Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Dronninglund Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag B
|
Lærer(e)
|
Siff Rytter
|
Hold
|
2023 ME-2g3g (2g3g Me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Filmiske virkemidler (genopfriskning)
Forløbet har til formål at genopfriske de filmiske virkemidler. I forløbet introduceres også nogle nye virkemidler: fokusskifte, symmetrisk komposition, swish pan, dolly zoom/vertigoeffekt, chok zoom, lydbro
Forløbet rummer derudover en workshop med Mobilvideo, hvor de lærer nogle grundlæggende kamerafunktioner i mobilen, så de i højere grad har muligheden for at skabe interessante og mere selvstændige indstillinger. Eleverne får også indsigt i redigeringsappen CapCut, så de også i redigeringsprocessen på mobilen får en større teknologisk indsigt.
I forløbet indgår desuden næranalyse af anslag for at genopfriske allerede kendte filmiske virkemidler fra c-niveau. Eleverne har i forvejen kendskab til anslagets funktion i berettermodellen og de tre forskellige typer af anslag (hook-, karakter- og tematisk anslag).
Forløbet indeholder en copycat-øvelse, hvor eleverne ud over at træne optageteknik også introduceres til FinalCutPro X. Derudover laver de en mediefagligt formidlende produktion til elever på c-niveau, der gennemgår de grundlæggende filmiske virkemidler.
Teori og analyse:
- anvende viden om filmiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold (berettermodellen, anslag)
- anvende forskellige analysemetoder i forbindelse med film, tv og nyere medier (næranalyse)
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Praksis:
- anvende optage- og redigeringsudstyrets udtryksmuligheder selvstændigt og nuanceret
- i grupper planlægge, gennemføre og distribuere medieproduktioner
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- ligesom mindst en af produktionerne skal være anvendelsesorienteret eller mediefagligt formidlende
- forholde sig analytisk og kritisk til produktionsprocessen og egen produktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kontekster
Kontekster c-niveau:
- Anslag, serier, fakta, genre (thriller/krimi), Netflix.
Kontekster B-niveau:
- Filmhistorie
- Tv-historie (den amerikanske tv-serie)
- Auteur Kubrick
- Kommunikation og medieplatforme
- Psykopaten i fiktion og fakta
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb om kampagner
Forløbet giver indsigt i (virale) kampagner og formålet er at lave en anvendelsesorienteret produktion for Dronninglund Gymnasium. Kampagnen består af 4 små kampagnefilm, som skal distribueres på DGs hjemmeside, Instragram og som noget nyt TikTok. Kampagnen skal køre i begyndelsen af januar, hvor man starter arbejdet med at få tiltrukket nye elever.
I forløbet indgår viden om kommunikation og følgende elementer introduceres og inddrages løbende i arbejdet med kampagnevideoen:
- Distributionskanal
- Medieplatform
- Delingsværktøjer
- Målgrupper (unge) og segmenter
- Cross media
- Tværmedialitet
Målgrupper: https://www.emu.dk/stx/mediefag/fra-fagkonsulenten/maalgrupper (Malene Moesgaard Ludvigsen, 2022)
"Relationer styrer unges mediedøgn" (DR.dk, 2019)
"To kommunikatører fortæller om at nå den unge målgruppe" (DM, https://dm.dk/din-karriere/brancher/kommunikationsbranchen/vaerktoejer-til-kommunikatoerer/to-kommunikatoerer-fortaeller-om-at-naa-den-unge-maalgruppe/)
"Anerkend, dyrk og udnyt tvivlen: kommuniker effektivt til unge" (fra brandingbureauet CreativeZoo)
Teori og analyse:
- anvende viden om filmiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier ̶
- redegøre for forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold
- redegøre for centrale genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- anvende viden om målgrupper og kommunikation i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for teori om mediers betydning for hverdagsliv, kultur og samfund
Praksis:
- anvende optage- og redigeringsudstyrets udtryksmuligheder selvstændigt og nuanceret
- i grupper planlægge, gennemføre og distribuere medieproduktioner
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- skabe medieproduktioner med en genre- og mediemæssig spredning. Både fakta og fiktion skal være repræsenteret,
ligesom mindst en af produktionerne skal være anvendelsesorienteret eller mediefagligt formidlende
- redegøre for forholdet mellem produktionens form og indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- forholde sig analytisk og kritisk til produktionsprocessen og egen produktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb om filmhistorie
Forløbet har fokus på filmhistorien.
Eleverne skal lave en gennemgang af de vigtigste begivenheder i en central periode i filmhistorien. De skal eksemplificere perioden gennem en analyse af min. et repræsentativt filmcitat samt introducere periodens filmiske strømning(er).
Eleverne skal ligeledes forsøge at sætte filmene ind i en større samfundsmæssig kontekst.
Eleverne skal holde et oplæg for klassen, hvor de skal formidle deres viden om perioden til resten af klassen. De skal udarbejde en powerpoint, og der skal være visuelle eksempler.
På sidste slide skal fremgå, hvilke kilder, de har anvendt.
Centrale spørgsmål:
Hvorfor kommer perioden/bølgen?
Hvad var baggrunden for den?
Hvad var den et oprør/opgør mod/med?
Hvad kendetegner perioden/bølgen?
Hvilken indflydelse har den haft fremadrettet?
Hvilke instruktører var centrale i perioden?
Strømninger der gennemgås i forløbet:
Læreroplæg om filmens begyndelse inkl. Danmark stumfilms storhedstid
Tysk ekspressionismen
Film Noir
Fransk nybølge
New Hollywood
Dogme 95
Teori og analyse
- anvende viden om filmiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for filmhistoriske hovedlinjer
- redegøre for teori om mediers betydning for hverdagsliv, kultur og samfund
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra valgte kontekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
"Visions of Light. The Art of Cinematography" (Stuart Samuels, 1992)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb om Stanley Kubrick
Forløbet har sit fokus på Stanley Kubrick. Der vil indgå forskellige analysemetoder samt praktiske øvelser, som har til formål at kopiere Kubricks stil.
- Næranalyse
- Auteuranalyse
- Komparativ analyse
"Kubrick ifølge Kubrick" (dokumentar. DR.dk, 2020)
"A Clockwork Orange" (Kubrick, 1972)
"The Shining" (Kubridk, 1980)
"Eyes wide shut" (Kubrick, 1999)
"Stanley Kubrick. 2001 A Space Odyssey (1968). Making of a Myth" (Channel 4 Documentary, 2013)
"Stil og temaer" (Artikel fra Kosmorama om Kubrick, Øystein Hjort)
Øvelse 1: Efterlign Kubrick
Symmetri og framing: Skab en kort filmsekvens eller fotoserie, hvor I eksperimenterer med symmetri
og detaljeret framing, som vi kender fra Stanley Kubricks film. Prøv at fokusere på præcis komposition og brug af
elementer i billedet til at skabe balance og visuel interesse, hermed også ligelig fordeling af elementer i billedet
(symmetri) I må også frame billeder ud fra one-point-perspective metoden.
Tracking Shot: Her skal I prøve at skabe en rolig, glidende kamerabevægelse, der følger en karakter
eller bevæger sig gennem et rum. Se eller gense evt. nogle af de tracking shots vi har set i The Shining og Eyes Wide shut (kan bruge youtube til at gense)
- Prøv at brug en stol som ’dolly’ evt.
- Hold det simpelt
- Langsomme bevægelser er bedst og nemmest
- Eksperimenter med forskellige vinkler og forskellige typer af tracking shots
- Overvej lokation (en lang gang/korridor kan eksempelvis give en naturlig dybde, som en karakter kan
bevæge sig i)
- Brug evt. stabilizer i post og juster tempoet en smule
Lyd: Prøv at brug lyd som det primære middel til at fortælle en historie eller skabe en stemning,
samtidig med at kameraet bruges minimalt eller på en statisk måde.
- Brainstorm over en kort historie eller stemning, der kan formidles primært gennem lyd
- Overvej hvilke typer af lyde der kan bruges: dialog, naturlyde, bystøj, hjertebanken, skridt, åndedræt etc.
- Brug en anden smartphone end kameraet til at optage lyden, så vi kommer tættere på lydkilden, hvis det
er noget i vil optage
- I må også finde lyde/effekter online, som I kan tilføje til det visuelle materiale i post
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19,8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensproduktion
Elevernes viden fra forrige forløb italesættes: dramaturgi m.m.
Eleverne får et oplæg fra mig, hvor eksamensproduktionen kan bestå af følgende tre dele:
- titelsekvens
- row art
- anslag
Eleverne bestemmer selv, om de vil arbejde med fakta eller fiktion, og om eksamensproduktionen skal bestå af en produktion (kortfilm) eller en produktion i flere dele.
Præproduktion:
- Synopsis
- Manuskript
- Skudliste (evt. inkl. moodboard)
Produktion:
- Optagelse (elevernes egne mobiler, gimbal, reflektorskærm, lys)
- Redigering (FinalCutPro X)
Postproduktion:
- Arbejde med lydeffekter, cleansound og underlægningsmusik.
Masterclass med Jonas Risvig:
- Arena
- Ydre og indre plot
- Want and need
- Scenedramaturgi ("lynet")
- Step-outline
Input om kortfilmen som genre med inspiration fra Dorthe Granild og Mette Wolfhagens oplæg fra årskursus 2024: SHORTS
- unity/enhed
- karakterfremstilling
- slutninger
- 3 typer: Den klassisk fortællende, Slice of life, Den eksperimenterende
Produktioner:
"Ivalu" m.fl.
"Hjort"
"I follow you"
"Colour me"
Elevproduktioner fra B-niveau
Øvelse 2:
Mastershotteknikken: optagelse og redigering af samtale
"Lysets retning. Lysætning med simple midler" (Station Next: https://station-next.dk/gymnasiet/online-kurser/lysets-retning/)
- intensitet
- farve
- retning (medlys eller modlys, eksponering, reflektorskærm)
Redigering: J- og L-cut (https://www.studiobinder.com/blog/what-is-a-j-cut-in-film/)
AI: manuskript (courier, pkt. 12)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Offstream (database med kortfilm)
-
Ekko Shortlist (database med kortfilm)
-
Arbejdsark_kortfilmstyper_01.docx
-
CFU-login
-
Fem fede medieminutter:
-
Filmhistorisk oplæg:
-
Eksamensproduktion:
-
Masterclass med Jonas Risvig:
-
Præproduktion: synopsis
-
Præproduktionsmappe
-
Elevinddragelse:
-
Svindleren, tyrannen og dukkeføreren. Lær de tre typer psykopater at kende (DR.dk 2018)docx.docx
-
Anslag (Dahmer. Monster. Historien om Jeffrey Dahmer).mp4
-
Anslag (Conversations with a killer. The Jeffrey Dahmer Tapes).mp4
-
Kompendium. Psykopaten i fiktion og fakta (B-niveau).pdf
-
"My friend Dahmer" Derf Backderf, 2012; sider: 44-62
Findes i kompendium
-
Skabelon. Næranalyse (form, indhold, genre, perspektivering).docx
-
Euphoria (HBO Playbook)
-
Pretty Little Liars (HBO Playbook, ABC)
-
"Jeg forstår udmærket kritikken af "Dahmer"-serien fra de pårørende". Soundvenue 2022; sider: 12-16
Findes i kompendium
-
Industry (8. episode, 1. sæson)
-
Industry (8. episode, 3 sæson)
-
"America in Primetime - De moderne amerikanske tv-serier og det modderne USA". Andreas Halskov, 2013; sider: 26-28
Findes i kompendium
-
Kampagne, manus, skudliste
-
Film noir genretræk (fra David Fincher og thrilleren) .png
-
"Se7en" (citatanalyse)
-
Dexter:
-
Sidste modul:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20,3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb om psykopaten i fiktion og fakta
Forløbet om psykopater har både sit fokus på fakta, fiktion og hybrider. I forløbet indgår både film, serier og andre medier. Tematisk omhandler forløbet psykopater, og hvordan de fremstilles i såvel fakta som fiktion. I forløbet vil der således være fokus på iscenesættelse, og de etiske spørgsmål det rejser, hvad enten der er tale om fakta eller fiktion.
Eleverne skal desuden have indblik i tv-historiske hovedlinjer, som vil fokusere på den moderne tv-serie (de tre guldaldre, HBO Playbook). I fokusset på det moderne serielandskab indgår desuden indblik i konkurrencen på streamingmarkedet (streaming wars).
Da der både indgår film og serier i forløbet, vil der også blive fokuseret på dramaturgi.
Eleverne har fra c-niveau kendskab til autencitetsmarkører samt følgende dokumentargenrer:
- Den dybdeborende/autoritative
- True crime
- Mockymentary (Laura)
- Den deltagende (Laura)
- Reality (gameshowet) (Carl, Gustav, Andreas, Malte)
De vil alle indgå i forløbet undtagen den deltagende dokumentar. Der vil være genopfriskning af de andre genrer, og eleverne skal desuden have kendskab til følgende dokumentargenrer og formater:
Følgende analysemetoder vil blive anvendt i forløbet:
- Næranalyse
- Genreanalyse
- Tematisk analyse
- Komparativ analyse
- Dramaturgisk analyse
Redegøre for teori om mediers betydning for hverdagsliv, kultur og samfund.
Foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra valgte kontekster.
"Dahmer - Monster. The Jeffrey Dahmer story" (Netflix 1. episode, 1. sæson. Ryan Murphy, 2022)
"Conversations with a killer: The Jeffrey Dahmer Tapes" (uddrag. Netflix 1. episode, 1. sæson, 2022)
“Industry” (1. episode, 1. sæson, 2020 MAX)
“Seven” (David Fincher, 1995)
"Dexter" (James Manson Jr., 2006, Netflix)
Uddrag:
“My friend Dahmer” (grafisk roman, uddrag, tværmedialitet)
"I love Lucy"
"Sopranos"
"Miami Vice"
"Pretty Little Liars" (CBS/Max, 1. sæson, 1. episode)
"Euphoria" (Max, 1. sæson, 1. episode)
“Industry” (8. episode, 1. sæson)
“Industry” (8. episode. 3. sæson)
https://www.dr.dk/mitliv/set-i-tv/svindleren-tyrannen-og-dukkefoereren-laer-de-tre-typer-psykopater-kende (om psykopati)
https://soundvenue.com/film/2022/10/jeg-forstaar-udmaerket-kritikken-af-dahmer-serien-fra-de-paaroerende-493268 (kritik Dahmer og true crime)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Offstream (database med kortfilm)
-
Ekko Shortlist (database med kortfilm)
-
Arbejdsark_kortfilmstyper_01.docx
-
CFU-login
-
Fem fede medieminutter:
-
Filmhistorisk oplæg:
-
Eksamensproduktion:
-
Masterclass med Jonas Risvig:
-
Præproduktion: synopsis
-
Præproduktionsmappe
-
Elevinddragelse:
-
Svindleren, tyrannen og dukkeføreren. Lær de tre typer psykopater at kende (DR.dk 2018)docx.docx
-
Anslag (Dahmer. Monster. Historien om Jeffrey Dahmer).mp4
-
Anslag (Conversations with a killer. The Jeffrey Dahmer Tapes).mp4
-
Kompendium. Psykopaten i fiktion og fakta (B-niveau).pdf
-
"My friend Dahmer" Derf Backderf, 2012; sider: 44-62
Findes i kompendium
-
Skabelon. Næranalyse (form, indhold, genre, perspektivering).docx
-
Euphoria (HBO Playbook)
-
Pretty Little Liars (HBO Playbook, ABC)
-
"Jeg forstår udmærket kritikken af "Dahmer"-serien fra de pårørende". Soundvenue 2022; sider: 12-16
Findes i kompendium
-
Industry (8. episode, 1. sæson)
-
Industry (8. episode, 3 sæson)
-
"America in Primetime - De moderne amerikanske tv-serier og det modderne USA". Andreas Halskov, 2013; sider: 26-28
Findes i kompendium
-
Kampagne, manus, skudliste
-
Film noir genretræk (fra David Fincher og thrilleren) .png
-
"Se7en" (citatanalyse)
-
Dexter:
-
Sidste modul:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20,3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64065109139",
"T": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64065109139",
"H": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64065109139"
}