Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Erling Sørensen, Jon Peetz Just, Sune Bell Asmussen
|
Hold
|
2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Retorik og argumentation
Vi arbejder i dette forløb med kommunikation, retorik, argumentation og mundtlighed. Vi analyserer taler og andre mundtlige tekster, og arbejder med det retoriske pentagram, appelformerne, stilfigurer, talegenrer, Toulmins model og argumenttyper. Forløbet afrundes af elevernes egen taleskrivning, hvor de får tildelt nogle benspænd i form af appelform og mindst ét sprogligt virkemiddel. Talen afleveres både som en skriftlig aflevering og fremføres for klassen mundtligt.
Grundbog: Håndbog til dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Koloni og kulturmøder
I dette forløb har vi læst litteratur om, hvordan danske forfattere og rejsende har mødt, betragtet og beskrevet nationer, der har en kolonifortid – Grønland og Afrika. Tekstudvalget spænder genremæssigt bredt, ligesom også tidshorisonten, idet forløbet rummer nedslag i materialer fra 1800-tallet og frem til i dag. Fokus har været på, hvordan kulturmøderne er blevet og bliver forstået, hvilken betydning og hvilke spor fortiden som koloni afsætter i dag samt, hvordan tekster er præget af deres tid og de herskende kulturelle normer.
Koloni er et forløb, der primært har et litterært perspektiv på stoffet, men også sproglige og mediemæssige perspektiver bliver inddraget. Der arbejdes med et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper og en litteraturhistorisk tilgang med nedslag i tekster fra 1800-tallet og frem til i dag. Kanonforfatterne Henrik Pontoppidan og Karen Blixen er repræsenteret i forløbet. Der arbejdes i grupper med analyse af et litterært værk.
Grundbog: "Dansk i tiden" (Systime ibog)
Tekster:
Sørine Steenholdt: "Mor er blot et ord", Zombieland (2015)
Thomas Boberg: "Containeren" fra Africana (2019)
Katrine Marie Guldager: "Trafikulykke", Kilimanjaro (2005)
Rudyard Kipling: Hvid mands byrde (1899)
Niviaq Korneliussen: HOMO sapienne (2014)
Kim Leine: Kalak (2007)
Kim Leine: Profeterne i evighedsfjorden (2012)
Jakob Ejersbo: Eksil (2009)
Karen Blixen: Den afrikanske farm (1937)
Henrik Pontoppidan: Isbjørnen (1887)
Peter Høeg: Frøken Smilllas fornemmelse for sne (1992)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Romantikken: Enhed og splittelse
Formålet med dette forløb er at give et basalt indblik i romantikken som litteraturhistorisk periode. Forløbet laver også nogle nedslag i de efterfølgende perioder såvel som det moderne gennembrud og mellemkrigstiden som forberedelse til DHO'en
Indhold
Forløbet har særligt foukus på universalromantik, organismetanken, nyplatonisme, nationalromantik, poetisk realisme og romantisme samt politiske hovedbegivenheder i det 19. århundrede.
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
DHO
|
17-05-2023
|
Det blomstrende slagsmål
|
25-05-2023
|
Sildig opvaagnen
|
26-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opvækst på kanten
Forløbet centrerer sig omkring almen litteraturanalyse samt om tomme pladser, inferens og infererende læsning. Det tager udgangspunkt i kortprosaværket Grænsebørn af Bent Haller . Hensigten med forløbet er, foruden træning af tekstanalytisk kompetence at åbne tilvejebringe oplevelse og erkendelse af at en fiktionstekst grundlæggende er et mysterium og læsning er et detektivarbejde.
Grundbog: Håndbog til dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Medierne og magten
Forløbet centrerer sig omkring medierne som den fjerde statsmagt i en senmoderne virkelighed. Formålet er at øge elevernes kendskab til journalistikkens særlige rolle i et velfungerende demokrati, samt at undersøge mediernes eksistensvilkår i det der er blevet kaldt den postfaktuelle tidsepoke. Endvidere introducerer forløbet også eleverne til den reflekterende artikel med særligt fokus på den struktur og personlig stemme.
Grundbog: Håndbog til dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mediernes ansvar for den offentlige debat
|
15-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36,1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksistentialisme
Forløbet centrerer sig omkring centrale problematikker og aspekter i og omkring eksistentialismen, dens verdenssyn og livsanskuelse
For at udvikle analytiske, kreative, kommunikative og sociale kompetencer hos eleverne, anvendes forskellige undervisningsformer fra projektarbejde i grupper til klasseundervisning i en kombination af induktive og deduktive tilgange til stoffet
Foks har være på Kierkegaard, Nietszche, Camus og Sartre
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Paatienten
|
16-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Modernisme og realisme
Dette forløb centrerer sig omkring modernismens og realismens grundlæggende filosofiske udgangspunkt og stilistiske udtryksformer - særligt hvordan disse adskiller sig fra hinanden.
Udover kernestoffet, som ses i forløbet, har klassen (bl.a. som repetition) læst Herman Bang: Foran alteret, Martin Andersen Nexø: Lønningsdag og Martin A. Hansen: Roden.
Kennebo, Bertelsen, Kjær-Hansen. Litteraturhistorien på langs og på tværs. Systime, 2014
Håndbog til dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Interesse for litteratur
|
14-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Skriftlighedsforløb: Den reflekterende artikel
Forløbet har til formål at give eleveren mulighed for at træne sin skrivning i hhv. den debatterende- og reflekterende artikel med henblik på gensidigt at belyse genrenes ligeheder og forskelligheder. Dette gøre gennem en arbejdsform med megen skrive tid og en fortsat vekslen mellem de to genrer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kommunikationsanalyse
Forløbet centrerer sig om:
Diskursanalyse (fra Håndbog til dansk):
Nodalpunkt og ækvivalenskæde
Hegemoni og antagonisme
Flydende betegner
Derudover inddrages argumentationsteori og retorik.
Formålet er at kunne analysere og fortolke (primært sagprosa-) tekster med fokus på teksternes diskurs, argumentation og retorik. Hvem vinder diskursen? Hvad siges der om et givent emne, og hvad er 'rigtigt' og 'forkert'?
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Det senmoderne selv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Identitet
I dette forløb undersøgtes begrebet identitet - herunder skygge, persona, dobbeltidentitet, dobbeltgængeren, transaktionsanalyse og Goffmanns frontstage, backstage og middle region.
Analyse af fiktionstekster: Især fortælleren, sproglige virkemidler og lyrik- og novellegenren.
Hovedværk: digtsamlingen Sind af Tove Ditlevsen
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition
Herunder:
Grundtvig: De levendes land, Herman Bang: Foran alteret og Martin Andersen Nexø: Lønningsdag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56436494250",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56436494250",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56436494250"
}