Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Ivan Pejl, Jens Peter Christensen, Martin Werge Willumsen
|
Hold
|
2022 MA/BT (3BT MA, 4BT MA, 5BT MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Grundforløb matematik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opgaver
-
Læs
-
Carstensen, Jens (Red.): MAT A1-stx (5. udg. 2019), Systime 2019; sider: 15-42, 50-55
-
Monotoniforholdt.pdf
-
Opgaver 113, 114, 115, 120, 125, 126(ekstra: Hvad er Dm(f)?) , 131, 137, 140 (+ værdimængder)
-
Opgave
-
I ventetiden
-
Årets anden mundtlige mini-prøve
-
Plan
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rødder og potenser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Logaritme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Annuiteter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksponentialfunktionen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Potensfunktionen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Vektorer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Trigonometri med vektorer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Deskriptiv statistik
Indhold:
- Frekvens/kummuleret frekvens
- Spredning
- Varians
- Kvartilsæt
- a%-fraktil
- Outliers
For både grupperede og ugrupperede observationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Polynomier
Andengradspolynomiet
Konstanternes betydning
Lokale ekstrema
Polynomier af vilkårlig grad
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Differentialregning
Kontinuitet og differentiabilitet
Sekanter og tangenter
Tretrinsreglen
Regneregler for differentialkvotienter: Sum, differens, produkt, kvotient
Differentiation af vækstfunktioner, logaritmer og sammensatte funktioner
Monotoniforhold
Vandret vendetangent
Optimering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Linjer og cirkler
Linjens parameterfremstilling
Skæring mellem linjer
Vinkel mellem linjer, ortogonale linjer
Cirklens ligning
Skæringer og tangenter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Trigonometriske funktioner
Radianer og grader
cosinus og sinus
periodicitet trigonometriske grundligninger
funktionen tan x
differentiation af sin, cos og tan
harmoniske svingninger
trigonometriske ligninger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Det symmetriske sandsynlighedsfelt
Kombinatorik
Uafhængige hændelser
Den stokastiske variable
Bernoulliforsøg og binomialfordelingen
Approksimation med binomialfordelingen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Sandsynlighedsfordelinger
Frekvensfunktioner
Fordelingsfunktioner
Diskrete og kontinuerte variable
Normal- og binomialfordelingen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Statistiske tests
Stikprøver
Hypotesetest
Tosidet binomialtest
Ensidet binomialtest
Konfidensintervaller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Integralregning
I dette forløb skal vi etablere "den omvendte differentialregning" som kaldes integralregningen. Vi vil særligt have fokus på følgende:
- Stamfunktioner og ubestemte integraler
- Integration ved substitution
- Arealfunktionen som stamfunktion (integralregningens hovedsætning)
- Arealer mellem kurver og under førsteaksen
- Kurvelængder og rumfanget af omdrejningslegemer
- Uegentlige integraler
Vi vil undervejs foretage beviser og numeriske beregninger vha. CAS.
Til sidst i forløbet får I mulighed for at arbejde med jeres første matematikprojekt der skal handle om en meget speciel figur kaldet
- Toriccellis trompet
Pensum udgøres af kapitel 1 og 2 i STX Mat A3 Carstensen et al.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Funktioner af to variable
I dette forløb skal vi generalisere funktionsbegrebet til at kunne have talpar som input, deraf navnet "funktioner af to variable". Dette leder os til en række nye egenskaber for funktionerne og til flere generaliseringer vi skal særligt arbejde med:
- Funktionsforskrifter og grafer for funktioner af to variable (fatv)
- Niveau- og snitkurver samt snitfunktioner
- Partielt afledede
- Gradienten
- Tangentplanen
I anden halvdel af forløbet vil vi generalisere mange af de metoder og objekter som vi har udledt for funktioner af én variabel vha. differentialregningen til nu også at gælde for funktioner af to variable. Dette omhandler specielt:
- Stationære punkter og deres type
- Dobbelt og blandede partieltafledede
- Globale maksimums- og minimumssteder, herunder undersøgelse af randen.
- Optimering herunder mindste kvadraters metode, herunder beviset for a og b i den lineære regression.
Undervejs skal vi lære at tegne grafen for funktioner af to variable i CAS.
Pensum udgøres af kapitel 3 og 4 i STX Mat A3 Carstensen et al.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Differentialligninger
I dette forløb skal vi indføre en helt ny klasse af ligninger med en ny type ubekendte: differentialligninger. Denne type af ligninger er af enorm betydning for alle videnskaberne. Vi vil særligt have fokus på:
- Vækstmodeller som differentialligninger
- Partikulære og fuldstændige løsninger
- Førsteordens differentialligninger og deres løsninger
- Linjeelementer og hældningsfelter
- Newtons afkølingslov
- Panserformlen
- Den logistiske differentialligning
- Separation af de variable
- Kompartement-modeller, herunder opstilling og løsning vha. Eulers metode
Undervejs i forløbet vil vi specielt se på det historiske problem med befolkningsfremskrivningen, der især blev taget under matematisk behandling i starten af 1800-tallet først af den engelske Malthus og senere den unge Belgier Verhulst. Vi læser derudover også Verhulsts originale artikel hvori den logistiske differentialligning for første gang optræder - og vi ser på hans løsning.
Undervejs diskuterer vi også modellering som metode i matematik.
Pensum udgøres af kapitel 5 i STX Mat A3 Carstensen et al. samt kapitel 1 og 2 i bogen om Verhulst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Vektorfunktioner.
# Vektorfunktioner
I dette forløb skal vi arbejde med de såkaldte vektorfunktioner. Vi skal blandt andet lære om
- parameterkurverne
- elimination af parameteren
- den jævne cirkelbevægelse og ellipsen
- differentiation af vektorfunktioner og bestemmelse vektorfunktioners tangenter
- beksrivelse af en partikels bevægelse vha. dens sted-, hastigheds- og accelerationsvektor.
- kurveundersøgelser herunder multiple punkter
- længden af en parameterkurve
Til sidst i forløbet skal I i grupper arbejde med lidt mere vanskelige geoemtriske figurer og sætninger. I skal derefter præsentere jeres arbejde for klassen.
Pensum udgøres af kapitel 6 i STX Mat A3 Carstensen et al.
Vi skal derudover lære at foretage kurveundersøgelser algebraisk og geometrisk vha. CAS.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Forberedelsesmat: betingede sandsyndligheder
I dette forløb skal I arbejde selvstændigt med det forberedelsesmateriale som Undervisningsministeriet har udsendt.
Stoffet angår de betingede sandsynligheder, og opgaver herom vil indgå til den skriftlige eksamen.
Martin vil indgå som vejleder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53702884271",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53702884271",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53702884271"
}