Holdet 2022 FR - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Dronninglund Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Karen Kronborg Nielsen
Hold 2022 FR (1g FR, 2g FR, 3g FR)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begyndersystem 1
Titel 2 Begyndersystem 2
Titel 3 Noël en France 1
Titel 4 Begyndersystem 3
Titel 5 La culture française
Titel 6 Begyndersystem 4
Titel 7 Autour des Ados 1
Titel 8 Begyndersystem 5
Titel 9 EKS Pas comme les autres 1
Titel 10 Begyndersystem 6
Titel 11 EKS Les jeunes et les réseaux sociaux
Titel 12 Les jeux olympiques
Titel 13 EKS Pas comme les autres 2
Titel 14 EKS La francophonie
Titel 15 EKS Les Contes
Titel 16 Divers + répétition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Begyndersystem 2

Der arbejdes videre med elevernes sproglige og grammatiske færdigheder. Mundtligt arbejde så ofte so muligt, således at eleverne vænnes til at opfatte spørgsmål og svare enkelt på disse.
Grammatik:
spørgsmål
1.bøjning af verber i præsens
artikler
nægtelsen
årstider, datoer og flere talord

Sange som støtter grammatikindlæringen:
Alain Le Lait - les chiffres, parapluie

N. Dour
Film: 8, rue de l'humanité

OMFANG: 5,0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Noël en France 1

Gennem småtekster og sange fokuserer vi på ,hvorledes den franske juletradition foregår, og vi ser  på kulturforskelle mellem Frankrig, Danmark og andre lande. Vi øver temagloser
Kernestof:

ppt: Noël en France
Bonhomme Noël
Que du bonheur
Jacques Prévert: Chanson pour les enfants l'hiver (digt)
Noël ensemble
Il fait froid

OMFANG:5,0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Begyndersystem 3

Vi arbejder med ordforråd fra grundbog, og vi fokuserer på mundtlighed og små skriftlige øvelser.
Grammatik:
temagloser: ugedage, vejret, farver
Adjektiver,
artsartikel
ubundne pronominer
possessive pronominer

Sange som støtter grammatikindlæringen:
Salut c'est cool - des fleurs
Vive les bananes
Odelaf - je mange
fra Apéritif - Bosc ma femme'

OMFANG: 5,0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 La culture française

Vi sætter fokus på udvalgte områder af Frankrig og fransk kultur. Eleverne laver gruppearbejde omkring udvalgte områder med efterfølgende elevoplæg.
Valgte områder:
Les traditions, la nourriture française, la musique, L'art, Le Sport

Film : Asterix et Obelix
Film: Ratatouille
8, rue de l'humanité

L'Eurovision 2019 - Bilal Hassani et la chanson du Danemark

OMFANG: 5,0
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Autour des Ados 1

Vi arbejder med fransk kultur og unges hverdag og problemer. Vi fokuserer på at læse og forstå, og eleverne tilegner sig et større ordforråd. Gennem diverse sange fokuserer vi grammatisk især på verberne.
Kernestof:

Giovanna Tempesta " C'est Chouette la vie", 2006 Sejer

Sange:
Lara Fabien: Je suis malade
Pink Martin : Sympathique
Céline Dion: Ne partez pas sans moi
La Chanson des squelettes
Je m'appelle "Isabelle fait de la musique"

Lytteøvelse: Adomania TV5 Monde - Les jeunes et la musique

OMFANG: 10,0
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 EKS Pas comme les autres 1

Vi arbejder med drejebogen til filmen "Les Intouchables", og det tilhørende opgavehæfte. Desuden ser vi på nogle af de marginaliserede grupper i det franske samfund.

Filmmanuskript "Les Intouchables", Splendido/Gaumont, 2011
Film: Les Intouchables

Dans le métro A+B
Bilal Hassini
Goldman: "Les restos du cœur"
Noah: Donne-moi une vie
Soprano: Ils ne nous connaissent pas
La famille Bellier
Michel Sardou "Je vol"

OMFANG: 50,0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 EKS Les jeunes et les réseaux sociaux

Vi arbejder med fransk kultur og unges hverdag og problemer. Et specielt fokus lægges på de unges brug af sociale medier. Samtidig arbejder vi med de næste kapitler af Carte Blanche.

Adrian nous raconte une journée au collège et son temps :  fra 'Je m'appelle'
Isabelle fait de la musique fra 'Je m'appelle'

Les jeunes Français et internet (kompendium)

Pourquoi les jeunes adorent-ils les réseaux sociaux? http://www.childfocus.be/fr/prevention/securite-en-ligne/parents/reseaux-sociaux/pourquoi-les-jeunes-adorent-ils-les-reseaux-sociaux.
Soprano mon précieux
Stromae Carmen
Maelle: Toutes les Machines ont un cœur
Instagram - vivez vous dans le mensonge?, jan-feu 2018
Boogie nouveau parfum
Des frimousses
Comment lui dire de lâcher son portable, Le monde des ados (Magazine pour les jeunes)
Opgave six: Sans Connexion.

OMFANG: 20,0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Les jeux olympiques

https://www.youtube.com/watch?v=kVuHt2GloKU
Histoire des jeux Olympiques

https://www.youtube.com/watch?v=cwDTpxKHkqg
Les affiches officielles

Institut Français: Dossier-JO-Paris 2024

TV5Monde 7 jours Paris 2024 : les mascottes dévoilées

Suzane : "La Flemme"

Paris 2024 Le sport peut tout changer.

Film: Les dents de la Seine

OMFANG: 10,0

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 EKS Pas comme les autres 2

Vi arbejder videre med forløbet 'Pas comme les autres' , og her fokuserer vi   især ser på fattigdommen i Frankrig


Fra: En français dans le monde. Journée d'un clochard pp. 19-21
Skriftlig opgave omkring les SDF
Jounal des enfants : C'est quoi les SDF
videoklip "J'ai mangé un croissant"

Gamal "Le petit prince n'était pas noir"
Les préjugés
Journal intime de Hadama

"Intouchables": Abdel Sellou, le "vrai" Omar Sy, se raconte, https://nouvelobs.com
Interview Stromae "Stromai se confie sur son burn-out", youtube.com
Stromai: Formidable
              l'Enfer

Jan Roder: Sous les ponts de Paris
SDF TAngo

C'est quoi être SDF fra '1 jour 1 actualité'
Skriftlig Opgave les SDF

France info . Reportage 30/9 2024 "Il n'y a rien dans le frigo"
Grand Est 30/9 2024 - La pauvreté s'aggrave en France.
Sprogdag med besøg på Abbé Pierres Klunsere i Hjallerup.




Film: Mellem to verdener.

Samtidig arbejder vi videre med begyndersystemet Carte Blanche.




OMFANG: 50,0

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18,15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 EKS La francophonie

Vi beskæftiger os med  La Francophonie med hovedvægt på Eduardo Di Muros "Noir et Blanc en couleurs". Vi arbejder med opgavehæftet til "Noir et Blanc" og lægger vægt på billedbeskrivelse.
Kernestof:
Intro fra Franskportalen
Sange: HYmne à la Francophonie, Mama Africa, On écrit sur les murs
"Que-ce que la Francophonie?" fra l'organisation internationale de la Francophonie

Edoardo Di Muro : "Noir et Blanc en couleurs" (BD) fra Roymodus, 2009
Edoardo Di Muro om "Noir et blanc en couleurs"-
           
Interview: Un migrant raconte son voyage- 1 jour 1 actualité, 2016
supplerende:
Bernadette Sanou Dao :  "Enfant sans frontières", (digt)
Merci par Madame Monsieur: https://www.youtube.com/watch?v=c-5UnMdKg70
Yannik Noa : "Donne - moi une vie"
                      "Je suis métis"
Les migrant, un jour un actualité
Un migrant raconte son voyage,Lampedusa, un jour un actualité 2016
Les clandestins, Journal des enfants, juin 2002
Tout comprendre: Italie: que se passet-il à lampedusa, qui fait face à un afflux massif de Migrants, BFMTV, Hugues Garnier 15/09/23.
Chanson : Cristophe Mae "Lampedusa"
                      
Je m'appelle : Sam vient du Sénégal
Opgave: Ce que nous supportons est presque impossible à imaginer


Black M "Je suis chez moi"

OMFANG: 50,0

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31,4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 EKS Les Contes

Vi arbejder med eventyrgenren og ser på genretypiske træk. Desuden har vi fokus på skriftlighed og digitale kompetencer. Vi arbejder med ordbogsopslag (gyldendals den røde), ordbogen.com,  og verbix. Vi arbejder med verbets tider og især passé simple.
Kernestof:

"Bouledeneige", fra B.Dahlgreen m.v. , Gyldendal 1988
Maria Hassing: "Definition du genre" (Les Charactéristiques du conte) fra systime.


Fra: "Entrées" , Mette Bering og Mimi Sørensen. Gyldendal 2009-
Georffroy de Pennart : "Chapeau rond rouge" (2004)

Téléphone: Cendrillon

Charles Perrault "Moralité" fra "Le petit Chaperon Rouge"
Charles Perrault : "La Fée" fra 'Les Fées', 1997

SUPPLERENDE:
Luc Bessons reklamefilm for Chanel no. 5
Youtube: qui craint le grand méchant loup.

OMFANG: 20,0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer