Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Dronninglund Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Per Krogh Mikkelsen
|
Hold
|
2022 SA-c SAs (1c SAs, 2c SAs, 3c SAs)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ulighed i Danmark (Grundforløb)
Fokuspunkter:
- Introduktion til samfundsfaglig metode
- Fra det traditionelle til det senmoderne samfund
- Varierende livsformer
- Livsstile, Minervamodellen
- Levevilkår, Social stratifikation med foks på relativ og absolut fattigdom
- Pierre Bourdieus kapitalformer
- Ulighed/Fattigdom
- Social stratifikation og social arv
- De klassiske ideologier
- Ideologiske forgreninger
- Partier og ideologier - mellem fordelings - og værdipolitik
- Partiadfærd. Adfærdstrekanten, Down's model og Molins model.
- Miniprojekt om de politiske partier ved undersøgelse af partiernes adfærd og herunder mærkesager.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestofområde:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Metode
- komparativ metode og casestudier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
En god økonomi i Danmark?
Fokuspunkter:
- Plan, Markeds - og blandingsøkonomi
- Kriterierne for en god økonomi- økonomiske mål samt balanceproblemer i dansk økonomi.
- Økonomiske styringsredskaber.
- Det økonomiske kredsløb
- Konjunkturudvikling
- Økonomiske dispositioner med fokus på bæredygtighed.
- Styringsredskaber og målkonflikter
- Strukturpolitiske udfordringer med fokus på demografisk udvikling og velfærdsteknologi.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestofområde:
Sociologi
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Samfundsøkonomiske mål: Bæredygtig økonomi
-
DRTV - Explainer: Hvad er inflation?
-
Kvantitativ produktionsfaktorinputs.png
-
Gruppe 1
-
Kattegatbro kan skubbe gang i økonomien, *Videnskab.dk 14 maj 2010
-
Deadline ( 22.10.2021 ), Energipriserne, efterspørgslen, inflationen og leveomkostningerne stiger globalt, men betyder det, at vi i Danmark risikerer en overophedet økonomi som i 1970'erne? Skal finanspolitikken strammes? Analyse ved lektor Birte Lar
-
1 Finanspolitik
-
2 Pengepolitik
-
Sammenlign - Struktur.pdf
-
Aflevering 1.pdf
-
Sammenlign i samfundsfag. Version 3 forår 2022.pdf
-
Opgavetyper i skriftlig samfundsfag (Sammenlign)
-
Sammenlign de syn på konsekvenserne af EU (Eksempel).docx
-
LedesÃÂ_tninger - Sammenlign.doc
-
Deadline ( 22.01.2020 ) Indholdsbeskrivelse: Hovedemner: Danmark er berømt for sin flexicurity-ordning, men dagpengesatsen og -perioden forringes løbende, og mange lønmodtagere føler sig tvunget til at købe private lønforsikringer, så både SF og Enhe
-
Unik dansk model under pres – derfor kræver 3F mere i dagpenge, Berlingske . 28. maj 2021
-
VIDEO Hvad er en konkurrencestat, Bjarne Corydon? DR 30. SEP 2013
-
Psykologforening: Danskerne piskes til at være konkurrencestatens fodsoldater
-
Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2023
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Magt og demokrati
Fokuspunkter:
- Demokrati og medborgerskab
- Politik og politiske styreformer
- Identifikation er demokratiske strukturer
- Den parlamentariske styringskæde og magtdeling i det danske system
- Mediernes rolle og den demokratiske samtale
- Medierne - den fjerde statsmagt? Mediernes funktion i demokratiet
- Medieret kommunikation og medialisering
- Danskernes brug af forskellige medier
- Kampen om den politiske dagsorden - fokus på diskursiv magt
- Politisk deltagelse og debat på sociale medier
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestofområde:
Sociologi
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
Metode
- komparativ metode og casestudier
.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Global undersøgelse: Mistillid til demokratiet er markant – ikke mindst i demokratier, Mandag Morgen, 22. juni 2018
-
Måling: Næsten hver anden har mistet tillid til systemet, Jyllands-Posten, 10. september 2022
-
Magtens tredeling | Hvorfor er magten delt i tre?, Danmarks Domstole.
-
dk-grundloven_letdansk, Borgernes rettigheder (s.72-89)-2.pdf
-
POPULISME | popuˈlismə |sb. -n 1 en folkelig politisk retning som går imod en statslig centraliseret styring af økonomi og politik2 bestræbelser på at appellere til den brede befolkning: partiets populisme samler mange frustrerede vælgere | ved at ba
-
Demokratiformer.png
-
Hal Koch og Alf Ross.docx
-
Demokratikanon, Undervisningministeriet - Hal Koch og Alf Ross
-
Diskrimination mod mænd på Universiteterne - Hans Bonde, Københavns Universitet og Elisabeth Møller Jensen Kvinfo - Deadline 7 oktober 2011.
-
“Hvad er der sket med os voksne?” Børnepsykologen bag ‘John Dillermand’ har en opsang til krænkede forældre. Zetland, 13. januar 2021
-
Fra ide til lov - Folketinget
-
Inspiration til lovgivningprocessen.docx
-
Politikere på sociale medier - en fordel eller en fare? Dansk Journalistforbund, 16. aug 2017.
-
Du er helt sikkert faldet over dem: Ny analyse har opgjort, hvilke politikere der har stjålet mediernes kommentarspor mest. DR 22. APR 2021.
-
Gruppe 1
-
DRTV - Hvem styrer dit liv?: Imod alle odds
-
Genreguide: Diskussion i skr. samfundsfag
-
Skriftlig eksamen i samfundsfag - Knæk koden af Lasse Ørum (Diskussion).pdf
-
Opgavetyper i samfundsfag. Version 3 forår 2022.pdf
-
MENNESKER OG MEDIER - KOMPENDIUM.docx
-
Analyse: Krigen i Ukraine kommer til at ændre EU for altid, DR. 23.02.2023.
-
2841-Article Text-10578-1-10-20091128.pdf
-
incitament | ensitaˈmæn't |sb. -et, -er, -erne noget som giver nogen årsag og lyst til at gøre noget = tilskyndelse, bevæggrund, motivation: udsigten til lønforhøjelse er et glimrende incitament til at forøge indsatsenETYMOLOGI:
-
marginalisere | mαginaliˈse'ɔ |vb. -r, -de, -t marginalisere ng gøre nogen overflødig, især i forhold til samfundet: de arbejdsløse bliver i stadig højere grad marginaliseret
-
stigmatisere | sdimatiˈse'ɔ | el. | sdig- |vb. -r, -de, -t stigmatisere ng mærke nogen som afvigende personer = stemple: psykiatriske diagnoser har det med at stigmatisere folk | de hiv-smittede stigmatiseres og isoleres | minoriteten vil blive margi
-
internalisere | entärnaliˈse'ɔ |vb. -r, -de, -t internalisere ngt overtage normer der gælder for en gruppe, som gældende for en selv: de unge kriminelle internaliserer lynhurtigt medfangernes værdier
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EU og Danmark I
Fokuspunkter:
- EU i et mellem - samt overstatsligt perspektiv. I hvilken retning udvikler det europæiske samarbejde sig.
- Det europæiske samarbejdes indvirkning på dansk lovning og udøvelse heraf.
- EU’s struktur og beslutningsproces. EU i en historisk kontekst, EU’s institutioner. EU og Integrationsteorierne.
- Diskussion af europæisk versus national identitet.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestofområde:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Politik
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Skillelinjer i dansk politik
Fokuspunkter:
- Politiske ideologier, politiske skillelinjer, partiadfærd, vælgeradfærd samt medier og politisk kommunikation.
- Medierne og politisk meningsdannelse. Hvorledes anvendes eksempelvis spin til at fremføre synspunkter og herunder påvirke vælgerne
- Særligt fokus på parti - og vælgeradfærd i et perspektiv på kriminalitetspolitik. Hvordan argumenterer de poltiske partiere i relation til kriminalitet.
- Identifikation af forskellige former for ulighed og forklaring på, hvordan ulighed kan føre til kriminalitet.
- Diskussion af forskellige teoretiske perspektiver på ulighed og kriminalitet, såsom social eksklusion og social accept.
- Beskrivelse forskellige former for kriminalitet og diskussion af, hvilken rolle ulighed spiller i at øge risikoen for kriminalitet.
- Analyse af forskellige forebyggelsesstrategier og diskussion af, hvordan samfundet kan reducere ulighed og kriminalitet.
- Reflektion over egne holdninger til ulighed og kriminalitet ved klasse- og gruppediskussioner.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestofområde:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
Metode
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Identitetsdannelse i senmoderniteten I
Fokuspunkter:
- Fra det traditionelle- til det senmoderne samfund.
- Nutidige og omskiftelige familietypologier.
- Ligestilling og identitetsdannelse. Hvilket køn har førertrøjen på?
- Kropsidealernes betydning og fremstilling på sociale medier.
- Hvem styrer dit liv? Fokus på social arv.
- Social og økonomisk ulighed og dens problematikker. Særligt fokus på ulighed i sundhed.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestofområde:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Metode
- komparativ metode og casestudier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
DRTV - Hvem styrer dit liv?: Imod alle odds
-
Hårtab, angst og søvnmangel: Højt tempo i samfundet skaber øget mistrivsel blandt unge
-
Det nye job går til... | Generation SoMe! | DR3
-
Man bliver, hvad man…- om social mobilitet og social arv
-
Deadline ( 20.03.2021 ) Indholdsbeskrivelse: Hovedemner: Den sociale mobilitet er gået tilbage på uddannelsesområdet i Danmark, for selv om alle kan få SU og har lige uddannelsesmuligheder, så kan mange børn og unge på grund af deres (negative) socia
-
2stx231-SAM_A-25052023_Del2.zip
-
2stx231-SAM-A_25052023_del2_19068-11780.pdf
-
Social arv - Giddens, Bourdieu.docx
-
Fra det traditionelle over det moderne til det postmoderne.docx
-
ae_piger-bryder-den-sociale-arv-drengene-gor-det-modsatte.pdf
-
LØN LIGESTILLING_ Hvorfor er kvinder stadig fanget.pdf
-
Diskrimination mod mænd på Universiteterne - Hans Bonde og Elisabeth Møller Jensen Kvindfo, Deadline, DR2, 7. oktober 2011.
-
Kapitel - Køn, kønnere... om (u)ligestilling
-
Hvordan Påvirker De Sociale Medier Os?
-
DRTV - En syg forskel
-
Samfundsfag A, stx, ny ordning, 28. maj 2020(2).zip
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Internationale magtrelationer og konflikter
Fokuspunkter:
- Forskellige globale konflikter og herunder konflikttypologier.
- Fredsudvikling i et fremtidsperspektiv - begrebsforståelse af optimisme og pessimisme
- Anvendelse af idealisme og realisme som analyseredskab til at forstå globale konflikter
- Det forvandlede trusselsbillede i Europa i et historisk perspektiv.
- Forskellen mellem gamle - og nye krige. Det nye trusselsbillede. Fremkomsten af skrøbelige stater og den sikkerhedspolitiske reaktion herpå.
- Typer af terrorisme og den mulige sammenhæng med afledte konsekvenser af skrøbelige stater.
- Sikkerhedspolitikkens forskelligartede dimensioner og herunder muligheder for at agere i globale magtforhold.
- Danmarks sikkerheds - og udenrigspolitiske stillingtagen i det internationale verdenssamfund. Fra tilpasning til aktivisme.
- Internationalt samarbejde i et multi- og bilateralt perspektiv.
- USA’s internationale handlemuligheder efter valget af Trump som præsident. Diskussion af mulige konsekvenser for NATO-samarbejdet. USA's og Trumps sikkerhedspolitiske fokus rettet mod Kina og Rusland.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestofområde:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
DRTV - Deadline: Krigen er tilbage, DR1, 31.10.23.
-
overarmed.unoda.org
-
Dansk udviklingspolitisk strategi 2021-2025: Fælles om Verden. Udenrigsministeriet
-
How many refugees are coming to Denmark, Reefugees.dk, 08.11.2023.
-
Er flygtninge en terrortrussel? DR 17. JUNI 2017
-
DRTV - Putins kamp mod Vesten: En farlig vej, 20. FEB, 2023.
-
Ny sikkerhedspolitisk aftale åbner for flere penge til diplomati og nødhjælp, Altinget, 9. marts 2022
-
Stormagtskonflikten mellem Kina og USA lægger ASEAN-samarbejdet i respirator. Kan EU vække det til live? DIIS, 13. september 2023.
-
Techkrigen mellem USA og Kina eskalerer. Hvad skal Europa stille op? DIIS, 3. august 2023
-
Midt imellem USA og Kina ligger den virkelige supermagt – nemlig Taiwans computerchips, Altinget, 13. februar 2023
-
Debat: EU må lære at stå sammen og sætte værdierne først. Ellers bliver vi ædt af verdens stormagter, Information, 27. juli 2022.
-
Idealisme og realisme på 2 minutter
-
Realisme og idealisme
-
Kan småstaten Danmark øge sin udenrigspolitiske indflydelse med den nye strategi? På tre områder er svaret formentlig ja, Kristeligt Dagblad, 21.05.23.
-
Deadline ( 17.05.2023 ), Hovedemne: SVM-regeringen og udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen har præsenteret en ny udenrigspolitisk strategi, der kaldes "pragmatisk idealisme" og har fokus på sikkerhedspolitik, et stærkt EU, en ny plan for Afrika og e
-
doktrin | dɔgˈtri'n |sb. -en, -er, -erne en opfattelse el. en programerklæring som danner grundlag for handling, fx redegørelse af et lands forsvar = lære, læresætningETYMOLOGI: fra latin doctrīna 'lærdom' afl. af docēre (jf. docere)
-
Dyster særrapport udpeger katastrofale konsekvenser for Vesten, hvis Ukraine taber, TV2, 16.12.2023.
-
Venstrefløjen udøver værdipolitisk kamikaze i sin insisteren på fred for enhver pris, Altinget, 30. marts 2023.
-
Eksperter: Amerikanske tropper på dansk jord giver god mening, Information, 11.02.22
-
Trine Pertou Mach (EL): En baseaftale er klart i USA’s interesse – men er det i dansk og nordisk interesse? Ræson, 21.12.2023.
-
Magnus Barsøe (S): Skal kontinentet bestå, må vi lære at sætte ’Europa først’, Ræson, 03.01.2024.
-
Aftalen om amerikanske soldater på dansk jord var en bunden opgave for regeringen, Altinget, 23.12.23.
-
DRTV - Deadline: Amerikanske soldater på danske gader, 20.12.23.
-
Tidligere FN-ansat: Vetoretten i Sikkerhedsrådet har været en hæmsko for fred, Altinget, 24. juni 2021.
-
Deadline ( 05.12.2023 ), DR2, 2023.
-
DRTV - Explainer: Hvorfor har nogle lande mere magt end andre? DR2, 2023.
-
C4_LarsLoekke_Deadline_19068-11636.mp4
-
DRTV - Deadline: Vil 2024 ændre verdensordenen? [13:25 - ]
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EU og Danmark II
(EU og Danmark I+II)
Fokuspunkter:
EU i et mellem - samt overstatsligt perspektiv. I hvilken retning udvikler det europæiske samarbejde sig?
- Det europæiske samarbejdes indvirkning på dansk lovning og udøvelse heraf.
- EU’s struktur og beslutningsproces. EU i en historisk kontekst, EU’s institutioner. EU og Integrationsteorierne.
- Diskussion af europæisk versus national identitet.
- Fokus på spanske og herunder catalanske forhold i relation til EU-medlemsskab. (Forud for studietur til Barcelona)
- Arbejdsmarkedspolitiske udfordringer for Danmark i relation til EU og harmonisering af det indre marked.
- EU's rolle og dilemmaer i forbindelse med migration til Europa.
- EU som global aktør med fokus på sikkerhedspolitiske aspekter.
Faglige mål;
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestofområde:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Politik
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt.
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Branner: Det politiske europa, 3. udgave, Columbus; sider: 9-18, 24-34, 44-48, 84-92
-
Iversen, Kristian: Nationer og nationalisme; perspektiver på national identitet, Columbus, 2017.; sider: 126-131
-
Bjørnstrup, Matthiesen og Boserup Skov: Velfærdsstaten under pres (2015), Columbus; sider: 133-138
Supplerende stof:
-
Jens Nymand: Nationale parlamenter bør spille en større rolle i EU, Altinget, 28. april 2020.
-
50 år i EU: Når der bliver fred i Europa, vil unionen vokse igen. PODCAST, Altinget, 6. februar 2023.
-
Sådan fungerer EU: Podcastserie med professor Peter Nedergaard, Ræson, 27.09.2017.
-
Deadline ( 13.09.2023 ) Indholdsbeskrivelse: Tiden er inde til at øge EU-samarbejdet og invitere flere lande med indenfor. Det var budskabet i kommissionsformand Ursula Von Der Leyens store tale om unionens tilstand, der for alvor skyder valgkampen t
-
DRTV - Debatten: Ukraine i EU?
-
Polen og Ungarn afvikler demokratiet med jura, Altinget 25. februar 2021
-
Marlene Wind: Hvad betyder Polens demokratiske comeback for Europa? Ræson, 16.10.2023.
-
Genreguide: Notat i skr. samfundsfag
-
Opgavetyper i skriftlig samfundsfag [NOTAT]
-
OVERBLIK: Den lange version om konflikten i Catalonien, DR, 14.10.19
-
FORSTÅ SAGEN Hvad foregår der i Catalonien?
-
DRTV - Anne og Anders i Europa: Splittelse og forsoning i Spanien (Indslag med Helle Kettner Høeberg)
-
Deadline ( 18.10.2019 )
-
DRTV - Explainer: Sådan bliver et land en selvstændig stat
-
Spanien – selvstændighed i EU er ikke for alle
-
DRTV - Anne og Anders i Europa: Splittelse og forsoning i Spanien
-
Spanien hårdt mod hårdt i Catalonien, DR
-
Spanien - Catalonien - Optøjer i forbindelse med folkeafstemningen i sin tid.
-
Derfor skal du interessere dig for den danske model, DR, 25. MAR 2018.
-
DRTV - Debatten: Råd til velfærd?
-
Sådan fungererer overenskomster, 3F
-
EU, den danske model og direktivet om mindsteløn
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Identitetsdannelse i senmoderniteten II
(Identitetsdannelse i senmoderniteten I+II)
Fokuspunkter:
- Identitetsdannelse i relation til senmodernitetens kompleksitet.
- Giddens og Ziehe anvendes på konkrete samfundsfaglige cases.
- Konkurrencestatens og dens indvirkning på identitetsdannelsen.
- Unge og mistrivsel
- Social arv i relation til socioøkonomiske faktorer.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestofområde:
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf.
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Migrationens globale konsekvenser
Fokuspunkter:
- Drivkræfter der fører til migration, med inddragelse af både aktørperspektiver (individuelle valg og motiver) og strukturperspektiver (økonomiske, politiske og sociale rammer og vilkår).
- EU’s og medlemslandenes strategier og udfordringer i forbindelse med kontrol og håndtering af migrantstrømme via Middelhavsruten.
- Undersøgelse af, hvordan stigende internationale migrationstendenser kan skabe både interne og eksterne spændinger samt politisk ustabilitet i Europa.
- Analyse af behovet for globalt samarbejde om klimaproblemer, herunder hvordan klimaforandringer kan påvirke fremtidige migrantstrømme og dermed have sociale og økonomiske konsekvenser for Europa.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestofområde:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
How the EU is selling out on migration | Mapped Out, DW News
-
Afrikansk migration - Fjerne Naboer - Cases
-
Migration and migrant population statistics, EUROSTAT
-
Donald Trump - Hardline Immigration Policy Explained, Republic World.
-
Voxmeter
-
Seniorforsker efter en måned på Middelhavet: Europas migrationspolitik virker ikke, Altinget, 18. juli 2024. (PODCAST)
-
Io capitano (2023)
-
EU's nye asyl- og migrationsaftale bliver kaldt både 'historisk' og 'under al kritik', DR, 20. DEC 2023
-
Den har været undervejs i årevis: Seks vigtige dele af EU's migrationspagt, DR, 10. APR , 2024.
-
Dollar Street - photos as data to kill country stereotypes
-
Aflevering 11.pdf
-
DRTV - Deadline: Afrikas århundrede. Et intenst kapløb om indflydelse i Afrika er i fuld gang, og nu melder Danmark sig ind med en spritny strategi for kontinentet. Men hvorfor skulle de afrikanske lande satse på et samarbejde med Danmark - og EU for
-
_Lineaer regression_hvordan.pdf
-
194406_b1_tabel1.xlsx
-
Beregningspapir .pdf
-
Skrivepar (Gældende torsdag og fredag):
-
194406_faellesdel_tabel1.xlsx
-
DRTV - Kloden i brand
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Et demokratisk perspektiv på DK vs. USA
Fokuspunkter:
- Det poltiske system i DK vs. USA. Parlamentarisme og præsidentialisme.
- Populismeteori og politisk kommunikation med særligt fokus på det amerikanske præsidentvalg.
- Politisk polarisering med fokus på politiske skillelinjer blandt vælgere og politikere
- Valgsystemet i DK vs. USA og betydning heraf for valgresultat.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestofområde:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Økonomisk og politisk globalisering
Fokuspunkter:
- Økonomiske teoretiske synspunkter på global handel. Global arbejdsdeling, komparative fordele, protektionisme etc.
- Konsekvenserne af en handelskrig mellem USA og EU.
- En mulig tech-konflikt mellem USA og EU som katalysator for europæisk teknologisk selvstændighed
- Trumps protektionistiske tilgang og hvordan denne kan påvirke den globale økonomi
- Europæiske og danske virksomheders sårbarhed over for ændringer i amerikansk handelspolitik
- NATO-samarbejdets fremtid og Europas mulige behov for strategisk uafhængighed af USA
- Europas diplomatiske og økonomiske handlemuligheder i lyset af "America First 2.0"
- Udfordringer i den grønne omstilling særligt inden for vindenergi. Hvilke strategiske overvejelser bør Danmark gøre sig i den forbindelse.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestofområde:
Sociologi
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Derfor vil en handelskrig gå værst ud over os selv | CEPOS. 19. november 2024
-
En potentiel tech-krig mod Trump og Musk kan være et kærkomment los bag i til EU, DIIS, 20. november 2024.
-
Deadline: Europa, hvad nu? 7. NOV 2024 | 27M En ny Trump-æra venter, og en raffineret version af America First vil få stor betydning for Europa - men hvordan? Astrid Berg spørger Børsens chefredaktør og tidligere finansminister Bjarne Corydon. Bageft
-
NATO-ekspert: Lad være med at brænde broen til USA. Trump skal nok forsvinde igen en dag, Information 27. januar 2020
-
Mark Rutte: Donald Trump er en styrke for Nato, 23. NOVEMBER 2024
-
Trump bliver nødt til at indse, at en fred på Putins betingelser vil få ham til at fremstå som en taber, JP, 27. NOVEMBER 2024.
-
Bundlinjen #293: Kaos og handelskrig? Sådan bør erhvervslivet forberede sig på Trump 2.0 - Finans Podcast
-
Deadline ( 21.11.2024 )
-
Nul havvindmøller har kostet knap 700 millioner kroner, DR, 7. NOV 2024
-
Det er ekstremt skuffende: Ingen vil bygge Danmarks tre nye vindmølleparker, DR, 5. DEC2024
-
Dansk Erhvervs cheføkonom: Her er tre ting, der vil få økonomisk betydning for danske virksomheder i 2025, Dansk Erhverv, 19. DECEMBER 2024.
-
Ekspert: Trumps trussel kan føre til en transatlantisk handelskrig, DR, 8. JAN, 2025.
-
Trumps protektionisme vil skade USA's arbejdere og virksomheder - Information 081124.docx
-
Deadline ( 14.11.2024 )
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Politiske forandringer i Danmark
Fokuspunkter:
- Interne og eksterne udfordringer i Danmark i globaliseret verden.
INTERNE:
- Identifikation af interne integrationspolitiske udfordringer i Danmark med fokus på diskurser, politiske værdier og lovtiltag, som skal fremme integration.
- Analyse af varierende politiske taler om integration med fokus på diskursteori.
EKSTERNE:
- Europæisk sikkerhed i en ny verdensorden: Trump, NATO, og EU's geopolitiske rolle i en mulig toldkrig.
- Refleksion over Danmark og Vestens fremtid og identitet i en multipolær verdensorden
- Anvendelse af teoretiske perspektiver som realisme og idealisme i en global sikkerhedspolitisk kontekst.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestofområde:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Nu er det vedtaget: Fremover udløser det en bøde at bære burka og niqab på gaden, DR, 31. MAJ 2018.
-
DRTV - Deadline: Kan Europa modstå Trump? Deadline, 22.01.2025.
-
Lars Olsen: Integrationen giver stadig massive problemer. Vi tør bare ikke tale om det - Altinget.dk, 16. april 2024.
-
DRTV - Deadline: Messerschmidts war on woke
-
Opgave om integration i Danmark.docx
-
Drengene fra Vollsmose ( 1 ), TV-2, 14-02-2002.
-
DRTV - Deadline: Europa alene i verden? 20. FEB 2025.
-
Valgresultat i Tyskland - Hvem bliver Tysklands næste kansler? | DR
-
Diskursanalyse.docx
-
DRTV - Deadline: Er Vesten i opløsning? Det er Vesten mod resten, sagde mange på et tidspunkt. Men Vesten er i opløsning, mener Ulrik Vestergaard, tidligere direktør i Udenrigsministeriet og indtil for kort tid siden vicegeneralsekretær i OECD. Og hv
-
ANALYSE Mens EU forberedte sig på Trump, sov Nato i timen. Og nu er alliancen død
-
Danmark fremfor verdens fattigste.pdf
-
Realismen+efter+Waltz-red.pdf
-
Teoretiske perspektiver på global sikkerhedspolitik.docx
-
ANALYSE Et bjerg af problemer venter Natos nye leder, DR, 26. jun 2024
-
Bent Fischer-Nielsen Statistisk usikkerhed.pdf
-
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
-
Beregning af indekstal.xlsx
-
Beregninger i samfundsfag:
-
BEREGNINGER (YouTube)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Metode og skriftlighed
Fokuspunkter:
- Træning af genrekrav til skriftlig eksamen
- Kvalitativ og kvantitative metodeovervejelse ved intervention i det empiriske genstandsfelt
- Træning af beregninger og udarbejdelse af varierende diagramtyper i Excel
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestofområde:
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51123536076",
"T": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51123536076",
"H": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51123536076"
}