skriftligt dokument til Gitte og Martin. Omfanget skal være på 4-5 normalsider (en normalside er 2400 tegn inklusiv mellemrum).

Alle skal INDIVIDUELT sende det skriftlige produkt til Lectio under opgaven ”FFF2”. Det skal sendes som et Word-dokument torsdag den 28/9 kl. 11.50.


Produkt:
Der skal udarbejdes et skriftligt produkt (4-5 normalsider) med de vigtigste pointer i jeres besvarelse af problemformuleringen. Det skriftlige produkt skal opfylde de formelle krav til en skriftlig opgave (fx hele sætninger, faglighed, noter, kildehenvisninger). Se SRP-Håndbogen for de formelle krav.

Der skal desuden laves en mundtlig fremlæggelse af spørgsmål 3. Varigheden er maksimalt 15 minutter.

Den mundtlige fremlæggelse skal indeholde:
● en præsentation af jeres kampagne og løsningsforslag
● en faglig motivation af forslaget
● en vurdering af forslaget ud fra de fem bedømmelseskriterier til innovation (se nedenfor).
● metoder og fagligt materiale fra begge fag
I bedømmelseskriterierne indgår også den mundtlige formidling, kropssprog, Power Point etc.

Efter afleveringen af det skriftlige produkt skal grupperne arbejde med feltarbejde i New York. Mere herom torsdag den 28/9 over middag.


Fem bedømmelseskriterier af innovative løsninger

1. Nyhedskriteriet:
• Er der tale om lille (inkrementel/moderat) eller stor (radikal) innovation?
• Er der tale om privat/individuel elle betydelig (absolut) samfundsmæssig innovation?
• Er løsningsforslaget innovativt rent subjektivt (dvs. nyt for jer) eller objektivt (dvs. nyt for menneskeheden)?
2. Forbedringskriteriet:
• Er forbedringerne partikulære (dvs. en forbedring for en, få, lokalt) eller almene (dvs. en forbedring for alt og alle)?
• Inddrager I viden om værdimålestokke og måleredskaber til at vurdere, hvorvidt forslaget er ”forbedrende”? M.a.o: kan I ”måle” om jeres forslag er en forbedring?
3. Faglighedskriteriet:
• Inddrager I faglig viden om ‘den gamle verden’ og dens tænkemåder? M.a.o: Har I faglig viden om det problem, som jeres forslag skal løse?
• Inddrager I viden om aktuelle problemer og tænkning, der begrunder relevansen af nytænkende forbedringer?
4. Konsekvenskriteriet:
• Er forslaget etisk forsvarligt eller har det nogle utilsigtede omkostninger?
• Forslagets øvrige konsekvenser, fx samfundsmæssige, økonomiske, æstetiske eller miljømæssige.
5. Relevanskriteriet:
• Har I afprøvet/udviklet løsningsforslaget i samarbejde med ”agerende praktikere” for hvem forslaget har umiddelbar relevans?
• Hvordan har I anvendt den eksterne partners viden og feedback?



Områder som grupperne skal arbejde inden for:
1. Fattigdom (verdensmål 1)
2. Sundhed (verdensmål 3)
3. Uddannelse (verdensmål 4)
4. Ligestilling mellem kønnene (verdensmål 5)
5. Klima (verdensmål 13)

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2e FFF2 28-09-2023
Skitse feltarbejde i New York 28-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Nyheder og fake news

Grundbogsstof:
Ole Schultz Larsen "Håndbog til dansk"
s. 198-227

Uddrag af en række aviser.  

I dette forløb har eleverne arbejdet med nyheder generelt, nyhedskriterier og fake news. Eleverne har i grupper arbejdet med hver deres avis og lavet hver deres analyse og præsentation heraf.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Mytemotiver i dansk litteratur

Mytemotiver i dansk litteratur

I dette forløb arbejdes med myter og den måde de optræder i tekster på. Fokus tekstanalyse og fortolkning med fokus på den betydning, som allusioner til myterne kan generere.

Følgende myter er med i dette forløb:
Syndefaldsmyten
Ødipusmyten
Ikarosmyten
Narcissusmyten

Fra "Mytemotiver i dansk.Litteratur - en antologi" af Ove benn og Jørn Jacobsen:
s. 11-13, 39-42, s. 101-105, s. 130-143

Naja Marie Aid "Den blomstrende have"
og "Som englene flyver" og "Latter"
af "Ovids forvandlinger"
Karen Blixen "Vinger"
Pia Tafdrup "Med åbne øjne i vandet"
Bjarne Reuter "Lille spejl på væggen der"


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Værklæsning: "Drømmene maler virkeligheden"

I dette forløb har eleverne læst værket "Drømmene maler virkeligheden" (2022) af Tobias Rahim. Værklæsningens fokus er "den moderne mand i det 21. århundrede".

Primærlitteratur:
-Værk: Drømmene maler virkeligheden

Sekundærlitteratur:
-Jørn Ingemann Knudsens artikel "Lyrik" (2015) fra Dansksiderne.dk.

-Danskhåndbogen: s. 80+81

-Tobias Rahim: "Når mænd græder" (2022)

-Politiken: "Manderollen skal genopfindes, men pas på faldgruberne" (2023).

-Dokumentar: Nationalromantik 2021

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Humor

Dette forløb handler om humor og de virkemidler der anvendes for at skabe humor. Eleverne får kendskab til tre overordnede teorier: overlegenhedsteorien, forløsningsteorien og uoverensstemmelsesteorien. I forbindelse med analysen af sitcom-serien "Klovn" har eleverne stiftet bekendskab med begrebet "fiktiobiografisme".  

Litteratur/medietekster:
"Humor i dansk" (2007) af Michael Balle Jensen, s. 7-13)

Videnskab.dk: Et uddrag af artiklen "Klovn – En virkelig klovn" (2010)

Uddrag af "Gud taler ud" (2004) af Jens Blendstrup

Film: "Sorte kugler" (2009)

Sitcom: Klovn
"Farvel igen mor" - episode 10 sæson 1
"Unge hjerter" - episode 1 sæson 4



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Narratologi

Dette forløb handler om narratologi. Eleverne har fået kendskab til en række begreber der hører under henholdsvis fortælleforhold og komposition.

Tove Ditlevsen: "En morgen i et villekvarter" (1952)

Værklæsning : Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagen (1828)

Eleverne har ligeledes stiftet bekendskab med remediering og lavet en remediering af Sildig Opvaagen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Argumentation og diskurs genbesøg

Vi genbesøger argumentation og diskurs

Repetition af argumentyper, diskursanalysebegreber.
Materiale fra tidligere forløb genopfriskes.

Håndbog til dansk s. 157-174

Analyse af nytårstaler.

Hus-forbi talen næranalyseres.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Realisme gennem tiden

Realisme i forskellige klæder

Nedslag : Poetisk realisme, Det mopderne gennembrud, "Det folkelige gennembrud" / 30er-realisme/psykologisk realisme i 60erne/hverdagsrealisme i 70erne og minimalistisk realisme i 90erne og 00erne samt autofiktion.

Litteraturhistorisk læsning på Litteraturportalen om de forskellige perioder.
Kopiark om realismen som stilart.

Film: Der kommer en dag (medieværk)

Thomasine Gyllembourg "Den lille Karen" (1830)

Herman Bang "Pernille" og "Foran Alteret"

Jeppe Aakjær "Jens Vejmand"
Nexø: "Tyvetøs"
Nexø "Murene"

Hans Kirk "En Plads i Verden"
Mogens Klitgaard "Der sidder en mand i en sporvogn"
Mogens Klitgaard "Sangen om Larsen"

Martin A. Hansen "Agerhønen"
Anders Bodelsen "Pointen" og "Signalet"


Dan Turell  "Ismejeriet"
Vita Andersen "Hvad tror du jeg tror"

Den nye realisme
Fra "Nye øjne at se med" af Grøn og Johannesen (2006) om virkelighedstemaet i ny dansk realisme s. 9-25 (kopiark)

Helle Helle "Globryllup"
Kathrine Marie Guldager "Nørreport"
Jens Blendstrup "Sofus er læge..."
Sidsel Falsig "Heavy metal".
Julia Butschkow "Kartofler med noget grønt" (2011)

Maja Lee Langvad "Hun er vred.." (2014)
Afsnit af TV-serien "Klovn".

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 4,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Døden i litteratur og medier

Døden i litteratur og medier

Vi arbejder med forestillinger om og holdninger til døden i vores kultur.

Fra "Døden - fra sagatid til senmodernitet" af Rasmus Hyllested og Mimi Olsen:
Dødens Historie s. 24-26
Diskurser om døden s. 145-150
Døden i medierne s. 161-168

Medietekster:
Dr-dokumentar: Indefra med Anders Agger om børnehospice.
Dagens nyhedshistorier om døden med fokus på nyhedskriterier og appelformer.
Popsange om døden:
Nik og Jay "En dag tilbage"
Anne Linnet "Atter en dag"
Thomas Helmig "Hugos Vuggevise" samt anmeldelser af sangen.

Artikler:
"Levende dødsritualer verden over" (Politiken 15/10 2017)
Ugeskrift.dk: At vække døden til live

Litteratur:
Naja Maria Aidt: "Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage" s. 259-264
Helge Rode "De døde"
Helge Rode "Den døde"
Morten Nielsen "Døden"
Grethe Risbjerg Thomsen "Måske en martsnat"

Besøg på Dronninglund kirkegård. Her studerende vi gravsten med henblik på at arbejde med sprogliggørelsen af døden.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Modernisme gennem tiden

Modernisme gennem tiden
Fokus: Stilistiske virkemidler

Vi følger udviklingen fra romantikken over  symbolismen i 1890erne frem mod nutidens lyrik.
Vi slår ned på :
Romantik
Symbolisme
Ekspressionisme
Surrealisme
Eksistentialisme i lyrikken (1940erne)
Postmoderne lyrik
90er-lyrik
Økolyrik
Poesi.dk

Litteraturens Veje om de forskellige ismer samt Litteraturportalen
Desuden fra Danshåndbogen samt kopiark om stilistiske virkemidler og billedsprog (Troper og figurer).

Romantik: Grundtvig "De levendes land"
Symbolisme: Johs. Jørgensen "Mørke"
Sophus Claussen "Rejseminder"
Sigbjørn Obstfelder "Jeg ser"
Ekspressionisme : Broby Johansen "Bordelpige dræber ufødt" og
Tom Kristensen "Det blomstrende slagsmål"
Johs. V Jensen "På Memphis Station"
Surrealisme: G.M. Petersen "Det underste land"
Schade "På cafe"
Eksistentialisme : Ole Sarvig "Husene"
Ole Wivel "Fisken"
Konfrontationsmodernisme: Benny Andersen "Man Burde"
Hverdagsrealisme: Vita Andersen "Fredag, lørdag, søndag"
Dan Turell "Gennem byen en sidste gang" og "Livet i Istedgade"
Postmoderne lyrik: Michaels Strunge "Nat i Electricity"
Pia Tafdrup "I spejlet"
90erlyrik : Kirsten Hammann "Jeg er så træt af min krop"
og Søren Ulrik Thomsen "Angst" og "Jeg er blevet for lille til mit liv" og "Levende"
Yahya Hassan "Barndom"
Theis ørntoft "Digte" (2014) - Sort Frekvens.
Casper Eric "Nike"
"Avatar" - Vi lever så længe dem som kendte os lever.
Tobias Rahim "Når mænd græder"

Ialt ca 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 4,45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Undergange og dystopier

Undergange og dystopier

I dette forløb arbejder vi med temaet undergange ud fra forskellige vinkler:
Fra "Undergange - Apokalypser i litteratur og medier "af Sune Weile og Mia B. Nedergaard:

Religiøse undergange s. s. 15-21
Krig og undergang s. 41-48
Klimaapokalypsen s. 77-83
Den store pandemi s. 107-114

Medietekster:
Den danske dramaserie "Familier som vores" (DR, afsnit 1)
The Walking dead (HBO serie, introafsnit)

Uddrag af "Vølvens spådom"
Tom Kirstensen "Landet Atlantis"
Yahya Hassan "Knæl for monsunen"
Tom Kristensen "De kommende"

Artikler om Greta Thunberg og hendes rolle i klimakampen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7,4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Eksistentialismen genbesøg

Eksistentialisme

Vi genopfrisker den ateistiske eksistentialisme fra tidligere forløb med fokus på Sartre og Camus.

Vi supplerer med Søren Kierkegaards eksistentialisme med fokus på arketyperne.
Hvordan kan Kierkegaards arketyper bringes i anvendelse?

Vi lægger op til en sammenligning med det psykoanalytiske menneskesyn, der følger umiddelbart efter dette forløb.
Den eksistentialistiske fortolkning bringes i anvendelse i forbindelse med de anførte tekster og det filmiske værk under førløbet om psykoanalyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Psykoanalysen i film og litteratur

Freuds psykoanalyse

Teori om Freuds psykoanalyse:
Fra "Det Ubevidste - en antologi" - om Freuds personlighedsmodel, forsvarsmekanismer og drømme.

Rødhætte
Tove Ditlevsen: Vorherrebevares
Christian Kampmann "Emilie Gruen"
Folkevise: Elverhøj
Kortfilmen "Dennis"
Diverse billeder og reklamer

Film: Speak no evil af Christian Tafdrup 2023
Filmisk værk.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4,45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Den nyeste litteratur

Den nyeste litteratur

Digte:
Cecilie Lind "Mit barn"
Lone Hørslev "Giftige blomster"
Sebastian Nathan (uden titel)
Zakarias Rask:
"introspektion"
"Biologipoesi"
"Jeghedssyge"
"Anatomi"
"Ugjort"

Noveller:
Jens Blendstrup "Sofus er læge og mor er syg"
Kathrine Marie Guldager "Nørreport"

Fra "Nye øjne at se med - virklighedstemaet i ny dansk realisme" af Rasmus Grøn og Stine Johansen:
Introduktion s. 9-23 om typiske kendetegn ved den nye realisme.
Dokument om upålidelige fortæller.
Dokument om minimalisme.

Fokus på genretræk i teksterne: Det dobbelte blik på virkeligheden, upålidelige fortællere og minimalistisk skrivestil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 1,45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 21 Værklæsning individuelt

Alle læser 2 værker efter eget valg:

Krav: Et værk skal være dansk og et værk skal være atofiktion.

Genrebevidsthed og læseoplevelse er i fokus.

Individuel fremlæggelse for klasssen mundtligt, alternativt skriftligt.

Mål: At øge læsekompetencen og læseglæden.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2,45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 22 Billeder genbesøg:Pressefoto

Billeder i medierne

Fokus: Pressefotoet og dets betydning

Vi ser på forskellige prisvindende pressefotos og forholder os til, hvilken betydning de kan have for den enkelte og samfundet.

Fra "Krydsfelt - grundbog til dansk" s. 366-371
Diverse pressefotos.

Formål: At se hvordan billeder kan indgå i diskursændringer i samfundet.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1,45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 23 Tilladte digitale hjælpemidler

En oversigt over tilladte digitale hjælpemidler til eksamen:

SYNONYMORDBOG
https://www.synonymbog.com/

ORDBOG
https://www.ordbogen.com/da/

ORDNET
https://ordnet.dk/

MINLÆRING
https://minlæring.dk

FILMCENTRALEN - LEKSIKON OVER FILMISKE VIRKEMIDLER
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler

FAKTALINK
https://faktalink.dk/

FAGBEGREBER, ANALYSEMODELLER ETC.
https://www.gymdansk.dk/

Analysemodeller mm.
https://indidansk.dk/

Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer