Holdet 2022 ps-3g-c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Dronninglund Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Iben Berdiin
Hold 2022 ps-3g-c (3g ps-c)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kan vi stole på hukommelsen?
Titel 2 Os og dem
Titel 3 Omsorgssvigt og udvikling
Titel 4 Køn

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kan vi stole på hukommelsen?

Forløbet beskæftiger sig med den psykologiske problemstilling: "Kan vi stole på hukommelsen?" Udgangspunkt er DR3-udsendelsen "Hjernevask". Der er særligt fokus på at hukommelsen er rekonstruktiv og dermed upræcis samt hvilke konsekvenser hukommelsens upræcished har. Forløbets tema er overvejende vidnepsykolog og dermed arbejdes der også med de psykologiske problemstillinger: "Er vidneudsagn troværdige?" og "Hvilke forholdsregler bør man tage, når et vidne skal afgive forklaring i en retsag?


BEGREBER ETC.:

          o o o o o Hvad er hukommelse og hvad påvirker den? o o o o o

* Kognitivt skema
* Opmærksomhed (indflydelse på hukommelsen - hvad lagres?)
       - selektiv opmærksomhed
                   # evnen til at fokusere på nogle ting og sortere andre fra
       - delt opmærksomhed
                   # evnen til at rette opmærksomheden mod to ting samtidig
       - filterteorien
       - cocktail party fænomenet
       - Colour Changing Card Trick
* Bartletts hukommelsesforskning herunder:
       - hviskeleg
       - akkommodation
       - assimilation  
       - "The War of the Ghosts" (undersøgelse)
                   # Omission of unfamiliar details = udeladelse af fremmede/ukendte detaljer
                   # Familiarization of things strange = fremmede faktorer gøres genkendelige
                   # Rationalization of the illogical = rationalisering af ulogiske faktorer
* Hukommelsen er rekonstruktiv - påvirkes konstant af indre og ydre faktorer
* Hukommelsesmodel (insp. af Atkinson og Shiffrins multilagermodel samt Baddeley og Hitchs arbejdshukommelsesmodel). Modellen angiver, at hukommelsen er bygget op af flere lagringssystemer, der hver især løser hver deres opgave i lagringsprocessen.
       - sansehukommelse
       - arbejdshukommelse (korttidshukommelse - KTH)
                   # central dirigent
                   # auditiv kanal
                   # visuel kanal
       - langtidshukommelse (kodning, lagring, genkaldelse)
                   # semantiske lager (eksplicit)
                   # episodiske lager (eksplicit)
                   # procedurale lager (implicit)
                   # emotionelle lager (implicit)
                   # sansemæssige lager (implicit)
* Spænviddetest - KTHs kapacitet (arb.huk) - det magiske syvtal: 7+ - 2
* Fri genkaldelse af henholdsvis konkrete og abstrakte ord - resultat: det er lettere at huske konkrete fremfor abstrakte ord og man husker flest ord fra begyndelsen (primacy) og slutningen (recency) af listen. De første ord er lagret i LTH, mens de sidste stadig er aktive i KTH.
* Begrænsninger ved hukommelsesmodeller


          o o o o o Kan hukommelsen manipuleres? o o o o o

* Hollandskundersøgelse om flystyrt af Crombag et al (1996) (falske erindringer)
* Elizabeth Loftus’ forskning om manipulation af hukommelsen
* Hvilke forholdsregler bør man tage, når et vidne skal afgive forklaring i en retsag?
* Indlært hjælpeløshed – Seligman
* Anagram-øvelse om indlært hjælpeløshed
* Sociale påvirkninger af hukommelsen’
       - Hvad er misinformationseffekten?
       - Hvor kommer postinformation typisk fra i forbindelse med vidneudsagn?
       - Hvad er henholdsvis normativ og informativ konformitet?
* Afhøringsteknikker ( der anvendes til at vurdere mistænkte eller vidners troværdighed i en afhøringskontekst)
       - Scientific Content Analysis (SCAN)
       - Alarmopkaldsanalyse
       - Politiafhøring efter Reid-teknikken
       - Politiets standardafhøring
         Begreb: konfabulering
       - Det kognitive interview + udvidet (hvilke faktorer er man særligt opmærksom på)
* Danny Osborne og Poul G. Davies undersøgelse om stereotyper, fordomme og vidneudsagn (2012)


          o o o o o Er der ting vi aldrig glemmer? o o o o o

* Blitzhukommelse og William Hirsts (2009) undersøgelse af 9/11-vidners hukommelse
* Adrenalins betydning for hukommelsen - undersøgelse: McGaugh & Cahill (1995)




TEKSTMATERIALE
* "Hvad er et kognitivt skema", Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje - ibog, Systime, 2014
* "Opmærksomhed" in: Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, Peder Nielsen, Øknom, 2006
* "Hukommelse og glemsel PV3", Larsen, O.S. (2024). 11. Kognitiv psykologi. I Psykologiens veje. Systime. https://psykveje.systime.dk/?id=5240 [Tilgået 28. januar 2024]
* "Hukommelsens opbygning", (red.), M.R. (2024). Kapitel 10: Tema – Vidnepsykologi. I PsykB. Frydenlund. https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=355 [Tilgået 1. februar 2024]
* "Falske erindringer", Forskningsnyt, 1996, 5(6). Resume af: Crombag, H. F. M., Wagenaar, W. A. & van Koppen, P. J. (1996): Crashing Memories and the Problem of “Source Monitoring”. Applied Cognitive Psychology, 10, 95-104.
* "Blitzhukommelse og levende minder", (red.), M.R. (2024). Kapitel 10: Tema – Vidnepsykologi. I PsykB. Frydenlund. https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=363 [Tilgået 3. marts 2024]
* "Tændthed og erindringsklarhed", (red.), M.R. (2024). Kapitel 10: Tema – Vidnepsykologi. I PsykB. Frydenlund. https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=364  [Tilgået 3. marts 2024]
* "Om dokumentaren False Confession (2018)", Amnesty International, 2019
* ”Vi vil så gerne afsløre løgnere, men mange kendte metoder er tvivlsomme”, videnskab.dk 10. juli 2024: https://videnskab.dk/kultur-samfund/vi-vil-saa-gerne-afsloere-loegnere-men-mange-kendte-metoder-er-tvivlsomme/
* "Forhørsteknikker og interviewmetoder", (red.), M.R., 2024. Kapitel 10: Tema – Vidnepsykologi. I PsykB. [iBog] København: Frydenlund. Tilgængelig her: <https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=350 [Tilgået 16. maj 2024].
* ”Indlært hjælpeløshed”, in Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, Peder Nielsen, Øknom, 2006 s. 66-67
* ”Sociale påvirkninger af hukommelsen”, (red.), M.R., 2024. Kapitel 10: Tema – Vidnepsykologi. I PsykB. [iBog] København: Frydenlund. Tilgængelig her: <https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=351 [Tilgået 16. maj 2024].
* "Stereotyper, fordomme og vidneudsagn", (red.), M.R., 2024. Kapitel 10: Tema – Vidnepsykologi. I PsykB. [iBog] København: Frydenlund. Tilgængelig her: <https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=352 [Tilgået 16. august 2024].




AV-MATERIALE:
* "Hjernevask - kan du stole på din hukommelse?", DR3, 2013 - kan tilgås via CFU
* “Color Changing Card Trick”, Quirkology, 2012
https://www.youtube.com/watch?v=v3iPrBrGSJM
* Bartletts forsøg "The War of the Ghosts" samt akkommodation og assimilation af ny viden
https://www.youtube.com/watch?v=EYbCE1udazw&t=138s&ab_channel=Sprouts
* "How reliable is your memory?"
https://www.ted.com/talks/elizabeth_loftus_how_reliable_is_your_memory?language=en
* "The Fallibility of 9/11 Memories" - Vidner til 9/11husker ofte forkert (William Hirsts, 2009)
https://www.youtube.com/watch?v=QQUA4M1p6dU
* "Scientific American Frontiers - Remembering What Matters" - Adrenalin og hukommelse (McGaugh og Cahill, 1995)
https://www.youtube.com/watch?v=JuCMRhT15uQ&t=1s&ab_channel=flactemb
* "False Confessions", Katrine Philip, 2018: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/false-confessions?unilogin=1
* ”Can we induce learned helplessness?:
https://www.youtube.com/watch?v=gFmFOmprTt0&spfreload=10&ab_channel=zooeygirl



EKSEMPELMATERIALE
* øvelse: Hvem har hvilket erhverv?
* øvelse: Hviskeleg
* øvelse: Auditiv spænviddetest - KTHs kapacitet
* øvelse: Fri genkaldelse af konkrete og abstrakte ord
* øvelse: Anagramøvelse om indlært hjælpeløshed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Os og dem

Forløbet tager afsæt i dokumentaren Herlufsholms hemmeligheder og er særligt fokuseret mod os/dem-tænkning herunder grupper, stereotyper, fordomme og diskrimination samt at kunne give forskellige forklaringer på grusomheder.


BEGREBER ETC.:
* Herlufsholms hemmeligheder
* Dem og os - konfliktforhold mellem grupper, stereotyper, fordomme, diskrimination, indgruppe, udgruppe, medfødt grundlag for os/dem-tænkning, tillært os/dem tænkning (forældre, jævnaldrende, lærere, medierne), "selvvalgt" os/dem-tænkning.
* Socialpsykologiske eksperimenter
       - Autoritet og lydighed (Milgram)
       - Konformitet og gruppepres (Asch)
       - Forholdet mellem egen- og fremmedgruppen (ind-/udgruppe) (Robbers Cave - Sherif)
* Holdninger
       - tre-komponent-modellen
       - kognitiv dissonans
       - kognitiv konsonans
* Dukketesten
* Årsager til grusomheder (ondskab)
       - Situationens magt - skala
       - Aggressionens natur (Lorenz)
       - Fravær af empati (Baron-Cohen)
       - Stanford fængselseksperiment (Zimbardo)
       - Moralsk frakobling (Bandura)
       - Det onde som frihed (Svendsen)
       - Zimbardo: Hvordan normale mennesker bliver monstre... eller helte.
                # Lucifer-effekten
                # Årsagsforklaring på ondskab - tre faktorer
                # Syv sociale processer som medvirker til at understøtte ondskab
                # Kan alle mennesker udføre grusomme/onde handlinger?"



TEKSTMATERIALE:
* "Konformitet og gruppepres - Asch", Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, ibog, Systime 2014
* "Autoritet og lydighed - Milgram", Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, Systime, s. 373-376
* "Os og dem", in: Pedersen, C.S. (2024). 5. Os og dem. I Temaer til psykologi – Grundbog til C-niveau. Systime. https://temaertilpsykologi.systime.dk/?id=162 [Tilgået 5. september 2024]
* "Holdninger", Ole Schultz Larsen, Psykologiens Veje ibog, Systime, 2014
* "Situationens magt", in: Pedersen, C.S. (2024). 5. Os og dem. I Temaer til psykologi – Grundbog til C-niveau. Systime. https://temaertilpsykologi.systime.dk/?id=177 [Tilgået 5. september 2024]
* "Ondskabens psykologi", Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, ibog, Systime 2014
* "Sherifs eksperiment - robbers cave", Ole Schultz Larsen, Psykologiens Veje, , 2008, s.354


AV-MATERIALE:
* "Herlufsholms hemmeligheder", TV2, 2022 - kan tilgås via CFU
* "Dukketesten" - https://www.youtube.com/watch?v=rf2uaHIGF1E
Dukketesten der er inspireret af et lignende amerikansk forsøg fra 1940'erne, er lavet af skuespiller og debattør Hassan Preisler for Institut for Menneskerettigheder. Filmen blev udgivet i anledning af 60-året for Verdenserklæringen om Menneskerettighederne. I forsøget skal brune, danske børn vælge den flotteste dukke. Næsten alle vælger den hvide.
* "Ondskan", Mikael Håfström, 2003
* "Hvordan normale mennesker bliver monstre... eller helte", Zimbardo, TED Talk, 2008: https://www.ted.com/talks/philip_zimbardo_the_psychology_of_evil?language=da


EKSEMPELMATERIALE:
* planche: Dem og os - gruppekonflikter
* øvelse: Vil du spise chokoladen? (holdninger)
* øvelse: Debat om årsagen til grusomheder (ondskab)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Omsorgssvigt og udvikling

Som optakt til forløbet vises dokumentaren "Blodets bånd". Væsentlige psykologiske problemstilling i forløbet er, hvordan individer reagerer på omsorgssvigt på både kort og lang sigt samt hvilke konsekvenser det kan have. Herudover forholder vi os - med udgangspunkt i dokumentaren "Min barndom i helvede" -  til den psykologiske problemstilling: hvorfor børn der er udsat for omsorgsvigt reagerer og udvikler sig forskelligt. Samtidig er der fokus på caseanalyse.


BEGREBER ETC:
* Omsorgssvigt: typer og konsekvenser/reaktioner
* Udvikling af empati
* Bowlbys tilknytningsteori
       - sikker base
       - arbejdsmodeller
       - tilknytningsmønstre
       - tilknytningens arv
       - hvorfor man i familier ofte ser et omsorgsmønster gentaget
* Ainsworths eksperiment ”Fremmedsituationen”. Formål: at måle kvaliteten af tilknytningen
* Erikson
       - Psykosocial udvikling fra fødsel til død
       - Udviklingsmodel: udviklingskrise, positivt og negativt udfald
* Selvudvikling og selvtyper: sandt, falsk og splittet selv – Stern
* Resiliens: Arne Poulsen
       * udviklingsopgaver og fejltilpasning
       * risiko- og beskyttelsesfaktorer
       * sårbarhedsmodellen
       * mønsterbrydere/mælkebøttebørn (+ kritik)
* Selvopfattelse (spejl-selv): herunder selvværd og selvtillid (i Jesper Juuls optik)

Repetition:
* Indlært hjælpeløshed – Seligman


TEKSTMATERIALE:
* ”Psykologiens veje”, Ole Schultz Larsen, Systime, 1.udg.: side 120-124
* "Udvikling af empati", lærerproduceret efter ”Fem aldre”, Ole Schultz Larsen, Systime, 1999, s.91
* ”Tilknytningsmønstre og arbejdsmodeller - om Bowlbys tilknytningsteori”, Karnøe, Jonathan Kolding, 2013, lærerdokument
* ”Forskning i og måling af tilknytning”. Lærerproduceret dokument, 2022
* "Erikson", Peder Nielsen, Psykologi og socialpsykologi, Øknom, 2006, - s.232-236
* "Barnets selvudvikling", Af Lise Gullestrup, Cand. psych., 2005, kursusdokument
* "Arne Poulsen - Risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer" in Poulsen, Arne: Børns udvikling, Gyldendal, 2008, s. 171-173, 180-182, 184-186
* "Selvopfattelse" in Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, Peder Nielsen, Øknom, 2006 s.160-163
* ”Indlært hjælpeløshed”, in Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, Peder Nielsen, Øknom, 2006 s. 66-67 (rep. fra hukommelse)
* ”Fortællingen om en mønsterbryder”, Berlingske, 2. juli 2010


AV-MATERIALE
* "Blodets bånd", TV2, 2013 – kan tilgås via CFU
* ”Min barndom i helvede”, DR1, 2012 - kan tilgås via CFU


EKSEMPELMATERIALE
* øvelse: Forestil dig, at du får en tegning af et lille barn. Hvad ville du typisk sige til barnet, når du modtager tegningen? Vurder om du med dit udsagn øger barnets selvtillid eller selvværd.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Køn

Vi afslutter med et forløb om køn og kønsforskelle. Vi skal beskæftige os med de forskellige psykologiske retningers opfattelse af køn og forklaring på kønsforskelle. Forløbet fokuserer ligeledes på kønsstereotyper og deres konsekvenser.
Nogle af de spørgsmål vi vil beskæftige os med er hvor kønsforskellene kommer fra - altså hvorvidt kønnet er biologisk eller kulturelt betinget (tænk her arv og miljø). Behandler vi drenge og piger ens - hvorfor/hvorfor ikke? Kan man skabe et kønsneutralt barn?


BEGREBER ETC:
* Psykologiske retningers forklaringer på kønsforskelle (køn som biologi eller kultur):
     - Evolutionær psykologi
     - Neuropsykologi
     - Behaviorisme (adfærdspsykologi) og social indlæringsteori
     - Kognitiv psykologi
     - Postmoderne psykologi
     - Socialpsykologi
     - Eksistentialisme (må/ikke skal)
     - Køn - arv eller miljø?
* Drengen i kjole - Mads og monopolet (caseanalyse)
* DR2 dokumentar om eksperiment med at fjerne kønsforskelle i en børnehave
* Kønsforskelle i barndom og ungdom - videnskabelige undersøgelser
* Kønsstereotypers konsekvenser for individet
     - Selvopfattelse (spejl-selv): herunder selvværd og selvtillid (i Jesper Juuls optik)
     - Selvudvikling og selvtyper: sandt, falsk og splittet selv - Stern
     - Indlært hjælpeløshed - Seligman
     - Rosenthal-effekten
     - Anerkendelse - Honneth:  
               # Den private sfære (familie): tilknytning og selvtillid
               # Den retslige sfære (det at være borger i et samf.): selvagtelse
               # Den solidariske sfære (sociale sammenhænge): selvværd   
                  Vær opmærksom på at Honneth anvender begrebet selvtillid i en
                  anden forståelse end de fleste udviklingspsykologer.

Træning i at udpege psykologiske problemstillinger.
Eksamenstræning: Kan man skabe et kønsneutralt barn? Er køn og kønsforskelle formet af arv eller miljø?


TEKSTMATERIALE:
* "Psykologiens veje" (i-bog), Ole Shultz Larsen, Systime, 3.udg. 2018 (Senest besøgt 15/4 2021) (kopi):
Afsnit:
         # Kønnet som biologi
         # Kønnet som kultur
         # Kønsforskelle i barndom og ungdom"
* "Honneth om værdien af anerkendelse” - (red.), M.R. (2024). Kapitel 7: Tema – Det gode liv. I PsykB. Frydenlund. https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=191&loopRedirect=1 [Tilgået 4. marts 2024]
* ”Kan man skabe et kønsneutralt barn?” (uddrag), Information 12. august 2001
REPETITION
* "Selvopfattelse" in Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, Peder Nielsen, Øknom, 2006 s.160-163
* "Barnets selvudvikling", Af Lise Gullestrup, Cand. psych., 2005, kursusdokument
* ”Indlært hjælpeløshed”, in Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, Peder Nielsen, Øknom, 2006 s. 66-67


AV-MATERIALE:
* "DR2 uden køn" - kan tilgås via CFU
Kønsforsker Lovise Brade Haj giver inspiration til et eksperiment i børnehaven Dagmarasylet i Ringsted: Her skal garvede pædagoger i 10 dage arbejde med børnene uden at tage hensyn til deres køn og føre et kønsneutralt sprog. Pædagogerne skal kalde børnene for "hen", blande kønnene i bøger og sange, flytte rundt på legetøj og bytte om på deres indbyrdes kønsroller. Det er sværere end de tror, og børnene reagerer også med nogen forvirring, men måske der hos personale og børn er blevet blødt op på nogle stereotyper om kønsroller, når eksperimentet er slut. For måske har Superman nogle gange brug for et kram, og hvorfor skulle Askepot ikke kunne blive til Askepeter?
DR2, 2013


EKSEMPELMATERIALE:
* "Skal min lille dreng have lov til at gå i kjole?" fra Mads og Monopolet, P3 (2012).


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer