Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Dronninglund Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Martin E. Graves Kristensen
|
Hold
|
2023 eø2g3g (2g3g eø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Virksomheden og dens omverden
Kernestofområde:
Virksomheden og dens omverden: Forretningsmodeller og rammevilkår.
Der fokuseres på virksomhedens forretningsmodel, virksomhedens formål og idégrundlag, forskellige virksomhedstyper, virksomhedens kunder og kundebehov, segmentering og målgruppevalg, værditilbud, branding, virksomhedens ressourcer og aktiviteter samt etablering af ny virksomhed og forretningsplanen.
Der fokuseres desuden på virksomhedens omverden, makroforhold, begrebet marked, købsadfærd, kritiske succesfaktorer og konkurrenceforhold.
Kernestof: 65 sider, Supplerende stof: Diverse artikler, filmklip, hjemmesider.
Faglige mål:
- Demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår.
- Strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt. og skriftligt.
- Undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed.
- Indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,85 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Virksomhedens strategi
Kernestofområde:
Strategi: Konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi.
Der fokuseres på den strategiske evaluering, konkurrencestrategier og positionering, oplevelsesøkonomi og vækststrategier.
Kernestof: 19 sider, Supplerende stof: Diverse artikler, filmklip, hjemmesider.
Faglige mål:
- Demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketingmix og strategiske muligheder.
- Indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger.
- Strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Virksomhedens marketing
Kernestofområde:
Marketing: Branding, kundesegmentering og marketingmix.
Der fokuseres på segmentering, målgruppevalg, marketingmix og markedsføring på de emotionelle markeder.
Kernestof: 36 sider, Supplerende stof: Diverse artikler, filmklip, hjemmesider.
Faglige mål:
- Demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketingmix og strategiske muligheder.
- Indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger.
- Strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Virksomhedens økonomi
Kernestofområde:
Økonomi: Årsrapporten, regnskabsanalyse
Der fokuseres på indholdet i årsrapporten, resultatopgørelsen, balancen, nøgletal og budgetter.
Kernestof: 36 sider, Supplerende stof: Diverse artikler og hjemmesider.
Faglige mål:
- Demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed.
- Indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger.
- Strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Virksomhedens organisation og ledelse
Kernestofområde:
Organisation og ledelse: Organisationsstrukturer og ledelse.
Der fokuseres på den formelle struktur, forskellige virksomhedsformer, virksomhedskulturen, forskellige ledelsesstile og på forskellige motivationsformer.
Kernestof: 37 sider, Supplerende stof: Diverse artikler, filmklip, hjemmesider.
Faglige mål:
- Demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold.
- Undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- Indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger.
- Strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
BIG-projektet
Kernestofområde: Startup virksomheden.
BIG-projektet dækker det valgfrie kernestofområde. Det er BIG-projektet, som eleverne skal inddrage til slut til den mundtlige eksamen.
BIG-projekterne er angivet under supplerende stof.
Faglige mål:
- Demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår.
- Anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketingmix og strategiske muligheder.
- Anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed.
- Anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold.
- Undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed.
- Indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- Diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag.
- Strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64065109178",
"T": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64065109178",
"H": "/lectio/292/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64065109178"
}