Holdet 2022 øh-ab SRP - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Dronninglund Gymnasium
Fag og niveau Øvrige hold -
Lærer(e)
Hold 2022 øh-ab SRP (1ab DHO, 1ab FFF, 2ab SRO, 2ab FFF, 3ab SRP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 3. Danmark besat (DHO)
Titel 2 1g FFF
Titel 3 2G FFF Dronninglundløbet
Titel 4 2ab SRO BI/Ke/Id-studieretningen
Titel 5 2ab SRO Ma/Fy-studieretning
Titel 6 3g SRP-forløbet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 3. Danmark besat (DHO)

Hovedspørgsmål
Hvordan kommer erindringen om og tolkningen af besættelsen af Danmark d. 9. april 1940 til udtryk i nutidig politik og kommunikation?

Besvarelsen skal indeholde

1. En redegørelse for udviklingen i samarbejdspolitikken mellem Danmark og Tyskland i perioden 1940-1943.

2. En kildekritisk undersøgelse samt analyse og fortolkning af hvordan og til hvilket formål Anders Fogh Rasmussen anvender og italesætter erindringen om besættelsen i sin tale i forbindelse med 60-årsdagen for samarbejdspolitikkens ophør d. 29. august 2003.

3. En diskussion af, hvorvidt Anders Fogh Rasmussens holdning er rimelig. Diskussionen skal tage udgangspunkt i tekst nr. 10 i materialesamlingen til DHO.


Krav til metode og videnskabsteori
- I indledningen inddrages ét relevant videnskabsteoretisk begrebspar, faktuel og normativ, dette introduceres i løbet af skrivedagene.
- Underspørgsmål 1 er af redegørende karakter, og skal besvares med henvisninger til mindst to forskellige fremstillinger (fx grundbøger).
- Underspørgsmål 2 er tværfaglig og kræver anvendelse af historiefaglig og danskfaglig metode. Dels behandles talen kildekritisk med fokus på kontekst og historiebrug og dels gennemføres en argumentations- og retorisk analyse af talen med inddragelse af viden om kommunikation og sproglige virkemidler.


FAGLIGE MÅL (DANSK)
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst (mundtligt), skriftligt (såvel som multimodalt)
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere (fiktive) og ikke-fiktive tekster i alle medier
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.

KERNESTOF (DANSK):
Det sproglige perspektiv:

Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder (litterære tekster), argumenterende tekster og taler. Der trækkes på elevernes viden fra almen sprogforståelse.
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation

FAGLIGE MÅL (HISTORIE)
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

KERNESTOF (HISTORIE)
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk stil 6 (ana. artikel genskriv + perspek) 24-03-2023
DHO disposition 21-04-2023
Skriveøvelse 3 (danskfaglig viden talegenrer m.m.) 22-04-2023
DHO 26-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33,05 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 1g FFF




Som afslutning på forløbet, hvor eleverne har arbejdet med programmering, deltog danskfaget med et fokus på faglig formidling.

1. Hvad er Arduino, og hvad kan det bruges til?
2. Fremstillingen og programmeringen af ENTEN den stationære EKG måler ELLER bærbare pulsmåler.
3. Metadel: Overvejelser omkring hvordan man formidler faglig viden til en modtager, der har mindre viden om emnet end en selv? Tag udgangspunkt i/kom med eksempler fra jeres egen fremlæggelse.


DANSK (Faglige mål)
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed

DANSK (Kernestof)
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1. og 3.g.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 2G FFF Dronninglundløbet

Dronninglund løbet
Planlægning og afholdelse af motionsløbet Dronninglund Løbet.
Dansk indgår med .......
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 2ab SRO BI/Ke/Id-studieretningen

Fagene kemi, idræt og biologi

Fagene Biologi A og Idræt B Område: Temperatur og træning

Hovedspørgsmål: Hvilken effekt har temperaturen på præstationen?

Opgavebesvarelsen skal indeholde:
En redegørelse af den generelle temperaturregulering i kroppen
En forklaring af hvordan muskelkontraktionen foregår.
En analyse af præstationsevnen ved forskellige temperaturer ud fra egne forsøg – inddrag metodiske overvejelser.
En diskussion af hvordan variation i temperatur kan anvendes i fysiologiske og idrætsmæssige sammenhænge.

Fagene Biologi A og kemi B Område: Koffein og præstation

Hovedspørgsmål/oneliner:Hvordan påvirker koffein kroppen ?

Opgavebesvarelsen skal indeholde:
En redegørelse for den kemiske opbygning af koffein, og for hvordan koffein påvirker kroppen i hvile og under arbejde, herunder en kort gennemgang af energiomsætningen ved udholdenhedsarbejde.
En undersøgelse af, om koffein kan anvendes som præstationsfremmende præparat ved aerobt arbejde.
En eksperimentel identifikation og bestemmelse af koffein i udvalgte drikkevarer,
En vurdering af dine resultater og herunder en vurdering af de anvendte eksperimentelle metoder
En diskussion af sundhedsmæssige fordele og ulemper ved indtagelse af koffeinholdige drikke.

Fagene Biologi A og idræt B Område: Aerob træning

Hovedspørgsmål: Hvilke faktorer påvirker præstationen i cykling?

Opgavebesvarelsen skal indeholde:
En kort redegørelse for hvilke faktorer der påvirker præstationen i cykling
En redegørelse for iltens vej fra lunger til mitochondrier samt en forklaring af de fysiologiske ændringer der sker ved længere aerob træning.
En analyse af rødbedesafts effekt på præstationsevnen gennem egne forsøg, herunder hvilke fysiologiske ændringer der sker ved indtagelse af rødbedesaft.
En diskussion af om indtagelsen af rødbedesaft er doping og om doping bør legaliseres.

Link til retteark
https://drive.google.com/drive/folders/1qyv_dwWhkIj7PPXHW112t6HWL7Zh7tAv?usp=drive_link
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27,6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 2ab SRO Ma/Fy-studieretning

Område:
Hoppende bolde.

Hovedspørgsmål:
Hvordan beskrives og undersøges hoppetiden for en tennisbold, og hvordan kan den geometriske række indgå i denne beskrivelse?

Opgavebesvarelsen skal indeholde:

1) Gør rede for, hvordan man fysisk kan beskrive en hoppende bold. Beskriv herunder kinetisk og potentiel energi, nedslagsfart, faldhøjde, hoppehøjde og stødtal.

2) Udled formlen for den samlede hoppetid for en hoppende bold.
Udled herunder formlen for summen af den geometriske række.

3) Lav en eksperimentel undersøgelse af en bordtennisbolds opspringshøjde (forsøg 1), stødtal (forsøg 3) og hoppetid (forsøg 8b).

4) Analysér resultaterne fra jeres forsøg og undersøg, om jeres bold lever op til de internationale regler. Bestem desuden boldens stødtal og samlet hoppetid. Sammenlign med den teoretisk udledte hoppetid.  

Link til Feedbackark:

https://www.lectio.dk/lectio/292/fravaer_indtastskriftlig.aspx?exeid=65901860860&prevurl=opgave.aspx

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2ab SRO 24-04-2024
2ab SRO Ma/Fy 24-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27,6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 3g SRP-forløbet

Forløbet inkluderer forskellige optaktsaktiviteter, der forbereder til SRP- eksamen:

SRP-inspirationsdage på AAU
Valg af fag og område
Problemformulering
Informationssøgning
Faglige workshops
Opbygning af opgaven i afsnit
Formalia
Den mundtlige prøve og talepapir
Videnskabsteoretiske overvejelser
Words referencesystem

Forløbet starter i december og slutter umiddelbart før den mundtlige eksamen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Første udkast til SRP-problemformulering 16-12-2024
SRP-problemformulering 07-02-2025
Omfang Estimeret: 80,00 moduler
Dækker over: 15,35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer