Bagsværd Kostskole og Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 EN/GL - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Anders Vestergaard Mortensen
Hold
2022 EN/GL (
3GL EN
,
4GL EN
,
5GL EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Youth and Identity
Titel 2
A Question of Class
Titel 3
Writing as Rhetoric
Titel 4
Travelling
Titel 5
Travelling (cont.)
Titel 6
The Empire in Writing
Titel 7
Horror and the Human Mind
Titel 8
'The Catcher in the Rye' and 1950s Counter-Culture
Titel 9
Shakespeare: Renaissance Man
Titel 10
Man and Nature
Titel 11
'The Great Gatsby' / America in the Jazz Age
Titel 12
(Post-)Modern Love
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Youth and Identity
Forløber introducerer til engelsk i gymnasiet og til de mest almindelige tekstgenrer samt basale tekstanalyseværktøjer. Tematisk knytter alle teksterne an til ungdom og identitetsdannelse. Som fiktionstekster læser og diskuterer vi Robert Gilfillans romantiske digt "The Happy Days o' Youth", sangteksterne til Nirvana-nummeret "Lithium" og Bob Dylan-nummeret "The Times They are a-Changin'", samt novellen "The Sin-Bin" af Lucy Cross. Der læses også nonfiktion i form af et uddrag fra en sociologisk artikel om identitetsdannelse, en artikel om 1960'ernes ungdomskultur samt en artikel om "cosplay"-kulturen. Eleverne udarbejder og fremfører et oplæg om en valgfri subkultur fra et engelsktalende land og skriver to afleveringer, hhv. en poetisk skriveøvelse og et argumenterende essay om at være ung.
Indhold
Kernestof:
Robert Gilfillan.flipchart
Vocabulary exercise I.pdf
The Happy Days o' Youth, with questions.docx
How To Speak With A Scottish Accent
Læs digtet "The Happy Days o' Youth" (uploadet til engelsktimen sidste fredag) og marker de ord, som du mener, afviger fra moderne standardengelsk. Vi forsøger at få hoved og hale på digtet i dag.
Lithium, study questions.docx
Lithium (Nirvana, 1991).pdf
Krist Novoselic interview (Rolling Stone, 2013).docx
Homework for today's class: questions 1-3 for "Lithium" (uploaded for last week's English class). Use the first two pages in your "Toolbox for literary analysis") (the section: 'People - character, mood and intelligence').
Vocabulary exercise II.pdf
Read the article from Rolling Stone magazine (uploaded for Friday, August 26) and consider the questions. Take notes so that we can go through them today.
The Sin Bin or Lucy's Heart (Lucy Cross, 2000).pdf
The Sin Bin, study questions I.docx
The Sin Bin, study questions II.pdf
The 1960s History
The Times They are a-Changin' (Bob Dylan, 1964).pdf
Vi samler op på Bob Dylan-sangen ("The Times They are a-Changin'") i dag!
Youth subculture presentation.docx
An Overview of Cosplay.odt
Youth culture from a sociological point of view.pdf
Vi mangler at høre to oplæg (Laura, Louise + Alba, Naja). I kommer også til at læse jeres digte op i dag ("A Lamentation of Childhood Lost").
Vi læser s. 28-31 i grammatikbogen (om verbalkongruens) og laver øvelserne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
A Question of Class
Forløbet handler om Storbritannien som klassesamfund, om sproget som klassemarkør, og om de kulturelle forestillinger, der knytter sig til klassebegrebet. Vi læser og taler om den traditionelle britiske klasseopfattelses rod i 1800-tallets industrisamfund, og sammenligner med en marxistisk klasseforståelse samt med en mere moderne, sociologisk opfattelse af, hvad klasse er for noget. Som introduktion ser og diskuterer vi spillefilmen "The Riot Club" og læser et uddrag fra tekstforlægget, nemlig skuespillet "Posh" af Laura Wade. Her fokuserer vi på fremstillingen af forskellige klasseidentiteter, og diskussionen suppleres med bl.a. en baggrundsartikel om "The British Peerage" samt humorteori, som bruges til at analysere små klip fra hhv. "Monty Python's Flying Circus" og "Little Britain" (sidsnævnte diskuteres desuden med udgangspunk i en kronik fra The Independent med titlen "Why I Hate 'Little Britain'").
Sprog (accent og sociolekt) som klassemarkør står som nævnt centralt i forløbet, og i denne forbindelse læser vi et uddrag fra G. B. Shaws skuespil "Pygmalion", en sprogvidenskabelig artikel med titlen "What is Standard English?", essayet "Class and Crime" og desuden John Agards digt "Listen Mr Oxford Don", hvor vi arbejder med bl.a. semantiske felter. Forløbet bidrager til elevernes viden om britiske samfundsforhold samt deres teoretiske viden om det engelske sprog.
Indhold
Kernestof:
Film: "The Riot Club" (Lone Scherfig, 2014)
Class and Crime, student tasks.d
Posh (Laura Wade, 2010).pdf
Genlæs uddraget fra "Posh" og tag noter til spørgsmålene i "Understanding and analysing the play"-sektionen.
Til i dag skal man lige skimme teksten "Class and Crime" (David Frost, 1969) igen - det er jo noget tid siden, I læste den.
Defining Class worksheet, 3.GL 2022.docx
The Victorian Age and Charles Dickens.pdf
Læs s. 43-49 i grammatikbogen og lav opgaverne til i dag.
The British Peerage
Læs s. 50-51 i grammatikbogen og lav opg. 4.J til i dag. Vi læser s. 52-53 i timen.
Find dokumentet "The Victorian Age and Charles Dickens" (uploadet til sidste engelsktime) og læs uddraget fra romanen "Oliver Twist". Du skal desuden lave opgaverne til 'Vocabulary and grammar' (s. 90-92). Opgaverne til 'Understand the text' behøver
The philosophy of humour.flipchart
The Philosophy of Humour.pdf
Vicky Shoplifts Pick 'N' Mix?! | Little Britain | Lucas & Walliams
Humorous Devices.pdf
Vi fortsætter med Johann Haris kronik om humoren i "Little Britain".
Monty Python: The Upper-Class Twit of the Year
Afsnit
Why I Hate 'Little Britain' (The Independent, 2009).docx
Class (Jilly Cooper, 1979).docx
Pygmalion excerpt (G. B. Shaw, 1913).pdf
Please read the excerpt from Shaw's "Pygmalion" (uploaded for last week's English class) and take notes for the comprehension questions.
What is Standard English.pdf
I dag starter vi med at se jeres små opførelser af scenen fra "Pygmalion" :-)
Listen Mr. Oxford Don (John Agard, 1967).pdf
Læs digtet "Listen Mr Oxford Don" til i dag (du behøver ikke at lave opgaverne - endnu). Digtet er uploadet til vores sidste engelsktime, dvs. onsdag i sidste uge.
Vi lægger sidste hånd på digtanalysen ("Listen Mr Oxford Don") og på vores "Class"-forløb.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Writing as Rhetoric
Indhold
Kernestof:
Lektie i grammatikbogen: læs om futurum (s. 61-62) og lav opgaverne, dvs. opg. 5.G og 5.H.
Vi læser desuden om begreberne "fortids fremtid" og "centraltid" (s. 62-65 + opgaver), og vi begynder på "udvidet tid" (s. 66-69 + opgaver).
Læs stk. 6.3 i grammatikbogen (s. 69-70) og lav opg. 6.E til i dag.
1lektion_intro AV version.pptx
evaluating_text_new.docx
note-making.docx
2.inventio_summary_analysis AV version.pptx
A Point of View - Against Safe Spaces - BBC Sounds
Your homework for today is to do the exercise for "note-taking", which is uploaded for Tuesday's English class.
Kenneth Burke's heuristics.docx
Paraphrasing.pdf
Rhetorical analysis.pdf
Paraphrasing John Gray.docx
For today's class, please write a short paraphrase of the text excerpt "I feel like a stranger where I live". Use the synonyms and other changes you came up with last time. You are allowed to change other things as well!
BBC Radio 4 - A Point of View, Against Safe SpacesAfsnit
Against Safe Spaces speech.docx
3lektion_dispositio.pptx
intro_example_text.pdf
Types of Essays and the structure of their bodies.docx
stranger_assignment.docx
I_feel_like_a_stranger.pdf
Skim through Jane Kelly's article "I Feel Like a Stranger Where I Live" once again and try to structure its main argument according to Toulmin's "T-model" (claim, grounds, warrant).
How to Write a Funnel-Shaped Introduction
Exam essay overview.pptx
... also, please finish your evaluation task for "I Feel Like a Stranger...", which we started last time.
4lektion_paragraph.pptx
paragraph_structure_assignment.pdf
cohesion.pdf
paragraph_level.pdf
My Son the Fanatic (Hanif Kureishi, 1997).pdf
Do task 6 in the "paragraph_structure" document (uploaded for Tuesday's English class - we did tasks 1-5 on Tuesday).
Please read the rest of the short story "My Son the Fanatic" for today's class.
Cohesion.docx
text_L_paragraph_level.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Travelling
Indhold
Kernestof:
For today's class, please do tasks 2-5 in the PDF on "Cohesion" (uploaded for our last English class).
Camus quote.flipchart
For today's class, please do the "Analysis and Interpretation" questions for the short story "On Anticipation" (pp. 109-112 in the "Travellers" book).
Please read the essay "A History of Travel" for today's class - also, try to divide the text into sections and give each section a headline. And, as a bonus question: think about the difference between "travellers" and "tourists". What does the text
A History of Travel, study questions.docx
Lektien til i dag er at skimme essayet "A History of Travel" igen, så man har helt styr på de overordnede pointer - vi arbejder videre med teksten i dag.
You have two tasks for today's class: 1) Finish your paraphrase of the excerpt from Milton's "Paradise Lost" and bring it to class. 2) The text which we shall be reading today is about monsters. Think about a situation in which you have felt out of p
Monster in a Ryokan (Mary Roach, 1999).pdf
The Philosophy of Humour.pdf
Genlæs pdf'en om "The Philosophy of Humour" og brug den til at finde og kategorisere eksempler på brug af humor i rejse-essayet "Monster in a Ryokan", som vi læste sidste gang.
Toulmin's T-model.pdf
Rhetorical analysis.pdf
Toolbox for literary analysis.pdf
Useful words for talking about music.docx
Tools for Analyzing Humorous Texts.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Travelling (cont.)
Indhold
Kernestof:
Recapitulation.flipchart
Home from Abroad (Laurie Lee, 1944).pdf
Have another look at the poem "Home from Abroad". Make a list of all the things in the poem that make the country "female" - and another list of the words that are associated with water / the sea.
Into the Wild (Jon Krakauer, 1996).pdf
Into the Wild discussion questions 4.GL 2023.odt
Abandoned "Into the Wild" Bus Airlifted From Alaskan Wilderness
Research task: The Antarctic climate is very different from ours. Using the Internet, find out what the climate is like and what it takes to survive there. You may find the words Antarctica + survival useful. Write down what sources you have used.
We will also be talking about the "Group 3" questions for "Into the Wild" today, so have a look at those too.
Scott's expedition to Antarctica (1911).pdf
Antarctica presentation.flipchart
Antarctica, student presentations.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
The Empire in Writing
Forløbet handler om det britiske imperium og dets kulturelle (inkl. sproglige) betydning for resten af verden. Eleverne introduceres bl.a. til postkolonial teori (ift. sprog og litteratur) og arbejder med et bredt udvalg af tekster i forskellige genrer. Særlig opmærksomhed får de to britiske forfattere Rudyard Kipling og George Orwell med deres modsatrettede (?) opfattelser af imperiet. Vi slutter af med at læse om delingen af Indien og denne begivenheds betydning for moderne inderes (og pakistaneres) opfattelse af sig selv og hinanden, eksemplificeret ved novellen "The Dutiful Daughter" af Saadat H. Manto.
Indhold
Kernestof:
Today we'll listen to your Antarctica presentations.
What is a Global Language.pdf
Getting acquainted with the British Empire 4GL.docx
Anthems with questions.docx
Please read the article "What is a Global Language?" (uploaded for our last English class).
The British Empire.flipchart
Lektien til i dag er den samme som til sidste tirsdag:)
The Difference between the UK, Great Britain and England Explained
Jeg lovede jer lektier til i dag, men I får ingen. Håber det er OK. Vh AV
Kipling and Orwell.flipchart
White Man's Burden, pre-reading and study questions.pdf
Lektien til i dag er opg. 4 på opgavearket "Getting Acquainted with the British Empire" - dvs. citatopgaven. Dokumentet er uploadet til sidste engelsktime.
White Man's Burden text.pdf
For today's class, please consider (and take notes for) questions 3-6 for Kipling's "The White Man's Burden".
Burmese Days, introductory questions.docx
White Man's Burden comments.docx
Burmese Days (George Orwell, 1934).pdf
Burmese Days - work, work, work.docx
Postcolonial Criticism.pdf
Empire, ep. 2 (Jeremy Paxman, 2012) - vi ser første halvdel af afsnittet
Det er en god idé at læse novellen "Old Wine in New Bottles" til i dag - så kan vi nå at tale lidt om den inden I skal aflevere jeres næste analyseessay (se under "Opgaver", hvor du også finder novellen).
Lektie til i dag: opg. 5 på opgavearket til "Burmese Days" (skriveøvelsen). Vi læser skriveøvelserne op på klassen.
Lektien til i dag er den samme som til i går...
Lispeth pre-reading.docx
Lispeth (Rudyard Kipling, 1886).pdf
Please read the short story "Lispeth" (Rudyard Kipling, 1886) for today's class, and do task 4 on the task sheet.
Engelsk fagmetode - Postcolonialism.pptx
Lispeth, comprehension and analysis.docx
Lispeth, additional questions.docx
Lispeth, characterization.pdf
Sørg for at være færdig med "comprehension and analysis"-spørgsmålene til "Lispeth". Vi arbejder videre med novellen i dag.
Standard postcolonial questions.flipchart
Ingen lektier til i dag. Vi runder "Lispeth" af!
We and They (Rudyard Kipling, 1926).pdf
Vi skal prøve at sige noget overordnet om, hvad Kipling EGENTLIG mente om kolonialisme osv. Prøv at sammenligne de tre tekster, vi har læst, og tænk over ligheder og forskelle ift. tema og budskab - skriv gerne lidt noter og brug gerne de postkolonia
Blood (Urvashi Butalia, 1997).pdf
Please read the short story "The Dutiful Daughter" (Saadat Hasan Manto, 1948) for today's class. You can find it in the 'Empire' chapter in the book "Wider Contexts" (on Systime.dk). You do not have to do the tasks (yet).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Horror and the Human Mind
Forløbet handler om gysergenren. Vi fokuserer på moderne (især psykologisk) horror, men eleverne introduceres også til genrens rødder i 17- og 1800-tallets gotisk-romantiske litteratur. Udover noveller og digte med psykologiske horror-elementer (og en enkelt spillefilm), indeholder forløbet også flere fagtekster, som behandler hhv. genren og psykoanalysen, der udgør det teoretiske fundament for forløbet.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier til i dag. Vi besøger Det Britiske Imperium for allersidste gang.
Therapeutic Exercise with the Union Jack.pdf
Reader-response criticism.pdf
Ingen lektier til i dag (vi læser og arbejder med dokumenterne herunder i timen). Vi begynder på vores næste forløb: 'Horror and the Human Mind'.
The Witch, study questions.docx
The Witch (Shirley Jackson, 1949).pdf
Vi arbejder videre med novellen "The Witch".
Lovecraft pic.flipchart
All Things Gothic.flipchart
The Nightmare Lake (H. P. Lovecraft, 1930).pdf
The Nightmare Lake, study questions.docx
Vi starter med at gennemgå jeres grammatikaflevering, så kig gerne på den inden, så du kan stille spørgsmål til dét, du er i tvivl om. Tag også gerne grammatikbogen med i dag.
Vi arbejder videre med Lovecrafts "The Nightmare Lake". Kig på arbejdsspørgsmålene og lav opg. 1-4 til i dag (både digtet og opgaverne er uploadet til onsdag d. 13/12).
Why We Crave Horror Movies (Stephen King, 1981).doc
Your homework for today's class is to consider (and take notes for) question 5 for "The Nightmare Lake". The poem as well as the study questions were uploaded for Wednesday last week.
Id, Ego and Superego (Saul McLeod, 2008).docx
The Uncanny (Sigmund Freud, 1919).pdf
Vores DNA elsker gyserfilm (oversættelse).docx
The Raven worksheet.pdf
Also, consider whether and how Freudian theoretical concepts (which we read about last time) can be used to interpret the poem "The Nightmare Lake".
Edgar Allan Poe-The Raven- Read by James Earl Jones
The Raven (Edgar Allan Poe, 1845).pdf
Elements of a Gothic Story.docx
Læs resten af "The Raven" til timen i dag - du kan jo evt. lytte til James Earl Jones' klangfulde, beroligende røst:-)
Your homework for today is pp. 2-3 on the worksheet for "The Raven" (except the last task on p. 3 - "Put the events in the right order" - which you can skip).
The Philosophy of Composition extracts.flipchart
Poetic devices.pdf
The Victorian Age.pdf
Autumnal Ode excerpt.flipchart
The Picture on the Wall, part 1.pdf
The Picture on the Wall student tasks.docx
Læs s. 75-77 i grammatikbogen (om aktiv/passiv) og lav de tilhørende opgaver (7.A og 7.B).
The Picture on the Wall, parts 2 and 3.pdf
Ego Defense Mechanisms in Freudian Theory.pdf
Vi læser resten af novellen "The Picture on the Wall" i timen.
I grammatikbogen: læs s. 78-80 og lave opg. 7.C, 7.D og 7.E
Three ways of scaring people 4GL.docx
Vi starter timen med at høre Laura og Louises psykoanalytiske fortolkning af "The Picture on the Wall"...
The Shining tasks.docx
Film: The Shining (Stanley Kubrick, 1980)
Vi ser filmen færdig i dag. Louise og Naja tager noter til "Sources of inspiration - the gothic genre and Freudian theory", og Alba og Laura tager noter til "Metonymy, symbolism, etc."
I grammatikbogen: læs resten af kapitlet om aktiv/passiv (stk. 7.5-7.6) og lav opg. 7.F.
Derudover arbejder vi videre med opgaverne til "The Shining".
Questions for 'Shy Guy' (1947).docx
Shy Guy (1947)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
'The Catcher in the Rye' and 1950s Counter-Culture
Indhold
Kernestof:
A motif is a recurring theme/idea/symbol, often in a narrative, that can perhaps help us in our analysis and interpretation. For today's class, try to track your chosen motif(s) through chapters 1-9, using the guiding questions. Alba: the red hunting
Literary motifs, chapters 10-12.docx
Vi læser kap. 10-12 i "The Catcher in the Rye" i timen.
Having read "The Catcher in the Rye", chapters 10-12, choose one of the two tasks below to complete for today's class:
Vi læser stk. 12.7-12.9 i grammatikbogen (om adverbier) og laver opg. 12.J-12.M.
Please read "The Catcher in the Rye", chapters 13-16, for today's class.
Chapter 16 student tasks.docx
1950s America - Conformity and Counterculture.flipchart
Your homework for today's class is to take notes for the questions for chapter 16 (the middle section of the task sheet uploaded for yesterday's English class).
America in the 1950s
The Catcher in the Rye, chapters 17-19, comprehension questions.docx
Læs desuden artiklen om 'America in the 1950s' på Systime.dk. Der er et link på timen i onsdags.
The Beat Poets | Poetry Foundation
Vi læser kap. 19 i timen i dag.
Gregory Corso, Beat poet.flipchart
Use (only!) words, phrases and sentences from chapters 17-19 to create a "found poem" about love and marriage. Remember, you may only use words/phrases/sentences found in the text. Also, please read chapters 20-21 for today's class.
The Catcher in the Rye, chapters 20-22, comprehension questions.docx
The Catcher in the Rye, interpreting chapters 20-22.docx
Please read the rest of "The Catcher in the Rye" (from chapter 23 onwards) for today's class, and try to come up with one question about the narrative that you would like to be answered.
The Catcher in the Rye, chapters 23 and 24.docx
"Comin' thro' the Rye" by Robert Burns | Poetry Foundation
A Mixtape for Holden.flipchart
For today's class, you must bring six study questions for chapters 25 and 26. You should ask both comprehension questions and questions that allow for analysis/interpretation.
Ingen lektier til i dag - men tag grammatikbogen med!
Film: Dead Poets' Society (Peter Weir, 1989)
Ingen lektier til i dag. Vi ser filmen færdig og færdiggør derefter kapitlet om adverbier i grammatikbogen - så den må I gerne tage med.
Vi går i gang med adverbierne igen: læs stk. 12.11-12.13 i grammatikbogen og lav opg. 12.N, 12.O og 12.P
Why Do Languages Have Gender?
Student presentations on linguistic topics, fall 2024.docx
Vi læser stk. 12.14 i grammatikbogen i timen og laver opg. 12.Q (komma omkring adverbialled).
Hør podcasten om grammatisk køn færdig derhjemme til i dag - tag gerne lidt noter, så du kan huske, hvad den handlede om. Linket er på timen i onsdags. Vi samler op på podcasten i dag!
I grammatikbogen: vi læser s. 111-116 (om pronomener) og laver opg. 11.A, 11.B og 11.C.
Læs stk. 11.4 og 11.5 i grammatikbogen (om kønsneutrale pronomener, s. 117-119) og lav opg. 11.E og 11.F.
I timen: vi læser stk. 11.6, 11.7 og 11.8 (om possessive og interrogative pronomener, s. 120-123).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Shakespeare: Renaissance Man
Forløbet handler om William Shakespeare og hans værker, hans liv og hans samtid. Baggrundsstoffet læser vi først og fremmest i bogen "Shakespeare: Lives and Works", hvor vi fokuserer på kapitlerne om hhv. Shakespeares liv, England i renæssancen inkl. teaterkultur, det engelske sprog c. 1600, og endelig tragediegenren. Som introduktion til perioden læses et kort essay af filosoffen Francis Bacon. Eleverne introduceres kort til hhv. biografisk og nyhistorisk tekstanalyse.
Herefter kaster vi os over Shakespeares tragedie "Macbeth". Vi læser fire længere uddrag fra stykket og ser Mark Brozels filmatisering fra 2005. I læsningen trækker vi på baggrundsviden om perioden, primært ift. synet på individet, kongemagten, Gud, personlig ambition og (en lille smule) kønsroller. Sidst i forløbet læser vi kort om sonetgenren.
Indhold
Kernestof:
Francis Bacon.flipchart
Of Studies (Francis Bacon, 1625).pdf
Bacon study questions.docx
Reading Shakespeare.flipchart
Please bring your solutions to the tasks for "Of Studies" (the text that we read last time) - and also, please bring your new Shakespeare book!
Læs s. 21-23 i Shakespeare-bogen. Giv dig god tid til at læse uddraget fra "Henry VIII" grundigt - det er ikke helt nemt!
Lektien til i dag er at læse s. 21-28 i Shakespeare-bogen. I dag kommer I til at arbejde med en lille formidlingsopgave, hvor udvalgte dele af indholdet skal remedieres som enten nyhedsartikel (Alba og Laura) eller quiz (Lilah og Louise) - Naja arbej
Your homework for today's class is to read the rest of the history chapter in our Shakespeare book, i.e. pp. 29-36.
Globe Theatre: Performance during Shakespeare's time
I timen læser vi desuden følgende sider fra kap. 3 ('The Dramatic Tradition'): s. 37-43 + s. 46-54. Vi nøjes i dag med at skimme uddragene fra div. renæssancetekster...
We shall start the morning by summing up what you have read about medieval and Renaissance drama. Consider and take notes for the following questions in advance: 1. Why did plays become so popular from the middle of the 16th century? 2. List the medi
Video SparkNotes: Shakespeare's Romeo and Juliet summary
Tragedies (from 'Shakespeare - Lives and Works').docx
Genlæs uddraget fra "Romeo and Juliet" (Shakespeare-bogen, s. 122-124) - husk at bruge gloselisten.
Shakespeare and the English Language.docx
Shakespeare: Original pronunciation (The Open University)
Macbeth Summary
Early Modern English translation exercise.docx
Macbeth summary.rtf
Film: 'Macbeth' (Mark Brozel, 2005)
Macbeth Act 1 Scene 2.flipchart
Til i dag skal man have set Macbeth-filmen, som ligger til jer på CFU.
Macbeth, Act I Scene 3 5GL.docx
For today's class, please read Act 1, Scene 3, ll. 1-86 (up to and including the words "who's here?"
Vi arbejder videre med scene 3, så det er en god idé at have læst den forholdsvis grundigt...
Læs scene 5 (s. 23-27) til timen i dag. I behøver ikke at lave opgaverne.
...og medbring desuden jeres "stage directions" til scene 3, ll. 115-155 (som I arbejdede på i torsdags).
Passages from Act 3 Scene 4 for paraphrasing.flipchart
25 Common English Euphemisms
Macbeth Act III Scene 4.docx
Take notes for questions 3-6 for act 3, scene 4 (the questions are on the worksheet uploaded for our last English class). Also, bring your paraphrases from last time!
Macbeth final discussions.docx
Please read act 5, scene 5 (pp. 145-147) for today's class. As usual, you do not have to do any of the tasks (yet).
HVIS man har tid, kan man desuden læse novellen "To Feed the Night" (som I skal skrive essay om) til denne time. Det er ikke et krav, men vi bruger lidt af timen på at introducere essayopgaven.
Watch the last 5 minutes of Mark Brozel's "Macbeth" (from 1:20:39). Consider the following questions: 1) Comment on Joe's reaction to the news of Ella's death. Compare to the 'tomorrow' soliloquy in act 5, scene 5. 2) What is Joe's reaction to Peter
Another film clip: We will be watching the final scene from "Macbeth" (Justin Kurzel, 2015).
I grammatikbogen: Læs afsnit 15.9-15.12 og lav opgaverne (dvs. 15.H-15.J) til i dag.
I Shakespeare-bogen: Læs s. 132-134 + s. 137 (fra "The Heroic Couplet") til s. 143. Du skal også forsøge at læse uddrag og sonetter, men du skal ikke lave opgaverne.
Tag desuden opgavearket fra sidst (med kommaøvelser til "Macbeth") med i dag - så gennemgår vi det på klassen.
Don't Say Macbeth | Blackadder
Henførende stedord og tegnsætning Macbeth.pdf
Final tasks for Shakespeare.flipchart
Look at the excerpt from "Hamlet" on pp. 53-54 (Hamlet's instructions to the players). Write a condensed version of the speech using your own words (about 100 words). This is not an assignment that you have to hand in, but please bring it to class to
For today's class, you are two write two lines of an English sonnet in which you express your feelings about...pineapple on pizza. Strictly in iambic pentameter, of course!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Man and Nature
Forløbet bruger forholdet mellem mennesket og naturen som baggrund. Vi fokuserer særligt på to perioder/bevægelser, nemlig romantikken (inkl. den amerikanske transcendentalisme) og realismen (inkl. naturalismen, eksemplificeret ved Jack London). Vi diskuterer, hvordan skiftende syn på naturen også giver sig udslag i skiftende syn på f.eks. menneske, samfund og religion. De analyserede tekster er primært skønlitterære (bortset fra Emerson og Thoreau), men eleverne læser også ikke-fiktive tekster for at sætte sig ind i den kulturhistoriske baggrund for litteraturen. Vi slutter af med at læse og diskutere en science-fiction-novelle af Ray Bradbury (fra 1952), som repræsenterer et måske mere nutidigt natursyn, hvor naturen ses som sårbar overfor menneskets handlinger.
Indhold
Kernestof:
Romanticism in England.flipchart
For today's class, please read about the poet William Blake (Wider Contexts, p. 201), and read Blake's poem "The Ecchoing Green" (p. 202-203). You do not have to do any of the tasks (yet), but have a look at the illustrations on p. 202 and consider w
Blake, The Ecchoing Green and The Garden of Love.docx
Tasks for Wednesday's English class.docx
London student tasks.docx
In our last English class, we read Blake's poem "London" (Wider Contexts, p. 214). For today's class, consider and take notes for questions 3-8 (p. 215-216, the 'Comprehension and analysis' section).
Documentary film: 'The Romantics', ep. 2: 'Nature' (Peter Ackroyd, 2006)
Vi samler op på de sidste opgaver til Blakes "London", dvs. 'overall questions' (s. 216 i bogen) og 'critical statements' (sp. 2 i dokumentet 'London student tasks').
Transcendentalism introduction.docx
Review: The remarkable friendship of Emerson and Thoreau
Transcendentalism: the Importance and Equality of the Individual
Transcendentalism ‑ Definition, Meaning & Beliefs | HISTORY
I laver jeres research-opgaver (om Emerson, Thoreau og transcendentalismen) færdig i timen i dag (dvs. det er ikke hjemmearbejde). Men det vil være en god idé f.eks. at kigge en smule på ovenstående artikler, så I har lidt styr på sagerne inden timen
Nature, chapter I (R. W. Emerson, 1836).pdf
Emerson, Thoreau and the Great Outdoors.pdf
Jack London and Realism, introduction.flipchart
Walden, excerpt (H. D. Thoreau, 1854).pdf
To Build a Fire (Jack London, 1908).pdf
Jack London og realismen, tavlenoter.docx
To Build a Fire, themes.docx
Please read the rest of the short story "To Build a Fire" for today's class, as well as the document called "To Build a Fire, themes", which I have uploaded for yesterday's class.
In "Wider Contexts", pp. 226-227: Read about the writer Ray Bradbury, and take notes for the "pre-reading" questions to "A Sound of Thunder" (you are told to do some of them in pairs/groups, but just ignore that - you can do them individually as well
Vi læser første del af novellen, s 227-231 (l. 23) i timen og arbejder med spørgsmålene til 1. sektion.
Arbejdsspørgsmålene til novellens 'Section 2' er lektie til i dag. Spørgsmålene findes på s. 237 i 'Wider Contexts'.
A Sound of Thunder, post-reading tasks 5GL.doc
We will be reading the rest of the short story "A Sound of Thunder" in class today.
Ingen lektier til i dag, men tag jeres noter til "A Sound of Thunder" med - så starter vi med lige at samle op på den. Tag desuden bogen "Wider Contexts" med.
Composed upon Westminster Bridge, tasks.docx
I timen læser vi tekstuddraget fra "Dominion over Nature" af Robert Pack ('Wider Contexts', s. 200). Vi læser desuden William Wordsworths digt "Composed upon Westminster Bridge, September 3, 1802" (bogen s. 217).
Consider (and take notes for) questions 2-7 and 9-10 for Wordsworth's poem "Composed upon Westminster Bridge, September 3, 1802" (the questions are in the "while reading" section on p. 218 in 'Wider Contexts').
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
'The Great Gatsby' / America in the Jazz Age
Forløbet er bygget op om læsningen af F. Scott Fitzgeralds roman "The Great Gatsby" (1925). Fokus er såvel på den rent litterære (tekstinterne) analyse, som på forståelse af romanen som en del af en tidsalder og en litterær/kulturel periode. Baggrundsstoffet læses primært i Oxford Literature Companions' hæfte om "The Great Gatsby". Vi har i forløbet følgende fokuspunkter:
WWI / the Lost Generation
Class mobility / the American Dream
The Great Depression
Consumerism
Modernism (with a sprinkle of Realism and Romanticism)
Metoder til litterær analyse
Værklæsning
Indhold
Kernestof:
Gatsby historical context.pdf
Chapter 1 student tasks.docx
Comprehension questions for The Great Gatsby.pdf
Vi læser kap. 1 i "The Great Gatsby" i timen!
I dokumentet "Gatsby, historical context" (uploadet til timen i går): læs s. 27-30, inkl. afsnittet "The changing role of women".
Hvis man endnu ikke har læst kap. 1 i "The Great Gatsby", skal man gøre det til i dag - vi starter timen med at samle op på "comprehension questions" til dette kapitel.
Homework for today's class: Lilah + Louise will do task 4 (in the 'Characters' section on the student task sheet), and Alba + Naja will do task 5. Make sure to base your writing on what you have read in chapter 1.
Sørg for at have læst (og svaret på spørgsmål til) kap. 2 i "The Great Gatsby". Derudover skal I læse afsnittene om "The Jazz Age" og "Advertising and the mass market" i dokumentet "Gatsby, historical context".
Chapters 2 and 3 student tasks.docx
Læs kap. 3 i "The Great Gatsby" og lav de tilhørende "comprehension questions".
Minimalism, imagism, and the iceberg theory.flipchart
Gatsby genre.pdf
...and also, please read Chapter 4 in "The Great Gatsby" and take notes for the comprehension questions.
Chapter 4 student tasks 5GL.docx
Please read chapter 5 in "The Great Gatsby" for today's class and do the comprehension questions. In addition, we will be looking into the previous chapter today, so make sure you have also answered the comprehension questions for chapter 4.
bootlegging.flipchart
Please read the rest of the pdf on the historical context of "The Great Gatsby" for today's class (pp. 33-36).
Chapter 5 student tasks.docx
Chapters 1-5 summary and themes.docx
What is pathetic fallacy?
Please read chapter 6 in "The Great Gatsby" for today's class, and answer the comprehension questions.
Chapter 6 student tasks.docx
Please read pp. 86-95 in "The Great Gatsby" for today's class (up to and including the line: "...whom she took to be his wife.")
Læs resten af kap. 7 plus kapitel 8 i "The Great Gatsby" til timen i dag (dvs. s. 95-125).
Vi laver "comprehension questions" til kap. 7 og 8 i timen.
Like Pale Gold - The Great Gatsby Part 1: Crash Course English Literature #4
Was Gatsby Great? The Great Gatsby Part 2: Crash Course English Literature #5
Gatsby chapter 8+9.pdf
Gatsby creative exercise.flipchart
The Great Gatsby final tasks.docx
In the "The Great Gatsby, final tasks" document, have a look at the "Group 1" task. Read the article excerpt and take notes so that you can sum up its main points and discuss them in relation to the novel.
Gatsby covers debate.pdf
1.2.7 Postmodernism (1945-) | The English Handbook
Film: Romeo+Juliet (Baz Luhrmann, 1996). Ingen lektier til i dag - vi ser filmen færdig i timen.
Husk jeres noter til filmen. Vi starter med at samle op på den!
Christopher Marlowe: The Passionate Shepherd to His Love | Wider Contexts. Basisbog til engelsk A
Lektie til i dag: Lav den indledende ordforrådsøvelse ("Vocabulary: Verbs and nouns") i introduktionen til Marlowes digt. (Følg linket på engelsktimen torsdag.)
For Marlowe's "The Passionate Shepherd to His Love": focus questions 1-10 are your homework for today's class. Make sure to take notes so that we can go through them in class.
The Nymph’s Reply to the Shepherd
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
(Post-)Modern Love
Forløbet handler om kærlighed som fænomen i litteratur/kultur, og hvordan den beskrives i forskellige skønlitterære genrer - helst når den er lidt problematisk. Vi taler om forskellige aspekter af kærligheden - fysiske, åndelige, samfundsmæssige osv. - og hvordan disse behandles i teksterne. Vi starter nogenlunde på Shakespeares tid med digte af Christopher Marlowe og Andrew Marvell, men herefter er fokus på det moderne og postmoderne og forskellen mellem de to tilgange, eksemplificeret ved f.eks. W. H. Auden, Margaret Atwood, Ian McEwan og Raymond Carver.
Indhold
Kernestof:
Vi fortsætter med Marvells "To His Coy Mistress". Til i dag skal I kigge på hver en sektion med tilhørende spørgsmål. Tag noter til spørgsmålene. Vi starter timen med at høre, hvad I er nået frem til i jeres analyse. Section 1 (while-reading 2): Alba
Jane Austen: Pride and Prejudice | Wider Contexts. Basisbog til engelsk A
Pride and Prejudice, additional excerpts with tasks.docx
Ingen lektier til i dag. Vi fortsætter med endnu et uddrag fra "Pride and Prejudice".
For today's class, please read the final excerpt from "Pride and Prejudice" (from the bottom of p. 13 in the document with additional excerpts). As you read the excerpt, check your answers to the question of why any woman would marry Mr. Collins - an
Gold Marilyn Monroe
Seth Grahame-Smith: Pride and Prejudice and Zombies | Wider Contexts. Basisbog til engelsk A
Modernism and Postmodernism.pdf
Also, please bring your notes for the excerpt from "Pride and Prejudice - and Zombies", which you read in our last English class.
Happy Endings | Wider Contexts. Basisbog til engelsk A
How to Write a Short Story According to Edgar Allan Poe - DarkMedia.com
Dead as They Come, pre-reading.flipchart
Dead as They Come (Ian McEwan, 1978).pdf
I får de første 15 min. af timen i dag til at læse novellen færdig. Hvis man er i tvivl om, hvorvidt man kan nå det, kan man jo snuppe et par sider derhjemme til i dag.
Dead as They Come, post-reading tasks.docx
Ingen lektier til i dag. Vi fortsætter med novellen "Dead as They Come" - og Lilah og Louise medbringer deres glimrende noter fra sidst!
Kort opgavebeskrivelse.docx
Vi ser filmen "The Shape of Water" færdig i dag. Den er lånt til jer på CFU, så hvis man ikke var der sidste gang, kan man se så langt, som vi kom til (helt præcis 39:21).
Hej 5.GL EN! Der er ingen lektier til i dag, men det vil være en god idé at tage bogen "Shakespeare - Lives and Works" med til timen. Det er også en god idé at tage hovedtelefoner el. lign. med.
The Shape of Water, mock exam.docx
Stop All the Clocks | Wider Contexts. Basisbog til engelsk A
Ingen lektier til i dag. Vi kigger videre på Audens "Stop All the Clocks".
Poetic devices.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54339315889", "T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54339315889", "H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54339315889" }