Holdet 2022 HI-ab - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Dronninglund Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jesper Larsen, Lars Nørgaard Jørgensen
Hold 2022 HI-ab (1ab HI, 2ab HI, 3ab HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Danmark i vikingetiden
Titel 2 2. Europæisk middelalder og renæssance
Titel 3 3. Danmark besat (DHO)
Titel 4 3. Danmark besat (Matador - samlet forløb med DHO)
Titel 5 4. 1930'erne, Nazismen og holocaust
Titel 6 5. Den kolde krig og de store kriser.
Titel 7 6. Demokrati, andelsbevægelse m.m.
Titel 8 7. Globalisering og afkolonisering
Titel 9 8. Kina fra kejserdømme til kapitalisme
Titel 10 9. Romerriget
Titel 11 10. Det vilde vesten
Titel 12 Afsluttende overbliksforløb (inkl. repetition)
Titel 13 Tilladte elektroniske hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)


Titel 3 3. Danmark besat (DHO)

Hovedspørgsmål
Hvordan kommer erindringen om og tolkningen af besættelsen af Danmark d. 9. april 1940 til udtryk i nutidig politik og kommunikation?

Besvarelsen skal indeholde

1. En redegørelse for udviklingen i samarbejdspolitikken mellem Danmark og Tyskland i perioden 1940-1943.

2. En kildekritisk undersøgelse samt analyse og fortolkning af hvordan og til hvilket formål Anders Fogh Rasmussen anvender og italesætter erindringen om besættelsen i sin tale i forbindelse med 60-årsdagen for samarbejdspolitikkens ophør d. 29. august 2003.

3. En diskussion af, hvorvidt Anders Fogh Rasmussens holdning er rimelig. Diskussionen skal tage udgangspunkt i tekst nr. 10 i materialesamlingen til DHO.


Krav til metode og videnskabsteori
- I indledningen inddrages ét relevant videnskabsteoretisk begrebspar, faktuel og normativ, dette introduceres i løbet af skrivedagene.
- Underspørgsmål 1 er af redegørende karakter, og skal besvares med henvisninger til mindst to forskellige fremstillinger (fx grundbøger).
- Underspørgsmål 2 er tværfaglig og kræver anvendelse af historiefaglig og danskfaglig metode. Dels behandles talen kildekritisk med fokus på kontekst og historiebrug og dels gennemføres en argumentations- og retorisk analyse af talen med inddragelse af viden om kommunikation og sproglige virkemidler.


FAGLIGE MÅL (DANSK)
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst (mundtligt), skriftligt (såvel som multimodalt)
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere (fiktive) og ikke-fiktive tekster i alle medier
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.

KERNESTOF (DANSK):
Det sproglige perspektiv:

Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder (litterære tekster), argumenterende tekster og taler. Der trækkes på elevernes viden fra almen sprogforståelse.
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation

FAGLIGE MÅL (HISTORIE)
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

KERNESTOF (HISTORIE)
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk stil 6 (ana. artikel genskriv + perspek) 24-03-2023
DHO disposition 21-04-2023
Skriveøvelse 3 (danskfaglig viden talegenrer m.m.) 22-04-2023
DHO 26-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer






Titel 9 8. Kina fra kejserdømme til kapitalisme

Fokusområder:
Kejserdømmet og kejserdømmets fald 1911
Uro, kaos, borgerkrig, japansk besættelse (1911-1949)
Maos Kina (1949-1976), herunder Det Store Spring Fremad og Kulturrevolutionen.
Dengs økonomiske reformer efter Maos død
Massakren på Den Himmelske Freds Plads i 1989
Kina i dag - kommunistisk og/eller kapitalistisk?

Grundbog: Mette Holm: Kina fra kejserdømme til kapitalisme (2.udg.) (2014).
Grundbogen blev suppleret med kildemateriale fra bogens hjemmeside samt forskellige propagandaplakater, diverse klip fra youtube mv.

Forløbet afsluttedes med et miniprojekt, hvor eleverne i grupper undersøgte og fremlagde om forskellige emner på baggrund af opstillede historiske problemstillinger og nutidsperspektiveringer.
Emner, der blev holdt oplæg om:
Menneskerettigheder
Miljø/klima
Taiwan
Hongkong
Kina-USA
Kina-Afrika
Kina-Danmark
Kina-Rusland/Ukraine
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 9. Romerriget

Indhold:
Gennemgang af Romerrigets geografiske og politiske udvikling i republikkens tid og i kejsertiden.
Temaer: Land vs. by, Pompeii, den romerske familie, slaver, Romerrigets undergang.

Fremstillingsstof:
Jesper Carlsen: Romerriget (2001). s.9-16, 21-25, 30-35, 44-49, 60-68, 70-78.
Knud Helles: Romerriget (1987). s.82-85 (om Romerrigets sammenbrud).

Kildemateriale:
Kilder fra Carlsen:
Tekst 2: Quintus Cicero: Kortfattet vejledning i valgkamp.
Tekst 4: Augustus, Res gestae
Tekst 7: Cicero, Om pligterne
Tekst 18: To gravepigrammer
Tekst 19: 2 gravindskrifter fra Rom og andre byer i Romerriget
Tekst 25: Columella, Om landbrugsslaver
Tekst 26: To lejekontrakter fra Pompeii

Kilder fra Helles:
s.62-65. Bykort, grundplaner mv. fra Pompeii
s.66-67. Tacitus om drabet på Pedanius Secundus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 10. Det vilde vesten

Forløb med fokus på etableringen af USA i perioden fra de første kolonister til ca. 1. verdenskrig. Belyst ved fremstillingstof og kilder.

Temaer: Koloniseringen af Amerika, uafhængigheden af England, grundlæggelse, territorier, indvandring, nybyggere på prærien, pionérånden, Manifest Destiny, the Frontier, City Upon a Hill, indianerne, slaveriet, borgerkrigen, på vej mod en stormagt

Hertil kommer et fokus på historiebrug - hvordan bruges den tidlige amerikanske historie i dag?

Forløbet afsluttedes med at vi så og diskuterede spillefilmen "Udvandrerne" (2022) om svenske udvandrere til Minnesota i midten af 1800-tallet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Afsluttende overbliksforløb (inkl. repetition)

Afsluttende forløb med fokus på det brede overblik over historiens udvikling fra de tidligste kulturer til i dag, periodisering mv.

Undervejs repeterede vi forløb - særligt forløb fra 1g og 2g (som var med en anden lærer).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Tilladte elektroniske hjælpemidler

ordnet.dk
ordbogen.com
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer