Holdet 2023 Ty-Ty-2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Dronninglund Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Frede Toft Nielsen, Karen Bjørnbak Andersen
Hold 2023 Ty-Ty-2 (1g Ty-2, 2g Ty-2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1g Introlæsning
Titel 2 1g. Supplerende læsning
Titel 3 1g: Armut, soziale Gerechtigkeit
Titel 4 1g Krieg und Nachkriegzeit
Titel 5 1g Krimi: Totschlag
Titel 6 Jugenderziehung im Dritten Reich (EKSAMEN)
Titel 7 Hurra die Welt geht unter
Titel 8 Krimi (EKSAMEN)
Titel 9 Deutsche Märchen (EKSAMEN)
Titel 10 Lovlige links til den mundtlige eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1g Introlæsning

Tekster:
- Ursula Wölfel: ”Drei Straβen weiter” – eine Familie zieht um, früher wohnte man in einer
Baracke und dann zieht man in eine richtige Wohnung. (die Handlung spielt in den 1960
ern) – fra „Alle Woche wieder“

- „Die Grenze ist offen“ – fra „Vorwärtsträumen“ – ein 12-jähriges Mädchen beschreibt
den Abend, als die innerdeutsche Grenze November 1989 offen wurde

- Renate Welsh: „Die Ohrfeigen“ – (die Handlung spielt in Wien 1944) (Österreich) - „Es ist viel, was ich Dir sagen muss“
Eine Mutter schreibt einen Brief an ihre (Pflege)tochter. (Krieg, Flucht)

- „Schwer ist der Anfang“ – Yilderey Bastürk (der Spiegel 15/2006)
Ein Interview mit dem Deutsch-Türkischen Fussballspieler Y. Bastürk (tema: Sport,
Integration)

- Hans Magnus Enzensberger: „Damals“, ein junger Deutscher lebte monatelang in
Norwegen, wo er gut mit den Norwegern spricht, im Gegensatz zu zwei deutschen
Touristen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Drei Strassen weiter 12-09-2023
Oversættelse - Klima - verber 11-10-2023
Ein Mädchen mit zwei Müttern 13-11-2023
Damals - oversæt. på DG - fri opgave til 19.12. 19-12-2023
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 1g. Supplerende læsning

- „Mehr klimawissen in die Schule“
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 1g: Armut, soziale Gerechtigkeit

- „Ich habe meine Hände in die Unterhose gesteckt“ (der Spiegel – foråret 2024)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Unser Täglich Brot 28-02-2024
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 1g Krieg und Nachkriegzeit

- Mirjam Preisler: „Unser täglich Brot gib uns heute“
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ein Obdachoser 03-04-2024
Sidste opgave i 1g - på DG 13-05-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Jugenderziehung im Dritten Reich (EKSAMEN)

Forløbet har med udgangspunkt i det Tredje Rige til hensigt at give eleverne en forståelse for, hvordan Hitler hjernevaskede den tyske ungdom til at tjene den nazistiske ideologi i årene mellem 1933 og 1945.

KERNETEKSTER:
Hitler, Adolf. „Jugenderziehung“. Fra: Damkjær, Annette Flyckt et al. Deutsche Wunder – Tatsachen, Erinnerungen, Fiktion. L&R Uddannelse, 2009. (137-138)

Reinhard, Betina. "Baldur von Schirach (1907-1974). Der Mann, der Hitlers Jugend führte" (2007). Fra: Damkjær, Annette Flyckt et al. Deutsche Wunder – Tatsachen, Erinnerungen, Fiktion. L&R Uddannelse, 2009.

von Schirach, Baldur. "Unsre Fahne flättert und voran" (1933). Fra: Damkjær, Annette Flyckt et al. Deutsche Wunder – Tatsachen, Erinnerungen, Fiktion. L&R Uddannelse, 2009.

Gansel, Dennis. "Napola - Elite für den Führer" (2004). (FILM)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Hurra die Welt geht unter

Gennem nedslag i et udvalg af tyske sangtekster og dertilhørende musikvideoer stiller vi skapt på aktuelle problemstillinger i det tyske samfund og i verden som helhed. Teksterne har alle tilfælles, at de er samfundskritiske.
Forløbet har primært til hensigt at styrke elevernes lytteforståelse, ordforråd og præsentationsevner.

Kernestof (læst af alle elever):
Rammstein: "Deutschland" (2019)
K.I.Z.: "Frieden" (2024)
Sido et al.: "Freiheit" (2023)

Kernestof (Eleverne udarbejder gruppepræsentationer om én af de fire følgende sangtekster og musikvideoer):
K.I.Z.: Hurra die Welt geht unter" (2015) - Gustav, Magnus, Lucas, Malte, Lærke, Thaseelan
Kafvka: "Alles was wir tun" (2021) - Delyara, Silje,  Freja
Rammstein: "Zick Zack" (2022) - Stine, Julie
GENETIKK: "Wünsch dir was" (2015) - Marie, Ester, Astrid, Ida
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Krimi (EKSAMEN)

Med afsæt i en introduktion til krimigenren og det dertilhørende ordforråd, dykker vi ned i et udvalg af tekster, der beskæftiger sig med forskellige typer forbrydelser.

Kernestof:
- „Merkmale des Krimis“. I Egendal, Helle: „Gattungen“. Gyldendal, 2017. (side x-x)
- Von Schirach, Ferdinand. „Fähner“. Fra: von Schirach, Ferdinand: „Verbrechen“. Piper, 2009.
- Moser, Milena. „Letzte Pizza“ (1990). Frau: Homann, Angela & Erik Wikkelsø Pedersen: „Kurzum – Text und Sprache“. Tyskforlaget, 2005.
- Noll, Ingrid. „Nasentropfen“ (2005). Fra: Aggedam et al.: „Geht’s weiter“. Tyskforlaget, 2012.
- Kulcsar, Barbara. „Tatort – Neugeboren“. ARD, 2021.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5,45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Deutsche Märchen (EKSAMEN)

I dette forløb er vi dykket ned i et udvalg af tyske eventyr. Vi har beskæftiget os med karakteristiske træk i eventyrgenren og har læst tre Grimm-eventyr samt set filmatiseringer af de to. På denne måde har fokus i forløbet været at tale om eventyrgenren, genkende karakteristiske eventyrtræk i de udvalgte tekster og finde ligheder og forskelle mellem skrevne tekster og filmatiseringer. Vi har arbejdet med folkeeventyr, men har været inde på, hvordan de adskiller sig fra kunsteventyr.

Kernestof:
Egendal, Helle. "Märchenmerkmale". In Egendal, Helle: "Gattungen". Gyldendal, 2017.
Grimm, Jacob Ludwig Carl og Grimm, Wilhelm Karl Grimm. "Frau Holle".
Fürneisen, Bodo. "Frau Holle". ARD, 2008.
Grimm, Jacob Ludwig Carl og Grimm, Wilhelm Karl Grimm. "Rotkäppchen".
Grimm, Jacob Ludwig Carl og Grimm, Wilhelm Karl Grimm. "Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich".
Buch, Franziska. "Der Froschkönig". ARD, 2008.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Lovlige links til den mundtlige eksamen

Ordbøger:
http://www.ordbogen.com

https://www.duden.de/

https://ordnet.dk/

https://abc.ordbogen.com/

https://www.leo.org/englisch-deutsch

GRAMMATIKBOG
http://www.minlaering.dk   

WORD
Alle funktioner i Word, undtagen direkte oversættelse, er tilladt.
Synonym, stave- og grammatikkontrol er tilladt i Word.

LINKS som fremgår af undervisningsbeskrivelsen er også lovlige.



ULOVLIGE links:
• Enhver form for ”genvej” til kommunikation med omverdenen, herunder beskeder og dokumenter i lectio.
• Dokumenter, som deles med andre, fx i OneNote el. google.docx
• Søgemaskiner, leksika og lign. opslagsværker, oversættelsesprogrammer, Chat.gpt...

Dokumenter i lectio og i ”sky” skal downloades!
• Hovedregel: ALT, hvad der KAN downloades til egen computer, SKAL downloades. Det vil i praksis sige, at I skal downloade langt de fleste filtyper/dokumenter.
• I skal downloade fx dokumenter fra lectio til jeres egen computer. Gør det løbende!
• I skal også downloade fællesdokumenter, som I har delt med andre fx i OneNote el. google.docx
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer