Holdet 2023 En-e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Dronninglund Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Karen Bjørnbak Andersen, Steingrímur Óttar Steingrímsson
Hold 2023 En-e (1e En, 2e En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up
Titel 2 Lovlige linkt til skriftlig og mundtlig eksamen
Titel 3 Crime Fiction - Serial Killers
Titel 4 Civil Religon
Titel 5 Gender roles & Identity
Titel 6 US Election
Titel 7 UK - Class & Clash
Titel 8 Nigeria
Titel 9 POLARISERING I USA (SRO i EN og SA)
Titel 10 Lovlige links

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up

Eleverne introduceres til engelsk i gymnasiet med afsæt i et udvalg af fiktive tekster, hvor vi ser nærmere på forskellige aspekter forbundet med overgangen fra barn/ung til voksen. Gennem nedslag i forskellige fiktive genrer (short story, drama, poetry), trænes eleverne i at analysere og fortolke samt i at benytte relevant fagterminologi/analysebegreber. Herudover introduceres essay-genren gennem arbejde med PEE(L)-strukturen.

Vi har løbende fokus på læsestrategier, noteteknik og mundtlighed i forskellige øvelser på klassen, i par og i mindre grupper og eleverne skal aflevere en mundtlig videoaflevering og en skriftlig aflevering.

Indhold:
*Alice Walker: "The Flowers" (1973) i Egebjerg, Kirsten et al. "Texting - 1st Year Fiction". Systime, 2005.
*Ernest Hemingway: "Indian Camp" (1921/1924) i Engberg-Pedersen, Jonna & Hanne Ohland-Andersen. "Contexts". Systime, 2004.
*Craig Thomsen. "Blankets". Top Shelf Productions, 2003.
*Wendy Cope: "Tich Miller" (1986) i Engberg-Pedersen, Jonna & Hanne Ohland-Andersen. "Contexts". Systime, 2004.
*Jason Miller: "Cirkus Lady" (1973) i Mathiasen, Søren et al. "Born in the USA. Futurum, 1984.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mundtlig videoaflevering 31-08-2023
Summary + PEEL: Indian Camp 27-10-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 11,8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Lovlige linkt til skriftlig og mundtlig eksamen

LOVLIGE LINKS:

- Alt materiale, som I har fået udleveret i papirform, er tilladt.
- Hvis I vil have adgang til rettede essays etc, så skal I downloade dem lokalt til en mappe på jeres computer!
- Dokumenter i lectio og i ”sky” skal downloades!
- Hovedregel: ALT, hvad der KAN downloades til egen computer, SKAL downloades. Det vil i praksis sige, at I skal downloade langt de fleste filtyper/dokumenter.
- I skal downloade fx dokumenter fra lectio til jeres egen computer. Gør det løbende!
- I skal også downloade fællesdokumenter, som I har delt med andre fx i OneNote el. google.docx


DA/EN-EN/DA    
http://www.ordbogen.com

EN/EN
Oxford Learner’s Dictionary:
http://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/dictionary?q=dictionary

Synonym-ordbog   
Findes også i Oxford Learner’s Dictionary

http://www.thesaurus.com (har flere muligheder end Oxford)

Grammatikbøgerne på:
http://www.minlaering.dk   

Links:
Kun de som indgår i kernestof eller supplerende materiale under undervisningsbskrivelsen af de enkelte forløb. Fx links til TED-talks og småfilm på Youtube. I må ikke søge via google på disse film!

WORD
Alle funktioner i Word, undtagen direkte oversættelse, er tilladt.
Synonym, stave- og grammatikkontrol er tilladt i Word.



ULOVLIGE LINKS:

Enhver form for ”genvej” til kommunikation med omverdenen, herunder beskeder og dokumenter i lectio.

Dokumenter, som deles med andre, fx i OneNote el. google.docx

Grammarly – hverken online eller offline

Søgemaskiner, leksika og lign. opslagsværker, oversættelsesprogrammer, chatbot etc

Bøjning af verber/verbebøjere som fx: http://conjugator.reverso.net/conjugation-english-verb-conjugate.html og http://www.verbix.com/languages/english.shtml


Eleverne har fået udleveret uddrag fra Fejlstøvsugeren.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1,45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Crime Fiction - Serial Killers

I dette forløb har vi arbejdet med crime fiction genren med fokus på seriemordere. Vi har kigget på forskellige klassifikationer af hvad en seriemorder er og arbejdet med primært skønlitterære tekster.

Forløbet har haft særligt fokus på grundlæggende analyse og fortolkning af fiktionstekster, hvor vi har fokuseret på genrekonventioner, person- og miljøkarakteristisk samt symbolik.

Vi har også arbejdet med filmanalyse af Seven (1997), som eleverne både har arbejdet med cinematiske begreber, men også har behandlet som fiktionstekst. Arbejdede kulminerede i gruppefremlæggelser om bestemte scener.

Vi sluttede forløbet af med fokus på true crime genren, den faktuelle version af fiktiongenren. Her lyttede eleverne til forskellige true crime podcasts om seriemordere, som de fremlagde for hinanden og som blev brugt som springbræt til en etisk diskussion af genren.

I forløbet har eleverne arbejdet individuelt og i grupper. De har lavet små projekter, hvor de både har skullet lave creative writing og lave et kreativt produkt. De har både skulle fremlægge for klassen og for hinanden.

Kernestof:
Introductory literature: Crime Fiction - Barkholt, Gitte Vest & Jørgen Døssing Jepsen (2009)
Introductory literature: "Serial Killers - Introduction" (2006) - Brian Innes
Short story: The Man Who Loved Flowers - Stephen King (1978)
Short story: The Good Samarian - Charles Ardai (2006)
Short story: Don't You Hate Having Two Heads? - Christine Poulson (2006)
Short story: Graveyard Shift - James M. Reasoner (1978)
Film: Se7en (1997)


Supplerende stof:
Pocasts på spotify:
Killer Queens – Israel Keyes
Serial chillers – Harvey Glatman - (The Lonely Hearts Killer)
History Dweebs – Velma Barfield - (Death Row Granny)
Lady Killers - Jane Toppan - (Jolly Jane)
My Favorite Murder – Eli Stutzman (Amish Serial Killer)
True Crime & Cocktails – John Wayne Gacy (The Killer Clown)
Wife of Crime – Ed Kemper (The Co-Ed Killers)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22,15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Civil Religon

Civil Religion

I dette forløb har vi gennemgået Rousseau og Bellahs begreb "Civil Religion" til at forstå det amerikanske samfund og den amerikanske statkult og hvordan amerikanerne dyrker deres historie, deres "founding fathers" og centrale personer igennem tiden. Forløbet gennemgår store amerikanske talere igennem tiden og har fokuseret på at øve eleverne i retorisk analyse af taler.

Abraham Lincoln's Gettysburg Address (1863)
John F. Kennedy's Inaugural address (1961)
Martin Luther King Jr. "I have a Dream Speech" (1963)
President Barack Obama's Thanksgiving Speech (2016)
President Trump's Thanksgiving Speech (2017)
History Channel articles on the Civil Rights Movement
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Gender roles & Identity

Gender Roles & Identity

Dette forløb har fokus på køn og kønsroller. Her har vi udforsket og udfordret kønsstereotyper, men også forsøgt at forstå køns betydning i dag såvel som historisk med udgangspunkt i familiemønstre i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund. Dette er gjort i samarbejde med samfundsfag. Den sidste del

Emnet har haft fokus på at øve non-fiction analyse, samt både mundtlig og skriftlig diskussion. Emnerne er følgende:

- Tradwives
- Family structures through time
- Identity
- The crisis of masculinity today
- Simone de Beauvour's concept of the Second Sex

Video: "Sexit PSAs From the '40s and '50s", Now This Is Impact 2020
https://www.youtube.com/watch?v=_-OAIAhBiHc&ab_channel=NowThisImpact

Video: "Big Sister Advice", Estee Williams 2024 (https://www.youtube.com/watch?v=Kcfg-cetSmM&ab_channel=EsteeWilliams)

Video: "Stay-at-home dads on the rise", CBSNews 2023https://www.youtube.com/watch?v=VxZ_wMhDmmw&ab_channel=CBSNews

Video: "Male inequality, explained by an expert" by Richard Reeves (Big Think 2023)

Artikel: "The role of the father: past, present and future" ANN ARBOR. Michigan News, 2000

Artikel: "I was a ladder-climbing journalist. Now I’m a childless househusband – and I love it" by Lee Suckling, The Guardian 2019

Artikel: "Cooking, cleaning and controversy: The 'tradwife' movement embraces a 1950s housewife ideal" Today.com 2023

TV-epsode: Modern Family pilot episode

TV-episode: Moderne Family Season 1 finale "Family Portrait"

Essay: "Choose Your Fighter" by Marc Gregg (2021)

Short Story: "Greyhound Tragedy" by Richard Brautigan (Richard Brautigan)

Article: "As Rigs Close Down, suicide numbers go up" by Daniel Pena Oct 20th, 2020)

Film: The Barbie Movie (2023) by Greta Gerwig
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 US Election

Forløbet har handlet om at forstå valgprocessen og den politiske struktur i USA og den konkrete valgkamp i år. Vi har arbejdet med de primære temaer, samt en række politiske taler, interview og debatter. Derudover har forløbet også omhandlet retorik og retoriske virkemidler.

Emner:

- The Three Branches of Government in the US
- First-past-the-post voting
- State government vs Federal government
- Supreme Court Rulings on abortion

Background information: US Political system
Background information: American Government
TED-talk: Kathryn Kolbert: The End of Roe v. Wade – And what come next for reproductive freedom
Article: Zachary B. Wolf: “The Supreme Court just gave the president a superpower. Here’s its explanation”
Article: Jess Bidgood: "Kamala Harris Tells Oprah if Somebody Breaks Into Her Home, ‘They’re Getting Shot’"
Speech: Trump’s Victory Speech (2024)
Speech: Trump's Inaugural address (2025)
Excerpt from “Hillbilly Elegegy”
Debate: Harris vs. Trump 2024 ABC News Presidential Debate
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 UK - Class & Clash

UK - The Posh and the Poor

I dette forløb om Storbritannien har vi primært arbejdet med det britiske klassesystem. Vi har kort gennemgået britisk historie og derefter har vi gennemgået de britiske sociale klasser, hvor vi har inkluderet Pierre Bourdieu kapitalformer: Økonomisk, social og kulturel kapital.
Vi har undersøgt, hvordan forskellige sociolekter kommunikerer, hvilket social lag man hører til i samfundet og arbejdet med klassefordomme. Vi har arbejdet med tekster, der beskriver mennesker i meget forskellige lag, fra overklassen og til prekariatet. Her har vi brugt Brighton som case, for en by med mange rige og mange hjemløse. I forløbet har vi især haft fokus på, hvilken rolle uddannelsessystemet spiller ift. social mobilitet og mangel på samme.

Derudover har vi i sammenspil med religion, haft fokus på multikulturalisme i Storbritannien. Her har vi brugt John Berrys ”acculturation strategies”, for at kigge på marginalisering og religiøs radikalisering. Her har vi også kigget på uddannelsens betydning for integrering i det britiske samfund.  

I løbet af forløbet har vi både beskæftiget os med fictions-tekster som short stories og tv-episoder, hvor vi har øvet brug af detaljeorienteret tekstanalyse, samt arbejdet med non-fiction artikler og dokumentarer, hvor vi har arbejdet med appelformer og kommunikationsstrategier.
Til grammatikøvelser har vi primært brugt MinLærings ENGRAM basis

Kernestof:
The Happiest Days of Your Life – Penelope Lively, Worlds of English s. 33-34, 45-59
“Long nights, low pay and no pay” – Contexts s. 189-191
Keeping Up Appearances – BBC 1990 – Season 1 – Episode 1
DHSS – Doris Lessing, Worlds of English s. 62-64, 66-68
“Too poor for posh school” Cutting Edge 2010
(Link: https://www.youtube.com/watch?v=MWYaoWPdUOI)
Girls Living on the Streets of Brighton S2 Episode 1 & 2, BBC Three 2018
(https://youtu.be/746xJlIAHJ4?t=1 + https://youtu.be/F_mRLWHL658)
My Son the Fanatic af Hanif Kureishi - Contexts s. 193-202

Andre materialer:
“Privately educated elite continues to take top jobs, finds survey” Sally Weale, The Guardian (24 Feb 2016)
“Long Nights Low Pay and No Play” Burhan Wazir, The Observer 2002  
“Huge survey reveals seven social classes in UK”, BBC (3 April 2013)
“Brighton is high on a list of city's favoured by millionaires”, The Argus (6 September 2006)
“One in three children in poverty in Brighton and Hove”, BBC News (22 June 2015)
The Poshes Place on Earth (2019) (https://www.youtube.com/watch?v=x3uUhDRwsc8)
Learn the Cockney accent with Jaso Statham (2015)(https://www.youtube.com/watch?v=1WvIwkL8oLc&t=3s&ab_channel=LearnEnglishwithPapaTeachMe)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19,35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Nigeria

Nigeria

I dette forløb har vi kigget på Nigeria i et postkolonialt perspektiv. Vi har kigget på landets kolonialhistorie og trukket tråde til problematikker i dag. Her har der været ekstra opmærksomhed på splittelsen mellem den nordlige og den sydlige del af landet. I løbet af forløbet har vi løbende arbejdet med identitet og begrebet ”hybridity”, samt i tråd med Adichie’s tale om ”the danger of the single story” kigget på forskellige vinkler på Nigeria og nigerianere i dag. Vi har både arbejdet med Nigeria og den nigerianske diaspora i vesten. Vi har også haft et særligt fokus på den blomstrende filmindustri ”Nollywood” og dens betydning for Nigeria.

Afslutningsvis har klassen læst værket "Things Fall Apart" af Chinua Achebe (1958)

Hvor andet ikke er oplyst er tekstmaterialet fra Africa Unfold, Nigeria and Ghana into the 21st century, red. Anne Hess Thaysen og Lise Debel Christensen (Lindhardt og Ringhof, 2015)

Kernestof:
The historical context: Setting the scene
Postcolonial perspectives
TED-talk: Chimamanda Ngozi Adichies. “The danger of a single story”
TED-talk: Tayie Salasi: "Don’t ask me where I’m from. Ask me where I’m local"
Short story: Chimamanda Adichie: “A Private Experience”
Short story: Chimamanda Adichie: “My Mother, the Crazy African”. (Engelskportalen Gyldendal)
Film: North East, Directed by Muyiwa Aluko (2016)
Novel: Things Fall Apart by Chinua Achebe (1958)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20,4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 POLARISERING I USA (SRO i EN og SA)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Lovlige links

DA/EN-EN/DA    

http://www.ordbogen.com

EN/EN

Oxford Learner’s Dictionary:
http://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/dictionary?q=dictionary

Synonym-ordbog   

Findes også i Oxford Learner’s Dictionary

http://www.thesaurus.com (har flere muligheder end Oxford)

https://ordnet.dk/

ENgram

http://www.minlaering.dk   

I/E-bøger

Som I har anvendt på klassen og som fremgår af undervisningsbeskrivelsen

WORD

Alle funktioner i Word, undtagen direkte oversættelse, er tilladt.
Synonym, stave- og grammatikkontrol er tilladt i Word.

Ulovlige links
● Enhver form for ”genvej” til kommunikation med omverdenen, herunder beskeder og dokumenter i lectio.
● Dokumenter, som deles med andre, fx i OneNote el. google.docx
● Grammarly – hverken online eller offline
● Søgemaskiner, leksika og lign. opslagsværker, oversættelsesprogrammer
● Bøjning af verber/verbebøjere som fx: http://conjugator.reverso.net/conjugation-english-verb-conjugate.html og http://www.verbix.com/languages/english.shtml

Dokumenter i lectio og i ”sky” skal downloades!
● Hovedregel: ALT, hvad der KAN downloades til egen computer, SKAL downloades. Det vil i praksis sige, at I skal downloade langt de fleste filtyper/dokumenter.
● I skal downloade fx dokumenter fra lectio til jeres egen computer. Gør det løbende!
● I skal også downloade fællesdokumenter, som I har delt med andre fx i OneNote el. google.docx
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer