Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Julie Wittrup
|
Hold
|
2022 DA/BT (3BT DA, 4BT DA, 5BT DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Grundforløb - romanlæsning
Eleverne har i forløbet beskæftiget sig med romanen ”Mount København” af Kaspar Colling Nielsen, 2010. Fokus i forløbet har særligt været på personkarakteristik, symbolik, motiv og tema.
Eleverne har afleveret en skriftlig opgave, hvor de har reflekteret over temaer i bogen.
Kernestof:
- Værklæsning med et litterært perspektiv: ”Mount København” af Kaspar Colling Nielsen, 2010.
Supplerende stof:
- Schultz Larsen, O.: "Håndbog til dansk", Systime, 2015, s. 38-45.
- https://www.information.dk/kultur/2010/04/helt-igennem-realistisk-bjerg
Omfang: ca 190 ns sider
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mount København | eReolen
-
Inden timen i dag skal du sikre dig, at du er oprettet som låner på et bibliotek, og at du kan huske lånenummer og kode:-)
-
Analyse af introteksten til Mount København.docx
-
Læs den kursiverede introtekst til "Mount København". Dvs. stop når du når til kapitlet "Pelikanen". Efter læsningen skal du kunne svare på disse 3 spørgsmål:
-
Af Mount København.docx Har du endnu ikke fået adgang til bogen selv, kan du læse teksten her (kun den kursiverede del)
-
Ikke lektie: Du skal kunne forstå og forklare alle de begreber, der står med fed tekst i dette dokument. Om personkarakteristik.png
-
Tennismesteren personkarakteristik.docx
-
Om personkarakteristik.png
-
Læs teksten "Tennismesteren" i Mount København samt den kursiverede tekst, der står lige inden.
-
Dansksiderne: Referat, resume og redegørelse
-
Opgaver til kapitel 3-5 i Mount Kbh.docx
-
Du er naturligvis velkommen til at læse alle historierne "Opgangen", "Kikkert" og "Syltede figner" (samt de kursiverede tekster), hvis du er fanget af bogen "Mount København", men du må også gerne nøjes med at læse den tekst, der står ved dit navn. I
-
Læs teksten "Magneto" (ja, vi har stadig sprunget "Fuglemenneskerne over - den er lektie til i morgen) og den tilhørende kursiverede tekst
-
Læs teksten "Fuglemenneskerne" og den tilhørende kursiverede tekst
-
Gruppearbejde til kapitler i Mount Kbh.docx
-
I skal have læst følgende kapitler i "Mount København" inden timen i dag: Havenissen, Sammensværgelsen, Rumvæsner i Valby, Vampyren, Grønlænderproblematikken. Kig evt. på dokumentet på timen "Gruppearbejde til kapitler i MK", hvis du vil se, hvad du
-
Opgaver til kapitlerne om kærlighed.docx
-
Lektien til i dag: Læs kapitlerne: ”Den talende munk”, ”Den grå dame",”Morgenkomplet” og "Kunsten at spise et æble" i Mount København
-
Skærmbillede 2022-10-07 kl. 10.20.19.png
-
Ingen lektie til i dag - men overvej gerne, hvilken en af historierne i "Mount København", som du vil have mest lyst til at dykke mere ned i en analyse af
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kampagnefilm
I forløbet stifter elever kendskab med forskellige typer af kampagnefilm, kommunikationsmodeller og filmiske virkemidler.
Eleverne producerer selv aktivistiske kampagnefilm i samarbejde med Film-X.
Følgende tekster er analyseret:
TV2 Play: https://www.youtube.com/watch?v=ChiYxCI4dYE
ARLA:https://www.youtube.com/watch?v=46IHvNvjjEM
Fleggaard: https://www.youtube.com/watch?v=WYT4VHWbrak
Fraværskampagnen: https://www.youtube.com/watch?v=jG-YEYtubi4
Rådet for sikker trafik: https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc
Spies: https://www.spies.dk/do-it#doitfordenmark
Omfang: ca 50 normalsider
Faglige mål:
udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til
digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil
med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Visuelle fortællinger
Forløbet sætter fokus på visuelle virkemidler i film og litteratur
Billedanalyse
Tegneserieanalyse
Filmanalyse
Medieværk: Natten til lørdag
Fokus på filmiske virkemidler
Digtsamling: Vølvens spådom
Fokus på billedskabende elementer
Folkeviser:
Ebbe Skammelsøn
Harpens Kraft
Fokus på billedskabende elementer og særlige genretræk¨
Værk: Ravnkels saga
Fokus på genre og fortælleformer
Holdet har desuden deltaget i en workshop med forfatter Amalie Langballe og sognepræst Vibeke Bidstrup. Workshoppen handlede om at skrive levende samt tanker om kaos og kosmos.
I den forbindelse er forordet samt første kapitel i bogen "Hvad præster ved om håb" læst. Desuden har eleverne læst en række tekster (salmer, reklamer og digte), der kredser om denne tematik
Omfang: ca 150 ns
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
CFU-login
-
Natten til lørdag arb. sp.docx
-
Rosas historie arbejdsark.docx
-
Løs den opgave, du har fået tildelt i din bordgruppes google doc
-
Forsøg udi håb : hvad præster ved om kaos | eReolen
-
Læs forordet og kapitel 1 her, så du er forberedt på, hvad aktiviteten i dag i Bagsværd Kirke kommer til at gå ud på :-) Forsøg udi håb_Amalie Langballe.pdf
-
Skr analyse natten til lørdag.docx
-
Det virkelig lækre sprog .docx
-
Den gode indledning og afslutning.docx
-
Sagn, myter og legender.pptx
-
Lektie: https://danskpaany.systime.dk/?id=155
-
Spørgsma_l til Vølvens spa_dom (2).docx
-
Vølvens spa_dom tekst (5).pdf
-
ravnkels saga.pptx
-
Nielsen, Anette Hauge: Dansk på NY, Systime 2014; sider: 77-78
-
Saga Til dem, der læser online
-
Læs kapitel 3-4-5-6 i Ravnkels saga (Vi læser de første par kapitler sammen torsdag - var du fraværende, skal du selvfølgelig læse kapitel 1+2 også)
-
Til dem, der læser online. Her er der dog ikke kapitelopdeling:
-
Læs kapitel 7+8+9+10 i Ravnkels saga
-
10. Komma
-
korrekturopgave med rettelser.docx
-
Analysemodel til tegneserier.pdf
-
Læs kapitel 12 +13+14+15+16 i Ravnkels saga
-
Medbring farver og tuscher til timen
-
Ravnkel kap 16 20 (2) (4) (2).docx
-
Læs resten af Ravnkels Saga
-
Frivillig lektie: har du lyst til at nørde gamle ord, så kan du bruge disse flash cards: Titel
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Anden verdenskrig
DHO-forløb med fokus på litteratur fra og om anden verdenskrig
Læreroplæg om litteratur efter 1. Verdenskrig
Tekster læst i fællesskab:
Emil Bønnelycke uddrag af “Spartanerne” og “Asfaltens sange”
Tom Kristensen: Uddrag af “Landet Atlantis” og “Det blomstrende Slagsmål”
Tekster læst i fællesskab:
Otto Gelsted: “De mørke fugle fløj”
Mads Nielsen: “En lærked letted”
Morten Nielsen: “Skæbne”
Film: “Under Sandet”, af Martin Zandvliet, 2015
Artikel: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/filminstruktoer-vi-laerer-mere-af-vores-dystre-fortid
Podcast: https://www.dr.dk/radio/p1/speditoerens-doed/speditoerens-doed-1-4-der-braender-en-ild (alle fire afsnit)
Teori: https://litteratursiden.dk/index.php/artikler/1940ernes-litteratur
Eleverne har i forbindelse med DHO selv valgt yderligere tekster at analysere.
Ekskursion til Frihedsmuseet
Omfang ca. 100 sider
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Den analyserende artikel
Eleverne introduceres til at skrive den analyserende artikel
Processkrivning, genaflevering
Tekster:
Thomas Korsgaard: Vintermedister
Følgende tekstuddrag er analyseret med henblik på fortællerforhold:
Tove Ditlevsen: Tårer
Tove Ditlevsen Nattens dronning
Naja Marie Aidt: Kvinden i baren
Tom Kristensen: Hærværk
Klaus Rifbjerg: Blandt pingviner
Klaus Rifbjerg: Tømmermænd
Karen Blixen: Min afrikanske farm
Johannes. V Jensen: Bol
Ludvig Holberg: Niels Klims underjordiske rejse
Herman Bang: Foran Alteret
Italo Calvino Hvis en vinternat en rejsende
Henning Mortensen Lykke
Niels Hav Hunden
Hans Kirk De nye tider
Amalie Skram På St. Jørgen
Henrik Pontoppidan: Fra hytterne
Henrik Ibsen Et Dukkehjem
Astrid Lindgren Emil fra Lønneberg
Martin A. Hansen Frederiks opgør
Teori:
https://textanalyse.systime.dk/?id=750&L=0
https://hbdansk.systime.dk/?id=159
Ca 20 ns
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Romantik
Begreber:
Universalromantik/monisme/organismetanken/panteisme
Dualisme/nyplatonisme
Nationalromantik
Biedermeier
Tekster:
Oehlenschläger: "Der er et yndigt land"
Staffeldt: "Platonisme"
HC Andersen: "Klokken", "Hist hvor vejen slår en bugt", "Hyrdinden og Skorstensfejeren"
Thomasine Gyllembourg: "En hverdagshistorie" (værklæsning)
NFS Grundtvig: "Langt højere bjerge", "Gunderslev skov"
Poul Martin Møller: "Glæde over Danmark", "Grøn er vårens hæk"
Juliane Marie Jessen "Dannemark Dannemark! Hellige lyd"
Billeder: Vandreren over tågehavet, Munken ved havet, Bøgeskov i maj, Det waagepetersenke familiebillede
Omfang ca 80 sider
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sprog er magt
I forløbet arbejder eleverne både med at analysere andres tekstproduktioner og selv producere debatterende tekster. Dette leder frem mod at beherske at skrive en debatterende artikel.
Centrale begreber i forløbet:
De klassiske formål
Ciceros pentagram
Appelformer
Argumenttyper
Toulmins argumentmodel
Topik
Diskursanalyse
Teori fra "Håndbog i dansk: Kapitel 4"
samt https://www.youtube.com/watch?v=Nm4KeZEg7vU
og
https://www.facebook.com/watch/?v=555307125415843
Ca 80 sider
Følgende tekster er analyseret:
Liberal Alliances partiprogram
RokokoPosten: "Sociale strukturer tvang kvinde til barnløst liv som topforsker"
"Feminine fængsler skal sikre ligestilling blandt kriminelle"
https://www.facebook.com/RoegfriFremtid/videos/2545991035672601/
Program fra DR:
"Signe Molde på udebane hos abortmodstanderne"
ca 30 sider
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag – navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Debatterende artikel 1
|
10-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16,1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Nyhedsformidling
I forløbet er der arbejdet med den klassiske nyhedsjournalistik (nyhedstrekant, det journalistiske sprog, nyhedskriterier), samt fortællende journalistik.
Baggrundsstof: https://www.etik.dk/medieetik/det-handler-om-opf%C3%B8re-sig-ordentligt
Eleverne har løbende analyseret artikler fra dagspressen i løbet af forløbet.
Derudover er følgende artikler analyseret indgående:
Ekstra Bladet 5/1 2018 "To år for vandscooter-drab"
Morten Sabroe: "Under anklage", Politiken 1/1 2006
Omfang ca 50 sider
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Den reflekterende artikel
Om den reflekterende artikel
Omfang ca 15 sider
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Island
I forbindelse med studietur til Island har klassen arbejdet med følgende islandske tekster:
Ravnkels Saga repeteres
Uddrag af Egils Saga læses
Dokumentarfilm: Anne og Anders på Island
Novelle: Frida Isberg: Hjem
Artikel "Om følgerne af leksikalsk purisme i Island" af Arí Pàll, Dansk Noter 2016
Digt: Stormvarsel af Birta Lif Kristinsdottir læses på både dansk og islandsk
Roman: Skygge-Baldur af Sjón (værklæsning)
Eleverne har desuden forfattet digte med sproglige bespænd og forskellige synsvinkler, som de har fundet i Island
Eleverne har holdt faglige oplæg i Island
Eleverne har arbejdet med fotos fra Island
Omfang: ca. 200 sider
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Refleksionsproces generel.docx
-
Læs opgaveformuleringen til den næste danskaflevering. Vi gennemgår den i timen og I får mulighed for at starte på opgaven (Opgaven er til d. 7/4)
-
egilskallagrimson uddrag.pdf
-
Forslag til islandske romaner og forløb.docx
-
Læs noter fra 1.g om sagaer. Hvad kan du huske? PS det er IKKE en prøve, jeg lægger op til her :-)
-
ravnkels saga (5).pptx Se evt. denne powerpoint, hvis du ikke kan huske noget - eller ikke har nogle noter. Eller læs denne tekst igennem: https://dansksiderne.dk/index.php?id=5120, hvis du vil have lidt mere info, og de korte noter i powerpointen ik
-
https://da.wikipedia.org/wiki/Islandsk_(sprog)
-
Læs vedhæftede tekst "Om følgerne af leksikalsk purisme i Island"
-
Anne og Anders på Island.docx
-
https://www.dr.dk/drtv/episode/anne-og-anders-i-norden_-island_275680
-
Oplæg til Den gyldne cirkel.docx
-
Læs vedhæftede novelle "Hjem".
-
Vi får besøg af en vaskeægtig islænding i timen i dag. Tænk gerne over, om der er noget, du måske har brug for at vide - eller bare lyst til at vide? Fx ord, der skal udtales, oversættes, tips til "must-try" islandsk mad eller slik eller kage, spørgs
-
Program for studietur til Island 2024 for 4BT (2).pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Dokumentarfilm
Eleverne er bekendt med typer af dokumentarfilm samt forskellige fortælleformer. Derudover fokuseres der på analysen af filmens tekniske virkemidler (klip, billedbeskæring, brugen af lyd og lys)
Der vises klip fra
"Danmarksfilmen" (1935)
"Gartneren" (1895)
"Nanook" (1922)
"Operation X"
"Danskere i krig"
"Dømt til behandling"
"Mirror"
"Psycho"
"Ibrahims" historie | På flugt fra dem jeg elsker"
Medieværk : Q's Barbershop
Filmen ses og analyseres i fællesskab
Ca 100 ns
Faglige mål:
udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Skriftlighedsforløb i 3.g: Faglig formidling
Om populærvidenskabelig formidling
Forskellige artikler fra videnskab.dk og aktielnaturvidenskab.dk er analyseret
Rasmus Beedholm og Suresh I.S. Rattan: "Cellens affaldskværn" fra Aktuel Naturvidenskab, 4, 2001 er analyseret grundigt
Eleverne har produceret populærvidenskabelige artikler og trænet fremlæggelser af metaovervejelser
Ca 10 normalsider
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Kønne(de) kvinder
Kvindebilledet i romantikken, romantismen og det moderne gennembrud bruges som en vej ind i idealisme-realismetankegangen.
Moderne tekster læses med fokus på queer-tematikker og kønsproblematikker
Teori om feminismens bølger
Emil Aarestrup: Angst
"Den lyse og den mørke kvinde" fra Elverskud af Niels W Gade
Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen (værklæsning)
Fokus på det moderne gennembrud:
Chr Krogh: Uddrag af "Albertine" (læst på norsk)
August Strindberg: Lurad (læst på svensk)
Herman Bang: Foran Alteret
Vita Andersen: "Lykke"
Sofie Diemer: LOL-ITA s. 5-14
Sofie Linde: Tale ved Zulu Comedy Awards, 2020
Mette Moestrup "Min kittel er for kort" samt https://www.youtube.com/watch?v=ivDXECPsaBQ
Niviaq Koneliussen: Kapitel "STAY" fra Homo Sapienne
Jens Rosendal: "Du kom med alt det, der var dig"
Morti Vizki: "Det almene"
Tobias Rahim: Når mænd de græder
https://www.information.dk/debat/2024/11/foeler-rigtig-mand-naar-stoeber-beton-drikker-strawberry-daiquiri
Teaterforestilling d. 21/1 på Betty Nansen: "Polterabend"
Uddrag af forestillingen er læst
Forskellige historiske og moderne reklamer med fokus på fremstilling af køn
Følgende reklamer er analyseret:
https://www.youtube.com/watch?v=qtDMyGjYlMg
https://www.scootergalleri.dk/video/off-topic/47240-fleggaard_reklame___patter
Omfang: Ca 300 ns
Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Romantisme baggrund (4).docx
-
Romantisme (4).flipchart
-
Paa Sneen tekst.doc Vi skal arbejde med denne tekst i timen. Du er velkommen til lige at kaste et blik på den inden
-
Paa Sneen tavle.flipchart
-
Perspektivering (13).docx
-
Gloser til Sildig Opvaagnen (1).docx
-
Sildig Opvaagnen.flipchart
-
Sildig arbejdsspørgsmål.doc
-
Sildig Opvaagnen time 1 med noter.flipchart
-
Arbejdsspørgsmål.docx
-
Glæd jer til at læse dette mesterværk indenfor dansk litteratur :-) Læs KUN indtil stregen på linje 437. Der er en pointe i, at I ikke skal kende slutningen endnu... Sil Opvaagnen tekst.pdf
-
Sildig Opvaagnen time 2 med noter.flipchart
-
Sildig Opvaagnen - begivenhedskort.docx
-
Læs resten af "Sildig Opvaagnen"
-
Søren Baggesen novelleteori[1] (3).flipchart
-
Vælg selv en af de vedhæftede dokumenter "den lette lektie" eller "den svære lektie". I skal have nogle fagbegreber med til timen, så I kan tale meningsfuldt om fortællertyper - hvad enten fagbegreberne stammer fra det ene eller det andet dokument :
-
det moderne gennembrud.flipchart
-
Af Albertine.docx
-
foranalterettekst.pdf
-
I sidste dansktime inden ferien udfyldte I et fælles noteark om impressionisme. Læs disse noter igennem og sørg for, at noterne ligger i klassens fælles lectiomappe "Kønne(de) kvinder" med navnene på gruppemedlemmerne på.
-
Gør teksten bedre - øvelse (1).docx
-
Arbejdsspørgsma_l til foran alteret.doc
-
Foran alteret 2024 5bt okt.flipchart
-
Læs teksten "Foran Alteret". Hold fokus på at forstå handlingen samt finde eksempler på impressionistisk skrivestil
-
Perspektivering.docx
-
Lurad tavle.flipchart
-
Lurad det filosofiske hjørne.docx
-
Lurad tekst.pdf
-
Skimmelæs opgaveformuleringerne til den næste danske stil. I får mulighed for så småt at komme i gang med afleveringen i timen
-
Reklamer og kønsroller.flipchart
-
Fleggaard reklame - patter!
-
Din mand skrider, hvis du ikke kan bage – og andre reklamer fra 1960'erne, der nok var lavet liiidt anderledes i dag
-
https://www.youtube.com/watch?v=qtDMyGjYlMg
-
Min kittel er for kort tekst.pdf
-
Min kittel er for kort og feminismeteori.flipchart
-
Du skal være klar til at fremlægge den analyse af reklamefilm og køn, som I forberedte i sidste dansktime
-
Lykke- Vita Andersen.pdf Læs denne novelle inden timen
-
LOL-ITA (3).docx
-
LOL-ITA s. 5-14.docx Marker steder i digtet, hvor du synes, der er en interessant formulering. Hvorfor er netop disse steder interessante? Det er de første 10 sider i en digtsamling af Sofie Diemer, I skal læse
-
Queer.flipchart
-
Som lektie skal du læse s. 52-55 i denne teoritekst. Bare stop efter du har udfyldt begrebsskemaet på s. 55
-
Referatord STAY.docx
-
Spørgsmål til STAY.docx
-
Analyse af stay .pptx
-
Homo Sapienne STAY.pdf Denne ret lange novelle skal være læst inden timen. I får tid til at læse i timen d. 10/12
-
Linde opgave.docx
-
Lindes tale.docx Læs denne tale, inden timen. I skal arbejde med at lave en analyse af den.
-
Genlæs gamle noter om retorisk analyse - eller se her: 7. Retorisk analyse af taler | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Eksistentialisme
Eksistentialisme og nyere tid
Kort indføring i eksistentialismen: Sartre, Camus og Kierkegaards personlighedstyper. Eksistentialismen bruges som indgangsvinkel til at forstå tekster fra 1950-nu
Tekster:
Peter Seeberg "Hvile" og "Braget", "Hjulet"
Inger Christensen: Sisyfos
Albert Camus uddrag af Sisyfos-myten
Johannes V Jensen "Paa Memphis Station"
Martin A Hansen "Agerhønen"
Film:
"Druk" af Thomas Vinterberg (2020)
Omfang ca 150 sider
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DISKURSANALYSE: Jeg føler mig som en rigtig mand, når jeg støber beton og drikker strawberry daiquiri
-
DIGTANALYSE: Tobias Rahim - når mænd de græder (Lyrics)
-
En polterabend.pptx
-
Trailer til forestillingen: https://bettynansen.dk/forestilling/en-polterabend/
-
Læs om forestillingen her: https://bettynansen.dk/forestilling/en-polterabend/
-
Sartre Kierkegaard og Camus.flipchart
-
Sartre torsdag.flipchart
-
Læs denne lille novelle, mens du læser, så marker tre steder i teksten, hvor du synes, der sker noget relevant- Hvile.pdf
-
Camus og Sisyfos 5bt.pptx
-
Camus tekst.pdf
-
Camus og Sisyfos.pptx
-
Læs denne lille novelle som lektie. Hjulet af Seeberg tekst.pdf
-
Dette arbejde fik du tid til i timen sidst - var du der ikke, må du lave det hjemme: Find teksten om Sisyfosmyten fra sidst frem. Udvælg et citat, der siger noget interessant. Det kan være om eksistentialismen, livet, mennesket, skæbnen, valget, døde
-
Opgaver til kapitlet om Søren Kierkegaard | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
-
Kierkegaard.pptx
-
Skærmbillede 2022-04-22 kl. 10.35.45.png
-
Læs denne novelle med henblik på at foretage en analyse af personernes udvikling ud fra Kierkegaards stadielære Braget.pdf
-
DRUK.docx
-
Agerhønen.pptx
-
Agerhønen tekst.pdf Læs denne novelle hjemme - du skal kunne give et resumé af teksten. Mens du læser så find steder i teksten, hvor du fornemmer, at der sker noget vigtigt eller citater fra teksten, som kan bruges i en tolkning. Sæt streg under diss
-
Paa Memphis Station.docx Vi nærlæser teksten sammen i timen, så bare orienter dig nogenlunde i teksten og slå ord op, du ikke kender. Medbring et udprint af teksten
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Når tekster har holdninger
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag - en idyl
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
Olivia Levision: Støv
Eleverne har arbejdet med én af følgende selvvalgte nyere tekster:
Nikolaj Zeuthen: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2956
Sebastian Nathan: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2940
Christina Hagen: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2870
Min Kim: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2944
Pigedyr: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2683
Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2649
Eleverne har deltaget i en samtalesalon med en svensk gymnasieklasse for at øve det svenske sprog samt at udtrykke sig præcist og overbevisende.
Omfang: ca. 50 ns
Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53670730005",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53670730005",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53670730005"
}