Holdet 2024 EN-3e ENs - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Dronninglund Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Steingrímur Óttar Steingrímsson
Hold 2024 EN-3e ENs (3e ENs)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Gender fortsat
Titel 2 The US election (Exam)
Titel 3 Handmaid's Tale
Titel 4 The Bad, the Mad and the Evil (Exam)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Gender fortsat

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 The US election (Exam)

Forløbet har handlet om at forstå valgprocessen og den politiske struktur i USA og den konkrete valgkamp i år. Vi har arbejdet med de primære temaer, samt en række politiske taler, interview og debatter. Derudover har forløbet også omhandlet retorik og retoriske virkemidler.

Emner:

- The Three Branches of Government in the US
- First-past-the-post voting
- State government vs Federal government
- Supreme Court Rulings on abortion

Background information: US Political system
Background information: American Government
TED-talk: Kathryn Kolbert: The End of Roe v. Wade – And what come next for reproductive freedom
Article: Zachary B. Wolf: “The Supreme Court just gave the president a superpower. Here’s its explanation”
Article: Jess Bidgood: "Kamala Harris Tells Oprah if Somebody Breaks Into Her Home, ‘They’re Getting Shot’"
Speech: Trump’s Victory Speech (2024)
Speech: Trump's Inaugural address (2025)
Excerpt from “Hillbilly Elegegy”
Debate: Harris vs. Trump 2024 ABC News Presidential Debate

Omgang: 5% af pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Handmaid's Tale

Forløbet har omhandlet romanen "Handmaid's Tale" og har hovedsageligt omhandlet nykritisk læsning af værket, hvor vi har fokuseret på "narration", "characters", "setting" og "relationships/conflicts". Værket er dog også blevet brugt som  parallel til samtidige emner og som udgangspunkt for feministisk læsning.

Forløbet knytter sig primært op ad "Dystopia"-emnet fra 1g, men det har også tilknytning til "gender roles"-forløbet og "The US election"-forløbet.

Eleverne har arbejdet i skiftende grupper med en fast partner.

Materialer:

Novel: Handmaid's Tale by Margaret Atwood (1985)

15% af pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 The Bad, the Mad and the Evil (Exam)

The Bad, the Mad and the Evil (Exam)

Forløbet gennemgår opfattelser af ondskab og vanvid igennem tiden. Vi har brugt Augustins "moral evil" overfor "natural evil" og suppleret det med begrebet "supernatural evil". I forløbet har vi arbejdet med Shakespeare og poetiske virkemidler og struktur samt forskellene på moderne engelsk og EME (Early Modern English).

Vi har læst adskillige scener fra Macbeth og hele først akt, samt set filmatiseringen "The Tragedy of Macbeth". Derudover har vi arbejdet med Edgar Allan Poes The Tell-Tale Heart (1843) og Stephen Kings "Strawberry Spring" (1968) og har derved arbejdet med et bredt litteraturhistorisk spænd. En nøgleproblematik har været det overnaturlige kontra det psykologiske, samt hvorvidt karakterne har magt over deres egne handlinger.

Materialer:
Theory: ”Bad or mad”
Play: Excerpts from Shakespeare’s Macbeth
Film: The Tragedy of Macbeth (2021)
Short story: The Tell-Tale Heart by Edgar Allan Poe (1843)
Short story: Strawberry Spring by Stephen King (1968)

15% af pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer