Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Julie Wittrup
|
Hold
|
2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Grundforløb - romanlæsning
Eleverne har i forløbet beskæftiget sig med romanen ”Mount København” af Kaspar Colling Nielsen, 2010. Fokus i forløbet har særligt været på personkarakteristik, symbolik, motiv og tema.
Eleverne har afleveret en skriftlig opgave, hvor de har reflekteret over temaer i bogen.
Kernestof:
- Værklæsning med et litterært perspektiv: ”Mount København” af Kaspar Colling Nielsen, 2010.
Supplerende stof:
- Schultz Larsen, O.: "Håndbog til dansk", Systime, 2015, s. 38-45.
- https://www.information.dk/kultur/2010/04/helt-igennem-realistisk-bjerg
Omfang: ca 190 ns sider
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kampagnefilm
I forløbet stifter elever kendskab med forskellige typer af kampagnefilm, kommunikationsmodeller og filmiske virkemidler.
Følgende tekster er analyseret:
TV2 Play: https://www.youtube.com/watch?v=ChiYxCI4dYE
ARLA:https://www.youtube.com/watch?v=46IHvNvjjEM
Fleggaard: https://www.youtube.com/watch?v=WYT4VHWbrak
Fraværskampagnen: https://www.youtube.com/watch?v=jG-YEYtubi4
Rådet for sikker trafik: https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc
Spies: https://www.spies.dk/do-it#doitfordenmark
Omfang: ca 50 normalsider
Faglige mål:
udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til
digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil
med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Visuelle fortællinger
Forløbet sætter fokus på visuelle virkemidler i film og litteratur
Billedanalyse
Tegneserieanalyse
Filmanalyse
Medieværk: Natten til lørdag
Fokus på filmiske virkemidler
Digtsamling: Vølvens spådom
Fokus på billedskabende elementer
Folkeviser:
Ebbe Skammelsøn
Harpens Kraft
Fokus på billedskabende elementer og særlige genretræk
Ravnkels Saga (værk)
Holdet har desuden deltaget i en workshop med forfatter Amalie Langballe og sognepræst Vibeke Bidstrup. Workshoppen handlede om at skrive levende samt tanker om kaos og kosmos.
I den forbindelse er forordet og første kapitel i bogen "Hvad præster ved om håb" læst. Desuden har eleverne læst en række tekster (salmer, reklamer og digte), der kredser om denne tematik
Omfang: ca 150 ns
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs dette:
-
CFU-login
-
Natten til lørdag arb. sp.docx
-
Rosas historie arbejdsark.docx
-
Løs den opgave i bordgruppens google doc, som du har fået tildelt
-
Forsøg udi håb | eReolen
-
Læs forordet og kapitel 1 her, så du er forberedt på, hvad aktiviteten i dag i Bagsværd Kirke kommer til at gå ud på :-) Forsøg udi håb_Amalie Langballe.pdf
-
Skr analyse natten til lørdag.docx
-
Det virkelig lækre sprog .docx
-
Den gode indledning og afslutning.docx
-
Sagn, myter og legender.pptx
-
Lektie: https://danskpaany.systime.dk/?id=155
-
Vølvens spa_dom tekst (5).pdf
-
Spørgsma_l til Vølvens spa_dom (2).docx
-
ravnkels saga.pptx
-
Nielsen, Anette Hauge: Dansk på NY, Systime 2014; sider: 77-78
-
Saga Til dem, der læser online
-
Læs kapitel 3-4-5-6 i Ravnkels saga (Vi læser de første par kapitler sammen tirsdag - var du fraværende, skal du selvfølgelig læse kapitel 1+2 også)
-
Til dem, der læser online. Her er der dog ikke kapitelopdeling:
-
10. Komma
-
Læs kapitel 7+8+9+10 i Ravnkels saga
-
korrekturopgave med rettelser.docx
-
Analysemodel til tegneserier.pdf
-
Læs kapitel 12+13+14+15+16 i Ravnkels saga.
-
Læs resten af Ravnkels saga
-
Frivillig lektie: Har du lyst til at nørde gamle danske ord, så kan du bruge disse flashcards: Titel
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Anden verdenskrig
DHO-forløb med fokus på litteratur fra og om anden verdenskrig
Læreroplæg om litteratur efter 1. Verdenskrig
Tekster læst i fællesskab:
Emil Bønnelycke uddrag af “Spartanerne” og “Asfaltens sange”
Tom Kristensen: Uddrag af “Landet Atlantis” og “Det blomstrende Slagsmål”
Tekster læst i fællesskab:
Otto Gelsted: “De mørke fugle fløj”
Mads Nielsen: “En lærked letted”
Morten Nielsen: “Skæbne”
Film: “Under Sandet”, af Martin Zandvliet, 2015
Artikel: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/filminstruktoer-vi-laerer-mere-af-vores-dystre-fortid
Podcast: https://www.dr.dk/radio/p1/speditoerens-doed/speditoerens-doed-1-4-der-braender-en-ild (alle fire afsnit)
Teori: https://litteratursiden.dk/index.php/artikler/1940ernes-litteratur
Eleverne har i forbindelse med DHO selv valgt yderligere tekster at analysere.
Omfang ca. 100 sider
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Den analyserende artikel
Eleverne introduceres til at skrive den analyserende artikel
Processkrivning, genaflevering
Tekster:
Thomas Korsgaard: Vintermedister
Følgende tekstuddrag er analyseret med henblik på fortællerforhold og sprog:
Tove Ditlevsen: Tårer
Tove Ditlevsen Nattens dronning
Naja Marie Aidt: Kvinden i baren
Tom Kristensen: Hærværk
Klaus Rifbjerg: Blandt pingviner
Klaus Rifbjerg: Tømmermænd
Karen Blixen: Min afrikanske farm
Johannes. V Jensen: Bol
Ludvig Holberg: Niels Klims underjordiske rejse
Herman Bang: Foran Alteret
Italo Calvino Hvis en vinternat en rejsende
Henning Mortensen Lykke
Niels Hav Hunden
Hans Kirk De nye tider
Amalie Skram På St. Jørgen
Henrik Pontoppidan: Fra hytterne
Astrid Lindgren Emil fra Lønneberg
Martin A. Hansen Frederiks opgør
Teori:
https://textanalyse.systime.dk/?id=750&L=0
https://hbdansk.systime.dk/?id=159
Ca 50 ns
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Romantik
Begreber:
Universalromantik/monisme/organismetanken/panteisme
Dualisme/nyplatonisme
Nationalromantik
Biedermeier
Tekster:
Oehlenschläger: "Guldhornene", "Der er et yndigt land"
Staffeldt: "Platonisme"
HC Andersen: "Klokken", "Hist hvor vejen slår en bugt"
Thomasine Gyllembourg: "En hverdagshistorie" (værklæsning)
NFS Grundtvig: "Langt højere bjerge", "Gunderslev skov"
Poul Martin Møller: "Glæde over Danmark", "Grøn er vårens hæk"
Juliane Marie Jessen "Dannemark Dannemark! Hellige lyd"
Desuden er HC Andersen: "I Malaga" læst i forbindelse med studietur
Billeder: Vandreren over tågehavet, Munken ved havet, Bøgeskov i maj, Det waagepetersenke familiebillede
Podcasts:
https://politikenhistorie.dk/podcast/guldalderen/
https://app.listentonews.com/audio_clips/269786?fbclid=IwAR1f-6ycFXF-gOSK7W3_zfNH4VewbJ7rvHmVRf8S1G7sOfmXfXejGdUnCIA
https://www.hcapodcast.dk/podcast/11-klokken/
Omfang ca 80 sider
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sprog er magt!
I forløbet arbejder eleverne både med at analysere andres tekstproduktioner og selv producere debatterende tekster. Dette leder frem mod at beherske at skrive en debatterende artikel.
Centrale begreber i forløbet:
De klassiske formål
Ciceros pentagram
Appelformer
Argumenttyper
Toulmins argumentmodel
Topik
Teori fra "Håndbog i dansk: Kapitel 4"
samt https://www.youtube.com/watch?v=Nm4KeZEg7vU
og
https://www.facebook.com/watch/?v=555307125415843
Ca 80 sider
Følgende tekster er analyseret:
Liberal Alliances partiprogram
RokokoPosten: "Sociale strukturer tvang kvinde til barnløst liv som topforsker"
"Feminine fængsler skal sikre ligestilling blandt kriminelle"
https://www.facebook.com/RoegfriFremtid/videos/2545991035672601/
Program fra DR:
"Signe Molde på udebane hos abortmodstanderne"
ca 30 sider
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag – navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Nyhedsformidling
I forløbet er der arbejdet med den klassiske nyhedsjournalistik (nyhedstrekant, det journalistiske sprog, nyhedskriterier), samt fortællende journalistik.
Baggrundsstof: https://www.etik.dk/medieetik/det-handler-om-opf%C3%B8re-sig-ordentligt
Eleverne har løbende analyseret artikler fra dagspressen i løbet af forløbet.
Derudover er følgende artikler analyseret indgående:
Ekstra Bladet 5/1 2018 "To år for vandscooter-drab"
Morten Sabroe: "Under anklage", Politiken 1/1 2006
Omfang ca 50 sider
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Den reflekterende artikel
Om den reflekterende artikel
Omfang ca 15 sider
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Dokumentarfilm
Eleverne er bekendt med typer af dokumentarfilm samt forskellige fortælleformer. Derudover fokuseres der på analysen af filmens tekniske virkemidler (klip, billedbeskæring, brugen af lyd og lys)
Der vises klip fra
"Danmarksfilmen" (1935)
"Gartneren" (1895)
"Nanook" (1922)
"Operation X"
"Danskere i krig"
"Dømt til behandling"
"Mirror"
"Psycho"
"Ibrahims" historie | På flugt fra dem jeg elsker"
Medieværk : Q's Barbershop
Filmen ses og analyseres i fællesskab
Ca 100 ns
Faglige mål:
udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Skriftlighedsforløb i 3.g: Faglig formidling
Om populærvidenskabelig formidling
Forskellige artikler fra videnskab.dk og aktielnaturvidenskab.dk er analyseret
Rasmus Beedholm og Suresh I.S. Rattan: "Cellens affaldskværn" fra Aktuel Naturvidenskab, 4, 2001 er analyseret grundigt
Eleverne har produceret populærvidenskabelige artikler og trænet fremlæggelser af metaovervejelser
Ca 10 normalsider
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Kønne(de) kvinder
Kvindebilledet i romantikken, romantismen og det moderne gennembrud bruges som en vej ind i idealisme-realismetankegangen.
Moderne tekster læses med fokus på queer-tematikker og kønsproblematikker
Teori om feminismens bølger
Emil Aarestrup: Angst
"Den lyse og den mørke kvinde" fra Elverskud
Steen Steensen Blicher: Sildig opvaagnen (værklæsning)
Fokus på det moderne gennembrud:
Chr Krogh: Uddrag af "Albertine" (læst på norsk)
August Strindberg: Lurad (læst på svensk)
Herman Bang: Foran Alteret
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (værklæsning, drama)
Sofie Linde: Tale ved Zulu Comedy Awards, 2020
Mette Moestrup "Min kittel er for kort" samt https://www.youtube.com/watch?v=ivDXECPsaBQ
Niviaq Koneliussen: Kapitel "STAY" fra Homo Sapienne
Jens Rosendal: "Du kom med alt det, der var dig"
Morti Vizki: "Det almene"
Sofie Diemer: LOL-ITA s. 5-14
Forskellige historiske og moderne reklamer med fokus på fremstilling af køn
Følgende reklamer er analyseret:
https://www.youtube.com/watch?v=qtDMyGjYlMg
https://www.scootergalleri.dk/video/off-topic/47240-fleggaard_reklame___patter
Omfang: Ca 300 ns
Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Romantisme (4).flipchart
-
Romantisme baggrund (4).docx
-
Paa Sneen tavle.flipchart
-
Perspektivering (13).docx
-
Paa Sneen tekst.doc
-
Gloser til Sildig Opvaagnen (1).docx
-
Vi læser sammen :-) Glæd jer til at læse dette mesterværk indenfor dansk litteratur :-) Læs KUN indtil stregen på linje 437. Der er en pointe i, at I ikke skal kende slutningen endnu... Sil Opvaagnen tekst.pdf
-
Sildig Opvaagnen.flipchart
-
Sildig arbejdsspørgsmål.doc
-
Sildig Opvaagnen time 1 med noter.flipchart
-
Arbejdsspørgsmål.docx
-
Glæd jer til at læse dette mesterværk indenfor dansk litteratur :-) Læs KUN indtil stregen på linje 437. Der er en pointe i, at I ikke skal kende slutningen endnu... Sil Opvaagnen tekst.pdf
-
Sildig Opvaagnen - begivenhedskort.docx
-
Læs resten af "Sildig Opvaagnen"
-
Søren Baggesen novelleteori[1].flipchart
-
Vælg selv en af de vedhæftede dokumenter "den lette lektie" eller "den svære lektie". I skal have nogle fagbegreber med til timen, så I kan tale meningsfuldt om fortællertyper - hvad enten fagbegreberne stammer fra det ene eller det andet dokument :
-
det moderne gennembrud.flipchart
-
Af Albertine.docx
-
Arbejdsspørgsma_l til foran alteret.doc
-
Foran alteret 2024.flipchart
-
foranalterettekst.pdf
-
I sidste dansktime udfyldte I et fælles noteark om impressionisme. Læs disse noter igennem og sørg for, at noterne ligger i klassens fælles lectiomappe "Kønne(de) kvinder" med navnene på gruppemedlemmerne på
-
Gør teksten bedre - øvelse (1).docx
-
Foran alteret 2024 (1).flipchart
-
I sidste dansktime udfyldte I et fælles noteark om impressionisme. Læs disse noter igennem og sørg for, at noterne ligger i klassens fælles lectiomappe "Det moderne gennembrud" med navnene på gruppemedlemmerne på
-
Perspektivering.docx
-
Lurad tavle.flipchart
-
Lurad det filosofiske hjørne.docx
-
Lurad tekst.pdf
-
Læselog- Et dukkehjem (2) (1).docx
-
Et Dukkehjem teksten.pdf
-
Øvelse til Et Dukkehjem - 1.akt_.pdf
-
DRTV - Et dukkehjem
-
Tysk version af slutningen med dansk oversættelse.docx
-
Læs opgavebeskrivelsen til den danske stil - I har mulighed for at stille spørgsmål i plenum
-
Spejlfigurer i Et Dukkehjem-2 (1) (3).docx
-
Reklamer og kønsroller.flipchart
-
Fleggaard reklame - patter!
-
https://www.youtube.com/watch?v=qtDMyGjYlMg
-
Din mand skrider, hvis du ikke kan bage – og andre reklamer fra 1960'erne, der nok var lavet liiidt anderledes i dag
-
Som forberedelse til timen læser du dine gamle noter om kampagnefilm
-
Min kittel er for kort tekst.pdf
-
Min kittel er for kort og feminismeteori.flipchart
-
Du skal være klar til at fremlægge den analyse af reklamefilm og køn (Fleggaard eller Always), som I forberedte i sidste dansktime, så som forberedelse til timen: læs lige de noter igennem, som du skrev i timen sammen med din grupper
-
LOL-ITA (3).docx
-
LOL-ITA s. 5-14.docx Marker steder i digtet, hvor du synes, der er en interessant formulering. Hvorfor er netop disse steder interessante? Det er de første 10 sider i en digtsamling af Sofie Diemer, I skal læse
-
Som lektie skal du læse s. 52-55 i denne teoritekst. Bare stop efter du har udfyldt begrebsskemaet på s. 55
-
Spørgsmål til STAY.docx
-
Analyse af stay .pptx
-
Referatord STAY.docx
-
Homo Sapienne STAY.pdf Læs denne ret lange novelle inden timen. I får tid i timen d. 11/12 til at læse.
-
Linde opgave.docx
-
Medbring saks og gerne en limstift (og nej, vi skal ikke lave julepynt)
-
Lindes tale.docx Læs denne tale, inden timen. I skal arbejde med at lave en analyse af den.
-
Genlæs gamle noter om retorisk analyse - eller se her: 7. Retorisk analyse af taler | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
43 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Eksistentialisme
Eksistentialisme og nyere tid
Kort indføring i eksistentialismen: Sartre, Camus og Kierkegaards personlighedstyper. Eksistentialismen bruges som indgangsvinkel til at forstå tekster fra 1950-nu
Tekster:
Peter Seeberg "Hvile" og "Braget", "Hjulet"
Inger Christensen: Sisyfos
Albert Camus uddrag af Sisyfos-myten
Johannes V Jensen "Paa Memphis Station"
Martin A Hansen "Agerhønen"
Film:
"Druk" af Thomas Vinterberg (2020)
Omfang ca 150 sider
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sartre Kierkegaard og Camus.flipchart
-
Sartre torsdag.flipchart
-
Læs denne lille novelle, mens du læser, så marker tre steder i teksten, hvor du synes, der sker noget relevant- Hvile.pdf
-
Camus og Sisyfos 3b.pptx
-
Camus tekst.pdf
-
Camus og Sisyfos.pptx
-
Arbejdsspørgsmål til Hjulet.docx
-
Læs denne lille novelle som lektie. Hjulet af Seeberg tekst.pdf
-
I fik tid i sidste time til denne opgave, men kig lige på dine noter og se, om du forstår, hvad du har tænkt. Find teksten om Sisyfosmyten fra sidst frem. Udvælg et citat, der siger noget interessant. Det kan være om eksistentialismen, livet, mennesk
-
Opgaver til kapitlet om Søren Kierkegaard | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
-
Kierkegaard.pptx
-
Skærmbillede 2022-04-22 kl. 10.35.45.png
-
Læs denne novelle med henblik på at foretage en analyse af personernes udvikling ud fra Kierkegaards stadielære (gennemgås tirsdag) Braget.pdf
-
Agerhønen.pptx
-
Agerhønen tekst.pdf Læs denne novelle hjemme - du skal kunne give et resumé af teksten. Mens du læser så find steder i teksten, hvor du fornemmer, at der sker noget vigtigt eller citater fra teksten, som kan bruges i en tolkning. Sæt streg under diss
-
DRUK.docx
-
Titel
-
Paa Memphis Station.docx Vi nærlæser teksten sammen i timen, så bare orienter dig nogenlunde i teksten og slå ord op, du ikke kender. Medbring et udprint af teksten
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Når tekster har holdninger
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag - en idyl
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
Olivia Levision: Støv
Eleverne har arbejdet med en af følgende nyere tekster:
Nikolaj Zeuthen: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2956
Sebastian Nathan: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2940
Christina Hagen: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2870
Min Kim: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2944
Pigedyr: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2683
Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2649
Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56436491625",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56436491625",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56436491625"
}