Holdet 2024 me-1g-me-1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Dronninglund Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Siff Rytter
Hold 2024 me-1g-me-1 (1g me-1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GF: Filmiske virkemidler (øvelser og pilotprojekt)
Titel 2 Tilladte digitale hjælpemidler
Titel 3 Forløb om thrillergenren
Titel 4 Eksamensproduktion
Titel 5 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 GF: Filmiske virkemidler (øvelser og pilotprojekt)

Introduktion til filmsprog (frame, indstilling, scene, sekvens, beskæring, perspektiv, komposition, lys, kamerabevægelser, lyd, klipning, FEMO og production design/mise-en-scéne) med diverse citater.
Forløbet kombineres med praktiske øvelser og munder ud i et mindre pilotprojekt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Tilladte digitale hjælpemidler

FILMCENTRALEN
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmcentralen/filmsprog
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb om thrillergenren

FORLØB OM THRILLERGENREN:

Forløbet har thrilleren som sit primære fokus. Forløbet rummer både fiktion, fakta og blandingsformer. Forløbet er primært centreret om serieformatet.

Forløbet starter med et fokus på dramaturgi. Anslagets dramaturgiske funktion vil dermed blive udfoldet i endnu højere grad i dette teoretiske forløb. Dette også med henblik på, at eleverne kan vælge at lade et anslag indgå i en flerdelt eksamensproduktion til foråret. Følgende fremdriftskomponenters betydning for thrillergenren vil også blive introduceret: konflikt, varsel, indre og ydre forhindringer, tidsfrister, suspense, surprise og set up - pay off, samt særlige dramaturgiske elementer kendetegnende for thrilleren: MacGuffin og Red Herring.

Det dramaturgiske fokus vil også indbefatte viden om forskellige typer af formater (episodeserien, føljetonserien, antologiserien, miniserien (kort føljeton) og lang føljeton. I forbindelse med kendskabet til  serieformatet vil der også indgå viden om titelsekvensen som genre.

I vores behandling af serieformatet, vil det primære fokus være streamingtjenesten NETFLIX, og i den sammenhæng vil eleverne få indblik i nogle af platformens kendetegn (row art, verticals og taste clusters)

Fakta-/faktions-delen: Her vil der blive trukket på relevant viden fra fiktionsdelen, idet fokus vil være på dokumentarer, der ofte betegnes "thriller documentaries". Eleverne vil også få viden om  "true crime". Der vil blive fokuseret på den autoritative/dybdeborende dokumentar og reality. I arbejdet med reality vil fokus primært være på reality showet, der er en genre, der trækker på thrillerelementer såvel dramaturgisk som visuelt. I arbejdet med dokumentargenren vil begrebet fiktionalisering indgå samt viden om autencitetsmarkører.  

Følgende kontekster, hvor eleven har mere end elementær viden, indgår i årets undervisning: Anslag, serier, fakta, genre (thriller), Netflix.


Fiktion:
“The last of us” (sæson 1, episode 1. HBO 2023)
"Shutter Island" (2010, Martin Scorsese)

Kortfilm:
"Jumper" (Isaac Carlton, 2021)


Fakta:
"American Nightmare" (sæson 1, episode 1, Netflix 2024)
"Evil Lives Here" (Sæson 1, episode 1, Max 2016)
"Alene i Vildmarken (Sæson 4, episode 1, DR 2020)

Citater m.m:
“Prisoners” (Denis Villeneuve, 2013, anslag
"Kill Bill" (Quentin Tarantino, 2003, anslag)
"Interstellar" (Christopher Nolan, 2014, anslag)
"Drive" (Nicolas Winding Refn, 2011, anslag)
"No Country for Old Men" (2007, Coen Brothers, anslag)
"Inglorious Bastards" (2009, Quentin Tarantino, anslag)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensproduktion

Elevernes viden om fra forrige forløb italesættes: dramaturgi m.m.

Eleverne får et oplæg fra mig, hvor eksamensproduktionen kan bestå af følgende tre dele:

- titelsekvens
- row art
- anslag

Eleverne bestemmer selv, om de vil arbejde med fakta eller fiktion, eller om eksamensproduktionen skal bestå af noget andet (eks. kortfilm, trailer).

Præproduktion:
- Synopsis
- Skudliste (hvis eleverne vælger flerdelt produktion, kræves kun skudliste til anslag. Moodboard eller andet til øvrige elementer vurderes som tilstrækkeligt også ift. tidsperspektivet).

Produktion:
- Optagelse (elevernes egne mobiler, gimbal (hvis det ønskes))
- Redigering (IMovie, CapCut, Clipchamp eller andet)

Postproduktion:
- Arbejde med lydeffekter, cleansound og underlægningsmusik.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer