Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Dronninglund Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Annette Andreasen
|
Hold
|
2023 Ty-e Tys (1e Tys, 2e Tys)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kindheit und Fantasy
Vi har haft fokus på barndom og fantasy-genren i form af novelle, roman og film.
Samt studeret den tyske jul.
Kernestof:
Krabat, Teil 1, 2009
Das Geschenk, fra: Meine Zeit, 1993
Norman, fra: Grethe Nyholm Møller: Wie man lebt, 2005 (årsprøve)
Thomas, fra: Grethe Nyholm Møller: Wie man lebt, 2005 (årsprøve)
Wie Deutschland Weihnachten feiert, fra: https://www.deutschland.de/de/topic/leben/wie-deutschland-weihnachten-feiert, 22/12-2021
Kreuzworträtsel zum Thema Weihnachten, fra: Brennpunkt Deutsch, 2/2014
Schreibt eine Weihnachtspostkarte, fra: Brennpunkt Deutsch, 2/2014
O Tannenbaum - Weihnachtslieder zum Mitsingen, fra: https://www.youtube.com/watch?v=27JleM39TPY&ab_channel=Singmitmir-Kinderlieder
Stille Nacht, Heilige Nacht, fra: https://www.youtube.com/watch?v=9p97sxREC00&ab_channel=WarnerClassics ELLER https://www.youtube.com/watch?v=DKz1eOyIfz8&ab_channel=Singmitmir-Kinderlieder
Supplerende stof:
FILM i uddrag: Krabat, 2008
Karrierelæring: Besøg af Emma Bendix, som bla. har skrevet denne artikel:
https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2023-07-31-hun-tog-en-uddannelse-kun-faa-andre-vaelger-nu-vaelter-hun-sig-i-jobtilbud?fbclid=IwAR184ktvVKMKJNcosygUES2cgUSHPgGwesDLJjpZ3rapYJuBailoLjiIbmo
Grammatik: Artikler og sætningsanalyse, hjælpeverber.
Forløbet udgør 10 procent af undervisningstiden, inkl. grammatik og andre øvelser fra bl.a. Fass die Grammatik an, minlæring, Tysk Grammatik med Synonymer og Einfach So.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12,4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Berlin und die DDR (EKSAMEN)
Der har været fokus på Berlin som hovedstad samt på tiden før og efter Murens fald, med særligt fokus på DDR.
Holdet har haft besøg af en række tyske elever fra et gymnasium i Berlin.
Lidt om karrierelæring.
Kernestof:
Ein berühmtes Foto einer berühmten Flucht, fra: Brennpunkt Deutsch, 4/2009
Conrad Schumann springt über die Mauer: https://www.youtube.com/watch?v=r4KBziYZvJY
Peter Fechter war das 39. Maueropfer: fra: Brennpunkt Deutsch, 4/2009
Die Grenze ist offen, fra: Vorwärtsträumen, 1999
1989: Mauerfall - der 9. November (video/lytteøvelse) fra: https://www.youtube.com/watch?v=9tj54f-B-9E
Hop On, Hop Off, fra: Brennpunkt Deutsch 2/2016
Lukas, Berlin - interview, fra: http://www.lr-web.dk/Lru/microsites/jungestimmen/interview.html) 2016
Feuer, 2008, fra: Schreibfreude, 2023 (aflevering 2g)
Supplerende stof:
FILM: Ballon, 2018
KORTFILM: The Small Escape, fra: https://www.youtube.com/watch?v=v9iME5dvgAQ&ab_channel=BMWUSA
Grammatik: Regelmæssige verber
Forløbet udgør 20 procent af undervisningstiden, inkl. grammatik og andre øvelser fra bl.a. Fass die Grammatik an, minlæring, Tysk Grammatik med Synonymer og Einfach So.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12,35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Aktuelle Jugendthemen
Aktuelles: Klima und Krieg.
Og det løse, som ellers interesserer unge mennesker.
Eleverne har lavet en klimakampagne på tysk. Vi har læst artikler og studeret sange/sangtekster.
Kernestof:
Ein Gespräch über Schule, Freizeit, Ausbildung, Beruf und Familie (2 / 2019) (+ karrierelæring)
Sänger mit Migrationshintergrund: Adel Tawil (2 / 2022/23)
Die Schülerinnen und Schüler der Inselschule wollen ihre Solidarität mit den Menschen in der Ukraine ausdrücken (3 / 2021-2022)
Meinungen über den Klimawandel (3 / 2009)
Aufgabe: Schreibt Texte für Klimastreik-Plakate (4 / 2018)
(Ovenstående tekster stammer alle fra: Brennpunkt Deutsch)
Adel Tawil: Autobahn (2023), fra: https://www.youtube.com/watch?v=MVRtReNZANo&ab_channel=AdelTawil
Supplerende stof:
Adel Tawil: Aaliyah (Fata Morgana) (2023), fra: https://www.youtube.com/watch?v=HakVER7Khr0
Adel Tawil: Die Welt steht auf Pause (2023), fra: https://www.youtube.com/watch?v=BZpUIU_K9qY&ab_channel=AdelTawil
Film CFU: Fack ju Göthe, 2013
Grammatik: Uregelmæssige verber
Forløbet udgør 10 procent af undervisningstiden, inkl. grammatik og andre øvelser fra bl.a. Fass die Grammatik an, minlæring, Tysk Grammatik med Synonymer og Einfach So.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Das multikulturelle Deutschland (EKSAMEN)
Vi har været omkring emner som integration, immigration og flygtningeproblematikken i nutidens Tyskland samt andre tysksprogede lande i Europa.
Vi har desuden arbejdet med karrierelæring i forløbet.
Kernestof:
Einwanderungsland Deutschland, fra: Brennpunkt Deutsch 2 - 2022/23
Angela Merkel: Auszug aus der Sommerkonferenz (2015), fra: Im Wandel, 2023
Flüchtlingspolitik: "Wir schaffen das"- Statement von Angela Merkel am 31.08.2015, fra:
https://www.youtube.com/watch?v=kDQki0MMFh4&ab_channel=phoenix
Das Problem mit den vielen Flüchtlingen, fra: Brennpunkt Deutsch 4 – 2022/23
Ich starre zurück, fra: Im Wandel, 2023
Ausländer, 1992, fra: Deutsche Wunder, 2009
Metin und Martin, 1993, fra: Meine Zeit, 1993
Die verlorenen Töchter, 2004, fra: Der Spiegel, 15/11 2004
Sänger mit Migrationshintergrund (Adel Tawil), fra: Brennpunkt Deutsch 2 - 2022/23
Kamil Taylan m.fl.: Oya (Die Verlobung), 1988 (fra SRO-forløbet)
Supplerende stof:
Adel Tawil: Aaliyah (Fata Morgana) (2023), fra: https://www.youtube.com/watch?v=HakVER7Khr0
Mark Forster: 194 Länder (2019)
Mero: Leben lang (2024), fra:
https://www.youtube.com/watch?v=g3d-2AOGW6k&list=PL3oW2tjiIxvQBahbPHDWS2sqd_vQg8a20&index=45&ab_channel=MERO
FILM i uddrag: Willkommen bei den Hartmanns (2016)
Grammatik: Modalverber, ordstilling, herunder udvidede infinitiver, possessive pronominer
Karrierelæring: Besøg af den sønderjyske sangerinde og tidligere DG'er, Rikke Thomsen, hvor vi hørte om hendes musikkarriere og betydningen af tysk. Vi hørte bla den tyske sang "Erwachsen Ohne Dich" skrevet af Rikke Thomsen og Annette Andreasen
Forløbet udgør 20 procent af undervisningstiden, inkl. grammatik og andre øvelser fra bl.a. Fass die Grammatik an, minlæring, Tysk Grammatik med Synonymer og Einfach So.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21,8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Verbrechen (EKSAMEN)
Der har været fokus på forskellige aspekter af forbrydelser og konsekvenserne af disse.
Eleverne har desuden løst en virtuel mordgåde på tysk.
Kernestof:
Ferdinand von Schirach: Kinder (uddrag - eleverne har skrevet deres egen slutning), 2009, fra: Ferdinand von Schirach: Schuld, 2010
Ingrid Noll: Nasentropfen, fra: Falsche Zungen, 2005
Ferdinand von Schirach: DNA, fra: Ferdinand von Schirach: Schuld, 2010
Ferdinand von Schirach: Stinkefisch, fra: Ferdinand von Schirach: Strafe, 2018
Das Verbrechen von Hinterkaifeck (podcast): fra: https://slowgerman.com/2021/01/13/verbrechen-true-crime-hinterkaifeck/
Grammatik: personlige pronominer, præpositioner, substantivernes køn, relative pronominer
Forløbet udgør 20 procent af undervisningstiden, inkl. grammatik og andre øvelser fra bl.a. Fass die Grammatik an, minlæring, Tysk Grammatik med Synonymer og Einfach So.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fremdenhass in Deutschland (EKSAMEN)
Vi har kigget på forskellige aspekter af fremmedhad, nærmere betegnet højreekstremisme (Rechtsextremismus) og antisemitisme (Antisemitismus). Både dengang og nu.
Vi har også dækket det tyske valg, herunder betydningen af AfD.
Kernestof:
Bertholt Brecht: Lied einer deutschen Mutter, 1942, fra: Die Wahrheit ist konkret, 1980
Was braucht der Jud ein Klavier?, 1988, fra: Berlin - Hauptstadt und Metropole, 1999 (+ skriftlig aflevering + mundtlig eksamensøvelse)
Freundschaftsringe, 1989, fra: Kurzgeschichten - einmal anders, 1994 (forkortet version, + mundtlig eksamensøvelse)
Tödlicher Messerangriff in Aschaffenburg: Was wir wissen, fra:
https://www.br.de/nachrichten/bayern/toedlicher-messerangriff-in-aschaffenburg-was-wir-bisher-wissen,UacXLCm (arbejdet med de to videoer), 2025
Mutmaßlicher Anschlag in München, fra:
https://www.zdf.de/nachrichten-sendungen/zdfheute-live/muenchen-fahrzeug-anschlag-video-100.html (tekst + video), 2025
Messerattacke in Österreich, fra:
Minister: Angriff war "islamistischer Anschlag"
https://www.zdf.de/nachrichten/panorama/kriminalitaet/oesterreich-villach-messerangriff-100.html, 2025
Grammatik: Sammensatte verber, adjektiver
Forløbet udgør 20 procent af undervisningstiden, inkl. grammatik og andre øvelser fra bl.a. Fass die Grammatik an, minlæring, Tysk Grammatik med Synonymer og Einfach So.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17,8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
SRO med engelsk
Kulturmøder/migration.
OPGAVEFORMULERING
Hovedspørgsmål:
Hvorfor er det udfordrende at leve med flere kulturer?
Opgavebesvarelsen skal indeholde:
1. En kort redegørelse for de tre integrationsformer assimilation, segregation og integration, samt deres sammenhæng med begreberne sociale normer og værdier.
2. En analyse og fortolkning af teksterne "Oya: Verlobung" og "Metin und Martin" med særligt fokus på en karakteristik af hovedpersonerne, herunder deres oplevelse af, hvordan det er at leve med to kulturer, og hvad dette betyder for deres identitetsfølelse.
3. En analyse af J.D Vances tale ved Münchner Sicherheitskonferenz (18. feb 2025) med særligt fokus på vicepræsidentens brug af appelformer og retoriske virkemidler i behandlingen af emnerne immigration og identitet
4. En diskussion af de udfordringer, der kan opstå i mødet mellem kulturer, samt hvordan man kan opnå en vellykket integration.
I diskussionen skal du inddrage de analyserede tekster, men du må gerne supplere med materiale, du selv vælger.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Lovlige links til den mundtlige eksamen
Ordbøger:
http://www.ordbogen.com
https://www.duden.de/
https://ordnet.dk/
https://abc.ordbogen.com/
GRAMMATIKBOG
http://www.minlaering.dk
WORD
Alle funktioner i Word, undtagen direkte oversættelse, er tilladt.
Synonym, stave- og grammatikkontrol er tilladt i Word.
LINKS som fremgår af undervisningsbeskrivelsen er også lovlige.
ULOVLIGE links:
• Enhver form for ”genvej” til kommunikation med omverdenen, herunder beskeder og dokumenter i lectio.
• Dokumenter, som deles med andre, fx i OneNote el. google.docx
• Søgemaskiner, leksika og lign. opslagsværker, oversættelsesprogrammer, Chat.gpt...
Dokumenter i lectio og i ”sky” skal downloades!
• Hovedregel: ALT, hvad der KAN downloades til egen computer, SKAL downloades. Det vil i praksis sige, at I skal downloade langt de fleste filtyper/dokumenter.
• I skal downloade fx dokumenter fra lectio til jeres egen computer. Gør det løbende!
• I skal også downloade fællesdokumenter, som I har delt med andre fx i OneNote el. google.docx
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740136974",
"T": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740136974",
"H": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740136974"
}