Dronninglund Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Dronninglund Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty-Ty-2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Dronninglund Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Frede Toft Nielsen, Karen Bjørnbak Andersen
Hold
2023 Ty-Ty-2 (
1g Ty-2
,
2g Ty-2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1g Introlæsning
Titel 2
1g. Supplerende læsning
Titel 3
1g: Armut, soziale Gerechtigkeit
Titel 4
1g Krieg und Nachkriegzeit
Titel 5
1g Krimi: Totschlag
Titel 6
Jugenderziehung im Dritten Reich (EKSAMEN)
Titel 7
Hurra die Welt geht unter
Titel 8
Krimi (EKSAMEN)
Titel 9
Deutsche Märchen (EKSAMEN)
Titel 10
Lovlige links til den mundtlige eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1g Introlæsning
Tekster:
- Ursula Wölfel: ”Drei Straβen weiter” – eine Familie zieht um, früher wohnte man in einer
Baracke und dann zieht man in eine richtige Wohnung. (die Handlung spielt in den 1960
ern) – fra „Alle Woche wieder“
- „Die Grenze ist offen“ – fra „Vorwärtsträumen“ – ein 12-jähriges Mädchen beschreibt
den Abend, als die innerdeutsche Grenze November 1989 offen wurde
- Renate Welsh: „Die Ohrfeigen“ – (die Handlung spielt in Wien 1944) (Österreich) - „Es ist viel, was ich Dir sagen muss“
Eine Mutter schreibt einen Brief an ihre (Pflege)tochter. (Krieg, Flucht)
- „Schwer ist der Anfang“ – Yilderey Bastürk (der Spiegel 15/2006)
Ein Interview mit dem Deutsch-Türkischen Fussballspieler Y. Bastürk (tema: Sport,
Integration)
- Hans Magnus Enzensberger: „Damals“, ein junger Deutscher lebte monatelang in
Norwegen, wo er gut mit den Norwegern spricht, im Gegensatz zu zwei deutschen
Touristen.
Indhold
Kernestof:
2. tyskmodul for jer.
Vi læser videre i Drei Strassen weiter.
Drei Strassen weiter - 2023.docx
I skal læse det sidste af Drei Strassen weiter - brug 10-15 minutter på det.
Einfach so:
Lektie: Læs de første to sider af "Die Grenze ist offen"
Die Grenze ist offen - Arbeitsfragen.docx
Lektie: Læs sidste side (sidste af tre sider) af "Die Grenze ist offen".
Ingen lektier
Lektie
1. I læser side 2 af teksten "Mehr Klimawissen in die Schule" - denne gang til oversættelsesniveau.
Mehr Klimawissen in die Schulen - Vokabeln.docx
Die Ohrfeigen - indtil linje 49
Resten af "die Ohrfeigen" - linje 50-95 til - nogenlunde til oversættelsesniveau (15 minutter)
Lektie:
Es ist viel, was ich Dir sagen muss - Arbeitsfragen.docx
Vi arbejder også denne gang med "Es ist viel, was ich Dir sagen muss".
Schwer ist der Anfang -
Schwer ist der Anfang - Arbeitspapir .docx
I skal læse resten af "Schwer ist der Anfang" - om Yilderay Bastürk.
Damals - Arbeitspapier zu Text.docx
Lektie: I skal genlæse Damals, som vi arbejder færdig med på klassen.
Julehygge
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Drei Strassen weiter
12-09-2023
Oversættelse - Klima - verber
11-10-2023
Ein Mädchen mit zwei Müttern
13-11-2023
Damals - oversæt. på DG - fri opgave til 19.12.
19-12-2023
Omfang
Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
1g. Supplerende læsning
- „Mehr klimawissen in die Schule“
Indhold
Kernestof:
Lektie
1. I læser side 2 af teksten "Mehr Klimawissen in die Schule" - denne gang til oversættelsesniveau.
Mehr Klimawissen in die Schulen - Vokabeln.docx
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
1g: Armut, soziale Gerechtigkeit
- „Ich habe meine Hände in die Unterhose gesteckt“ (der Spiegel – foråret 2024)
Indhold
Kernestof:
Lektie
Arbeitsfragen 1g-ty2 - Ich habe meine Hände in die Unterhose gesteckt.docx
Vi arbejder færdig med teksten fra der Spiegel - med den hjemløse.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Unser Täglich Brot
28-02-2024
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
1g Krieg und Nachkriegzeit
- Mirjam Preisler: „Unser täglich Brot gib uns heute“
Indhold
Kernestof:
Lektie:
Fähner - Seite 7-9.docx
Fähner - side 9, linje 18 - side 11, linje 25 - og det vil sige side 11 ned.
Fähner - Seite 9-11.docx
Fähner
Lektien er denne gang
Lektie i Fähner - læs side 14, linje 6 - side 16, linje 11
Lektie: resten af Fähner
Fähner Seite 16-19.docx
Husk at medbringe "Fähner" - og grammatik og Einfach so.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ein Obdachoser
03-04-2024
Sidste opgave i 1g - på DG
13-05-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
1g Krimi: Totschlag
- Ferdinand von Schirach: „Fähner“ (13.3
Indhold
Kernestof:
Lektie:
Fähner - Seite 7-9.docx
Fähner - side 9, linje 18 - side 11, linje 25 - og det vil sige side 11 ned.
Fähner - Seite 9-11.docx
Fähner
Lektien er denne gang
Lektie i Fähner - læs side 14, linje 6 - side 16, linje 11
Lektie: resten af Fähner
Fähner Seite 16-19.docx
Husk at medbringe "Fähner" - og grammatik og Einfach so.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Jugenderziehung im Dritten Reich (EKSAMEN)
Forløbet har med udgangspunkt i det Tredje Rige til hensigt at give eleverne en forståelse for, hvordan Hitler hjernevaskede den tyske ungdom til at tjene den nazistiske ideologi i årene mellem 1933 og 1945.
KERNETEKSTER:
Hitler, Adolf. „Jugenderziehung“. Fra: Damkjær, Annette Flyckt et al. Deutsche Wunder – Tatsachen, Erinnerungen, Fiktion. L&R Uddannelse, 2009. (137-138)
Reinhard, Betina. "Baldur von Schirach (1907-1974). Der Mann, der Hitlers Jugend führte" (2007). Fra: Damkjær, Annette Flyckt et al. Deutsche Wunder – Tatsachen, Erinnerungen, Fiktion. L&R Uddannelse, 2009.
von Schirach, Baldur. "Unsre Fahne flättert und voran" (1933). Fra: Damkjær, Annette Flyckt et al. Deutsche Wunder – Tatsachen, Erinnerungen, Fiktion. L&R Uddannelse, 2009.
Gansel, Dennis. "Napola - Elite für den Führer" (2004). (FILM)
Indhold
Kernestof:
LEKTIE 1: Adolf Hitlers "Über Jugenderziehung": Sørg for at have besvaret de 4 spørgsmål under spørgsmål 3 til teksten.
LEKTIE 2: Adolf Hitlers "Über Jugenderziehung": Afsæt 15 minutter til at øve dig i at tale om teksten og Hitlers idealbillede af ungdommen på tysk.
LEKTIE: Læs og forstå/oversæt Martina Reinhards tekst "Baldur von Schirach (1907-1974) - Der Mann, der Hitlers Jugend führte". Læseformål: detaljeret læsning, du skal kunne give et grundigt referat af teksten på tysk.
Baldur von Schirach - Lebenslauf m. Foto.docx
Jugenderziehung im Dritten Reich - 2024-25.pdf
LEKTIE: Læs og oversæt Baldur von Schirachs sang "Unsre Fahne flattert uns voran" til dansk. Besvar derefter nedenstående spørgsmål på tysk:
Nationalsozialistische Erziehung ab 1933 - Presse, Kultur und Erziehung im Nationalsozialismus 1
LEKTIE 1: "Napola - Elite für den Führer": Sørg for at have færdiggjort din liste med nøgleord til filmen, så du ud fra den kan genfortælle handlingen.
LEKTIE 2: det gule grammatikhæfte "Das Geht": Læs om modalverberne på side 19-22.
LEKTIE: Napola - Elite für den Führer: Arbeitsblatt 1 - lav alle delopgaverne, dvs. både 1 og 2, i opgave 3 ("Albrecht und Friedrichs Einstellung zur Schule beschreiben").
LEKTIE: Sørg for at have besvaret alle opgaverne på siderne "Der Film Napola: Arbeitsblatt 2", dvs. opgaverne 1, 2 og 3 til dette modul.
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8,9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Hurra die Welt geht unter
Gennem nedslag i et udvalg af tyske sangtekster og dertilhørende musikvideoer stiller vi skapt på aktuelle problemstillinger i det tyske samfund og i verden som helhed. Teksterne har alle tilfælles, at de er samfundskritiske.
Forløbet har primært til hensigt at styrke elevernes lytteforståelse, ordforråd og præsentationsevner.
Kernestof (læst af alle elever):
Rammstein: "Deutschland" (2019)
K.I.Z.: "Frieden" (2024)
Sido et al.: "Freiheit" (2023)
Kernestof (Eleverne udarbejder gruppepræsentationer om én af de fire følgende sangtekster og musikvideoer):
K.I.Z.: Hurra die Welt geht unter" (2015) - Gustav, Magnus, Lucas, Malte, Lærke, Thaseelan
Kafvka: "Alles was wir tun" (2021) - Delyara, Silje, Freja
Rammstein: "Zick Zack" (2022) - Stine, Julie
GENETIKK: "Wünsch dir was" (2015) - Marie, Ester, Astrid, Ida
Indhold
Kernestof:
Medbring kompendiet og sørg for at have lavet alle opgaverne, dvs. opgave 1-3, på "Arbeitsblatt 2" til filmen Napola. Opgaverne handler om Friedrich og Albrecht.
LEKTIE: Der Film Napola: Arbeitsblatt 3 - Lav alle opgaverne under 1, 2, 3 og 4 på siderne i kompendiet. Jeg har reserveret filmen til jer på MitCFU. I skal se scenen "Im Wald" igen, når I besvarer opgave 3. Tidskoden er: 01:06:41-01:17:00.
Vokabel zum Thema Jugenderziehung im Dritten Reich.docx
Spørgsmål til Emma Bendix to artikler i henholdsvis Information og Jyllands-Posten.docx
Genopliv tyskfaget for at sikre dets overlevelse - Emma Bendix.docx
Færre og færre vil læse tysk - Emma Bendix.docx
https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2023-07-31-hun-tog-en-uddannelse-kun-faa-andre-vaelger-nu-vaelter-hun-sig-i-jobtilbud?fbclid=IwAR184ktvVKMKJNcosygUES2cgUSHPgGwesDLJjpZ3rapYJuBailoLjiIbmo
2g Ty-2 - Grupper til Sprogdag i tysk.docx
LEKTIE 1: Gå alle ind i dokumentet i det vedhæftede link og sørg i fællesskab for, at gloserne står, som de skal. Se min instruks i begyndelsen af dokumentet.Vokabel zum Thema Jugenderziehung im Dritten Reich.docx
LEKTIE 2: Læs side 27-29 i grammatikhæftet "Das Geht" om ordstilling i hovedsætninger og bisætninger med henblik på at forstå reglerne for verbets placering.
Link til brug i dette modul: Bisætningsindledere
LEKTIE: Grammatik - ordstilling i hovedsætninger og bisætninger - Oversæt de udleverede sætninger til tysk. Ordstilling i hovedsætninger og bisætninger.docx
LEKTIE: Rammsteins "Deutschland" - Oversæt sangteksten på side 1-2 i kompendiet til dansk. Se gerne musikvideoen dertil, inden: Rammstein - Deutschland (Official Video)
LEKTIE: Udvidet infinitiv: Oversæt de 15 sætninger til tysk på det vedhæftede ark Konstruktioner med zu inf.docx . Hvis du ikke var tilstede i modulet i tirsdags, skal du læse om udvidet infinitiv i det gule grammatikhæfte på side 31-32.
LEKTIE: Læs og oversæt K.I.Z.'s sangtekst "Frieden". Understreg konkrete steder i teksten, hvis der er noget, der driller. Læseformål: du skal opnå en detaljeret forståelse af teksten.
LEKTIE: Lav opgave 1 på side 8 til musikvideoen til K.I.Z.s "Frieden". Du kan gense musikvideoen her: K.I.Z - Frieden (Official Video) (prod. by Drunken Masters)
HUSK min. 1,5 linjeafstand i din aflevering!
LEKTIE: Lav resten af øvelserne til de løst og fast sammensatte verber på det udleverede ark. Du kan læse op på reglerne for sammensatte verber i kapitel 10 på side 54-56 i det gule grammatikhæfte "Das Geht". Sammensatte verber.docx
LEKTIE: Sørg for som minimum at have læst og oversat jeres sangtekst til i dag. Gruppeinddeling:
LEKTIE: Giv hinanden lektier for til dette modul, så I kan nå at blive færdige med jeres fremlæggelser i dag.
LEKTIE: Sørg for at være færdige med jeres præsentationer, så I er parate til at øve dem igennem i dette modul.
Præsentationer: Sørg for at have jeres præsentationer helt færdige, så I er klar til at give en 15 minutters præsentation omhandlende jeres sang. Stikord/nøgleord er tilladte på slides i jeres PowerPointPresentation, MEN INGEN manuskript og INGEN opl
LEKTIE: Læs hele rapteksten "Freiheit" (side 10-13) igennem med henblik på at opnå en global forståelse af den OG sørg for at have oversat den del til dansk, som du blev tildelt i sidste modul.
LEKTIE: Besvar opgave 3-4 til Sidos sang "Freiheit" på side 14 i kompendiet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20,25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Krimi (EKSAMEN)
Med afsæt i en introduktion til krimigenren og det dertilhørende ordforråd, dykker vi ned i et udvalg af tekster, der beskæftiger sig med forskellige typer forbrydelser.
Kernestof:
- „Merkmale des Krimis“. I Egendal, Helle: „Gattungen“. Gyldendal, 2017. (side x-x)
- Von Schirach, Ferdinand. „Fähner“. Fra: von Schirach, Ferdinand: „Verbrechen“. Piper, 2009.
- Moser, Milena. „Letzte Pizza“ (1990). Frau: Homann, Angela & Erik Wikkelsø Pedersen: „Kurzum – Text und Sprache“. Tyskforlaget, 2005.
- Noll, Ingrid. „Nasentropfen“ (2005). Fra: Aggedam et al.: „Geht’s weiter“. Tyskforlaget, 2012.
- Kulcsar, Barbara. „Tatort – Neugeboren“. ARD, 2021.
Indhold
Kernestof:
LEKTIE 1: Øv jer i at tale tysk om temaet, "Deutschland", "Frieden" og "Freiheit" ud fra vores fælles gloser i det delte Word-dokument. Du skal kunne tale i min. 5 minutter om det punkt, din gruppe er sat på. Opgaven er selvfølgelig individuel. Vokab
LEKTIE 1: Sørg for at være helt færdige med at læse side 2-4 om "Merkmale des Krimis" i det nye Krimi-kompendium. Du skal også være helt færdig med at lave opgaverne 1, 2, 3 og 4 på side 5-7 i kompendiet.
LEKTIE 2: Milena Mosers "Letzte Pizza" - Lav "vor dem Lesen"-opgaverne 1 og 3 på side 10 i det nye kompendium. Følg instrukserne nøje!
Link til brug i dette modul: Milena Moser: Letzte Pizza
LEKTIE 1: Til alle dem, der var fraværende sidste fredag: Sørg for at have læst side 2-4 om "Merkmale des Krimis" i det nye Krimi-kompendium. Du skal også være helt færdig med at lave opgaverne 1, 2, 3 og 4 på side 5-7 i kompendiet.
LEKTIE 2: Sørg for at være færdige med at læse og oversætte Milena Mosers novelle "Letzte Pizza" på side 11-14 i kompendiet. Du skal ikke oversætte hvert eneste ord, men kun de ord, du har brug for for at kunne forstå, hvad der står.
LEKTIE: Milena Mosers novelle "Letzte Pizza" - sørg for at have lavet alle opgaverne (1-6) på side 15-16 i kompendiet.
LEKTIE 1 - "Nasentropfen" (som vi arbejdede med i modulet lige før ferien): Læs fra side 17, linje 1 til side 18, linje 3 i Ingrid Nolls "Nasentropfen" OG besvar de 5 spørgsmål på side 19.
LEKTIE 2: Læs resten af Ingrid Nolls "Nasentropfen", dvs. side 18, linje 4 til 40.
Ingrid Noll - Nasentropfen - Text.pdf
LEKTIE: Sørg for at have besvaret alle opgaver på side 20-21 til teksten "Nasentropfen" (side 17-18) .
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5,45
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Deutsche Märchen (EKSAMEN)
I dette forløb er vi dykket ned i et udvalg af tyske eventyr. Vi har beskæftiget os med karakteristiske træk i eventyrgenren og har læst tre Grimm-eventyr samt set filmatiseringer af de to. På denne måde har fokus i forløbet været at tale om eventyrgenren, genkende karakteristiske eventyrtræk i de udvalgte tekster og finde ligheder og forskelle mellem skrevne tekster og filmatiseringer. Vi har arbejdet med folkeeventyr, men har været inde på, hvordan de adskiller sig fra kunsteventyr.
Kernestof:
Egendal, Helle. "Märchenmerkmale". In Egendal, Helle: "Gattungen". Gyldendal, 2017.
Grimm, Jacob Ludwig Carl og Grimm, Wilhelm Karl Grimm. "Frau Holle".
Fürneisen, Bodo. "Frau Holle". ARD, 2008.
Grimm, Jacob Ludwig Carl og Grimm, Wilhelm Karl Grimm. "Rotkäppchen".
Grimm, Jacob Ludwig Carl og Grimm, Wilhelm Karl Grimm. "Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich".
Buch, Franziska. "Der Froschkönig". ARD, 2008.
Indhold
Kernestof:
PRØVE i Krimi-tekster: Se opgaven i Lectio.
PRØVE i Krimi-tekster: Se opgaven i Lectio. Du må medbringe egne gloserlister til hver af de tre tekster "Merkmale des Krimis", "Letzte Pizza" og "Nasentropfen" samt det gule grammatikhæfte "Das Geht". Jeg sørger for fysiske ordbøger.
Link til brug i modulet: "Frau Holle" als Hörbuch: frau holle hörbuch - Søg Videoer
Deutsche Märchen Deutsche Märchen - kompendium 2024-25.pdf
LEKTIE 1: Sørg for at have læst og forstået Grimms eventyr "Frau Holle" på side 6-9 i det nye kompendium, som jeg har vedhæftet her: Deutsche Märchen - kompendium 2024-25.pdf, hvis du ikke var tilstede i fredagsmodulet den 14/03. Du finder gloser til
LEKTIE 2: Hvis du tog teksten eller var fraværende i fredagsmodulet den 14/03, skal du læse og danne dig et overblik over eventyrets genretræk på side 1-4. Se det vedhæftede link i "Lektie 1".
Gruppe 1
LEKTIE: "Frau Holle": Besvar de 3 spørgsmål i opgave 6 på side 10 i kompendiet.
LEKTIE: Læs eventyret "Rotkäppchen" på side 14-16 i kompendiet. Understreg/overstreg alle de gloser, du har brug for for at kunne genfortælle handlingen på tysk.
LEKTIE: Sørg for at have læst og forstået eventyret "Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich" på side 22-26 i kompendiet. Mens du læser, skal du markere vigtige gloser i teksten og skrive for hvert afsnit, hvad der sker. Dette er gode strategier ti
Øvelse: Afsæt de 2,5 elevtimer under opgaven til at få helt styr på emnet "Deutsche Märchen". Læs op på teksterne og dine noter til "Merkmale des Märchens", "Frau Holle" (tekst), "Frau Holle" (film), "Rotkäppchen" og "Der Froschkönig oder der eiserne
LEKTIE: sørg for at have fundet min. 10 forskelle mellem det skrevne eventyr “Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich” og filmatiseringen “Der Froschkönig” (side 28 i kompendiet). Hvis du skrev øvelsen i tirsdags-modulet, skal du se den her: malo d
Husk at medbringe grammatikopgaven med præpositioner (“Rotkäppchen”), der kan styre både akkusativ og dativ afhængig af konteksten.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14,25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Lovlige links til den mundtlige eksamen
Ordbøger:
http://www.ordbogen.com
https://www.duden.de/
https://ordnet.dk/
https://abc.ordbogen.com/
https://www.leo.org/englisch-deutsch
GRAMMATIKBOG
http://www.minlaering.dk
WORD
Alle funktioner i Word, undtagen direkte oversættelse, er tilladt.
Synonym, stave- og grammatikkontrol er tilladt i Word.
LINKS som fremgår af undervisningsbeskrivelsen er også lovlige.
ULOVLIGE links:
• Enhver form for ”genvej” til kommunikation med omverdenen, herunder beskeder og dokumenter i lectio.
• Dokumenter, som deles med andre, fx i OneNote el. google.docx
• Søgemaskiner, leksika og lign. opslagsværker, oversættelsesprogrammer, Chat.gpt...
Dokumenter i lectio og i ”sky” skal downloades!
• Hovedregel: ALT, hvad der KAN downloades til egen computer, SKAL downloades. Det vil i praksis sige, at I skal downloade langt de fleste filtyper/dokumenter.
• I skal downloade fx dokumenter fra lectio til jeres egen computer. Gør det løbende!
• I skal også downloade fællesdokumenter, som I har delt med andre fx i OneNote el. google.docx
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58296903785", "T": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58296903785", "H": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58296903785" }