Holdet 2024 eø-2c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Dronninglund Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Martin E. Graves Kristensen
Hold 2024 eø-2c (2c eø)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Virksomheden og dens omverden
Titel 2 Virksomhedens strategi
Titel 3 Virksomhedens marketing
Titel 4 Virksomhedens økonomi
Titel 5 Virksomhedens organisation og ledelse
Titel 6 Lovlige digitale hjælpemidler til eksamen for 2ceø
Titel 7 BIG-projektet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Virksomheden og dens omverden

Kernestofområde:
Virksomheden og dens omverden: Forretningsmodeller og rammevilkår.

Der fokuseres på virksomhedens forretningsmodel, virksomhedens formål og idégrundlag, forskellige virksomhedstyper, virksomhedens kunder og kundebehov, segmentering og målgruppevalg, værditilbud, branding, virksomhedens ressourcer og aktiviteter samt etablering af ny virksomhed og forretningsplanen. Der fokuseres desuden på virksomhedens omverden, makroforhold, begrebet marked, købsadfærd, kritiske succesfaktorer og konkurrenceforhold.

Kernestof: 65 sider, Supplerende stof: Diverse artikler, filmklip, hjemmesider.

Faglige mål:
- Demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale
rammevilkår.
- Strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt. og skriftligt.
- Undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed.
- Indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,35 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Virksomhedens strategi

Kernestofområde:
Strategi: Konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi.

Der fokuseres på den strategiske evaluering, konkurrencestrategier og positionering, oplevelsesøkonomi og vækststrategier.

Kernestof: 19 sider, Supplerende stof: Diverse artikler, filmklip, hjemmesider.

Faglige mål:
- Demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketingmix og strategiske muligheder.
- Indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger.
- Strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5,45 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Virksomhedens marketing

Kernestofområde:
Marketing: Branding, kundesegmentering og marketingmix.

Der fokuseres på segmentering, målgruppevalg, marketingmix og markedsføring på de emotionelle markeder.

Kernestof: 36 sider, Supplerende stof: Diverse artikler, filmklip, hjemmesider.

Faglige mål:
- Demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketingmix og strategiske muligheder.
- Indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger.
- Strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Virksomhedens økonomi

Kernestofområde:
Økonomi: Årsrapporten, regnskabsanalyse

Der fokuseres på indholdet i årsrapporten, resultatopgørelsen, balancen, nøgletal og budgetter.

Kernestof: 36 sider, Supplerende stof: Diverse artikler og hjemmesider.

Faglige mål:
- Demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed.
- Indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger.
- Strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Virksomhedens organisation og ledelse

Kernestofområde:
Organisation og ledelse: Organisationsstrukturer og ledelse.

Der fokuseres på den formelle struktur, forskellige virksomhedsformer, virksomhedskulturen, forskellige ledelsesstile og på forskellige motivationsformer.

Kernestof: 37 sider, Supplerende stof: Diverse artikler, filmklip, hjemmesider.

Faglige mål:
- Demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold.
- Undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- Indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger.
- Strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde


Titel 7 BIG-projektet

Kernestofområde: Startup virksomheden.

BIG-projektet dækker det valgfrie kernestofområde. Det er BIG-projektet, som eleverne skal inddrage til slut til den mundtlige eksamen.
BIG-projekterne er angivet under supplerende stof.

Faglige mål:
- Demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår.
- Anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketingmix og strategiske muligheder.
- Anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed.
- Anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold.
- Undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed.
- Indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- Diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag.
- Strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0,45 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde