Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Dronninglund Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Jette Holmgaard Vestergaard
|
Hold
|
2023 Ma-e (1e Ma, 2e Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lineære funktioner og ligninger
Egne noter om lineære funktioner og ligninger.
Egne noter om stykkevis lineære funktioner.
Herunder er følgende sætninger og beviser gennemgået:
- Betydning af b.
- Betydning af a.
- Formler for a og b ud fra to punkter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19,15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procentregning og kapitalfremskrivning
LÆREBOG I MATEMATIK, B1 STX, Brydensholt & Ebbesen, Systime, 2018, kap. 2.1-2.2.
Egne noter.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2,45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentiel vækst
LÆREBOG I MATEMATIK, B1 STX, Brydensholt & Ebbesen, Systime, 2018, kap. 1.5, 6.6, 6.7, 6.8 og 7.2.
Egne noter.
Herunder er følgende sætninger og beviser gennemgået:
- Sætning 6.8.1: Formler for a og b ud fra to punkter.
- Sætning 6.8.2: Fordoblingskonstant.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Potens vækst
LÆREBOG I MATEMATIK, B1 STX, Brydensholt & Ebbesen, Systime, 2018, kap. 6.9 og 7.3.
Egne noter.
Herunder er følgende sætninger og beviser gennemgået:
- Sætning 6.9.1: Formler for a og b ud fra to punkter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2,45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Deskriptiv statistik
Egne noter (inspireret af Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog B1, 2017, kap. 3.2).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6,45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Retvinklet trekant
LÆREBOG I MATEMATIK, B1 STX, Brydensholt & Ebbesen, Systime, 2018, kap. 3.1-3.3 (kort gennemgang), 3.4 og 4.4 (s. 109-110 om vinkel mellem en ret linje og x-aksen).
Egne noter.
Herunder er følgende sætninger og beviser gennemgået:
- sinus, cosinus og tangens i retvinklet trekant.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vektorer
TRIP’s matematiske BOG 3, 2006, kap. 2-7.
Egne noter.
Herunder er følgende sætninger og beviser gennemgået:
- Sætning 2.4: længden af en vektor.
- Sætning 3.28: Vektorkoordinater ud fra længde og retningsvinkel.
- Sætning 4.8: sammenhæng mellem skalarprodukt og vinkel (i det tilfælde, hvor den ene vektor er parallel med x-aksen).
- Sætning 6.12: sammenhæng mellem determinant og vinkel (i det tilfælde, hvor den ene vektor er parallel med x-aksen).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12,85 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
1e FFF
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
FFF1: Tobaksrygning blandt unge i Danmark
|
22-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
LÆREBOG I MATEMATIK, B2 STX, Brydensholt & Ebbesen, Systime, 2018, kap.8.1-8.4.
Egne noter.
Herunder er følgende sætninger og beviser gennemgået:
- Sætning 8.1.1: Formel for antal permutationer af n elementer (ud fra eksempel).
- Sætning 8.1.2: Formel for antal permutationer med r ud af n elementer (ud fra eksempel).
- Sætning 8.1.3: Formel for antal kombinationer med r ud af n elementer (ud fra eksempel).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Nye funktioner og differentialregning
Egne noter.
Grafisk håndtering af logaritmefunktioner og andengradspolynomier i Nspire.
Logaritmefunktioner:
- Forskrift og graf
- Sammenhæng mellem 10^x og log(x) og e^x og ln(x)
Andengradspolynomier:
- Forskrift og graf
- Betydning af a og c
- Rødder og toppunkt
Grafisk håndtering af differentialregning i Nspire.
- Tangent
- Monotoniintervaller og ekstrema for funktioner defineret på begrænsede intervaller
- Fortolkning af tangentens hældningskoefficient som væksthastighed i en matematisk model
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forberede mundtlig årsprøve
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Andengradspolynomier og polynomier
LÆREBOG I MATEMATIK, B1 STX, Brydensholt & Ebbesen, Systime, 2018, kap. 1.11 og kap. 6.3-6.5.
Egne noter.
Herunder er følgende sætninger og beviser gennemgået:
- Sætning 1.11.1: Løsning til andengradsligningen
- Sætning 6.4.3: Faktorisering af andengradspolynomium
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Den naturlige eksp- og log- funktion
LÆREBOG I MATEMATIK, B1 STX, Brydensholt & Ebbesen, Systime, 2018, dele af kap. 6.6 og 6.7.
Egne noter.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Differentialregning
LÆREBOG I MATEMATIK B2 STX, 2018, Brydensholt og Ebbesen, kap. 3.1-3.5 , 3.7 , 4.1 , 5.1-5.2.
Egne noter.
Herunder er følgende sætninger og beviser gennemgået:
- Sætning 3.1.1: Tangentens ligning (dog med et lidt andet bevis).
- Sætning 3.2.1: Differentialkvotient for f(x)=x^2.
- Sætning 3.2.4: Differentialkvotient for f(x)=kvadratrod(x).
- Sætning 3.3.1: Differentialkvotient for k*f og f+g.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Analytisk geometri
MAT B2 stx, Systime, 2018, kap. 5.
Egne noter.
Herunder er følgende sætninger og beviser gennemgået:
- Sætning 1: linjens ligning.
- Sætning 3: linjens parameterfremstilling.
- Sætning 8: cirklens ligning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Binomialfordeling og binomialtest
LÆREBOG I MATEMATIK, B2 STX, Brydensholt & Ebbesen, Systime, 2018, kap. 8.5 og 8.8.
Egne noter.
Herunder er følgende sætning og bevis gennemgået:
- Sætning 8.5.1: Formel for binomialsandsynligheder (ud fra eksempel).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Konfidensinterval for andel
LÆREBOG I MATEMATIK, B2 STX, Brydensholt & Ebbesen, Systime, 2018, kap. 8.9.
Egne noter.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forskydning af graf
Egne noter.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Eksamensforberedelse / Vektorfunktioner
A-niveau: Vektorfunktioner.
B-niveau: Skrive dispositioner / øve mundtlig eksamen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58296646560",
"T": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58296646560",
"H": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58296646560"
}