Holdet 2022 HI-e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Dronninglund Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jesper Larsen, Ole Bjørn Petersen
Hold 2022 HI-e (1e HI, 2e HI, 3e HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Vikingerne
Titel 2 2. Fra enevælde til demokrati
Titel 3 3. Opdagelsernes tid
Titel 4 4. Den spanske erobring aztekerriget
Titel 5 5. Det antikke Grækenland
Titel 6 6. USA's historie
Titel 7 7. Den kolde krig
Titel 8 8. De muslimske imperier
Titel 9 9. Det gode samfund
Titel 10 10. Vejen til 2. verdenskrig og Holocaust
Titel 11 11. Kina fra kejserdømme til kapitalisme
Titel 12 Afsluttende overbliksforløb (inkl. repetition)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 2. Fra enevælde til demokrati

DHO er om det moderne gennembrud - forløbet varmer op til det ved at se nærmere på udviklingen fra den enevældige stat over landboreformerne og vejen frem mod demokrati. Dette forløb vil senere uddybes eller suppleres med et tværgående forløb om styreformer og magtskifte - reformer eller revolutioner - og magtens mænds evne eller mangel på samme til at være på forkant med udviklingen og til at lytte til befolkningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer






Titel 8 8. De muslimske imperier

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 10. Vejen til 2. verdenskrig og Holocaust

Forløb med fokus på 2 verdenskrig og Holocaust. Herunder:

Tysklands udvikling i mellemkrigstiden, særligt: nazismens fremkomst og magtovertagelse, den nazistiske ideologi, racelære og Nürnberglove, Krystalnatten 1938, nazistisk propaganda og påvirkning af ungdommen.

Krigens gang, særligt Hitlers udenrigspolitik, den engelske appeasement-politik, krigens udbrud og udvikling, østfront og vestfront (fra D-dagen), sejrherrernes interesser og interesseområder.

Holocaust, særligt midler og fremgangsmåder i folkedrabet (herunder fokus på Auschwitz), aktører (aktive/passive), redningen af de danske jøder.

Erindringen om Holocaust blev bearbejdet ved bl.a. at se filmen Schindlers liste.

Forløbet afsluttedes med at arbejde med begrebet folkedrab og Gregory Stantons 10 stadier for et folkedrab. Eleverne undersøgte i grupper andre folkedrab end Holocaust, holdt klasseoplæg om disse.
Oplæg om folkedrab i Armenien, Bosnien, Cambodia, Dafur, Irak, Rwanda.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 11. Kina fra kejserdømme til kapitalisme

Forløb med fokus på Kinas udvikling fra kejserdømmets fald til nutidens Kina.

Fokusområder:
Kejserdømmet og kejserdømmets fald 1912
Uro, kaos, borgerkrig, japansk besættelse (1912-1949)
Maos Kina (1949-1976), herunder Det Store Spring Fremad og Kulturrevolutionen
Dengs økonomiske reformer efter Maos død
Massakren på Den Himmelske Freds Plads i 1989
Kina i dag - kommunistisk og/eller kapitalistisk?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Afsluttende overbliksforløb (inkl. repetition)

Afsluttende forløb med fokus på det brede overblik over historiens udvikling fra de tidligste kulturer til i dag, periodisering mv.

Undervejs repeterede vi forløb - særligt forløb fra 1g, 2g og begyndelsen af 3g ssom var med en anden lærer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer