Holdet 2023 re-e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Dronninglund Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Steingrímur Óttar Steingrímsson
Hold 2023 re-e (2e re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kristendom
Titel 2 Islam
Titel 3 Buddhisme
Titel 4 Etik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kristendom

Kristendom
Forløbet har fokuseret på grundlæggende forståelse af Det Gamle Testamente, Det Nye Testamente, kontinuitet og brud mellem jødedom og kristendom, hvorefter forløbet afsluttes med at trække tråde til den nuværende danske kontekst. Her har vi blandt andet fokuseret på reformationens brud med den katolske kirke, Luthers forståelse af frelse og nåde, samt på kirkelige ritualer og højtider. Afslutningsvis er kristendommens rolle i dagens danske samfund blevet diskuteret.

Fokuspunkter:

- Den kristne grundmyte (skabelse, problem og løsning)
- Pagten
- Lovreligion
- Messiasforestillinger
- Jesus Kristus' liv og død
- Jesus som syndebuk
- Nåde og frelse
- Overgangsritualer
- Kristen etik

Materialer:
- Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til Religion C (Systime 2012), s. 60-62
- Allan Poulsen m.fl.: Kristendom i nutid (Munksgaard 1996), s. 29-31, 34-36, 46-60, 81-85, 133-135
- Poul Storgaard Mikkelsen: Kristendom og en moderne danske virkelighed s. 8-11 (systime 2003)
- "Fem skarpe om kristendom" (DR-video)
- “Fem skarpe om Luther” (DR-video)
- “Overgangsritualer” – Begrebsnøglen til religion (E-bog, Systime): Ritualteori – Funktionalistisk ritualanalyse: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/index.php?id=160
- Anna Rask Pedersen, ”Marie Høgh: Jeg er altid selv efterlyst som næste” – (Kristendom.dk-artikel https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/vi-kan-ikke-kraeve-naestekaerlighed-af-hinanden)
- Marie Louise Poulsen, ”Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste” - (Kristendom.dk-artikel https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/svar-til-marie-krarup-den-syriske-flygtning-er-ogsaa-min-naeste)
- Kristen Skriver Frandsen: Kirkelige retninger i folkekirken Kristeligt-Dagblad 5. november 2005
- Martin Luther: Pligten til at tage sig af sit medmenneske (Sofie Reimick et al: Kultur og samfund, systime 2011 s. 107-108.

Bibelvers:
- Første Mosebog kap. 1,1 – 3,24 (Skabelsesberetningen og syndefaldsmyten)
- Første Mosebog kap. 17,1-9 (Pagten og omskærelsen)
- Anden Mosebog kap. 19,1-6 (Åbenbaringen på Sinaj), kap. 20,1-17 (De Ti Bud)
- Tredje Mosebog kap. 11,1-8 og 44-45 (Loven om rene og urene dyr), kap. 19,17-18 (Næstekærlighedsbuddet i GT)
Markusevangeliet kap. 7,1-23 (Rent og urent), kap. 14,1-2 og kap. 14,10 – 16,20 (Jesu død og opstandelse)
- Matthæusevangeliet kap. 5,21-30 og 38-48 (Bjergprædikenen), kap. 19,16-26 (Den rige unge mand)
- Lukasevangeliet kap. 10,25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner), kap. 15,1-31 (Lignelsen om den fortabte søn)
- Romerbrevet kap. 3,21-28 (Retfærdighed ved tro på Jesus Kristus)

30% af pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

Islam

I dette forløb har vi kigget på Islams formative periode og kigget på de vigtigste bestanddele af Islam, så som den religiøse tro og den religiøse praksis. Vi har gennemgået den seks trosartikler og hvilken rolle Allah, Muhammed og Koranen har I Islam. Derudover har vi kigget grundigt på de fem søjler som ritualer, samt den rituelle renhed, der er forbundet med dem. Derefter har vi med udgangspunkt i Jan Hjärpes fire idealtyper kigget på shariatolkninger i det senmoderne samfund. I den forbindelse har vi kigget på tørklædedebatten i dagens Danmark.

Fokuspunkter:
Overgangsritualer
De seks trosartikler
De fem søjler
Gudsopfattelse
Profeten Muhammed
Koranen og hadith
Axis Mundi
Fiqh og Sharia
Sharia-opfattelser i dag (De fire idealtyper)

Jens Forman: Muslimernes religion – Tro, praksis og sharia (Systime, 2011) s. 9-13, 19-21, 25-29, 42-45, 76, 81-82, 86, 128-129, 132-134
Youtube-video: Hvordan føles det at faste i et døgn?
Islamsvar.dk "Hvilke grunde er der til, at man skal faste" + "Tørklæde og Hijab: Beviser, betingelser og form" (Waseem Hussein)
Inger Støjberg: "Støjberg: Nu er det ramadan, og jeg vil gerne slå tre ting fast". BT, 21. maj, 2018  (https://www.bt.dk/blogs/stoejberg-nu-er-det-ramadan-og-jeg-vil-gerne-slaa-tre-ting-fast)
Sherin Khankan: ”Kravet om at bære tørklæder - og kvinders rettigheder” Brevkasse i religion.dk, 12. september 2003 (https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-islam/kravet-om-b%C3%A6re-t%C3%B8rkl%C3%A6der-og-kvinders-rettigheder?_ga=2.139442035.1970631664.1558295296-151264807.1544989483)
Youtube-video: Wudu – Den lille renselse (https://www.youtube.com/watch?v=CO5O3JBjgGI&feature=youtu.be&t=1m19s)
Youtube-video: World's Largest Pilgrimage - Hajj Documentary (https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI)
Episode syv af dokumentarserien Perkerdansk

30% af pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Buddhisme

Buddhisme

I buddhisme-forløbet har vi arbejdet med buddha og buddhalegenden, den buddhistiske lære, den buddhistiske ritualer, buddhistisk praksis og buddhismen i dagens Danmark. Vi har også kigget nærmere på de tre store buddhistiske retninger: Theravada, Mahayana og Vajrayana, herunder har vi kigget på forskellen på arhat- og boddhisattva idealerne. I den sidste del har vi hovedsageligt arbejdet med tibetansk buddhisme i dag, hvor vi har set på Lakha Lama, Ole Nydahl og et interview med den danske buddhistiske nonne Tenzin Drolkar.

Fokuspunkter:
Buddha-legenden
Samsara og nirvana
De fire sandheder
Den otteledede middelvej
De fem skandhaer
Meditation
Theravada-, Mahayana- og Vajrayana-buddhisme
Arhat og bodhisattva
Tulku
Traditionel og vestlig buddhisme
Senmoderne buddhisme

Materialer:

Esben Andreasen mfl.: Mennesket og magterne, 1995, s. 144-158
Charlotte Bie mfl.: Buddhismen: Klassiske og nutidige tekster, Pantheon, 2008 s. 9-10
Ander Nielsen, Buddhisme – Introduktion og tekster, systime, 2015, s. 48-49, 151-152, 174-176, 206-207, 228-234
Thomas P. Larsen: Religioner Lever, L&R Uddannelse 2017 s. 178-182
DR-dokumentar: Lakha Lama 2860 Søborg del 1
Youtube-video: Buddhist Meditation for Beginners, Guided by Lama Ole Nydahl (https://www.youtube.com/watch?v=oLel1sMDpEM)
Overgangsritualer: Begrebsnøglen til religion – E-bog på systime: Begreber
Youtube-video: Buddhist Meditation for Beginners, Guided by Lama Ole Nydahl

30% af pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Etik

Etik mini-forløb

Forløbet gennemgår grundlæggende filosofiske skoler indenfor etik. Formålet med forløbet er at forstå forskellige etiske systemer. I løbet af forløbet sammenlignes og kontrasteres de filosofiske etiske systemer med de gennemgåede religioners etik.

Til sidst har vi arbejdet med forskellige argumenter ift. abort, fosterdiagnostik og aktiv dødshjælp, med særligt fokus på debatten om den nye abortlovgivning.

Fokuspunkter:  
- Determinisme overfor indeterminisme
- Eksistentialisme ovefor essentialisme
- Pligtetik overfor lykkeetik
- Etik og tabu

Materiale:
- Dorte Thelander Motzfeldt, Religion og etik, systime 2016 s. 8-17
- Poul Storgaard Mikkelsen, Den Optimale Behandling?, systime 2004 s. 14-18
- "En historisk styrkelse af kvinders ret til fri abort", Magnus Heunicke et al., Avisen Danmark, 24.04.25"
- "Jeg græmmes over den nye abortlov", Peter Kofod, Kristeligt Dagblad 29.04.25
- "Forkasteligt med feststemning over abort", Marcus Greiner Hultberg, Kristeligt Dagblad 01.05.25

10% af pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer