Holdet 2023 re-a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Dronninglund Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Steingrímur Óttar Steingrímsson
Hold 2023 re-a (2a re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Islam - radikalisering og kvindekamp
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Buddhisme
Titel 4 Etik
Titel 5 Lovlige links

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Islam - radikalisering og kvindekamp

Forløbsbeskrivelse:

Dette forløb i islam tager udgangspunkt i islams historiske udvikling fra Muhammeds tid til nutidens islamistiske og radikale bevægelser. Samtidig rettes blikket mod kvinders rolle og rettigheder i islam, både i de tidlige tekster og i nutidens praksis og fortolkning.. Gennem analyser af koranvers, fatwaer, avisartikler og dokumentarer har eleverne arbejdet med centrale religionsfaglige begreber og nutidige problemstillinger.

Forløbet afsluttes med en refleksion over islam i det 21. århundrede: Kvinders rolle, radikaliseringen og hvordan religiøse tekster fortolkes forskelligt afhængig af kontekst og ideologi.

Særlige fokuspunkter:

- Muhammeds religiøse gennembrud og islams opdeling i Mekka- og Medina-islam
- Islam som religion og styreform i tidlig islamisk tid
- Tolerante og intolerante koranvers
- De retledede kaliffer og splittelsen mellem sunni og shia
- De fem søjler og deres betydning for muslimsk praksis
- Islams kvindesyn
- Fortolkningstraditioner og modernistiske vs. fundamentalistiske tolkninger
- Jihadbegrebet: stor og lille jihad, defensiv vs. offensiv jihad
- Radikalisering i dag

Materialer:
Jens M. Steffensen: Islam – fra beduinkult til verdensreligion 8-13, 24, 28-33
Jens Forman: Islam og muslimerne 12-19
Konfrontation eller dialog 31-36
Radikalisering og terrorismen 56-61, 57-58

Den hånd, der gynger vuggen, styrer verden" af Lene Frøslev, Information 1979.
"Ayatollah'ens kvinder" af Tove E. Køhlert, Politiken 1979.
"Islam og seksualitet" af Kristen B. Meyer, Politiken 1979

Omgang: 30% af pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kristendom

Kristendom
Forløbet har fokuseret på grundlæggende forståelse af Det Gamle Testamente, Det Nye Testamente, kontinuitet og brud mellem jødedom og kristendom, hvorefter forløbet afsluttes med at trække tråde til den nuværende danske kontekst. Her har vi blandt andet fokuseret på reformationens brud med den katolske kirke, Luthers forståelse af frelse og nåde, samt på kirkelige ritualer og højtider. Afslutningsvis er kristendommens rolle i dagens danske samfund blevet diskuteret.

Fokuspunkter:

- Den kristne grundmyte (skabelse, problem og løsning)
- Pagten
- Lovreligion
- Messiasforestillinger
- Jesus Kristus' liv og død
- Jesus som syndebuk
- Nåde og frelse
- Overgangsritualer
- Kristen etik

Materialer:
- Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til Religion C (Systime 2012), s. 60-62
- Allan Poulsen m.fl.: Kristendom i nutid (Munksgaard 1996), s. 29-31, 34-36, 46-60, 81-85, 133-135
- Poul Storgaard Mikkelsen: Kristendom og en moderne danske virkelighed s. 8-11 (systime 2003)
- "Fem skarpe om kristendom" (DR-video)
- “Fem skarpe om Luther” (DR-video)
- “Overgangsritualer” – Begrebsnøglen til religion (E-bog, Systime): Ritualteori – Funktionalistisk ritualanalyse: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/index.php?id=160
- Anna Rask Pedersen, ”Marie Høgh: Jeg er altid selv efterlyst som næste” – (Kristendom.dk-artikel https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/vi-kan-ikke-kraeve-naestekaerlighed-af-hinanden)
- Marie Louise Poulsen, ”Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste” - (Kristendom.dk-artikel https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/svar-til-marie-krarup-den-syriske-flygtning-er-ogsaa-min-naeste)
- Kristen Skriver Frandsen: Kirkelige retninger i folkekirken Kristeligt-Dagblad 5. november 2005
- Martin Luther: Pligten til at tage sig af sit medmenneske (Sofie Reimick et al: Kultur og samfund, systime 2011 s. 107-108.

Bibelvers:
- Første Mosebog kap. 1,1 – 3,24 (Skabelsesberetningen og syndefaldsmyten)
- Første Mosebog kap. 17,1-9 (Pagten og omskærelsen)
- Anden Mosebog kap. 19,1-6 (Åbenbaringen på Sinaj), kap. 20,1-17 (De Ti Bud)
- Tredje Mosebog kap. 11,1-8 og 44-45 (Loven om rene og urene dyr), kap. 19,17-18 (Næstekærlighedsbuddet i GT)
Markusevangeliet kap. 7,1-23 (Rent og urent), kap. 14,1-2 og kap. 14,10 – 16,20 (Jesu død og opstandelse)
- Matthæusevangeliet kap. 5,21-30 og 38-48 (Bjergprædikenen), kap. 19,16-26 (Den rige unge mand)
- Lukasevangeliet kap. 10,25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner), kap. 15,1-31 (Lignelsen om den fortabte søn)
- Romerbrevet kap. 3,21-28 (Retfærdighed ved tro på Jesus Kristus)

Omgang: 30% af pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18,45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Buddhisme

Buddhisme

I buddhisme-forløbet har vi arbejdet med buddha og buddhalegenden, den buddhistiske lære, den buddhistiske ritualer, buddhistisk praksis og buddhismen i dagens Danmark. Vi har også kigget nærmere på de tre store buddhistiske retninger: Theravada, Mahayana og Vajrayana, herunder har vi kigget på forskellen på arhat- og boddhisattva idealerne. I den sidste del har vi hovedsageligt arbejdet med tibetansk buddhisme i dag, hvor vi har set på Lakha Lama, Ole Nydahl og et interview med den danske buddhistiske nonne Tenzin Drolkar.

Fokuspunkter:
Buddha-legenden
Samsara og nirvana
De fire sandheder
Den otteledede middelvej
De fem skandhaer
Meditation
Theravada-, Mahayana- og Vajrayana-buddhisme
Arhat og bodhisattva
Tulku
Traditionel og vestlig buddhisme
Senmoderne buddhisme

Materialer:

Esben Andreasen mfl.: Mennesket og magterne, 1995, s. 144-158
Charlotte Bie mfl.: Buddhismen: Klassiske og nutidige tekster, Pantheon, 2008 s. 9-10
Ander Nielsen, Buddhisme – Introduktion og tekster, systime, 2015, s. 48-49, 151-152, 174-176, 206-207, 228-234
Thomas P. Larsen: Religioner Lever, L&R Uddannelse 2017 s. 178-182
DR-dokumentar: Lakha Lama 2860 Søborg del 1
Youtube-video: Buddhist Meditation for Beginners, Guided by Lama Ole Nydahl (https://www.youtube.com/watch?v=oLel1sMDpEM)
Overgangsritualer: Begrebsnøglen til religion – E-bog på systime: Begreber
Youtube-video: Buddhist Meditation for Beginners, Guided by Lama Ole Nydahl

Omgang: 30% af pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Etik

Etik mini-forløb

Forløbet gennemgår grundlæggende filosofiske skoler indenfor etik. Formålet med forløbet er at forstå forskellige etiske systemer. I løbet af forløbet sammenlignes og kontrasteres de filosofiske etiske systemer med de gennemgåede religioners etik.

Til sidst har vi arbejdet med forskellige argumenter ift. abort, fosterdiagnostik og aktiv dødshjælp, med særligt fokus på debatten om den nye abortlovgivning.

Fokuspunkter:  
- Determinisme overfor indeterminisme
- Eksistentialisme ovefor essentialisme
- Pligtetik overfor lykkeetik
- Etik og tabu

Materiale:
- Dorte Thelander Motzfeldt, Religion og etik, systime 2016 s. 8-17
- Poul Storgaard Mikkelsen, Den Optimale Behandling?, systime 2004 s. 14-18
- "En historisk styrkelse af kvinders ret til fri abort", Magnus Heunicke et al., Avisen Danmark, 24.04.25"
- "Jeg græmmes over den nye abortlov", Peter Kofod, Kristeligt Dagblad 29.04.25
- "Forkasteligt med feststemning over abort", Marcus Greiner Hultberg, Kristeligt Dagblad 01.05.25

10% af pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Lovlige links

Lovlige links til eksamen i religion

Ordbøger     
http://www.ordbogen.com
https://ordnet.dk/ddo (Den danske ordbog)  

I/E-bøger

Som I har anvendt på klassen og som fremgår af undervisningsbeskrivelsen

WORD
Alle funktioner i Word, undtagen direkte oversættelse, er tilladt.
Synonym, stave- og grammatikkontrol er tilladt i Word.




Ulovlige links
Enhver form for ”genvej” til kommunikation med omverdenen, herunder beskeder og dokumenter i lectio.
Dokumenter, som deles med andre, fx i OneNote el. google.docx
Søgemaskiner, leksika og lign. opslagsværker, oversættelsesprogrammer

Dokumenter i lectio og i ”sky” skal downloades!
Hovedregel: ALT, hvad der KAN downloades til egen computer, SKAL downloades. Det vil i praksis sige, at I skal downloade langt de fleste filtyper/dokumenter.
I skal downloade f. eks. dokumenter fra lectio til jeres egen computer.
I skal også downloade fællesdokumenter, som I har delt med andre fx i OneNote el. google.docx
Fysiske hjælpemidler som bøger, tekster og noter er altid tilladt
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer