Holdet 2022 EN/GL - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Anders Vestergaard Mortensen
Hold 2022 EN/GL (3GL EN, 4GL EN, 5GL EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Youth and Identity
Titel 2 A Question of Class
Titel 3 Writing as Rhetoric
Titel 4 Travelling
Titel 5 Travelling (cont.)
Titel 6 The Empire in Writing
Titel 7 Horror and the Human Mind
Titel 8 'The Catcher in the Rye' and 1950s Counter-Culture
Titel 9 Shakespeare: Renaissance Man
Titel 10 Man and Nature
Titel 11 'The Great Gatsby' / America in the Jazz Age
Titel 12 (Post-)Modern Love

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Youth and Identity

Forløber introducerer til engelsk i gymnasiet og til de mest almindelige tekstgenrer samt basale tekstanalyseværktøjer. Tematisk knytter alle teksterne an til ungdom og identitetsdannelse. Som fiktionstekster læser og diskuterer vi Robert Gilfillans romantiske digt "The Happy Days o' Youth", sangteksterne til Nirvana-nummeret "Lithium" og Bob Dylan-nummeret "The Times They are a-Changin'", samt novellen "The Sin-Bin" af Lucy Cross. Der læses også nonfiktion i form af et uddrag fra en sociologisk artikel om identitetsdannelse, en artikel om 1960'ernes ungdomskultur samt en artikel om "cosplay"-kulturen. Eleverne udarbejder og fremfører et oplæg om en valgfri subkultur fra et engelsktalende land og skriver to afleveringer, hhv. en poetisk skriveøvelse og et argumenterende essay om at være ung.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 A Question of Class

Forløbet handler om Storbritannien som klassesamfund, om sproget som klassemarkør, og om de kulturelle forestillinger, der knytter sig til klassebegrebet. Vi læser og taler om den traditionelle britiske klasseopfattelses rod i 1800-tallets industrisamfund, og sammenligner med en marxistisk klasseforståelse samt med en mere moderne, sociologisk opfattelse af, hvad klasse er for noget. Som introduktion ser og diskuterer vi spillefilmen "The Riot Club" og læser et uddrag fra tekstforlægget, nemlig skuespillet "Posh" af Laura Wade. Her fokuserer vi på fremstillingen af forskellige klasseidentiteter, og diskussionen suppleres med bl.a. en baggrundsartikel om "The British Peerage" samt humorteori, som bruges til at analysere små klip fra hhv. "Monty Python's Flying Circus" og "Little Britain" (sidsnævnte diskuteres desuden med udgangspunk i en kronik fra The Independent med titlen "Why I Hate 'Little Britain'").
Sprog (accent og sociolekt) som klassemarkør står som nævnt centralt i forløbet, og i denne forbindelse læser vi et uddrag fra G. B. Shaws skuespil "Pygmalion", en sprogvidenskabelig artikel med titlen "What is Standard English?", essayet "Class and Crime" og desuden John Agards digt "Listen Mr Oxford Don", hvor vi arbejder med bl.a. semantiske felter. Forløbet bidrager til elevernes viden om britiske samfundsforhold samt deres teoretiske viden om det engelske sprog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Writing as Rhetoric

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Travelling

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 The Empire in Writing

Forløbet handler om det britiske imperium og dets kulturelle (inkl. sproglige) betydning for resten af verden. Eleverne introduceres bl.a. til postkolonial teori (ift. sprog og litteratur) og arbejder med et bredt udvalg af tekster i forskellige genrer. Særlig opmærksomhed får de to britiske forfattere Rudyard Kipling og George Orwell med deres modsatrettede (?) opfattelser af imperiet. Vi slutter af med at læse om delingen af Indien og denne begivenheds betydning for moderne inderes (og pakistaneres) opfattelse af sig selv og hinanden, eksemplificeret ved novellen "The Dutiful Daughter" af Saadat H. Manto.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Horror and the Human Mind

Forløbet handler om gysergenren. Vi fokuserer på moderne (især psykologisk) horror, men eleverne introduceres også til genrens rødder i 17- og 1800-tallets gotisk-romantiske litteratur. Udover noveller og digte med psykologiske horror-elementer (og en enkelt spillefilm), indeholder forløbet også flere fagtekster, som behandler hhv. genren og psykoanalysen, der udgør det teoretiske fundament for forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 'The Catcher in the Rye' and 1950s Counter-Culture

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Shakespeare: Renaissance Man

Forløbet handler om William Shakespeare og hans værker, hans liv og hans samtid. Baggrundsstoffet læser vi først og fremmest i bogen "Shakespeare: Lives and Works", hvor vi fokuserer på kapitlerne om hhv. Shakespeares liv, England i renæssancen inkl. teaterkultur, det engelske sprog c. 1600, og endelig tragediegenren. Som introduktion til perioden læses et kort essay af filosoffen Francis Bacon. Eleverne introduceres kort til hhv. biografisk og nyhistorisk tekstanalyse.
Herefter kaster vi os over Shakespeares tragedie "Macbeth". Vi læser fire længere uddrag fra stykket og ser Mark Brozels filmatisering fra 2005. I læsningen trækker vi på baggrundsviden om perioden, primært ift. synet på individet, kongemagten, Gud, personlig ambition og (en lille smule) kønsroller. Sidst i forløbet læser vi kort om sonetgenren.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Man and Nature

Forløbet bruger forholdet mellem mennesket og naturen som baggrund. Vi fokuserer særligt på to perioder/bevægelser, nemlig romantikken (inkl. den amerikanske transcendentalisme) og realismen (inkl. naturalismen, eksemplificeret ved Jack London). Vi diskuterer, hvordan skiftende syn på naturen også giver sig udslag i skiftende syn på f.eks. menneske, samfund og religion. De analyserede tekster er primært skønlitterære (bortset fra Emerson og Thoreau), men eleverne læser også ikke-fiktive tekster for at sætte sig ind i den kulturhistoriske baggrund for litteraturen. Vi slutter af med at læse og diskutere en science-fiction-novelle af Ray Bradbury (fra 1952), som repræsenterer et måske mere nutidigt natursyn, hvor naturen ses som sårbar overfor menneskets handlinger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 'The Great Gatsby' / America in the Jazz Age

Forløbet er bygget op om læsningen af F. Scott Fitzgeralds roman "The Great Gatsby" (1925). Fokus er såvel på den rent litterære (tekstinterne) analyse, som på forståelse af romanen som en del af en tidsalder og en litterær/kulturel periode. Baggrundsstoffet læses primært i Oxford Literature Companions' hæfte om "The Great Gatsby". Vi har i forløbet følgende fokuspunkter:
WWI / the Lost Generation
Class mobility / the American Dream
The Great Depression
Consumerism
Modernism (with a sprinkle of Realism and Romanticism)
Metoder til litterær analyse
Værklæsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 (Post-)Modern Love

Forløbet handler om kærlighed som fænomen i litteratur/kultur, og hvordan den beskrives i forskellige skønlitterære genrer - helst når den er lidt problematisk. Vi taler om forskellige aspekter af kærligheden - fysiske, åndelige, samfundsmæssige osv. - og hvordan disse behandles i teksterne. Vi starter nogenlunde på Shakespeares tid med digte af Christopher Marlowe og Andrew Marvell, men herefter er fokus på det moderne og postmoderne og forskellen mellem de to tilgange, eksemplificeret ved f.eks. W. H. Auden, Margaret Atwood, Ian McEwan og Raymond Carver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer