Holdet 2022 øh-e SRP - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Dronninglund Gymnasium
Fag og niveau Øvrige hold -
Lærer(e)
Hold 2022 øh-e SRP (1e DHO, 1e FFF, 2e SRO, 2e FFF, 3e SRP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1g FFF Det danske skattesystem
Titel 2 Det moderne gennembrud
Titel 3 Det moderne gennembrud
Titel 4 FFF2 - Bæredygtighed i USA
Titel 5 SRO - Kriminalitet i USA
Titel 6 3g SRP-forløbet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1g FFF Det danske skattesystem

Fag og lærere: Matematik (Frank (FO)) og samfundsfag (Martin (MK))

Hvad er FFF
FFF (FlerFagligt Forløb) er en del af progressionen frem mod SRP (studieretningsprojektet) i 3g. I dette første FFF er kravene, at I kan:
• besvare en stillet opgaveformulering, således at der er overensstemmelse mellem opgaveformuleringen og opgavebesvarelsen
• anvende forskellige faglige tilgange og metoder
• skriftligt formidle et fagligt område og beherske fremstillingsformen i en faglig opgave, herunder citatteknik, noter, kildefortegnelse, omfang og layout
• demonstrere faglig indsigt og fordybelse

Mere viden findes i SRP-Håndbogen:
• Introduktion til det 3-årige SRP-forløb (side 4-6)
• De tre hovedområders kendetegn (side 6-8)
• De tre taksonomiske niveauer (side 9-10)

Tidsplan:
Mandag den 13. marts, 3. modul:
Introduktion til FFF-forløbet, introduktion til det 3-årige SRP-forløb, de tre hovedområders kendetegn og de tre taksonomiske niveauer.

Uge 13 (27/3-31/3):
Skriveuge:
Hver dag begynder med, at vi alle mødes i 214 kl. 08.10 til fraværsregistrering. Dagen afsluttes også med fraværsregistrering i 214 kl. 14.40.
Tirsdag den 29/3 klokken 14.50 skal alle grupper lægge gruppens disposition for opgaven ind i Lectio under opgaven med titlen ”Midtvejsstatus”.
Onsdag den 30/3 har hver gruppe et midtvejsmøde med Frank og Martin. Tidspunkt og indhold oplyses senere.
Fredag d. 31. marts klokken 14.30 skal den færdige rapport afleveres i Lectio under opgaven ”Færdig besvarelse FFF1”. Alle i den enkelte gruppe skal aflevere en version, og rapporten SKAL afleveres i PDF-format (konverteret fra et Word-dokument).

Torsdag den 13. april, 3. modul:  
Feedback og evaluering.

Opgaveformulering:
Hovedspørgsmål: Hvordan er det danske skattesystem opbygget, og i hvilken grad er det danske skattesystem optimalt

Besvarelsen skal indeholde:
En redegørelse for den danske velfærdsmodel med et særligt fokus på det danske skattesystems betydning.
En matematisk beskrivelse af den danske skattemodel for indkomstskatten. Beskrivelsen skal indeholde begreberne skatteprocent, fradrag, progressiv beskatning, stykkevis lineær funktion og gaffelforskrift.
En diskussion af fordele og ulemper ved det nuværende danske skattesystem. Der skal inddrages faglig viden om forskellige ideologier.

Opgaven skal indeholde:
Forside (navne + klasse, fag)
Indholdsfortegnelse (automatisk genereret)
Indledning (hvor I præsenterer emnet, problemformuleringen og metoder)
Besvarelse af problemstillingen (underspørgsmål 1-3)
Konklusion (her besvares hovedspørgsmålet og øvrige spørgsmål fra indledningen)
Henvisninger/referencer
Litteraturliste (genereres via Words referencesystem)

Krav til anvendelse af metoder:
Følgende begrebspar:
Kvalitativ/kvantitativ
Faktuel/normativ

Begrebsparrene skal anvendes, hvor det giver mening i rapporten

Krav til henvisninger/referencer:
Hvad er en reference/henvisning
Hvorfor er de vigtige
Hvordan bruges de Hvor skal de stå
I skal anvende APA-referencesystem.

Opgavens omfang:
Maksimalt 10 normalsider pr. gruppe. En normalside er 2400 anslag. Det er kun indledningen, besvarelsen og konklusionen, der indgår i de 10 sider. Når der er tale om matematik, skønnes det hvor mange normalsider, der er tale om. Spørg Frank hvis I er i tvivl.

Bedømmelseskriterier:
Er opgavens problemformulering besvaret
Er krav til opbygning og afsnit opfyldt
Er krav til formalia opfyldt (se SRP-Håndbogen)
Er opgaven velformuleret
Er der sammenhæng mellem fagene
Anvendes der fagbegreber fra fagene


Fagligt materiale:

Matematik:
”Den danske skattemodel”, Mat STX Grundforløb, Systime. S. 27-33.

Samfundsfag:
Side 14-31 + side 45-58 + side 70-76 + side 78-79 i ”Temaer til samfundsfag”. Der er blevet arbejdet med disse sider i samfundsfag inden projektperioden.
Desuden skal I inddrage relevante artikler.

Arbejdsform:
I skal arbejde SAMMEN i grupperne. Her arbejder I ud fra fælles arbejdsplaner både for den enkelte dag og for hele ugen.
I skal bruge Google Docx, som skal konverteres til et Word-dokument (når I indsætter referencer) og til sidst til et PDF-dokument.
I skal i Google Docx-dokumentet markere, hvor I skal have en reference sat ind. Referencen sættes efterfølgende ind i de


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sæt 10 28-03-2023
Midtvejsstatus 28-03-2023
Færdig besvarelse FFF1 31-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Det moderne gennembrud

Hovedspørgsmål:

Hvordan får industrialiseringen og Det moderne gennembrud i Danmark 1850-1914 indflydelse på udviklingen af de fattige/arbejderklassens vilkår?

Underspørgsmål:

Redegørelse:
Hvad karakteriserer den historiske og litteraturhistoriske udvikling i perioden med fokus på fattigdom.
Analyse:
Hvordan kommer synet på fattigdom til udtryk i de udleverede tekster og historiske kilder?
Perspektivering:
Hvordan ser man fattigdom i dagens Danmark?

Danskmateriale: Selvalgte Pontoppidan noveller fra samlingen "Fra Hytterne" af Henrik Pontoppidan.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Det moderne gennembrud

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 FFF2 - Bæredygtighed i USA

I dette FFF-forløb skal I arbejde med nedenstående problemformulering, hvori der også skal inddrages innovation og innovationskriterierne.

Problemformulering: Hvordan kan man skabe en mere bæredygtig udvikling i USA?

Jeres besvarelse af opgaven skal indeholde svar på disse spørgsmål:
1) Hvad er FN´s 17 verdensmål for bæredygtighed? Se bl.a. dette link: Verdensmålene | Verdensmålene.dk (verdensmaalene.dk)
2) Hvilke problematikker med hensyn til bæredygtighed inden for jeres område findes der i USA. Desuden skal I analysere, hvordan amerikanske forhold adskiller sig fra danske forhold inden for jeres område.
3) Hvad kan en selvvalgt virksomhed/organisation/parti gøre for at skabe en mere bæredygtig udvikling inden for jeres område? I skal her udarbejde en kampagne, der viser jeres løsningsforslag.

Alle spørgsmålene besvares i et skriftligt dokument til Gitte og Martin. Omfanget skal være på 4-5 normalsider (en normalside er 2400 tegn inklusiv mellemrum).

Alle skal INDIVIDUELT sende det skriftlige produkt til Lectio under opgaven ”FFF2”. Det skal sendes som et Word-dokument torsdag den 28/9 kl. 11.50.


Produkt:
Der skal udarbejdes et skriftligt produkt (4-5 normalsider) med de vigtigste pointer i jeres besvarelse af problemformuleringen. Det skriftlige produkt skal opfylde de formelle krav til en skriftlig opgave (fx hele sætninger, faglighed, noter, kildehenvisninger). Se SRP-Håndbogen for de formelle krav.

Der skal desuden laves en mundtlig fremlæggelse af spørgsmål 3. Varigheden er maksimalt 15 minutter.

Den mundtlige fremlæggelse skal indeholde:
● en præsentation af jeres kampagne og løsningsforslag
● en faglig motivation af forslaget
● en vurdering af forslaget ud fra de fem bedømmelseskriterier til innovation (se nedenfor).
● metoder og fagligt materiale fra begge fag
I bedømmelseskriterierne indgår også den mundtlige formidling, kropssprog, Power Point etc.

Efter afleveringen af det skriftlige produkt skal grupperne arbejde med feltarbejde i New York. Mere herom torsdag den 28/9 over middag.


Fem bedømmelseskriterier af innovative løsninger

1. Nyhedskriteriet:
• Er der tale om lille (inkrementel/moderat) eller stor (radikal) innovation?
• Er der tale om privat/individuel elle betydelig (absolut) samfundsmæssig innovation?
• Er løsningsforslaget innovativt rent subjektivt (dvs. nyt for jer) eller objektivt (dvs. nyt for menneskeheden)?
2. Forbedringskriteriet:
• Er forbedringerne partikulære (dvs. en forbedring for en, få, lokalt) eller almene (dvs. en forbedring for alt og alle)?
• Inddrager I viden om værdimålestokke og måleredskaber til at vurdere, hvorvidt forslaget er ”forbedrende”? M.a.o: kan I ”måle” om jeres forslag er en forbedring?
3. Faglighedskriteriet:
• Inddrager I faglig viden om ‘den gamle verden’ og dens tænkemåder? M.a.o: Har I faglig viden om det problem, som jeres forslag skal løse?
• Inddrager I viden om aktuelle problemer og tænkning, der begrunder relevansen af nytænkende forbedringer?
4. Konsekvenskriteriet:
• Er forslaget etisk forsvarligt eller har det nogle utilsigtede omkostninger?
• Forslagets øvrige konsekvenser, fx samfundsmæssige, økonomiske, æstetiske eller miljømæssige.
5. Relevanskriteriet:
• Har I afprøvet/udviklet løsningsforslaget i samarbejde med ”agerende praktikere” for hvem forslaget har umiddelbar relevans?
• Hvordan har I anvendt den eksterne partners viden og feedback?



Områder som grupperne skal arbejde inden for:
1. Fattigdom (verdensmål 1)
2. Sundhed (verdensmål 3)
3. Uddannelse (verdensmål 4)
4. Ligestilling mellem kønnene (verdensmål 5)
5. Klima (verdensmål 13)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2e FFF2 28-09-2023
Skitse feltarbejde i New York 28-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 SRO - Kriminalitet i USA

Formelle krav til projektet:

Forside med titel, navne, klasse, år. Næste år får du udleveret en forside. Brug derfor den skabelon, der ligger i Google Drev. Kopiér den ind i projektet.
Indholdsfortegnelse.
Dansk resumé der placeres umiddelbart efter forsiden og før indholdsfortegnelsen.
Kort indledende motivering. Skriv IKKE en kogebogsopskrift á la ”først vil jeg… så gør jeg…” . Forklar i stedet enten hvorfor emnet er væsentligt at beskæftige sig med. Argumentationen skal række ud over dig selv. Det vil sige, at indledningen ikke indeholder formuleringer á la: jeg har altid drømt om at skrive om…. Eller kom ind på, hvad der giver anledning til, at problemstillingen er særlig aktuel lige nu. Husk anvendelse af faglig viden og dokumentation er lige så vigtig i indledningen som i andre dele af besvarelsen. Skriv derfor indledningen som noget af det sidste!
Problemformuleringen.
De enkelte delafsnit. Besvarelse af de enkelte delspørgsmål – husk relevante overskrifter.
Konklusion.
Litteraturliste (bøger, artikler, tabeller, filmmateriale – ALT det I aktivt har anvendt fra ressourcerummet/fagmateriale skal med, og den skal være korrekt og alfabetisk opstillet).
Omfang: Maksimalt 8 sider ren tekst, hvor en normalside er 2400 anslag (tegn) inklusiv mellemrum. Indholdsfortegnelse, problemformulering, grafer/figurer/tabeller, litteraturliste tæller ikke med.
Kildehenvisninger, hvor du løbende dokumenterer hvilke kilder, du har hentet din viden fra (husk sidetalsangivelser). Brug Words referencesystem.
Projektet skal være godt redigeret!!!

Du kan læse om de forskellige formalia i SRP-Håndbogen og andre relevante dokumenter, som er i nedenstående link:
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1Ld161fM16BBDwfEz4OX0oZdvZBhYuW4T

Faglige krav til projektet:
Projektet skal besvare følgende opgaveformulering:
Hovedspørgsmål: Hvordan kan kriminaliteten i USA formindskes?
Opgavebesvarelsen skal indeholde:
En redegørelse for forskellige teoretiske forklaringer på årsager til kriminalitet.
En undersøgelse af omfanget af kriminalitet i USA samt en analyse af mulige årsager til kriminaliteten i USA. I analysen skal du inddrage faglig viden fra redegørelsen.
En kommunikationsanalyse af artiklerne ”Remarks by the President at the NAACP Conference” og ”Soft-on-crime Dems ruining communities: GOP pledges to support police, public safety”. Du skal bl.a. komme ind på artiklernes budskaber og brug af appelformer.
En diskussion af fordele og ulemper ved forskellige metoder til at formindske kriminaliteten i USA. Du skal bl.a. inddrage holdningerne fra kommunikationsanalysen og inddrage viden om forholdet mellem struktur og aktør.


Hvad vurderer Stengrim og Martin besvarelserne på?
Anvender du fagbegreber og en bred faglig viden – og kan du kombinere viden fra begge fag?
Dokumenterer og argumenterer du for de påstande, som du fremsætter i forbindelse med besvarelsen?
Laver du flittigt kildehenvisninger?
Formår du at skabe en rød tråd igennem opgaven – både sprogligt, indholdsmæssigt og mellem fagene?
Er opgaven veldisponeret?
Er opgaven godt redigeret sprogligt?

Krav til anvendelse af metoder til årsprøven:
Følgende begrebspar:
Kvalitativ/kvantitativ
Faktuel/normativ
Begrebsparrene skal anvendes, hvor det giver mening i rapporten
Se dette link til side 42-43 + side 48-49 i SRP-Håndbogen:
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1Ld161fM16BBDwfEz4OX0oZdvZBhYuW4T

Ressourcerum:
Materiale der kan ses i nedenstående links skal i bredt omfang inddrages i besvarelsen:

Engelsk:
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/12jMkbS-JZYyPfHCVF1skPK4uQCz20kdi

Samfundsfag:
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1FtsURb5AkJrDqV7MvrqzEOQVZIpwIAkR

Som i alle andre samfundsfaglige opgaver kan I sagtens anvende faglig viden fra andre faglige temaer fra undervisningen – og dermed andre fagbøger/fagmaterialer.

Krav til informationssøgning:
Udover ovenstående materiale må man gerne finde eget materiale fx på Infomedia eller på nettet.

Aflevering:
Aflevering i Lectio i PDF-format under opgaven med titlen ”SRO”. Desuden sendes projektet til Urkund med følgende adresse: mk.drlund@analys.urkund.se
Deadline: Onsdag den 24/4 2024 kl. 14.50.
OBS! Der gives IKKE karakter for det skriftlige produkt alene. SRO består både af projektet og en mundtlig årsprøve. Den samlede præstation bedømmes således først med karakter til årsprøven.  

Tid til rådighed for projektarbejdet:
Der arbejdes INDIVIDUELT med projektet. Arbejdet skal foregå på gymnasiet fra fredag i uge 16 til onsdag i uge 17. Der vil blive ført fravær. Du forventes derudover dagligt hjemme at bruge den tid, man normalt forventes at anvende til dagligt lektiearbejde til en skoledag.
Sørg for at sætte dig grundigt ind i relevant fagmateriale samt at lave en meget grundig disposition for besvarelsen af hvert af projektets 4 delspørgsmål, FØR du påbegynder skrivearbejdet med selve besvarelsen. Regn med at en grundig disposition tager en stor del af fredagen!

Der vil være mindst én lærer til stede i alle moduler.
Om tirsdagen den 23/4 afsættes der tider til VEJLEDNING i grupper (15 minutter).

Optaktsmoduler før årsprøven:
Umiddelbart før årsprøven får I feedback på opgaven. Den vil indeholde nogle råd til næste opgave og til årsprøven. I vil også få tid til at forberede den mundtlige prøve (talepapir).

Hver dag starter med en fællessession i klasselokalet (”just-in time”):
Hvor langt er I? Hvad er næste fase?
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SRO 24-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27,6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 3g SRP-forløbet

Forløbet inkluderer forskellige optaktsaktiviteter, der forbereder til SRP- eksamen:

SRP-inspirationsdage på AAU
Valg af fag og område
Problemformulering
Informationssøgning
Faglige workshops
Opbygning af opgaven i afsnit
Formalia
Den mundtlige prøve og talepapir
Videnskabsteoretiske overvejelser
Words referencesystem

Forløbet starter i december og slutter umiddelbart før den mundtlige eksamen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Første udkast til SRP-problemformulering 16-12-2024
SRP-problemformulering 07-02-2025
Omfang Estimeret: 80,00 moduler
Dækker over: 15,35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer