Titel
2
|
Køn
Vi indleder med et forløb om køn og kønsforskelle. Vi starter med at se på den kønnede hjerne. Herudover skal vi beskæftige os med de forskellige psykologiske retningers opfattelse af køn og forklaring på kønsforskelle. Forløbet fokuserer ligeledes på kønsstereotyper og deres konsekvenser.
Nogle af de spørgsmål vi vil beskæftige os med er hvor kønsforskellene kommer fra - altså hvorvidt kønnet er biologisk eller kulturelt betinget (tænk her arv og miljø). Giver det mening at have opdelingen af mand/kvinde? Kunne køn ikke i stedet være baseret på øjenfarve etc.? Behandler vi drenge og piger ens - hvorfor/hvorfor ikke? Kan man skabe et kønsneutralt barn?
Herudover eksamenstræning og feltundersøgelse.
BEGREBER ETC:
* Den kønnede hjerne (hjernens køn)
* Psykologiske retningers forklaringer på kønsforskelle (køn som biologi eller kultur):
- Evolutionær psykologi
- Neuropsykologi
- Behaviorisme (adfærdspsykologi) og social indlæringsteori
- Kognitiv psykologi
- Eksistentialisme
- Postmoderne psykologi
- Socialpsykologi
- Køn - arv eller miljø?
* Drengen i kjole - Mads og monopolet (caseanalyse)
* Kønsforskelle i barndom og ungdom - videnskabelige undersøgelser
* Behandler vi drenge og piger ens?
* DR2 dokumentar om eksperiment med at fjerne kønsforskelle i en børnehave
* Kønsudtryk
* Kønsidentitet
* Biologisk og socialt køn
* Seksualitet
* Kønsstereotypers konsekvenser for individet
- Selvopfattelse (spejl-selv): herunder selvværd og selvtillid (i Jesper Juuls optik)
- Selvudvikling og selvtyper: sandt, falsk og splittet selv - Stern
- Indlært hjælpeløshed - Seligman
- Rosenthal-effekten
- Anerkendelse - Honneth:
# Den private sfære (familie): tilknytning og selvtillid
# Den retslige sfære (det at være borger i et samf.): selvagtelse
# Den solidariske sfære (sociale sammenhænge): selvværd
Vær opmærksom på at Honneth anvender begrebet selvtillid i en
anden forståelse end de fleste udviklingspsykologer.
- Stereotyper og fordomme
- Fælles forestillinger
- Socialkarakter
Træning i at udpege psykologiske problemstillinger.
Eksamenstræning: Kan man skabe et kønsneutralt barn? Er køn og kønsforskelle formet af arv eller miljø?
FELTUNDERSØGELSE
Vi undersøgte om forsøgspersonerne brugte de samme ord til at beskrive en baby de troede var henholdsvis en dreng eller en pige.
Forsøget er inspireret af følgende tekstuddrag fra Psykologiens veje, s.29
Fra fødslen er den måde forældre og andre oplever barnet på styret af kønnet. I en undersøgelse (Durkin, 1995), hvor forældre bliver bedt om at beskrive deres nyfødte børn, bliver pigerne vurderet som blødere, med finere ansigtstræk, mindre af vækst, sartere og mindre opmærksomme end drengene, mens drengene omvendt bliver vurderet som fastere, med grovere ansigtstræk, bedre koordineret, mere opmærksomme, stærkere og mere hårdføre end pigerne – og det selv om der ikke er noget objektivt belæg for disse forskelle. I en anden undersøgelse fortolker en gruppe voksne et spædbarns gråd som frygt, hvis de tror barnet er en pige, og som vrede, hvis de tror det er en dreng. Mange undersøgelser kan vise, at den måde forældre behandler deres børn på, er afhængig af kønnet. Drenge opfordres til at lege med bestemt legetøj, pigerne med noget andet. Drengene får typisk mandlige arbejdsopgaver som at slå græs eller vaske bil, mens pigerne typisk får kvindelige arbejdsopgaver som at lave mad eller gøre rent.
KRITISK VURDERING AF UNDERSØGELSER
Undersøgelsers kvalitet – validitet
* intern
* ekstern
REPETITION:
Metode og kritiske overvejelser
* Undersøgelsesmetoder
- Kvantitativ og kvalitativ
- Spørgeskema
- Interview
- Eksperiment
* Forsøgseffekter og fejlkilder
- Undersøgelseseffekt
- Selvrapportering
- Pygmalioneffekten
- Validitet
- Reliabilitet
- Repræsentativitet
- Undersøgelsesrammer
TEKSTMATERIALE:
* "Psykologiske retningers forklaring på kønsforskelle" in: Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje, Systime, 3.udg. 2018, s. 161-169
* "Kønsforskelle i barndom og ungdom" in: Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje i-bog, 2019
Begreber om køn - Kilde: Sex, køn og grænser, Ulla Nedergård Pedersen, Søren Mortensen, Forlaget Columbus og Nucleus Forlag, i-bog, feb. 2024
Kritisk vurdering af undersøgelse om kønsstereotyper” - Undersøgelse: Om kønsstereotyper in: Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje – i-bog (3. udg.), Systime 2021 (kopi)
* ”Metode og kritiske overvejelser” in: Undersøgelser i psykologi ibog, Charlotte Tieka Jensen og Katrine Quorning, Systime 2022
* ”Undersøgelsens kvalitet” in Larsen, O.S. (2024). Udgået materiale. I Psykologiens veje. Systime. https://psykveje.systime.dk/?id=5865 [Tilgået 28. februar 2024]
* "Økologisk validitet": https://metodeguiden.au.dk/oekologisk-validitet
* ”Indlært hjælpeløshed”, in Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, Peder Nielsen, Øknom, 2006 s. 66-67
* "Selvopfattelse" in Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, Peder Nielsen, Øknom, 2006 s.160-163
* ”Socialkognition” in Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, Peder Nielsen, Øknom, 2006 s. 165-172
* ”Tre socialkarakterer” in Psykologiens veje, Ole Schultz Larsen, Systime, s. 298-299
* "Honneth om værdien af anerkendelse” - (red.), M.R. (2024). Kapitel 7: Tema – Det gode liv. I PsykB. Frydenlund. https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=191&loopRedirect=1 [Tilgået 4. marts 2024]
* "Barnets selvudvikling", Af Lise Gullestrup, Cand. psych., 2005 (kopi)
* ”Kan man skabe et kønsneutralt barn?” (uddrag), Information 12. august 2001
AV-MATERIALE:
* "Hjernens køn" - hentet fra CFU
Undersøgelse foretaget for BBC om kønsforskelle og kønsstereotyper, 2005
* "DR2 uden køn" - hentet fra CFU
Kønsforsker Lovise Brade Haj giver inspiration til et eksperiment i børnehaven Dagmarasylet i Ringsted: Her skal garvede pædagoger i 10 dage arbejde med børnene uden at tage hensyn til deres køn og føre et kønsneutralt sprog. Pædagogerne skal kalde børnene for "hen", blande kønnene i bøger og sange, flytte rundt på legetøj og bytte om på deres indbyrdes kønsroller. Det er sværere end de tror, og børnene reagerer også med nogen forvirring, men måske der hos personale og børn er blevet blødt op på nogle stereotyper om kønsroller, når eksperimentet er slut. For måske har Superman nogle gange brug for et kram, og hvorfor skulle Askepot ikke kunne blive til Askepeter?
DR2, 2013
Spørgeskema om køn og serier: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe1_PwitGoT8lhBHhnJNigXGWNFUlFpgKe-uC9V8ggtyWnixg/viewform
Kønskonstruktion, https://www.facebook.com/watch/?v=497870387408254, besøgt 4/6-24
Anagramøvelse om indlært hjælpeløshed: https://www.youtube.com/watch?v=gFmFOmprTt0
EKSEMPELMATERIALE:
* "Skal min lille dreng have lov til at gå i kjole?" fra Mads og Monopolet, P3 (2012).
* "Hvad ser du?" - løveundersøgelse
- Løvinde-kollektiv med deres tilknyttede sæddoner.
- Alfahan-løve med sit harem af hunner.
* Øvelse om køn - behandler vi drenge og piger ens?
* Kan vi skabe en kønsneutral person?
|