Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Dronninglund Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Øvrige hold -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 øh-c SRP (1c DHO, 1c FFF, 2c SRO, 2c FFF, 3c SRP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1g FFF: Multikulturalisme og social mobilitet
Rammerne for FFF-projekt
Opgaven er at indkredse og analysere nogle af de udfordringer, som velfærdssamfundet står over for grundet de seneste årtiers tilstrømning af migranter til Danmark. Hvordan er forholdet mellem et multikulturelt samfund og muligheden for social mobilitet. Dette undersøges i nærværende FFF-projekt.
----------------------------
Engelsk og samfundsfag bidrager til at besvare følgende opgaveformulering:
· en redegørelse for hvilke faktorer, der har betydning for en vellykket integration. Inddrag relevante sociologiske teorier.
· en undersøgelse af hvilke udfordringer som vanskeliggør integrationsprocessen i USA. Inddrag en retorisk analyse af to politiske taler fra de tidligere præsidenter Barack Obama (A More Perfect Union, 2008) og Donald Trump (Border Wall Speech, 2019).
· en diskussion af hvilke konsekvenser de diskursive budskaber i den politiske debat har for integrationen i Danmark. Inddrag en analyse af talerne af henholdsvis Pia Kjærsgaard (Herfra min verden går, Dansk Folkepartis årssmøde, september 2010) og Magrethe Vestager (Tag Ansvar!, Radikale Venstres landsmøde, september 2010). Drag paralleller til budskaberne fra de tidligere amerikanske præsidenter.
----------------------------
Eleverne skal kunne:
– besvare en stillet opgaveformulering, således at der er overensstemmelse mellem opgaveformuleringen og opgavebesvarelsen
– anvende forskellige faglige tilgange og metoder
– skriftligt formidle et fagligt område og beherske fremstillingsformen i en faglig opgave, herunder citatteknik, noter, kildefortegnelse, omfang og layout
– demonstrere faglig indsigt og fordybelse ved at beherske relevante faglige mål i indgående fag
----------------------------
FAGLIGE MÅL (SAMFUNDSFAG):
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
KERNESTOF (SAMFUNDSFAG):
̶ identitetsdannelse og socialisering ̶ sociale og kulturelle forskelle.
̶ sociale og kulturelle forskelle.
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
----------------------------
FAGLIGE MÅL (ENGELSK)
- analysere og fortolke engelsksprogede tekster skriftligt med brug af fagtermer og analysemodeller samt anvende basal citatteknik.
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
- behandle engelskfaglige problemstillinger i samspil med andre fag.
- formidle faglig viden og indsigt på fagets taksonomiske niveauer samt anvende faglige begreber til at indgå i en faglig dialog.
KERNESTOF (ENGELSK)
- retorisk analyse.
- sociale og kulturelle forskelle internt i USA.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18,15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
DHO - familien i historie og litteratur
OPGAVEFORMULERING:
Hovedspørgsmål: Hvordan påvirker samfundsudviklingen i en udvalgt historisk periode synet på familielivet?
Opgaven skal indeholde:
En kort redegørelse for væsentlige udviklingstræk i danmarkshistorien i den valgte periode.
En analyse af 2-3 historiske kilder med henblik på at undersøge karakteristika ved familieliv i perioden.
En analyse og fortolkning af 1-2 skønlitterære tekster med særligt fokus på den måde familie, kønsroller og kvindesyn bliver beskrevet på i teksten samt på forholdet mellem teksten og tekstens samtid. Det skønlitterære materiale skal repræsentere den valgte historiske periode.
En kort perspektivering til familieliv i dag.
Opgaven skal indeholde følgende:
● En forside med tydelig angivelse af gruppemedlemmer
● En indholdsfortegnelse (brug Words funktion).
● En tværfaglig tragtindledning og en tværfaglig konklusion/afrunding.
● En kort historisk redegørelse. I redegørelsen skal I henvise til mindst to forskellige fremstillinger (det er altså ikke nok kun at henvise til vores grundbog).
● En historisk analyse, hvor mindst to historiske kilder bliver inddraget. Mindst én kilde skal være ny, og altså ikke gennemgået i undervisningen. Der kan være tale om tekster og/eller billeder. Der skal dog indgå mindst én tekstkilde. Husk kildekritiske betragtninger.
● En litterær analyse og fortolkning af mindst én skønlitterær tekst med citater og relevante danskfaglige begreber. Det er ikke et krav, at teksten er ukendt for jer.
● En kort perspektivering til familieliv i dag. Perspektiveringen skal være faglig – altså ingen henvisninger til jeres eget familieliv og oplevelser!
● Korrekt brug af formalia ved store skriftlige opgaver.
● Litteraturhenvisninger (brug Words referencesystem).
● Litteraturliste (brug Words funktion).
● Evt. bilag
Besvarelsen (indledning, redegørelse, undersøgelse, analyse, perspektivering og konklusion) skal (for en gruppe på tre) fylde 10 normalsider (1ns = 2400 anslag inkl. mellemrum) – forside, indholdsfortegnelse, fodnoter, litteraturliste mv. tæller IKKE med.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2g FFF Meningsmålinger og statistisk usikkerhed
Rammerne for FFF-projekt
Formålet er at indkredse og analysere, hvorledes statistisk usikkerhed kan anvendes som redskab til at formidle resultater af politiske meningsmålinger. Hvordan formidles et forholdsvist svært stof til lægmænd, således de kan forstå de matematiske mekanismer bag statistisk usikkerhed?
Innovativ udarbejdelse af produkt:
Kreative løsningsforlag på, hvordan principperne bag statistisk usikkerhed formidles til lægmand. Videoen præsenteres og uploades i grupperum.
Besvarelse af opgavespørgsmål ved anvendelse af varierende formidlingsformer gennem brug af Screenpal.
Fag: Matematik (A) og samfundsfag (A)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
SRO: Hooliganism(EN/SA), Lineær regression(MA/SA).
Hooliganism (EN/SA- studieretningen)
Sociologiske perspektiver på hooliganisme afdækkes og diskuteres i sammenhæng med en engelskfaglig analyse af "Green Street Hooligans".
OPGAVEFORMULERING
Hovedspørgsmål:
Hvorfor søger individet hooligangrupperinger og den meningsløse vold?
Opgaven skal indeholde:
1. En redegørelse for fænomenet hooliganisme og en undersøgelse af årsagerne til hooliganisme gennem selvvalgte sociologiske teorier.
2. En analyse og fortolkning af Lexi Alexanders film: Green Street Hooliganisme (2005) med særligt fokus på en karakteristik af hovedpersonen, Matthew Buckner, hans udvikling og hans forhold til familie og udvalgte personer i hooliganmiljøet. Analysen skal desuden indeholde en næranalyse af et selvvalgt citat fra filmen med særligt fokus på filmiske virkemidler.
3. En diskussion af hvorvidt hooliganismens meningsløse vold kan og skal løses. Du skal inddrage sociologiske teorier i diskussionen. Diskussionen skal tillige forholde sig til de synspunkter, der kommer til udtryk i artiklen ”Banning hooligans from travel won’t stop disorder at matches” (2014)
---------------------------------------------------------------------------------
Lineær regression (MA/SA-studieretningen)
Fokus på markedsmekanismer og priselasticitet i relation til udviklingen i cigaretpriser.
OPGAVEFORMULERING
Hovedspørgsmål:
Hvordan kan adfærdsregulerende afgifter medvirke til at ændre danskernes forbrugsvaner?
Besvarelsen skal indeholde:
1. En redegørelse for omfanget af og udviklingen i tobaksrygning blandt danskere med inddragelse af kvantitativ empiri. Omfanget og udviklingen skal afbildes ved udarbejdelse af Excel-diagrammer. Dernæst inddrages sociologiske teorier til forklaring af, hvorfor bestemte samfundsgrupper er mere tilbøjelige til at ryge end andre - med inddragelse af Pierre Bourdieus teoriapparat.
2. En undersøgelse af hvordan en afgift på cigaretter vil påvirke omfanget af tobaksrygning med perspektivering til indførelse af afgifter på benzin og vandforbrug. Inddrag faglig viden om markedsmekanismer og lineær regression. Gør herunder rede for metoden til at finde den bedste rette linje vha. Lineær regression og matricer. Sammenlign resultatet med den bedste rette linje fundet vha. lineær regression i Nspire.
3. En diskussion af muligheden for at mindske tobaksrygning blandt danskere. Diskussionen skal understøttes af såvel undersøgelsens resultater som de sociologiske perspektiver på rygning. Giv herunder en vurdering af den anvendte model. (Er det en god model? Modellens rækkevidde? Kan der finde en bedre model?)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2c SRO
|
24-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
27,6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
3g SRP-forløbet
Forløbet inkluderer forskellige optaktsaktiviteter, der forbereder til SRP- eksamen:
SRP-inspirationsdage på AAU
Valg af fag og område
Problemformulering
Informationssøgning
Faglige workshops
Opbygning af opgaven i afsnit
Formalia
Den mundtlige prøve og talepapir
Videnskabsteoretiske overvejelser
Words referencesystem
Forløbet starter i december og slutter umiddelbart før den mundtlige eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Første udkast til SRP-problemformulering
|
16-12-2024
|
SRP-problemformulering
|
07-02-2025
|
Power Point
|
10-04-2025
|
Talepapir
|
10-04-2025
|
3c SRP Sander Alfred Søgaard
|
14-04-2025
|
SRO
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
80,00 moduler
Dækker over:
15,35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51314282176",
"T": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51314282176",
"H": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51314282176"
}