Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Dronninglund Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Camilla Kjær Christensen
|
Hold
|
2024 EN-3c ENs (3c ENs)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløbet - Global English
Forløb#1: Global English
I dette korte grundforløb har vi introduceret til arbejde med det engelske sprog og dets mange varianter og dets rolle som globalt sprog. Her har vi både undersøgt, hvor meget engelsk fylder i deres liv, i bybilledet og online.
Forløbet er en indførding i de mange "typer" engelsk, de senere vil støde på i undervisingen. Her har et af hovedfokuspunkterne været forskellen på britisk og ameriksnk engelsk og deres forskellige grammatik, stavemåder, ordforråd og udtale. Her har vi både øvet udtale af små tekster på enten ”britisk” eller ”amerikansk” engelsk, men også hørt og øvet udtale af de to varianter. Her har vi brugt www.dialectsarchive.com og første halvdel af teksten Comma Gets A Cure.
Materialer:
Fonetisk øvetekst: Honorof, Douglas N.: "Comma Gets A Cure"
https://www.dialectsarchive.com/
What Is Standard English, David Crytal.
"5 reasons why English is the 'global language' of today by April Buchanan, 2017
"How video games are teaching the world to speak English" by Jules Struck, 2020
YouTube-video: How are British English and American English Different? 2018(https://www.youtube.com/watch?v=NdJQdt3xkFQ)
Udgør 10% af den samlede undervisning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dystopian Fictions 1 og 2
DEL 1 (I 1g)
Et kort forløb om dystopiske fiktioner. Forløbet er primært en inttroduktion til basal tekstanalyse, hvor især setting, characterization og composition er i fokus.
Forløbet suppleres med teoretiske oplæg om den dystopiske genres særlige kendetegn.
Materiale:
Kurt Vonnegut Jr: Harrison Bergeron. (1961)
Ray Bradbury: The Pedestrian (1951)
Film: Wimmer: "Equilibrium" (2002)
Del 2 (I 2g):
Som en opfølgning på dystopia-forløbet i 1g har holdet i 2g læst "The Handmaid's Tale", med særligt fokus på værkets træk.
Klassen har set første afsnit af TV-serien af samme navn.
Udgør 20% af undervisningen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
American Values
Et forløb om USA med særligt fokus på amerikanske værdier.
Forløbet belyser forskellige emner såsom opdragelse, immigration og multikulturalisme.
Der er læst og analyseret både skønlitterære tekster, non-fiktion samt baggrundsmaterialer.
Læste tekster
- Marc Mitchell: The New Girl
- Howard Fast: Spoil the Child
- Langston Hughes: Let America be America Again (poem)
- Amy Chua: Why Chinese Mothers are Superior
Supplerende
- Edward N. Kearny: The Frontier Heritage (fra Wider Contexts)
- Mette Holm: American Identity (fra Being American)
- Robert Longley: What Is Multiculturalism? Definition, Theories, and Examples
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
America at War
Et miniforløb, der bygger ovenpå det forrige forløb om amerikanske værdier.
I dette forløb fokuseres der på USA som krigsførende nation, og der arbejdes med emner som militæruddannelse, holdninger til krig samt krigens effekt på veteraner.
Der læses både skønlitterære tekster, non-fiktion samt baggrundsmaterialer.
Læste tekster:
- "West Point" (fra antologien Macho, 1989)
- Bob Dylan: "Masters of War"
- Tim O'Brien: "Ambush" (fra The Things They Carried)
- "The Inspirational Story of Ted Strong" (YouTube)
- Evan Wright: "Generation Kill" (excerpt)
- Sarah Kershaw: "A soldier and his combat dog both returned from Iraq with PTSD and found support in each other" (abridged)
- Phil Klay: "Redeployment" (2014)
Supplerende materiale:
- West Point bag facaden (dokumentar)
- "Iraq Vet Mourns Military Dog Who Was Shot Dead by Cyclist" (news segment)
Forløbet er læst med vikar Camilla Christensen
Udgør 10% af undervisningen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Hong Kong (EKSAMEN)
Dette forløb handler om den tidligere britiske koloni, Hong Kong. Der har været stort fokus på Hong Kongs kolonihistorie og returneringen til Kina med "one nation, two systems"-princippet. I denne forbindelse har vi også været omkring protesterne i Hong Kong i nyere tid. Derudover har der også været stort fokus på den økonomiske ulighed i Hong Kong.
Eleverne har alle haft til opgave at udvælge en nyhedsartikel fra Hong Kong, som de efterfølgende skulle formilde mundtligt foran hele klassen. Dette har givet eleverne en større forståelse af, hvad Hong Kong er for et sted.
Læste tekster:
- Martin Booth: “Gweilo”. Worlds of English (ibog), Systime (2022)
- Michael Boyle and Coskun Guclu: “Rewilding Hong Kong: How reintroducing species could help heal our forests and fight climate change”. Hong Kong Free Press (2022)
- Michael Khan: “Redefining the Hong Kong Identity”. Youtube.
- SBS Dateline: “How Hong Kong is home to the crazy rich and the mega poor”. Youtube.
- Benjamin Haas: “My Week in Lucky House: the Horror of Hong Kong’s Coffin Homes”. The Guardian (2017)
- Kent Ewing: "At last I see the light, cue the anthem - all praise to to Chinese Communist Party!". Hong Kong Free Press (2020)
Supplerende materiale:
- “Aspects of Hong Kong”. Worlds of English, Systime (2022)
- “The British Empire” fra www.natgeokids.com/nz/discover/history/general-history/british-empire-facts/
- Suibhne: “The Animated History of Hong Kong”. Youtube.
- Vox: “How 156 years of British rule changed Hong Kong”. Youtube.
- Vox: “How Feng Shui Shaped Hong Kong’s Skyline”. Youtube.'
Udgør 10% af undervisningen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Multicultural Britain (EKSAMEN)
Et forløb med fokus på multikulturalisme i Storbritannien, herunder sproglige og kulturelle udfordringer som er forbundet med den multikulturelle virkelighed
Keywords: stereotypes, prejudice, identity, alienation, integration, radicalisation, britishness
Materialer
background:
How Britain Has Been Shaped By Migration
[/url]https://learnenglish.britishcouncil.org/general-english/video-series/word-street/wots-notting-hill/multicultural-britain[url]
Non-fiction:
R. Cook: “Chicken Tikka Masala Speech”
E. Powell: “Rivers of Blood Speech”
Smith: “Am I the Future Face of this country?”
Fiction:
Nivison: “Just Below the Surface”
Kureishi: “My Son the Fanatic”
Agard: Listen Mr Oxford Don
Film:
Chadha (instr): Bend it like Beckham (2002)
Analyse og fremlæggelse af to kortfilm i matrixgrupper:
Deep It, short film, directed by Teddy Nygh, 2016.
https://www.youtube.com/watch?v=CIydCG8lFYQ&t=315s
Our Lad, short film, directed by Rachna Suri, 2013
https://vimeo.com/61217608
Forløbet udgør ca. 15% af undervisningen
Læst med anden lærer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Time travel (EKSAMEN)
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige typer fiktion, hvor tidsrejser spiller en central rolle. Der har været fokus på forskellige typer af tidsrejser i litteratur samt de mange paradokser, der er forbundet med rejser i tid. Vi har haft en diakron tilgang til emnet, hvor vi har bevæget os fra viktoriansk tid og op til i dag.
Der har desuden været et mindre fokus på skotsk dialekt, da ét af tekstuddragene foregår i Skotland.
Kernestof:
- H. G. Wells: "The Time Machine" (1895). Excerpt.
- Samuel Witt: "Time Travel" (2016). Poem.
- Garry Kilworth: "Let's go to Golgotha!" (1975)
- Octavia Butler: "Kindred" (1979). Excerpt.
- Diana Gabaldon: Outlander (1991). Excerpt.
- Doug Liman: "The Edge of Tomorrow" (2014). Film.
Supplerende tekster:
- "Scientists Reveal How Time Travel Is Actually Possible". Youtube.
- Ted Atchley: "The Eight Types of Time Travel"
- Thom Dunn: "Classic Time Travel Paradoxes"
- "The Scots Language (or Dialect)". Youtube.
Forløbet udgør ca. 20% af undervisningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
American election (EKSAMEN)
Dette forløb stillede skarpt på det aktuelle præsidentvalg i USA, og vi læste forskellige ikke-fiktive tekster om emnet.
Vi kom omkring, hvordan den amerikanske regering er opbygget, og hvordan præsidentvalg foregår i USA. Vi snakkede desuden om forskellene på Demokraterne og Republikanerne bl.a. i forhold til kernevælgere samt nogle af de nyere udfordringer, som det amerikanske demokrati står overfor som populisme, manglende vælgertilslutning og stormen på Kongressen i 2021.
Kernestof:
- "Full Debate: Harris vs. Trump in 2024 ABC News Presidential Debate | WSJ". Youtube. (the first 30 minutes)
- Brian Klass: "Why the storming of the Capitol didn't shock me at all". The Washington Post (2021).
- George F. Will: "In defense of not voting". The Washington Post (2024).
- Kamala Harris: "Remarks by Vice President Harris at a Campaign Event". The White House (2024). (abridged)
- Donald Trump: "Donald Trump's Victory Speech". Newsweek (2024). (abridged)
Supplerende tekster:
- "American Government" in Being American, Mette Holm og Gyldendal 2016. (abridged)
- "Presidential Election" in Being American, Mette Holm og Gyldendal 2016. (abridged)
- Ted-Ed: "How is power divided in the United States Government?". Youtube.
- Christopher Kabakis: "Talk like Trump - understanding populist speech and how to overcome it." Youtube.
Forløbet udgør ca. 20% af undervisningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
The American South (EKSAMEN)
Dette forløb fokuserer på sydstatslitteratur som genre, og der læses tekster fra de tre undergenrer 'Literature of Slavery', 'Literature of the Pastoral', og 'Literature of the Counter-pastoral' med udgangspunkt i antologien Southern Stories for Y'all. I forløbet har vi også læst værket To Kill a Mockingbird af Harper Lee.
Udover det genremæssige fokus på sydstatslitteratur, har vi arbejdet med de sproglige særpræg ved henholdsvis 'Southern American English' og 'African-American Vernacular English'.
Kernetekster:
- Margaret Mitchell: "Gone With the Wind" (1936). Excerpt.
- Frederick Douglass: "Narrative of the Life of Frederick Douglass" in Southern Stories for Y'All", Mette Holm og Systime, 2021.
- Harper Lee: "To Kill a Mockingbird". (1960). Novel.
- Daniel D. Emmett: "Dixie's Land". (1859). Song.
- Billie Holiday: "Strange Fruit". (1939). Song.
- Bing Crosby: "Brother, Can You Spare a Dime?". (1932). Song.
Supplerende tekster:
- "Southern Literature as a genre" and "Literature of the Counter-Pastoral" in Southern Stories for Y'all, Mette Holm og Systime, 2021.
- Thomas Moore Devlin: "The United States of Accents: Southern American English", Babbel, 2024.
- Ally Bush: "African American Vernacular English is Rule-Bound, Complex, and Legitimate", Medium, 2023.
- Frederick Douglass: Crash Course Black American History #17. Youtube.
- What Was It like to Live during the Great Depression in the US?. Youtube.
Forløbet udgør ca. 35% af undervisningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20,45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Love through the Ages (EKSAMEN)
Dette forløb har fokuseret på kærlighed med udgangspunkt i de gamle grækeres otte kærlighedsformer. De læste tekster har desuden haft et litteraturhistorisk fokus, og vi har været omkring The Elizabethan era, The Victorian era/romanticism samt contemporary fiction med fokus på postmodernisme.
I forbindelse med læsning af Shakespeare har vi fokuseret på de sproglige kendetegn ved Early Modern English samt hvad der karakteriserer Shakespeares tragedier.
Kernetekster:
- William Shakespeare: Sonnets 8, 18, 24, 31, and 42. (1609).
- William Shakespeare: Romeo and Juliet (Act 1: prologue, act 1: scene 5, act 2: scene 1). Play (1597).
- Baz Luhrmann: Romeo + Juliet. Film. (1996).
- Emily Brontë: Wuthering Heights. Excerpt. (1847).
- John Green: The Fault in Our Stars. Excerpt. (2014).
- Caroline Kepnes: You. Excerpt. (2014).
Supplerende tekster:
- Foredrag om Shakespeare af Jesper Trier.
- "The Elizabethan World Picture" in William Shakespeare, Macbeth, Ole Juul Lund, Gyldendalske Boghandel 1993.
- "Shakespeare's Language" and "Shakespeare's Development of Early Modern English" from nosweatshakespeare.com.
- "Definition and Characteristics of Shakespearean Tragedy" from owlcation.com.
- "8 Greek Words For Love That Will Make Your Heart Soar" from dictionary.com.
Forløbet udgør ca. 25% af undervisningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Lovlige hjælpemidler
Lovlige links: Skriftlig og mundtlig eksamen i engelsk
DA/EN-EN/DA
http://www.ordbogen.com
http://www.abcordbogen.com
EN/EN
Oxford Learner’s Dictionary:
http://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/dictionary?q=dictionary
Synonym-ordbog
Findes også i Oxford Learner’s Dictionary
http://www.thesaurus.com (har flere muligheder end Oxford)
www.ordnet.dk
Engram
http://www.minlaering.dk
I/E-bøger
Som I har anvendt på klassen og som fremgår af undervisningsbeskrivelsen.
Links
Kun de som indgår i kernestof eller supplerende materiale under undervisningsbeskrivelsen af de enkelte forløb. Fx links til TED-talks og småfilm på Youtube. I må ikke søge via google på disse film!
WORD
Alle funktioner i Word, undtagen direkte oversættelse, er tilladt.
Synonym, stave- og grammatikkontrol er tilladt i Word.
Ulovlige links
Enhver form for ”genvej” til kommunikation med omverdenen, herunder beskeder og dokumenter i lectio.
Dokumenter, som deles med andre, fx i OneNote el. google.docx
Grammarly – hverken online eller offline
Søgemaskiner, leksika og lign. opslagsværker, oversættelsesprogrammer
Bøjning af verber/verbebøjere som fx: http://conjugator.reverso.net/conjugation-english-verb-conjugate.html og http://www.verbix.com/languages/english.shtml
Dokumenter i lectio og i ”sky” skal downloades!
Hovedregel: ALT, hvad der KAN downloades til egen computer, SKAL downloades. Det vil i praksis sige, at I skal downloade langt de fleste filtyper/dokumenter.
I skal downloade fx dokumenter fra lectio til jeres egen computer. Gør det løbende!
I skal også downloade fællesdokumenter, som I har delt med andre fx i OneNote el. google.docx
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57226628038",
"T": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57226628038",
"H": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57226628038"
}