Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anna Fenger-Grøn, Malene Teilmann Aalund
Hold 2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 0: Tilladte links
Titel 2 Snak og Køn
Titel 3 Opvækst på kanten
Titel 4 Enhed og splittelse
Titel 5 Besættelsestiden i Danmark
Titel 6 Nyhedsformidling
Titel 7 Litterære metoder
Titel 8 Tekster med kant
Titel 9 Værklæsning: Doppler
Titel 10 Kampagnefilm
Titel 11 Ældre litteratur
Titel 12 Populærvidenskabelig formidling
Titel 13 Realisme og modernisme i 1900-tallet
Titel 14 Nyeste tid
Titel 15 De seneste fem års litteratur
Titel 16 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 0: Tilladte links

Digitale materialer til brug ved eksamen ("positivlisten")
Grundbog i retorik: https://grundbogiretorik.systime.dk/
Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/
Håndbog til dansk: Litteraturhistorie: https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/
Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/
Litteraturens genveje: https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=1
Brug Litteraturhistorien: https://bl.systime.dk/
Filmcentralen: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Eksamensgenrerne i dansk: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/
Skriv dig frem: https://skrivdigfrem.ibog.dansklf.dk/?loopRedirect=1
Sprogsiderne: https://sproget.dk/
Dansksiderne:  https://dansksiderne.dk/
ordnet: https://ordnet.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Snak og Køn

Forløbet centrerer sig om analyse og anvendelse af retorik og argumentation hovedsageligt med udgangspunkt i tekster om køn. Formålet er at øve elevernes grundlæggende færdigheder ift. at identificere og vurdere argumentation. Fokus: De tre talegenrer, Ciceros pentagram, disposition, Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper samt anvendelse og virkning af retoriske virkemidler og appelformer.

Teori
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk kap 4.9 - 4.10
Kompendium over sproglige og stilistiske virkemidler
Tekster
Justitsminister Nick Hækkerup: Tale til folketinget om overvågning og frihed, DR/youtube, 2019
Justitsminister Brian Mikkelsen: Udredning om autonomes intelligens, TV2/youtube, 2009
Christian Borrisholt Steen: ”Juridisk kønsskifte er det reene nonsens”, Kristeligt dagblad, 2016
Sara Omars takketale ved overrækkelsen af prisen Årets Kvinde 2019
Suzanne Brøggers tale ved Danske Kvinders Nationalråds 75-års jubilæum 1974
Sofie Lindes tale til TV2-showet 2021
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kommunikationsanalyse 19-12-2022
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Opvækst på kanten

Forløbet centrerer sig omkring almen litteraturanalyse samt om tomme pladser, inferens og infererende læsning. Det tager udgangspunkt i kortprosaværket Grænsebørn af Bent Haller. Hensigten med forløbet er, foruden træning af tekstanalytisk kompetence at åbne tilvejebringe oplevelse og erkendelse af at en fiktionstekst grundlæggende er et mysterium og læsning er et detektivarbejde.
Herudover introduceres eleverne også til dokumentargenren med særligt fokus på identifikation og analyse af hhv. dokumentarens modi samt anvendelse af filmiske virkemidler
Teori
Thomas Thura: Tekstanalyse og litterær metode (kap.1) . Gyldendal , 2012
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk (uddrag fra kapitler 3 og 5). Systime. 2015
Tekster
Bent Haller - Grænsebørn 2008
Spaghetti tree hoax - BBC 1957
Prinsesser fra blokken afsn. 1 - DR 2016 (værk)
Hunkøn afsn. 1 - DR 2018
Hemmeligheder fra Nuuk afsn. 1 DR 2017
The Blair witch project - Daniel Myrick, Eduardo Sánchez 1999 (uddrag)
Nanook of the North - Robert J. Flaherty 1922 (uddrag)
Man with a movie camera – Dziga Vertov 1929 (uddrag)

Bowling for Columbine - Michael Moore 2002 (uddrag)
Det erotiske menneske - Jørgen Leth 2010 (trailer)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grænsebørn 17-02-2023
Grænsebørmn (genaflevering) 13-03-2023
Hunkøn 31-03-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Enhed og splittelse

Formålet med forløbet er at give eleverne et overordnet overblik over litteraturhistorien fra romantikken over det moderne gennembrud, modernismen vs realismen og frem til mellemkrigstiden som forberedelse til DHO’en. Herudover introduceres eleverne til analyse af lyrik med særligt fokus på analyse af billedsprog samt film og filmiske virkemidler

Teori
Bertelsen et. al.: Litteraturhistorien på langs og på tværs
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk kap 4.2-4.3 (Sproglige billeder og figurer)
Tekster
Caspar David Friedrick: Der vanderer über den Nebelmeer 1818
Emil Aarestrup: Angst
Adam Oehlewnschläger: Morgenvandring 1805 (uddrag)
H.C. Andersen: Skyggen
Schack Staffeldt: Indvielsen, Platonisme (uddrag)
Georg Brandes. Hovedstrømninger i det 19. Aarhundredes Litteratur (uddrag)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød 1885
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål 1920
TomKristensen: Landet Atlantis 1920
Johannes V. Jensen: Interferens 1906
Martin Zandvliet: Under sandet 2015
Steven Spielberg: Saving Private Ryan (Omaha beach-scenen) 1998
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Det blomstrende slagsmål 01-05-2023
Genaflevering 12-05-2023
DHO 17-05-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Besættelsestiden i Danmark

Forløbet frem mod klassens DHO handler om besættelsestiden under 2. verdenskrig i Danmark, dvs. tiden fra 1940-1945. I samarbejde med historiefaget arbejdes der med forskellige dansksprogede tekster og kilder, der beskriver og fremstiller denne tidsperiode. I dansk arbejder eleverne bl.a. med at forstå, hvordan krig har haft indflydelse på samtidens litteratur, hvilket undersøges ud fra et komparativt syn på udvalgte litterære fremstillinger under såvel 1. som 2. verdenskrig. Herunder ønskes i bund og grund en overordnet forståelse af, hvilken type litteratur netop 2. verdenskrig kaldte på.
Eleverne arbejder i forløbet både med digte, romanuddrag og film. Den pågældende filmiske fremstilling er et eksempel på eftertidens fremstilling af krigen, hvilket også er en analytisk mulighed for eleverne at anvende i deres DHO.

Grundbegreber i forløbet: udvalgte begreber inden for digtanalyse, samt filmiske virkemidler og dramaturgi.
I forløbet er der et særligt fokus på skriftlighed frem mod elevernes DHO, herunder opgaveelementer som redegørelse, analyse, fortolkning og diskussion.

Andvendte tekster:
Helleberg, M.: "Søstrene fra Thy", 2019 (romanuddrag)
Gelsted, O.: "9.april", 1940
Nielsen, M. "Danmark frit - en lærke letted", 1945
Nielsen, M.: "Skæbne" (udgivet 1945)
Zandvlit, M.: "Under sandet", 2015
Podcast om Morten Nielsen: "Speditørens død - Mysteriet om Morten Nielsen", afsnit 1, 2018: https://www.dr.dk/radio/p1/speditoerens-doed/speditoerens-doed-1-4-der-braender-en-ild
Andersen, T.B.: "40'ernes litteratur", artikel fra 2013: https://litteratursiden.dk/index.php/artikler/1940ernes-litteratur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nyhedsformidling

Forløb om nyhedsformidling med fokus på trykte medier.
Eleverne har analyseret artikler fra dagspressen og har analyseret enkelte  artikler mere indgående:
Line Foldager Villemann: "Sofia Jakobsen afsonede sin fængselsdom
på tre måneder sammen med mændene", Politiken d. 18/8 2022.
Ina Kjøgx Pedersen "Jagten på rigtige ting", Weekendavisen d. 14/6 2013.
Stine Eskildsen: "Hovedløse kroppe overalt", Ekstra Bladet d. 22/3 2016
Thomas Lauritzen: "Terror i Bruxelles: Stopper det aldrig", Politiken d. 22.3 2016
Herman Bangs reportage "Branden" (1884) med fokus på new journalism og impressionistiske træk.

Grundbog: Håndbog til dansk kap. 5.1 "Avisjournalistik".
www.fakenewslab.dk

Stikord: Avistyper, stofområder, målgrupper, kilder og sprogbrug. Begreber: Nyhedstrekant, nyhedskriterier, Habermas offentlighedsmodel, Lasswells kommunikationsmodel, Hey-You-See?-So, den tredje fortællemåde
Perspektivering til nyheder på sociale medier; herunder de nye nyhedskriterier samt evt. fake news, Click bait.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Litterære metoder

Biografisk metode, nykritisk metode, strukturalistisk metode, ideologikritisk metode og psykoanalytisk metode.
Forfattere: Karen Blixen ”Ringen”, Naja Marie Aidt "Som englene flyver", ”Catwalk” Jesper Wung-Sung
Grundbøger: Litteraturens huse – kapitlet ”litterære analysemetoder”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Tekster med kant

Forløbet bygger videre på det litteraturhistoriske overblik fra forløbet "Enhed og Splittelse". Vi starter med en kort optakt/repetition i forhold til begreberne romantik og romantisme med inddragelse af værket "Sildig Opvaagnen" af St. St. Blicher. Herefter vil der være fokus på tekster fra Det moderne gennembrud, herunder Herman Bang: Foran Alteret, Pontoppidan: Naadsensbrød, Strindberg: Den stærkeste.

Faglige mål:
– demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af centrale danske litterære værker gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden

Kernestof: Kanontekster, værklæsning, det moderne gennembrud og naturalisme.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fiktive fremstillinger af utroskab 30-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Værklæsning: Doppler

Værklæsning. Fokus på analyse og fortolkning med særlig henblik på personer, miljø, tema, stil og tone (humor).
Eleverne har læst et uddrag af romanen på norsk og har i den forbindelse diskuteret oversættelsen af begrebet "kompetent".
Supplerende læsning: Interview med Erlend Loe.
Artikel fra Information ”Nordmænd er fulde af sjæledramaer”, 29. oktober 2012.
Evt. Perspektivering til Thomas Daneskovs "Vildmænd" (2021)
Skriftligt arbejde: Analyserende artikel om romanen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel om AI 03-03-2024
Debatterende artikel om influenceres ansvar 16-04-2024
Reflekterende artikel 12-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 10 Kampagnefilm

Kampagnefilm

Forløb om kampagnefilm.
Eleverne har arbejdet med humor som virkemiddel og sammenlignet nordisk humor med eksempler fra svenske og norske reklamer.
Svensk reklame: ICA reklamfilm 2014 "v.14 - ICA Glasses!": https://www.youtube.com/watch?v=iYw_z9BAavY
Norsk reklame: Jarlsberg Fotoshoot Pizza (2021): https://www.tine.no/merkevarer/jarlsberg
Dansk reklame: "Do it for Denmark", Spies (2014)
Artikel om nordisk humor: Pia Osbæck "Nordisk reklame: Platte danskere, dramatiske svenskere og stille nordmænd" (1/5 2013):
https://bureaubiz.dk/platte-danskere-dramatiske-svenskere-stille-nordmaend/

Elevoplæg om følgende reklamer: "Der kommer spyd", "Cykling" samt "Tennis" (OK støtter sporten), "Den er vokset" (Jolly Cola), "Helmet has always been a good idea" (kampagne for cykelhjelm, Sikkertrafik), "Nu er det juli igen" (Normal),

Materialer: Håndbog til Dansk kap. 5.6
Begreber: reklamegenrer, den moderne kommunikationsmodel, Lasswells kommunikationsmodel, målgrupper (Minerva/Gallups Kompas), AIDA-modellen, Maslows behovspyramide, kommercielle reklametyper (afsenderorienterede -, produktorienterede-, modtagerorienterede-, markedsorienterede reklamer).
Filmiske virkemidler herunder faktaorienterede reklamer og fiktionsorienterede reklamer, den lyriske og narrative reklamefilm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Ældre litteratur

Kort litteraturhistorisk forløb, hvor vi starter med at læse tekster før 1700-tallet med fokus på folkeviser og eventyr. Herefter arbejder vi med oplysningstiden som en afgrænset periode.

Grundbog og begreber fra "Textanalyse", kapitlet "Eventyr: Komposition, fortælleregler og motiver"  samt "Dansk på ny" kapitlet om eventyr.
Begreber: aktantmodel, kronologi og forudskikkelse, kontraktmodel, eventyrets hvileregler, afslutningsformler, gentagelsesregler, tal, forvægt, bagvægt, magi, prøver, modsætningslov, motiver og eventyrets funktion: https://textanalyse.systime.dk/?id=5054&L=10 samt antieventyr som genre.

Tekster:
Dekameron: Nonnernes gartner (ca. 1350)
Folkeeventyr: Den lille rødhætte samt remedieringen Den lilla møghætte og Pulven (antieventyr)
Esben Askepuster (folkeeventyr)
Oplysningstiden, hvor vi ser "En kongelig affære" og læser Holbergs Epistel 91 (”For og imod Te, Kaffe og Tobak”) fra 1748. Desuden læses et uddrag af Holbergs Jeppe paa bjerget fra 1722.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Populærvidenskabelig formidling

Som optakt og inspiration til SRP produceres en populærvidenskabelig artikel med fremlæggelse af metatekstlige overvejelser.
Artikler fra videnskab.dk samt Rasmus Beedholm og Suresh I.S. Rattan: "Cellens affaldskværn" fra Aktuel Naturvidenskab, 4, 2001.
Frederik Kulager: En væv fik Ada Lovelace til at skrive verdens første algoritme (2022)
Begreber hentet fra Perspektiver i dansk, Systime kap. 6: Tværfaglig skriftlig opgave: Populærvidenskabelig artikel.

Stikord: Genre, sprog og retoriske virkemidler, argumentation, illustrationer og layout, kohæsion og kohærens, redelighed vs. underholdning, Ciceros pentagram, Lasswels kommunikationsmodel, Hey-You-See-So., vinkling, nyhedskriterier, relevanskriterier, kompositionsmodeller.

En del af forløbet er repetition, herunder kommunikationsmodeller, argumentation, retoriske virkemidler og sprog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 1 19-09-2024
Populærvidenskabelig artikel 23-10-2024
Metatekst 27-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Realisme og modernisme i 1900-tallet

Formålet med dette forløb er, at eleverne oparbejder et kendskab til de litterære strømninger i 1900-tallet (1890-2000), herunder tendenser inden for realisme og modernisme. Undervejs arbejder eleverne med forskellige tekster, der hver knytter sig til enten realismen eller modernismen. Under realismen har der været fokus på følgende litteraturhistoriske strømninger: folkelig realisme, socialrealisme og psykologisk realisme. Under modernismen har der været fokus på at forstå teksterne med afsæt i generelle modernistiske stiltræk, og derudover er eleverne blevet introduceret til eksistentialisme som et litterært perspektiv. Herunder bl.a. Kierkegaards 4 livsstadier/arketyper (spidsborgeren, æstetikeren, etikeren og den religiøse).

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof:
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
- Læsning af kanonforfattere: Martin Andersen Nexø, Johannes V. Jensen, Tom Kristensen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.


Realisme: Det folkelige gennembrud, socialrealisme, psykologisk realisme, Tidlig modernisme: ekspressionisme samt konfrontationsmodernisme

Forfattere:
Jeppe Aakjær (musik af Jebjerg): Jens "Vejmand" (1807)
Martin Andersen Nexø "Lønningsdag. En Idyl" (1900)"
Joh. V Jensen "Paa Memphis Station" (1904)
Tom Kristensen: "Rio Janeiro" (1920), "Det blomstrende slagsmål" (1920)
Tove Ditlevsen "Angst" (tematisk sammenligning af Ditlevsens novelle fra 1963 og digt fra 1939 med samme titel),
Martin A. Hansen "Agerhønen"  (1947)
Peter Seeberg "Patienten" (1962)
Klaus Rifbjerg "Badeanstalten" (1964)

Grundbøger: Brug litteraturhistorien og Litteraturhistorien på langs og på tværs. Herudover tekstantologier.
WhiteBoard Animationsfilm: En kortfilm om Søren Kierkegaard (10 min) samt Lone Brinkman "Kierkegaards arketyper".
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgavesæt 2 12-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Nyeste tid

Udvalgte tekster og genrer fra slutningen af 1990'erne til 2019.
Der er både fokus på at repetere begreber/teorier fra tidligere forløb og desuden at opbygge et særligt begrebsapparat omkring nyere (især litterære) fremstillingsformer. Der er særligt arbejdet med det litterære perspektiv, men med støtte fra det sproglige perspektiv, hvorunder der særligt fokuseres på tekstens stil, tone og sproglige billeder.
I forløbet er indgået værklæsning af Y. Hassans digtsamling "Yahya Hassan 2" (2019)

Udvalgte begreber fra forløbet:
Autofiktion, performativ biografisme, minimalisme, realisme.


Faglige mål:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Kernestof
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– kommunikationsanalyse

Litteratur:
Bertelsen, T.S: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", Systime, 2012
Artikel om nyere litteratur og autofiktion: "Der er et grundlæggende problem i at gøre folk genkendelige og så lyve om dem", Politiken d. 13.9.2024 af Birgitte Kjær:
https://politiken.dk/kultur/boger/art10062415/%C2%BBDer-er-et-grundl%C3%A6ggende-problem-i-at-g%C3%B8re-folk-genkendelige-og-s%C3%A5-lyve-om-dem%C2%AB

Tekster:
Noveller:
- Helle Helle: Fasaner, 1996
- Jan Sonnergaard: Sex, 1997
- Simon Fruelund: Min Sommerferie , 2000
- Katrine Marie Guldager: Nørreport, 2004

Digtsamling:
- Yahya Hassan: Yahya Hassan 2, 2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 De seneste fem års litteratur

Hvad kendetegner ny litteratur, og hvad er særligt for tekster skrevet inden for de seneste fem år? Hvad handler de om, og hvilke holdninger udtrykker teksterne?

Eleverne har dannet sig et overblik over strømninger i ny litteratur og har læst en række tekster fra 2022-2024. Efterfølgende har eleverne selvstændigt valgt at arbejde med en af følgende tekster og har indtalt et mundtligt oplæg a 10 min.'s varighed:


Digte:
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2956

https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2940

https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2870



Romanuddrag:

Min Kim: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2944

Pigedyr: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2683

Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2649


Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer