Holdet 2022 DA/BT - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Julie Wittrup
Hold 2022 DA/BT (3BT DA, 4BT DA, 5BT DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tilladte hjælpemidler til eksamen
Titel 2 Grundforløb - romanlæsning
Titel 3 Kampagnefilm
Titel 4 Visuelle fortællinger
Titel 5 Anden verdenskrig
Titel 6 Den analyserende artikel
Titel 7 Romantik
Titel 8 Sprog er magt
Titel 9 Nyhedsformidling
Titel 10 Den reflekterende artikel
Titel 11 Island
Titel 12 Dokumentarfilm
Titel 13 Skriftlighedsforløb i 3.g: Faglig formidling
Titel 14 Kønne(de) kvinder
Titel 15 Eksistentialisme
Titel 16 Når tekster har holdninger
Titel 17 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/
Håndbog til dansk: Litteraturhistorie: https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/
Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/
Litteraturens genveje: https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=1
Litteraturens veje: https://litteraturensveje.systime.dk/
Brug Litteraturhistorien: https://bl.systime.dk/
Filmcentralen: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Eksamensgenrerne i dansk: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/
Skriv dig frem: https://skrivdigfrem.ibog.dansklf.dk/?loopRedirect=1
Sprogsiderne: https://sproget.dk/
Dansksiderne:  https://dansksiderne.dk/
ordnet: https://ordnet.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grundforløb - romanlæsning

Eleverne har i forløbet beskæftiget sig med romanen ”Mount København” af Kaspar Colling Nielsen, 2010. Fokus i forløbet har særligt været på personkarakteristik, symbolik, motiv og tema.
Eleverne har afleveret en skriftlig opgave, hvor de har reflekteret over temaer i bogen.

Kernestof:
- Værklæsning med et litterært perspektiv: ”Mount København” af Kaspar Colling Nielsen, 2010.

Supplerende stof:
- Schultz Larsen, O.: "Håndbog til dansk", Systime, 2015, s. 38-45.
- https://www.information.dk/kultur/2010/04/helt-igennem-realistisk-bjerg

Omfang: ca 190 ns sider

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kampagnefilm

I forløbet stifter elever kendskab med forskellige typer af kampagnefilm, kommunikationsmodeller og filmiske virkemidler.

Eleverne producerer selv aktivistiske kampagnefilm i samarbejde med Film-X.

Følgende tekster er analyseret:
TV2 Play: https://www.youtube.com/watch?v=ChiYxCI4dYE
ARLA:https://www.youtube.com/watch?v=46IHvNvjjEM
Fleggaard: https://www.youtube.com/watch?v=WYT4VHWbrak
Fraværskampagnen: https://www.youtube.com/watch?v=jG-YEYtubi4
Rådet for sikker trafik: https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc
Spies: https://www.spies.dk/do-it#doitfordenmark



Omfang: ca 50 normalsider

Faglige mål:
udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til
digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil
med andre fag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Visuelle fortællinger

Forløbet sætter fokus på visuelle virkemidler i film og litteratur
Billedanalyse
Tegneserieanalyse
Filmanalyse


Medieværk: Natten til lørdag
Fokus på filmiske virkemidler


Digtsamling: Vølvens spådom
Fokus på billedskabende elementer

Folkeviser:
Ebbe Skammelsøn
Harpens Kraft
Fokus på billedskabende elementer og særlige genretræk¨

Værk: Ravnkels saga
Fokus på genre og fortælleformer


Holdet har desuden deltaget i en workshop med forfatter Amalie Langballe og sognepræst Vibeke Bidstrup. Workshoppen handlede om at skrive levende samt tanker om kaos og kosmos.
I den forbindelse er forordet samt første kapitel i bogen "Hvad præster ved om håb" læst. Desuden har eleverne læst en række tekster (salmer, reklamer og digte), der kredser om denne tematik

Omfang: ca 150 ns

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Anden verdenskrig



DHO-forløb med fokus på litteratur fra og om anden verdenskrig
Læreroplæg om litteratur efter 1. Verdenskrig
Tekster læst i fællesskab:
Emil Bønnelycke uddrag af “Spartanerne” og “Asfaltens sange”
Tom Kristensen: Uddrag af “Landet Atlantis” og “Det blomstrende Slagsmål”

Tekster læst i fællesskab:
Otto Gelsted: “De mørke fugle fløj”
Mads Nielsen: “En lærked letted”
Morten Nielsen: “Skæbne”

Film: “Under Sandet”, af Martin Zandvliet, 2015
Artikel: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/filminstruktoer-vi-laerer-mere-af-vores-dystre-fortid
Podcast: https://www.dr.dk/radio/p1/speditoerens-doed/speditoerens-doed-1-4-der-braender-en-ild (alle fire afsnit)

Teori: https://litteratursiden.dk/index.php/artikler/1940ernes-litteratur

Eleverne har i forbindelse med DHO selv valgt yderligere tekster at analysere.

Ekskursion til Frihedsmuseet

Omfang ca. 100 sider

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Den analyserende artikel

Eleverne introduceres til at skrive den analyserende artikel

Processkrivning, genaflevering

Tekster:
Thomas Korsgaard: Vintermedister

Følgende tekstuddrag er analyseret med henblik på fortællerforhold:
Tove Ditlevsen: Tårer
Tove Ditlevsen Nattens dronning
Naja Marie Aidt: Kvinden i baren
Tom Kristensen: Hærværk
Klaus Rifbjerg: Blandt pingviner
Klaus Rifbjerg: Tømmermænd
Karen Blixen: Min afrikanske farm
Johannes. V Jensen: Bol
Ludvig Holberg: Niels Klims underjordiske rejse
Herman Bang: Foran Alteret
Italo Calvino Hvis en vinternat en rejsende
Henning Mortensen Lykke
Niels Hav Hunden
Hans Kirk De nye tider
Amalie Skram På St. Jørgen
Henrik Pontoppidan: Fra hytterne
Henrik Ibsen Et Dukkehjem
Astrid Lindgren Emil fra Lønneberg
Martin A. Hansen Frederiks opgør

Teori:
https://textanalyse.systime.dk/?id=750&L=0
https://hbdansk.systime.dk/?id=159

Ca 20 ns

– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Romantik

Begreber:
Universalromantik/monisme/organismetanken/panteisme
Dualisme/nyplatonisme
Nationalromantik
Biedermeier


Tekster:
Oehlenschläger: "Der er et yndigt land"
Staffeldt: "Platonisme"
HC Andersen: "Klokken", "Hist hvor vejen slår en bugt",  "Hyrdinden og Skorstensfejeren"
Thomasine Gyllembourg:  "En hverdagshistorie" (værklæsning)
NFS Grundtvig: "Langt højere bjerge", "Gunderslev skov"
Poul Martin Møller: "Glæde over Danmark", "Grøn er vårens hæk"
Juliane Marie Jessen "Dannemark Dannemark! Hellige lyd"


Billeder: Vandreren over tågehavet, Munken ved havet, Bøgeskov i maj, Det waagepetersenke familiebillede


Omfang ca 80 sider

– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Sprog er magt

I forløbet arbejder eleverne både med at analysere andres tekstproduktioner og selv producere debatterende tekster. Dette leder frem mod at beherske at skrive en debatterende artikel.

Centrale begreber i forløbet:
De klassiske formål
Ciceros pentagram
Appelformer
Argumenttyper
Toulmins argumentmodel
Topik
Diskursanalyse

Teori fra "Håndbog i dansk: Kapitel 4"
samt https://www.youtube.com/watch?v=Nm4KeZEg7vU
og
https://www.facebook.com/watch/?v=555307125415843

Ca 80 sider

Følgende tekster er analyseret:
Liberal Alliances partiprogram
RokokoPosten: "Sociale strukturer tvang kvinde til barnløst liv som topforsker"
"Feminine fængsler skal sikre ligestilling blandt kriminelle"
https://www.facebook.com/RoegfriFremtid/videos/2545991035672601/
Program fra DR:
"Signe Molde på udebane hos abortmodstanderne"

ca 30 sider




Faglige mål:

– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag – navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel 1 10-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Nyhedsformidling



I forløbet er der arbejdet med den klassiske nyhedsjournalistik (nyhedstrekant, det journalistiske sprog, nyhedskriterier), samt fortællende journalistik.

Baggrundsstof: https://www.etik.dk/medieetik/det-handler-om-opf%C3%B8re-sig-ordentligt

Eleverne har løbende analyseret artikler fra dagspressen i løbet af forløbet.

Derudover er følgende artikler analyseret indgående:

Ekstra Bladet 5/1 2018 "To år for vandscooter-drab"

Morten Sabroe: "Under anklage", Politiken 1/1 2006


Omfang ca 50 sider

Faglige mål:

– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Den reflekterende artikel

Om den reflekterende artikel


Omfang ca 15 sider

– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Island

I forbindelse med studietur til Island har klassen arbejdet med følgende islandske tekster:

Ravnkels Saga repeteres
Uddrag af Egils Saga læses

Dokumentarfilm: Anne og Anders på Island

Novelle: Frida Isberg: Hjem

Artikel "Om følgerne af leksikalsk purisme i Island" af Arí Pàll, Dansk Noter 2016

Digt: Stormvarsel af Birta Lif Kristinsdottir læses på både dansk og islandsk

Roman: Skygge-Baldur af Sjón (værklæsning)

Eleverne har desuden forfattet digte med sproglige bespænd og forskellige synsvinkler, som de har fundet i Island
Eleverne har holdt faglige oplæg i Island
Eleverne har arbejdet med fotos fra Island

Omfang: ca. 200 sider


Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Dokumentarfilm

Eleverne er bekendt med typer af dokumentarfilm samt forskellige fortælleformer. Derudover fokuseres der på analysen af filmens tekniske virkemidler (klip, billedbeskæring, brugen af lyd og lys)

Der vises klip fra

"Danmarksfilmen" (1935)
"Gartneren" (1895)
"Nanook" (1922)
"Operation X"
"Danskere i krig"
"Dømt til behandling"
"Mirror"
"Psycho"
"Ibrahims" historie | På flugt fra dem jeg elsker"

Medieværk : Q's Barbershop
Filmen ses og analyseres i fællesskab


Ca 100 ns


Faglige mål:
udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Skriftlighedsforløb i 3.g: Faglig formidling

Om populærvidenskabelig formidling

Forskellige artikler fra videnskab.dk og aktielnaturvidenskab.dk er analyseret
Rasmus Beedholm og Suresh I.S. Rattan: "Cellens affaldskværn" fra Aktuel Naturvidenskab, 4, 2001 er analyseret grundigt

Eleverne har produceret populærvidenskabelige artikler og trænet fremlæggelser af metaovervejelser

Ca 10 normalsider

– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Kønne(de) kvinder

Kvindebilledet i romantikken, romantismen og det moderne gennembrud bruges som en vej ind i idealisme-realismetankegangen.
Moderne tekster læses med fokus på queer-tematikker og kønsproblematikker
Teori om feminismens bølger

Emil Aarestrup: Angst
"Den lyse og den mørke kvinde" fra Elverskud af Niels W Gade

Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen (værklæsning)

Fokus på det moderne gennembrud:
Chr Krogh: Uddrag af "Albertine" (læst på norsk)
August Strindberg: Lurad (læst på svensk)
Herman Bang: Foran Alteret

Vita Andersen: "Lykke"
Sofie Diemer: LOL-ITA s. 5-14
Sofie Linde: Tale ved Zulu Comedy Awards, 2020
Mette Moestrup "Min kittel er for kort" samt https://www.youtube.com/watch?v=ivDXECPsaBQ
Niviaq Koneliussen: Kapitel "STAY" fra Homo Sapienne
Jens Rosendal: "Du kom med alt det, der var dig"
Morti Vizki: "Det almene"
Tobias Rahim: Når mænd de græder
https://www.information.dk/debat/2024/11/foeler-rigtig-mand-naar-stoeber-beton-drikker-strawberry-daiquiri
Teaterforestilling d. 21/1 på Betty Nansen: "Polterabend"
Uddrag af forestillingen er læst



Forskellige historiske og moderne reklamer med fokus på fremstilling af køn
Følgende reklamer er analyseret:
https://www.youtube.com/watch?v=qtDMyGjYlMg
https://www.scootergalleri.dk/video/off-topic/47240-fleggaard_reklame___patter



Omfang: Ca 300 ns

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Eksistentialisme

Eksistentialisme og nyere tid

Kort indføring i eksistentialismen: Sartre, Camus og Kierkegaards personlighedstyper. Eksistentialismen bruges som indgangsvinkel til at forstå tekster fra 1950-nu

Tekster:

Peter Seeberg "Hvile" og "Braget", "Hjulet"
Inger Christensen: Sisyfos
Albert Camus uddrag af Sisyfos-myten
Johannes V Jensen "Paa Memphis Station"
Martin A Hansen "Agerhønen"


Film:
"Druk" af Thomas Vinterberg (2020)

Omfang ca 150 sider

– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Når tekster har holdninger


Martin Andersen Nexø: Lønningsdag - en idyl
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
Olivia Levision: Støv


Eleverne har arbejdet med én af følgende selvvalgte nyere tekster:

Nikolaj Zeuthen: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2956

Sebastian Nathan: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2940

Christina Hagen: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2870

Min Kim: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2944

Pigedyr: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2683

Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2649

Eleverne har deltaget i en samtalesalon med en svensk gymnasieklasse for at øve det svenske sprog samt at udtrykke sig præcist og overbevisende.

Omfang: ca. 50 ns

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer