Holdet 2023 En-c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Dronninglund Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Karen Bjørnbak Andersen
Hold 2023 En-c (1c En, 2c En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lovlige links til skriftlig og mundtlig eksamen
Titel 2 Growing Up (EXAM)
Titel 3 Crime in Fiction (EXAM)
Titel 4 9/11 and Beyond (EXAM)
Titel 5 The British Empire - Colo. & Post-Colo. (EXAM)
Titel 6 The Divided States of America
Titel 7 South Africa - from Apartheid to Democracy (EXAM)
Titel 8 Book Presentation
Titel 9 SRO om velfærdsstater

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Lovlige links til skriftlig og mundtlig eksamen

LOVLIGE LINKS:

- Alt materiale, som I har fået udleveret i papirform, er tilladt.
- Hvis I vil have adgang til rettede essays etc, så skal I downloade dem lokalt til en mappe på jeres computer!
- Dokumenter i lectio og i ”sky” skal downloades!
- Hovedregel: ALT, hvad der KAN downloades til egen computer, SKAL downloades. Det vil i praksis sige, at I skal downloade langt de fleste filtyper/dokumenter.
- I skal downloade fx dokumenter fra lectio til jeres egen computer. Gør det løbende!
- I skal også downloade fællesdokumenter, som I har delt med andre fx i OneNote el. google.docx


DA/EN-EN/DA    
http://www.ordbogen.com

EN/EN
Oxford Learner’s Dictionary:
http://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/dictionary?q=dictionary

Synonym-ordbog   
Findes også i Oxford Learner’s Dictionary

http://www.thesaurus.com (har flere muligheder end Oxford)

Grammatikbøgerne på:
http://www.minlaering.dk   

Links:
Kun de som indgår i kernestof eller supplerende materiale under undervisningsbskrivelsen af de enkelte forløb. Fx links til TED-talks og småfilm på Youtube. I må ikke søge via google på disse film!

WORD
Alle funktioner i Word, undtagen Editor og direkte oversættelse, er tilladt.
Synonym, stave- og grammatikkontrol er tilladt i Word.



ULOVLIGE LINKS:

Enhver form for ”genvej” til kommunikation med omverdenen, herunder beskeder og dokumenter i lectio.

Dokumenter, som deles med andre, fx i OneNote el. google.docx

Grammarly – hverken online eller offline

Søgemaskiner, leksika og lign. opslagsværker, oversættelsesprogrammer, chatbot etc

Bøjning af verber/verbebøjere som fx: http://conjugator.reverso.net/conjugation-english-verb-conjugate.html og http://www.verbix.com/languages/english.shtml


Eleverne har fået udleveret uddrag fra Fejlstøvsugeren.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Growing Up (EXAM)

Eleverne introduceres til engelsk i gymnasiet med afsæt i et udvalg af fiktive tekster, hvor vi ser nærmere på forskellige aspekter forbundet med overgangen fra barn/ung til voksen. Gennem nedslag i forskellige fiktive genrer (short story, drama, poetry), trænes eleverne i at analysere og fortolke samt i at benytte relevant fagterminologi/analysebegreber. Herudover introduceres essay-genren gennem arbejde med PEE(L)-strukturen.

Vi har løbende fokus på læsestrategier, noteteknik og mundtlighed i forskellige øvelser på klassen, i par og i mindre grupper og eleverne skal aflevere en mundtlig videoaflevering og en skriftlig aflevering.

Indhold:
*Alice Walker: "The Flowers" (1973) i Egebjerg, Kirsten et al. "Texting - 1st Year Fiction". Systime, 2005.
*Ernest Hemingway: "Indian Camp" (1921/1924) i Engberg-Pedersen, Jonna & Hanne Ohland-Andersen. "Contexts". Systime, 2004.
*Craig Thomsen. "Blankets". Top Shelf Productions, 2003.
*Wendy Cope: "Tich Miller" (1986) i Engberg-Pedersen, Jonna & Hanne Ohland-Andersen. "Contexts". Systime, 2004.
*Jason Miller: "Cirkus Lady" (1973) i Mathiasen, Søren et al. "Born in the USA. Futurum, 1984.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mundtlig videoaflevering 08-09-2023
Summary + PEEL: Indian Camp 23-10-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14,45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Crime in Fiction (EXAM)

I dette forløb dykker vi ned i genren ‘crime fiction’. Med afsæt i en faktatekst om genren, skal eleverne opnå en forståelse for selve genren, dens undergenrer og forskellene på amerikansk og britisk crime fiction. Gennem nedslag i forskellige fiktive genrer (short stories og film), trænes eleverne i at analysere og fortolke samt at benytte relevant fagterminologi /analysebegreber. Herudover præsenteres bl.a. begreberne ‘suspense’, ‘motive’, ‘red herring’. Sidst men ikke mindst har vi løbende fokus på læsestrategier, noteteknik og mundtlighed i forskelligartede øvelser. Eleverne skal aflevere en skriftlig opgave.

Tekster:
Barkholt, Gitte Vest & Jørgen Døssing Jepsen. "Crime Fiction” (2009)
Christine Poulson: "Don't You Hate Having Two Heads?"  (2006)
Zoë Sharp: "Tell Me" (2006)
James M. Reasoner: ”Graveyard Shift” (1978)

TV-serier og film:
Criminal Minds: "Final shot". Bethany Rooney (2013)
Sherlock: "A Study in Pink". Paul McGuigan (2010)
"Die Hard". John McTiernan (1988)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21,25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 9/11 and Beyond (EXAM)

I dette forløb vil vi beskæftige os med 9/11 og den efterfølgende politiske situation ved at se på forskellige tekstgenrer. Vi fokuserer på det enkelte individs oplevelse af 9/11, tiden derefter og krigen i Irak, både i og udenfor USA.
Eleverne bliver i dette forløb introduceret til analyse af film og non-fiktion og skal derfor lære at bruge den dertilhørende fagterminologi.


Tekster:
Hampton, Wilborn. “September 11, 2001”. In: Schlünnsen, Jan & Ewa. September 11 and Beyond. Systime, 2007.
Bauer, Marion Dane. “A White American’s Lament”. In: Schlünnsen, Jan & Ewa. September 11 and Beyond. Systime, 2007.
Bush, George W. “State of the Union (excerpt)”. In: Schlünnsen, Jan & Ewa. September 11 and Beyond. Systime, 2007.

Dokumentarfilm:
"Forsidepige og Krigsveteran". Vist på DR2 den 8 Januar 2013.

Film:
Daldry, Stephen. "Extremely Loud and Incredibly Close". Warner Bros. Pictures, 2011.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 The British Empire - Colo. & Post-Colo. (EXAM)

Formålet med dette forløb er gennem nedslag i tekster af forskellig art at give eleverne et indblik i den tankegang, der dannede grundlaget for Englands enorme ekspansion op gennem 1800-tallet og lade dem opnå en forståelse for, hvorfor mange af kolonierne i sidste ende valgte at kræve selvstændighed i den anden halvdel af det 20. århundrede og hvorfor England er det multikulturelle samfund, som det er i dag.

I forløbet vil der være fokus på ordforrådstilegnelse og evnen til selvstændigt at analysere og fortolke både fiktive og ikke-fiktive tekster. Endvidere trænes evnen til at perspektivere teksterne til hinanden og sætte dem ind i en større historisk, kulturel og samfundsmæssig sammenhæng. Der arbejdes i forskellige konstellationer: individuelt, parvist, i mindre grupper og sammen på klassen. Eleverne skal aflevere to akademiske essays med tematisk tilknytning til forløbet.


Indhold:

*BBC Bitesize: “The British Empire – an Overview”. https://www.bbc.co.uk/bitesize/topics/z7kvf82/articles/zpjv3j6 (2023)

*BBC Bitesize: “British Colonialism in India”. https://www.bbc.co.uk/bitesize/topics/z7kvf82/articles/zx8sf82?topicJourney=true (2023)

*Mitchell, Sally. “Daily Life in Victorian England”. Greenwood Press: Westport, 2009. (pp. 282-295)

*Kipling, Rudyard. “The White Man’s Burden”. In: Ohland-Andersen, Hanne et al. “Wider Contexts”. Gyldendal, 2012.

*Forster, E.M. “Notes on the English Character”. In: Dahlmann, Jørgen et al. “Empire, Commonwealth, Little England – Facts and Fiction”. Gad, 1980.

*Paxman, Jeremy. “Empire – Playing the Game”. BBC1, 2012. (12:10-20:30)

*Forster, E.M. “The Undeveloped Heart”. In: Dahlmann, Jørgen et al. “Empire, Commonwealth, Little England – Facts and Fiction”. Gad, 1980.

*Attenborough, Richard. “Gandhi” (1982)

*Singh, Kushwant. “Karma”. In: Herdel, Lene & Frede Salling Pedersen. “Indian Scenes”. Munksgaard, 1985.

*Petaia, Ruperake. ”Kidnapped” (1980). In: Fog, Agnete. “Worlds of English”. Systime, 2010.

*Agard, John. “Listen Mr Oxford don” (1985). In: Fog, Agnete. “Worlds of English”. Systime, 2010.

*Gavron, Sarah. “Brick Lane” (2007)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 The Divided States of America

I dette forløb stiller vi skarpt på forløbet af det amerikanske præsidentvalg 2024. Med udgangspunkt i en introduktion til det politiske system, ser vi nærmere på de to største partier og deres respektive værdier. Vi analyserer taler og meddelelser fra de tre præsidentkandidater Donald Trump, Joe Biden og senere Kamala Harris. Hermed vil der udelukkende være fokus på analyse af non-fiction. Herudover beskæftiger vi os med analyse af præsidentdebatten og kampagnevideoer og slutteligt nyhedsartikler omhandlende hovedtemaerne i valgkampen.

Tekster:
Trump, Donald: ”I’m not supposed to be here”, July 19, 2024.

Biden, Joe. ”July 21, 2024” (drop out letter)

Harris, Kamala. “Remarks by Vice President Kamala Harris at a Political Event”, July 23, 2024.

“DEBATE REPLAY: VP Harris and former President Trump – ABC News Presidential Debate”. ABC News, Sep. 11, 2024. https://www.youtube.com/watch?v=4dOgWZsDB6Q

Vance, J.D. Hillbilly Elegy. A Memoir of a Family and Culture in Crisis” (the introduction). William Collins , 2016.

“Donald Trump releases the 'most powerful' election ad of his campaign“. Sky News Australia, Oct. 29, 2024. https://www.youtube.com/watch?v=nMc4yQLX4R4 (longest Republican ad)

“2024 Democratic National Convention Day 1 | Freedom”. National Democratic Convention, Sep. 5, 2024. https://www.youtube.com/watch?v=YhVOyW-4T_I (long Democratic ad)

Blake, Talia. “Trump’s mass deportation plans could be a major blow to Florida’s economy”. Central Florida Public Media, Jan 8, 2025.  (radio + article)

“Trump’s Comeback”, directed by Michael Kirk. FRONTLINE, Jan. 21, 2025.

Herudover har eleverne arbejdet med selvvalgte artikler omhandlende pro-life and pro-choice
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 South Africa - from Apartheid to Democracy (EXAM)

I dette forløb har vi set på den historiske udvikling i Sydafrika gennem nedslag i et udvalg af både fiktive og ikke-fiktive tekster, og på hvordan det enkelte individ har oplevet den. Apartheid-tiden og tiden efter regimets afskaffelse har været i fokus. Eleverne har arbejdet med at forbedre deres analytiske færdigheder inden for de to hovedgenrer.

Tekster:
Ale tekster er fra antologien: Josefsen, Niels-Martin Trier. ”Apartheid to Zefside”. Lindhardt og Ringhof, 2015.

Faul, Michelle. ”What Life Was Like in South Africa during Apartheid” (2013). (narrative)
Kaufmann, Michael T. “Witnesses Tell What They Saw When Riots Came to Soweto” (1976) (article)
Jacobs, Rayda. “The Middle Children” (1994). (short story)
Gordimer, Nadine. “Once Upon a Time” (1989) (short story)
---
Various. National Anthem of South Africa (1997). (song)
Holman, Michael. “Who? Me? A Racist?” (2002) (narrative non-fiction)
Malone, Andrew. Mandela’s Passing and the Looming Threat of Race War against South Africa’s Whites” (2013) (article)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Book Presentation

Eleverne har arbejdet med et selvvalgt værk (fiction eller non-fiction) med relevans for et af de studerede temaer: ”Growing Up”, ”Crime Fiction”, ”9/11 and Beyond”, ”The Empire – Colonialism and Post-Colonialism“, “The Divided States of America” eller “South Africa – From Apartheid to Democracy”. På baggrund af det læste værk, har eleverne udarbejdet en mundtlig præsentation indeholdende resumé, 4-5 selvvalgte analysepunkter samt perspektivering til det relevante temas tekster.
Forløbet har således haft til formål at motivere eleverne til at læse engelsksproget litteratur og styrke deres bevidsthed om de tre taksonomiske niveauer, de forventes at beherske til eksamen. Hovedvægten har her ligget på selvstændighed i analysearbejdet såvel som deres evne til at se værket i en større sammenhæng, dvs. finde paralleller – ligheder såvel som forskelle – til andre tekster. Endeligt har der været fokus på elevernes mundtlige præsentationsevner.
Forløbet er afviklet sideløbende med forløbet ”South Africa – From Apartheid to Democracy” og mundede ud i en 20 minutters videoaflevering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 SRO om velfærdsstater

SRO i fagene engelsk og samfundsfag:

Formelle krav til projektet:

Forside med titel, navne, klasse, år. Næste år får du udleveret en forside. Brug derfor den skabelon, der ligger i Google Drev. Kopiér den ind i projektet.
Indholdsfortegnelse.
Dansk resumé der placeres umiddelbart efter forsiden og før indholdsfortegnelsen.
Kort indledende motivering. Skriv IKKE en kogebogsopskrift á la ”først vil jeg… så gør jeg…” . Forklar i stedet enten hvorfor emnet er væsentligt at beskæftige sig med. Argumentationen skal række ud over dig selv. Det vil sige, at indledningen ikke indeholder formuleringer á la: jeg har altid drømt om at skrive om…. Eller kom ind på, hvad der giver anledning til, at problemstillingen er særlig aktuel lige nu. Husk anvendelse af faglig viden og dokumentation er lige så vigtig i indledningen som i andre dele af besvarelsen. Skriv derfor indledningen som noget af det sidste!
Problemformuleringen.
De enkelte delafsnit. Besvarelse af de enkelte delspørgsmål – husk relevante overskrifter.
Konklusion.
Litteraturliste (bøger, artikler, tabeller, filmmateriale – ALT det I aktivt har anvendt fra ressourcerummet/fagmateriale skal med, og den skal være korrekt og alfabetisk opstillet).
Omfang: Maksimalt 8 sider ren tekst, hvor en normalside er 2400 anslag (tegn) inklusiv mellemrum. Indholdsfortegnelse, problemformulering, grafer/figurer/tabeller, litteraturliste tæller ikke med.
Kildehenvisninger, hvor du løbende dokumenterer hvilke kilder, du har hentet din viden fra (husk sidetalsangivelser). Brug Words referencesystem.
Projektet skal være godt redigeret!!!
Du kan læse om de forskellige formalia i SRP-Håndbogen og i andre dokumenter i nedenstående link:
https://drive.google.com/drive/folders/1kKf6MHyTt41w9fJdqOvpdSEWQrXi7DGK

Faglige krav til projektet:

Projektet skal besvare følgende opgaveformulering:

Hovedspørgsmål: Hvad kommer til at karakterisere fremtidens amerikanske velfærdsstat?

Opgavebesvarelsen skal indeholde:
En redegørelse for forskellige velfærdsmodeller med særlig fokus på den amerikanske velfærdsmodel.
En undersøgelse af de udfordringer, den amerikanske velfærdsmodel står over for. Der skal inddrages sociologisk og økonomisk viden.
En retorisk analyse af Bernie Sanders tale til Senatet den 12. marts 2025 og Verdicts interview med Elon Musk den 22. marts 2025. Analysen skal bl.a. fokusere på henholdsvis Bernie Sanders og Elon Musks fremstilling af den amerikanske velfærdsstat.
En diskussion af fordele og ulemper ved at bevare den nuværende amerikanske velfærdsmodel i forhold til, at USA i fremtiden skal gøre brug af andre velfærdsmodeller. Diskussionen skal bl.a. indeholde viden om ideologier.

Hvad vurderer Karen og Martin besvarelserne på?
1) Anvender du fagbegreber og en bred faglig viden – og kan du kombinere viden fra begge fag?
2) Dokumenterer og argumenterer du for de påstande, som du fremsætter i forbindelse med besvarelsen?
3) Laver du flittigt kildehenvisninger?
4) Formår du at skabe en rød tråd igennem opgaven – både sprogligt, indholdsmæssigt og mellem fagene?
5) Er opgaven veldisponeret?
6) Er opgaven godt redigeret sprogligt?

Krav til anvendelse af metoder til årsprøven:
Følgende begrebspar:
Kvalitativ/kvantitativ
Faktuel/normativ
Se dette link til side 42-43 + side 48-49 i SRP-Håndbogen:
https://drive.google.com/drive/folders/1kKf6MHyTt41w9fJdqOvpdSEWQrXi7DGK

Ressourcerum:
Materiale der kan ses i nedenstående links skal i bredt omfang inddrages i besvarelsen:

Engelsk:
https://drive.google.com/drive/folders/1vmSaXqfuHIfXJJM3MSDnyw3wbwkNn8y-

Samfundsfag:
https://drive.google.com/drive/folders/1rnU3MEfj785KMj3AwNCsL7u3EwTB59by

Derudover skal I selvfølgelig bruge lærebogen ”Velfærdsstaten under pres”. Som i alle andre faglige opgaver kan I sagtens anvende faglig viden fra andre faglige temaer fra undervisningen – og dermed andre fagbøger/fagmaterialer.

Krav til informationssøgning:
Udover ovenstående materiale må man gerne finde eget materiale fx på Infomedia eller på nettet.

Aflevering:
Aflevering i Lectio i PDF-format under opgaven med titlen ”SRO”. Desuden sendes projektet til Urkund med følgende adresse: mk.drlund@analys.urkund.se
Deadline: Onsdag den 30/4 2025 kl. 14.50.
OBS! Der gives IKKE karakter for det skriftlige produkt alene. SRO består både af projektet og en mundtlig årsprøve. Den samlede præstation bedømmes således først med karakter til årsprøven.  

Tid til rådighed for projektarbejdet:
Der arbejdes INDIVIDUELT med projektet. Arbejdet skal foregå på gymnasiet fra fredag i uge 17 til onsdag i uge 18. Der vil blive ført fravær. Du forventes derudover dagligt hjemme at bruge den tid, man normalt forventes at anvende til dagligt lektiearbejde til en skoledag.
Sørg for at sætte dig grundigt ind i relevant fagmateriale samt at lave en meget grundig disposition for besvarelsen af hvert af projektets 4 delspørgsmål, FØR du påbegynder skrivearbejdet med selve besvarelsen. Regn med at en grundig disposition tager en stor del af fredagen!

Optaktsmoduler før årsprøven:
Umiddelbart før årsprøven får I feedback på opgaven. Den vil indeholde nogle råd til næste opgave og til årsprøven. I vil også få tid til at forberede den mundtlige prøve (talepapir).

__________________________________________________________________

SRO i fagene matematik og samfundsfag:

Formelle krav til projektet:

Forside med titel, navne, klasse, år. Næste år får du udleveret en forside. Brug derfor den skabelon, der ligger i Google Drev. Kopiér den ind i projektet.
Indholdsfortegnelse.
Dansk resumé der placeres umiddelbart efter forsiden og før indholdsfortegnelsen.
Kort indledende motivering. Skriv IKKE en kogebogsopskrift á la ”først vil jeg… så gør jeg…” . Forklar i stedet enten hvorfor emnet er væsentligt at beskæftige sig med. Argumentationen skal række ud over dig selv. Det vil sige, at indledningen ikke indeholder formuleringer á la: jeg har altid drømt om at skrive om…. Eller kom ind på, hvad der giver anledning til, at problemstillingen er særlig aktuel lige nu. Husk anvendelse af faglig viden og dokumentation er lige så vigtig i indledningen som i andre dele af besvarelsen. Skriv derfor indledningen som noget af det sidste!
Problemformuleringen.
De enkelte delafsnit. Besvarelse af de enkelte delspørgsmål – husk relevante overskrifter.
Konklusion.
Litteraturliste (bøger, artikler, tabeller, filmmateriale – ALT det I aktivt har anvendt fra ressourcerummet/fagmateriale skal med, og den skal være korrekt og alfabetisk opstillet).
Omfang: Maksimalt 8 sider ren tekst, hvor en normalside er 2400 anslag (tegn) inklusiv mellemrum. Indholdsfortegnelse, problemformulering, grafer/figurer/tabeller, litteraturliste tæller ikke med.
Kildehenvisninger, hvor du løbende dokumenterer hvilke kilder, du har hentet din viden fra (husk sidetalsangivelser). Brug Words referencesystem.
Projektet skal være godt redigeret!!!
Du kan læse om de forskellige formalia i SRP-Håndbogen og i andre dokumenter i nedenstående link:
https://drive.google.com/drive/folders/10QyqgqocREsfiBMlQg5EmD4YKWrRktVo

Faglige krav til projektet:

Projektet skal besvare følgende opgaveformulering:

Hovedspørgsmål: Hvad kommer til at karakterisere fremtidens danske velfærdsstat?

Opgavebesvarelsen skal indeholde:
En redegørelse for forskellige velfærdsmodeller med særlig fokus på den danske velfærdsmodel.
En undersøgelse af de udfordringer, den danske velfærdsmodel står over for. Der skal inddrages sociologisk og økonomisk viden.
En matematisk beskrivelse af den danske skattemodel for indkomstskatten. Beskrivelsen skal indeholde begreber som ”skatteprocent”, ”fradrag”, ”progressiv beskatning” ”stykkevis lineær funktion”, ”gaffelforskrift”. Du skal også vise, hvordan forskellige velfærdsmodeller kan undersøges ved at ændre i den matematiske skattemodel.
En diskussion af fordele og ulemper ved at bevare den nuværende danske velfærdsmodel i forhold til, at Danmark i fremtiden skal gøre brug af andre velfærdsmodeller. Diskussionen skal bl.a. indeholde viden om ideologier.

Hvad vurderer Frank og Martin besvarelserne på?
1) Anvender du fagbegreber og en bred faglig viden – og kan du kombinere viden fra begge fag?
2) Dokumenterer og argumenterer du for de påstande, som du fremsætter i forbindelse med besvarelsen?
3) Laver du flittigt kildehenvisninger?
4) Formår du at skabe en rød tråd igennem opgaven – både sprogligt, indholdsmæssigt og mellem fagene?
5) Er opgaven veldisponeret?
6) Er opgaven godt redigeret sprogligt?

Krav til anvendelse af metoder til årsprøven:
Følgende begrebspar:
Kvalitativ/kvantitativ
Faktuel/normativ
Se dette link til side 42-43 + side 48-49 i SRP-Håndbogen:
https://drive.google.com/drive/folders/10QyqgqocREsfiBMlQg5EmD4YKWrRktVo

Ressourcerum:
Materiale der kan ses i nedenstående links skal i bredt omfang inddrages i besvarelsen:

Matematik:
https://drive.google.com/drive/folders/1D_vbrabfMug-P5sZnbFRIv90n7YEsfD0

Samfundsfag:
https://drive.google.com/drive/folders/1-zWxNnaFE_EPVAdPyUYJ79ViGFhwh_1R

Derudover skal I selvfølgelig bruge lærebogen ”Velfærdsstaten under pres”. Som i alle andre samfundsfaglige opgaver kan I sagtens anvende faglig viden fra andre faglige temaer fra undervisningen – og dermed andre fagbøger/fagmaterialer.

Krav til informationssøgning:
Udover ovenstående materiale må man gerne finde eget materiale fx på Infomedia eller på nettet.

Aflevering:
Aflevering i Lectio i PDF-format under opgaven med titlen ”SRO”. Desuden sendes projektet til Urkund med følgende adresse: mk.drlund@analys.urkund.se
Deadline: Onsdag den 30/4 2025 kl. 14.50.
OBS! Der gives IKKE karakter for det skriftlige produkt alene. SRO består både af projektet og en mundtlig årsprøve. Den samlede præstation bedømmes således først med karakter til årsprøven.  

Tid til rådighed for projektarbejdet:
Der arbejdes INDIVIDUELT med projektet. Arbejdet skal foregå på gymnasiet fra fredag i uge 17 til onsdag i uge 18. Der vil blive ført fravær. Du forventes derudover dagligt hjemme at bruge den tid, man normalt forventes at anvende til dagligt lektiearbejde til en skoledag.
Sørg for at sætte dig grundigt ind i relevant fagmateriale samt at lave en meget grundig disposition for besvarelsen af hvert af projektets 4 delspørgsmål, FØR du påbegynder skrivearbejdet med selve besvarelsen. Regn med at en grundig disposition tager en stor del af fredagen!

Optaktsmoduler før årsprøven:
Umiddelbart før årsprøven får I feedback på opgaven. Den vil indeholde nogle råd til næste opgave og til årsprøven. I vil også få tid til at forberede den mundtlige prøve (talepapir).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer