Holdet 2023 En-b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Dronninglund Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Karen Bjørnbak Andersen
Hold 2023 En-b (1b En, 2b En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lovlige links til skriftlig og mundtlig eksamen
Titel 2 Growing Up
Titel 3 Crime in Fiction
Titel 4 Berlin-besøg: Food and Sustainability
Titel 5 9/11 and Beyond
Titel 6 The British Empire - Colo. & Post-Colo.
Titel 7 Non-fiction and SoMe
Titel 8 South Africa - from Apartheid to Democracy
Titel 9 Book Presentation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Lovlige links til skriftlig og mundtlig eksamen

LOVLIGE LINKS:

- Alt materiale, som I har fået udleveret i papirform, er tilladt.
- Hvis I vil have adgang til rettede essays etc, så skal I downloade dem lokalt til en mappe på jeres computer!
- Dokumenter i lectio og i ”sky” skal downloades!
- Hovedregel: ALT, hvad der KAN downloades til egen computer, SKAL downloades. Det vil i praksis sige, at I skal downloade langt de fleste filtyper/dokumenter.
- I skal downloade fx dokumenter fra lectio til jeres egen computer. Gør det løbende!
- I skal også downloade fællesdokumenter, som I har delt med andre fx i OneNote el. google.docx


DA/EN-EN/DA    
http://www.ordbogen.com

https://abc.ordbogen.com/

EN/EN
Oxford Learner’s Dictionary:
http://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/dictionary?q=dictionary

Synonym-ordbog   
Findes også i Oxford Learner’s Dictionary

http://www.thesaurus.com (har flere muligheder end Oxford)

Grammatikbøgerne på:
http://www.minlaering.dk   

Links:
Kun de som indgår i kernestof eller supplerende materiale under undervisningsbskrivelsen af de enkelte forløb. Fx links til TED-talks og småfilm på Youtube. I må ikke søge via google på disse film!

WORD
Alle funktioner i Word, undtagen Editor og direkte oversættelse, er tilladt.
Synonym, stave- og grammatikkontrol er tilladt i Word.



ULOVLIGE LINKS:

Enhver form for ”genvej” til kommunikation med omverdenen, herunder beskeder og dokumenter i lectio.

Dokumenter, som deles med andre, fx i OneNote el. google.docx

Grammarly – hverken online eller offline

Søgemaskiner, leksika og lign. opslagsværker, oversættelsesprogrammer, chatbot etc

Bøjning af verber/verbebøjere som fx: http://conjugator.reverso.net/conjugation-english-verb-conjugate.html og http://www.verbix.com/languages/english.shtml


Eleverne har fået udleveret uddrag fra Fejlstøvsugeren.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1,45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Growing Up

Eleverne introduceres til engelsk i gymnasiet med afsæt i et udvalg af fiktive tekster, hvor vi ser nærmere på forskellige aspekter forbundet med overgangen fra barn/ung til voksen. Gennem nedslag i forskellige fiktive genrer (short story, drama, poetry), trænes eleverne i at analysere og fortolke samt i at benytte relevant fagterminologi/analysebegreber. Herudover introduceres essay-genren gennem arbejde med PEE(L)-strukturen.

Vi har løbende fokus på læsestrategier, noteteknik og mundtlighed i forskellige øvelser på klassen, i par og i mindre grupper og eleverne skal aflevere en mundtlig videoaflevering og en skriftlig aflevering.

Indhold:
*Alice Walker: "The Flowers" (1973) i Egebjerg, Kirsten et al. "Texting - 1st Year Fiction". Systime, 2005.
*Ernest Hemingway: "Indian Camp" (1921/1924) i Engberg-Pedersen, Jonna & Hanne Ohland-Andersen. "Contexts". Systime, 2004.
*Craig Thomsen. "Blankets". Top Shelf Productions, 2003.
*Wendy Cope: "Tich Miller" (1986) i Engberg-Pedersen, Jonna & Hanne Ohland-Andersen. "Contexts". Systime, 2004.
*Jason Miller: "Cirkus Lady" (1973) i Mathiasen, Søren et al. "Born in the USA. Futurum, 1984.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mundtlig videoaflevering 08-09-2023
Summary + PEEL: Indian Camp 06-10-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12,55 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Crime in Fiction

I dette forløb dykker vi ned i genren ‘crime fiction’. Med afsæt i en faktatekst om genren, skal eleverne opnå en forståelse for selve genren, dens undergenrer og forskellene på amerikansk og britisk crime fiction. Gennem nedslag i forskellige fiktive genrer (short stories og film), trænes eleverne i at analysere og fortolke samt at benytte relevant fagterminologi /analysebegreber. Herudover præsenteres bl.a. begreberne ‘suspense’, ‘motive’, ‘red herring’. Sidst men ikke mindst har vi løbende fokus på læsestrategier, noteteknik og mundtlighed i forskelligartede øvelser. Eleverne skal aflevere en skriftlig opgave.

Tekster:
Barkholt, Gitte Vest & Jørgen Døssing Jepsen. "Crime Fiction” (2009)
Christine Poulson: "Don't You Hate Having Two Heads?"  (2006)
Zoë Sharp: "Tell Me" (2006)
James M. Reasoner: ”Graveyard Shift” (1978)

TV-serier og film:
Criminal Minds: "Final shot". Bethany Rooney (2013)
Sherlock: "A Study in Pink". Paul McGuigan (2010)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Berlin-besøg: Food and Sustainability

I dette mini-forløb forbereder klassen sig på at skulle være vært for et besøg af elever fra et venskabsgymnasium i Berlin. Temaet for besøget er Food and Sustainability.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 9/11 and Beyond

I dette forløb vil vi beskæftige os med 9/11 og den efterfølgende politiske situation ved at se på forskellige tekstgenrer. Vi fokuserer på det enkelte individs oplevelse af 9/11, tiden derefter og krigen i Irak, både i og udenfor USA.
Eleverne bliver i dette forløb introduceret til analyse af film og non-fiktion og skal derfor lære at bruge den dertilhørende fagterminologi.


Tekster:
Hampton, Wilborn. “September 11, 2001”. In: Schlünnsen, Jan & Ewa. September 11 and Beyond. Systime, 2007.
Auster, Paul. “9/11 Random Notes – September 11, 2001 – 4:00 PM”. In: Birk, Helle. American Issues. Systime, 2008.
Bauer, Marion Dane. “A White American’s Lament”. In: Schlünnsen, Jan & Ewa. September 11 and Beyond. Systime, 2007.
Bush, George W. “State of the Union (excerpt)”. In: Schlünnsen, Jan & Ewa. September 11 and Beyond. Systime, 2007.
Hammad, Suheir. “First Writing Since” revised. In: Hopenwasser, Fran & Leif Stubbe Teglbjærg. The Diversification of the American Voice 1945-2015. Literary Visions of America, vol. 3. Systime, 2016.


Dokumentarfilm:
"Forsidepige og Krigsveteran". Vist på DR2 den 8 Januar 2013.

Film:
Daldry, Stephen. "Extremely Loud and Incredibly Close". Warner Bros. Pictures, 2011.
Nair, Mira. ”The Reluctant Fundamentalist”. Cine Mosaic, 2012.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,85 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 The British Empire - Colo. & Post-Colo.

Formålet med dette forløb er gennem nedslag i tekster af forskellig art at give eleverne et indblik i den tankegang, der dannede grundlaget for Englands enorme ekspansion op gennem 1800-tallet og lade dem opnå en forståelse for, hvorfor mange af kolonierne i sidste ende valgte at kræve selvstændighed i den anden halvdel af det 20. århundrede og hvorfor England er det multikulturelle samfund, som det er i dag.

I forløbet vil der være fokus på ordforrådstilegnelse og evnen til selvstændigt at analysere og fortolke både fiktive og ikke-fiktive tekster. Endvidere trænes evnen til at perspektivere teksterne til hinanden og sætte dem ind i en større historisk, kulturel og samfundsmæssig sammenhæng. Der arbejdes i forskellige konstellationer: individuelt, parvist, i mindre grupper og sammen på klassen. Eleverne skal aflevere to akademiske essays med tematisk tilknytning til forløbet.


Indhold:

*BBC Bitesize: “The British Empire – an Overview”. https://www.bbc.co.uk/bitesize/topics/z7kvf82/articles/zpjv3j6 (2023)

*BBC Bitesize: “British Colonialism in India”. https://www.bbc.co.uk/bitesize/topics/z7kvf82/articles/zx8sf82?topicJourney=true (2023)

*Mitchell, Sally. “Daily Life in Victorian England”. Greenwood Press: Westport, 2009. (pp. 282-295)

*Kipling, Rudyard. “The White Man’s Burden”. In: Ohland-Andersen, Hanne et al. “Wider Contexts”. Gyldendal, 2012.

*Forster, E.M. “Notes on the English Character”. In: Dahlmann, Jørgen et al. “Empire, Commonwealth, Little England – Facts and Fiction”. Gad, 1980.

*Paxman, Jeremy. “Empire – Playing the Game”. BBC1, 2012. (12:10-20:30)

*Forster, E.M. “The Undeveloped Heart”. In: Dahlmann, Jørgen et al. “Empire, Commonwealth, Little England – Facts and Fiction”. Gad, 1980.

*Attenborough, Richard. “Gandhi” (1982)

*Singh, Kushwant. “Karma”. In: Herdel, Lene & Frede Salling Pedersen. “Indian Scenes”. Munksgaard, 1985.

*Petaia, Ruperake. ”Kidnapped” (1980). In: Fog, Agnete. “Worlds of English”. Systime, 2010.

*Agard, John. “Listen Mr Oxford don” (1985). In: Fog, Agnete. “Worlds of English”. Systime, 2010.

*Gavron, Sarah. “Brick Lane” (2007)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Non-fiction and SoMe

I dette mini-forløb er vi dykket ned i tekster omhandlende SoMe med det formål at træne elevernes færdigheder ift. at kunne arbejde med genren non-fiction. Vi har arbejdet med det retoriske pentagram, appelformerne samt et udvalg af retoriske virkemidler.

Tekster:
Nations, Daniel. ”What Is Social Media?”. Lifewire, Jan. 26, 2021. (article)
Parnell, Bailey. “Is Social Media Hurting Your Mental Health?”. TEDx Talks, 2017.
Michele, Stephanie. “I Was Catfished: This Is What I Decided to Do about It”. Huffpost, Dec. 6, 2017.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 South Africa - from Apartheid to Democracy

I dette forløb har vi set på den historiske udvikling i Sydafrika gennem nedslag i et udvalg af både fiktive og ikke-fiktive tekster, og på hvordan det enkelte individ har oplevet den. Apartheid-tiden og tiden efter regimets afskaffelse har været i fokus. Eleverne har arbejdet med at forbedre deres analytiske færdigheder inden for de to hovedgenrer.

Tekster:
Ale tekster er fra antologien: Josefsen, Niels-Martin Trier. ”Apartheid to Zefside”. Lindhardt og Ringhof, 2015.

Faul, Michelle. ”What Life Was Like in South Africa during Apartheid” (2013). (narrative)
Kaufmann, Michael T. “Witnesses Tell What They Saw When Riots Came to Soweto” (1976) (article)
Jacobs, Rayda. “The Middle Children” (1994). (short story)
Gordimer, Nadine. “Once Upon a Time” (1989) (short story)
---
Various. National Anthem of South Africa (1997). (song)
Holman, Michael. “Who? Me? A Racist?” (2002) (narrative non-fiction)
Malone, Andrew. Mandela’s Passing and the Looming Threat of Race War against South Africa’s Whites” (2013) (article)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Book Presentation

Eleverne har arbejdet med et selvvalgt værk (fiction eller non-fiction) med relevans for et af de studerede temaer: ”Growing Up”, ”Crime Fiction”, ”9/11 and Beyond”, ”The Empire – Colonialism and Post-Colonialism“ eller “South Africa – From Apartheid to Democracy”. På baggrund af det læste værk, har eleverne udarbejdet en mundtlig præsentation indeholdende resumé, 4-5 selvvalgte analysepunkter samt perspektivering til det relevante temas tekster.
Forløbet har således haft til formål at motivere eleverne til at læse engelsksproget litteratur og styrke deres bevidsthed om de tre taksonomiske niveauer, de forventes at beherske til eksamen. Hovedvægten har her ligget på selvstændighed i analysearbejdet såvel som deres evne til at se værket i en større sammenhæng, dvs. finde paralleller – ligheder såvel som forskelle – til andre tekster. Endeligt har der været fokus på elevernes mundtlige præsentationsevner.
Forløbet er afviklet sideløbende med forløbet ”South Africa – From Apartheid to Democracy” og mundede ud i en 20 minutters videoaflevering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer