Titel
5
|
The British Empire - Colo. & Post-Colo.
Formålet med dette forløb er gennem nedslag i tekster af forskellig art at give eleverne et indblik i den tankegang, der dannede grundlaget for Englands enorme ekspansion op gennem 1800-tallet og lade dem opnå en forståelse for, hvorfor mange af kolonierne i sidste ende valgte at kræve selvstændighed i den anden halvdel af det 20. århundrede og hvorfor England er det multikulturelle samfund, som det er i dag.
I forløbet vil der være fokus på ordforrådstilegnelse og evnen til selvstændigt at analysere og fortolke både fiktive og ikke-fiktive tekster. Endvidere trænes evnen til at perspektivere teksterne til hinanden og sætte dem ind i en større historisk, kulturel og samfundsmæssig sammenhæng. Der arbejdes i forskellige konstellationer: individuelt, parvist, i mindre grupper og sammen på klassen. Eleverne skal aflevere to akademiske essays med tematisk tilknytning til forløbet.
Indhold:
*BBC Bitesize: “The British Empire – an Overview”. https://www.bbc.co.uk/bitesize/topics/z7kvf82/articles/zpjv3j6 (2023)
*BBC Bitesize: “British Colonialism in India”. https://www.bbc.co.uk/bitesize/topics/z7kvf82/articles/zx8sf82?topicJourney=true (2023)
*Mitchell, Sally. “Daily Life in Victorian England”. Greenwood Press: Westport, 2009. (pp. 282-295)
*Kipling, Rudyard. “The White Man’s Burden”. In: Ohland-Andersen, Hanne et al. “Wider Contexts”. Gyldendal, 2012.
*Forster, E.M. “Notes on the English Character”. In: Dahlmann, Jørgen et al. “Empire, Commonwealth, Little England – Facts and Fiction”. Gad, 1980.
*Paxman, Jeremy. “Empire – Playing the Game”. BBC1, 2012. (12:10-20:30)
*Forster, E.M. “The Undeveloped Heart”. In: Dahlmann, Jørgen et al. “Empire, Commonwealth, Little England – Facts and Fiction”. Gad, 1980.
*Attenborough, Richard. “Gandhi” (1982)
*Singh, Kushwant. “Karma”. In: Herdel, Lene & Frede Salling Pedersen. “Indian Scenes”. Munksgaard, 1985.
*Petaia, Ruperake. ”Kidnapped” (1980). In: Fog, Agnete. “Worlds of English”. Systime, 2010.
*Agard, John. “Listen Mr Oxford don” (1985). In: Fog, Agnete. “Worlds of English”. Systime, 2010.
*Gavron, Sarah. “Brick Lane” (2007)
|