Holdet 2022 SA-e SAs - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Dronninglund Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Martin E. Graves Kristensen
Hold 2022 SA-e SAs (2e SAs, 3e SAs)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ulighed og ideologier
Titel 2 FFF1 - Det danske skattesystem
Titel 3 Unge i det senmoderne samfund
Titel 4 Dansk politik
Titel 5 FFF2 - Bæredygtighed i USA
Titel 6 Magt og demokrati i Danmark
Titel 7 Velfærdsstaten under pres
Titel 8 SRO - Kriminalitet i USA
Titel 9 Dansk økonomi
Titel 10 International politik og dansk udenrigspolitik
Titel 11 Lovlige digitale hjælpemidler til eksamen for 3eSA

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ulighed og ideologier

Der fokuseres på begrebet ulighed, sociologiske forklaringer på ulighed og forskellige ideologiers holdninger til ulighed.

Kernefagligt stof: 30 sider

Faglige mål:

Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestofområde:

Politik:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 FFF1 - Det danske skattesystem

Fag og lærere: Matematik (Frank (FO)) og samfundsfag (Martin (MK))

Hvad er FFF
FFF (FlerFagligt Forløb) er en del af progressionen frem mod SRP (studieretningsprojektet) i 3g. I dette første FFF er kravene, at I kan:
• besvare en stillet opgaveformulering, således at der er overensstemmelse mellem opgaveformuleringen og opgavebesvarelsen
• anvende forskellige faglige tilgange og metoder
• skriftligt formidle et fagligt område og beherske fremstillingsformen i en faglig opgave, herunder citatteknik, noter, kildefortegnelse, omfang og layout
• demonstrere faglig indsigt og fordybelse

Mere viden findes i SRP-Håndbogen:
• Introduktion til det 3-årige SRP-forløb (side 4-6)
• De tre hovedområders kendetegn (side 6-8)
• De tre taksonomiske niveauer (side 9-10)

Tidsplan:
Mandag den 13. marts, 3. modul:
Introduktion til FFF-forløbet, introduktion til det 3-årige SRP-forløb, de tre hovedområders kendetegn og de tre taksonomiske niveauer.

Uge 13 (27/3-31/3):
Skriveuge:
Hver dag begynder med, at vi alle mødes i 214 kl. 08.10 til fraværsregistrering. Dagen afsluttes også med fraværsregistrering i 214 kl. 14.40.
Tirsdag den 29/3 klokken 14.50 skal alle grupper lægge gruppens disposition for opgaven ind i Lectio under opgaven med titlen ”Midtvejsstatus”.
Onsdag den 30/3 har hver gruppe et midtvejsmøde med Frank og Martin. Tidspunkt og indhold oplyses senere.
Fredag d. 31. marts klokken 14.30 skal den færdige rapport afleveres i Lectio under opgaven ”Færdig besvarelse FFF1”. Alle i den enkelte gruppe skal aflevere en version, og rapporten SKAL afleveres i PDF-format (konverteret fra et Word-dokument).

Torsdag den 13. april, 3. modul:  
Feedback og evaluering.

Opgaveformulering:
Hovedspørgsmål: Hvordan er det danske skattesystem opbygget, og i hvilken grad er det danske skattesystem optimalt

Besvarelsen skal indeholde:
En redegørelse for den danske velfærdsmodel med et særligt fokus på det danske skattesystems betydning.
En matematisk beskrivelse af den danske skattemodel for indkomstskatten. Beskrivelsen skal indeholde begreberne skatteprocent, fradrag, progressiv beskatning, stykkevis lineær funktion og gaffelforskrift.
En diskussion af fordele og ulemper ved det nuværende danske skattesystem. Der skal inddrages faglig viden om forskellige ideologier.

Opgaven skal indeholde:
Forside (navne + klasse, fag)
Indholdsfortegnelse (automatisk genereret)
Indledning (hvor I præsenterer emnet, problemformuleringen og metoder)
Besvarelse af problemstillingen (underspørgsmål 1-3)
Konklusion (her besvares hovedspørgsmålet og øvrige spørgsmål fra indledningen)
Henvisninger/referencer
Litteraturliste (genereres via Words referencesystem)

Krav til anvendelse af metoder:
Følgende begrebspar:
Kvalitativ/kvantitativ
Faktuel/normativ

Begrebsparrene skal anvendes, hvor det giver mening i rapporten

Krav til henvisninger/referencer:
Hvad er en reference/henvisning
Hvorfor er de vigtige
Hvordan bruges de Hvor skal de stå
I skal anvende APA-referencesystem.

Opgavens omfang:
Maksimalt 10 normalsider pr. gruppe. En normalside er 2400 anslag. Det er kun indledningen, besvarelsen og konklusionen, der indgår i de 10 sider. Når der er tale om matematik, skønnes det hvor mange normalsider, der er tale om. Spørg Frank hvis I er i tvivl.

Bedømmelseskriterier:
Er opgavens problemformulering besvaret
Er krav til opbygning og afsnit opfyldt
Er krav til formalia opfyldt (se SRP-Håndbogen)
Er opgaven velformuleret
Er der sammenhæng mellem fagene
Anvendes der fagbegreber fra fagene


Fagligt materiale:

Matematik:
”Den danske skattemodel”, Mat STX Grundforløb, Systime. S. 27-33.

Samfundsfag:
Side 14-31 + side 45-58 + side 70-76 + side 78-79 i ”Temaer til samfundsfag”. Der er blevet arbejdet med disse sider i samfundsfag inden projektperioden.
Desuden skal I inddrage relevante artikler.

Arbejdsform:
I skal arbejde SAMMEN i grupperne. Her arbejder I ud fra fælles arbejdsplaner både for den enkelte dag og for hele ugen.
I skal bruge Google Docx, som skal konverteres til et Word-dokument (når I indsætter referencer) og til sidst til et PDF-dokument.
I skal i Google Docx-dokumentet markere, hvor I skal have en reference sat ind. Referencen sættes efterfølgende ind i de
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0,45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Unge i det senmoderne samfund

Der fokuseres på socialisering, identitetsdannelse i det senmoderne samfund, unges fællesskaber, forskellige familie- og opdragelsestyper, forskellige livsstile samt minoriteter og identitet.

Kernefagligt stof: 28 sider


Faglige mål:

Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestofområde:

Sociologi:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dansk politik

Der fokuseres på begrebet politik, de politiske ideologier, politiske skillelinjer, partiadfærd, vælgeradfærd samt medier og politisk kommunikation.

Kernefagligt stof: 69 sider

Faglige mål:

Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestofområde:

Sociologi:
- politisk meningsdannelse og medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Politik:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21,25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 FFF2 - Bæredygtighed i USA

I dette FFF-forløb skal I arbejde med nedenstående problemformulering, hvori der også skal inddrages innovation og innovationskriterierne.

Problemformulering: Hvordan kan man skabe en mere bæredygtig udvikling i USA?

Jeres besvarelse af opgaven skal indeholde svar på disse spørgsmål:
1) Hvad er FN´s 17 verdensmål for bæredygtighed? Se bl.a. dette link: Verdensmålene | Verdensmålene.dk (verdensmaalene.dk)
2) Hvilke problematikker med hensyn til bæredygtighed inden for jeres område findes der i USA. Desuden skal I analysere, hvordan amerikanske forhold adskiller sig fra danske forhold inden for jeres område.
3) Hvad kan en selvvalgt virksomhed/organisation/parti gøre for at skabe en mere bæredygtig udvikling inden for jeres område? I skal her udarbejde en kampagne, der viser jeres løsningsforslag.

Alle spørgsmålene besvares i et skriftligt dokument til Gitte og Martin. Omfanget skal være på 4-5 normalsider (en normalside er 2400 tegn inklusiv mellemrum).

Alle skal INDIVIDUELT sende det skriftlige produkt til Lectio under opgaven ”FFF2”. Det skal sendes som et Word-dokument torsdag den 28/9 kl. 11.50.


Produkt:
Der skal udarbejdes et skriftligt produkt (4-5 normalsider) med de vigtigste pointer i jeres besvarelse af problemformuleringen. Det skriftlige produkt skal opfylde de formelle krav til en skriftlig opgave (fx hele sætninger, faglighed, noter, kildehenvisninger). Se SRP-Håndbogen for de formelle krav.

Der skal desuden laves en mundtlig fremlæggelse af spørgsmål 3. Varigheden er maksimalt 15 minutter.

Den mundtlige fremlæggelse skal indeholde:
● en præsentation af jeres kampagne og løsningsforslag
● en faglig motivation af forslaget
● en vurdering af forslaget ud fra de fem bedømmelseskriterier til innovation (se nedenfor).
● metoder og fagligt materiale fra begge fag
I bedømmelseskriterierne indgår også den mundtlige formidling, kropssprog, Power Point etc.

Efter afleveringen af det skriftlige produkt skal grupperne arbejde med feltarbejde i New York. Mere herom torsdag den 28/9 over middag.


Fem bedømmelseskriterier af innovative løsninger

1. Nyhedskriteriet:
• Er der tale om lille (inkrementel/moderat) eller stor (radikal) innovation?
• Er der tale om privat/individuel elle betydelig (absolut) samfundsmæssig innovation?
• Er løsningsforslaget innovativt rent subjektivt (dvs. nyt for jer) eller objektivt (dvs. nyt for menneskeheden)?
2. Forbedringskriteriet:
• Er forbedringerne partikulære (dvs. en forbedring for en, få, lokalt) eller almene (dvs. en forbedring for alt og alle)?
• Inddrager I viden om værdimålestokke og måleredskaber til at vurdere, hvorvidt forslaget er ”forbedrende”? M.a.o: kan I ”måle” om jeres forslag er en forbedring?
3. Faglighedskriteriet:
• Inddrager I faglig viden om ‘den gamle verden’ og dens tænkemåder? M.a.o: Har I faglig viden om det problem, som jeres forslag skal løse?
• Inddrager I viden om aktuelle problemer og tænkning, der begrunder relevansen af nytænkende forbedringer?
4. Konsekvenskriteriet:
• Er forslaget etisk forsvarligt eller har det nogle utilsigtede omkostninger?
• Forslagets øvrige konsekvenser, fx samfundsmæssige, økonomiske, æstetiske eller miljømæssige.
5. Relevanskriteriet:
• Har I afprøvet/udviklet løsningsforslaget i samarbejde med ”agerende praktikere” for hvem forslaget har umiddelbar relevans?
• Hvordan har I anvendt den eksterne partners viden og feedback?



Områder som grupperne skal arbejde inden for:
1. Fattigdom (verdensmål 1)
2. Sundhed (verdensmål 3)
3. Uddannelse (verdensmål 4)
4. Ligestilling mellem kønnene (verdensmål 5)
5. Klima (verdensmål 13)

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2e FFF2 28-09-2023
Skitse feltarbejde i New York 28-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Magt og demokrati i Danmark

Der fokuseres på forskellige magtformer, forskellige demokratiformer, rettigheder og medborgerskab, forskellige aktører i den parlamentariske styringskæde, udfordringer i den parlamentariske styringskæde samt forskellige styreformer i verden.

Kernefagligt stof: 94 sider (2g)
                            42 sider (1g)

Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


Kernestofområde:

Politik:
- Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Metode:
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,85 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Velfærdsstaten under pres

Der fokuseres på den danske velfærdsstats interne og eksterne udfordringer. Der fokuseres også på, hvordan disse udfordringer kan imødegås.

Kernefagligt stof: 167 sider (2g)
                              42 sider (1g)

Faglige mål:

Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


Kernestofområde:

Økonomi:
- Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold

Metode:
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27,8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 SRO - Kriminalitet i USA

Formelle krav til projektet:

Forside med titel, navne, klasse, år. Næste år får du udleveret en forside. Brug derfor den skabelon, der ligger i Google Drev. Kopiér den ind i projektet.
Indholdsfortegnelse.
Dansk resumé der placeres umiddelbart efter forsiden og før indholdsfortegnelsen.
Kort indledende motivering. Skriv IKKE en kogebogsopskrift á la ”først vil jeg… så gør jeg…” . Forklar i stedet enten hvorfor emnet er væsentligt at beskæftige sig med. Argumentationen skal række ud over dig selv. Det vil sige, at indledningen ikke indeholder formuleringer á la: jeg har altid drømt om at skrive om…. Eller kom ind på, hvad der giver anledning til, at problemstillingen er særlig aktuel lige nu. Husk anvendelse af faglig viden og dokumentation er lige så vigtig i indledningen som i andre dele af besvarelsen. Skriv derfor indledningen som noget af det sidste!
Problemformuleringen.
De enkelte delafsnit. Besvarelse af de enkelte delspørgsmål – husk relevante overskrifter.
Konklusion.
Litteraturliste (bøger, artikler, tabeller, filmmateriale – ALT det I aktivt har anvendt fra ressourcerummet/fagmateriale skal med, og den skal være korrekt og alfabetisk opstillet).
Omfang: Maksimalt 8 sider ren tekst, hvor en normalside er 2400 anslag (tegn) inklusiv mellemrum. Indholdsfortegnelse, problemformulering, grafer/figurer/tabeller, litteraturliste tæller ikke med.
Kildehenvisninger, hvor du løbende dokumenterer hvilke kilder, du har hentet din viden fra (husk sidetalsangivelser). Brug Words referencesystem.
Projektet skal være godt redigeret!!!

Du kan læse om de forskellige formalia i SRP-Håndbogen og andre relevante dokumenter, som er i nedenstående link:
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1Ld161fM16BBDwfEz4OX0oZdvZBhYuW4T

Faglige krav til projektet:
Projektet skal besvare følgende opgaveformulering:
Hovedspørgsmål: Hvordan kan kriminaliteten i USA formindskes?
Opgavebesvarelsen skal indeholde:
En redegørelse for forskellige teoretiske forklaringer på årsager til kriminalitet.
En undersøgelse af omfanget af kriminalitet i USA samt en analyse af mulige årsager til kriminaliteten i USA. I analysen skal du inddrage faglig viden fra redegørelsen.
En kommunikationsanalyse af artiklerne ”Remarks by the President at the NAACP Conference” og ”Soft-on-crime Dems ruining communities: GOP pledges to support police, public safety”. Du skal bl.a. komme ind på artiklernes budskaber og brug af appelformer.
En diskussion af fordele og ulemper ved forskellige metoder til at formindske kriminaliteten i USA. Du skal bl.a. inddrage holdningerne fra kommunikationsanalysen og inddrage viden om forholdet mellem struktur og aktør.


Hvad vurderer Stengrim og Martin besvarelserne på?
Anvender du fagbegreber og en bred faglig viden – og kan du kombinere viden fra begge fag?
Dokumenterer og argumenterer du for de påstande, som du fremsætter i forbindelse med besvarelsen?
Laver du flittigt kildehenvisninger?
Formår du at skabe en rød tråd igennem opgaven – både sprogligt, indholdsmæssigt og mellem fagene?
Er opgaven veldisponeret?
Er opgaven godt redigeret sprogligt?

Krav til anvendelse af metoder til årsprøven:
Følgende begrebspar:
Kvalitativ/kvantitativ
Faktuel/normativ
Begrebsparrene skal anvendes, hvor det giver mening i rapporten
Se dette link til side 42-43 + side 48-49 i SRP-Håndbogen:
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1Ld161fM16BBDwfEz4OX0oZdvZBhYuW4T

Ressourcerum:
Materiale der kan ses i nedenstående links skal i bredt omfang inddrages i besvarelsen:

Engelsk:
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/12jMkbS-JZYyPfHCVF1skPK4uQCz20kdi

Samfundsfag:
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1FtsURb5AkJrDqV7MvrqzEOQVZIpwIAkR

Som i alle andre samfundsfaglige opgaver kan I sagtens anvende faglig viden fra andre faglige temaer fra undervisningen – og dermed andre fagbøger/fagmaterialer.

Krav til informationssøgning:
Udover ovenstående materiale må man gerne finde eget materiale fx på Infomedia eller på nettet.

Aflevering:
Aflevering i Lectio i PDF-format under opgaven med titlen ”SRO”. Desuden sendes projektet til Urkund med følgende adresse: mk.drlund@analys.urkund.se
Deadline: Onsdag den 24/4 2024 kl. 14.50.
OBS! Der gives IKKE karakter for det skriftlige produkt alene. SRO består både af projektet og en mundtlig årsprøve. Den samlede præstation bedømmes således først med karakter til årsprøven.  

Tid til rådighed for projektarbejdet:
Der arbejdes INDIVIDUELT med projektet. Arbejdet skal foregå på gymnasiet fra fredag i uge 16 til onsdag i uge 17. Der vil blive ført fravær. Du forventes derudover dagligt hjemme at bruge den tid, man normalt forventes at anvende til dagligt lektiearbejde til en skoledag.
Sørg for at sætte dig grundigt ind i relevant fagmateriale samt at lave en meget grundig disposition for besvarelsen af hvert af projektets 4 delspørgsmål, FØR du påbegynder skrivearbejdet med selve besvarelsen. Regn med at en grundig disposition tager en stor del af fredagen!

Der vil være mindst én lærer til stede i alle moduler.
Om tirsdagen den 23/4 afsættes der tider til VEJLEDNING i grupper (15 minutter).

Optaktsmoduler før årsprøven:
Umiddelbart før årsprøven får I feedback på opgaven. Den vil indeholde nogle råd til næste opgave og til årsprøven. I vil også få tid til at forberede den mundtlige prøve (talepapir).

Hver dag starter med en fællessession i klasselokalet (”just-in time”):
Hvor langt er I? Hvad er næste fase?
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SRO 24-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Dansk økonomi

Der fokuseres på begrebet økonomi, udbud og efterspørgsel, elasticiteter, det økonomiske kredsløb, økonomiske samfundsmål, økonomiske politikker, hvorfor lande handler med hinanden og globalisering.

Kernefagligt stof: 167 sider (2g)
                              42 sider (1g)

Faglige mål:

Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


Kernestofområde:

Økonomi:
- Forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Metode:
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 International politik og dansk udenrigspolitik

Der fokuseres på hvad international politik er, forskellige IP-retninger, hvordan stater fører udenrigs- og sikkerhedspolitik, globalisering, verden efter den amerikanske verdensorden, nye konflikter, EU´s rolle i international politik og dansk udenrigspolitik,

Kernefagligt stof: 292 sider

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestofområde:

International politik:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Metode:
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Lovlige digitale hjælpemidler til eksamen for 3eSA

Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer