Holdet 2022 SA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Jonas Bue Madsen
Hold 2022 SA/b (1b SA, 2b SA, 3b SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det politiske system i Danmark
Titel 2 Økonomisk politik i Danmark
Titel 3 SRU1
Titel 4 Socialisering og identitetsdannelse
Titel 5 Velfærdsstatens udfordringer
Titel 6 Social arv og uddannelse
Titel 7 Parti- og vælgeradfærd
Titel 8 Økonomisk politik i Danmark - part II
Titel 9 EU i en krisetid
Titel 10 Økonomisk ulighed (SRO)
Titel 11 Det danske arbejdsmarked
Titel 12 Fremtidens verdensorden
Titel 13 Amerikansk præsidentvalg
Titel 14 Danmark og globaliseringen
Titel 15 Dansk udenrigspolitik
Titel 16 Miljø og bæredygtighed
Titel 17 Forløb 0: Tilladte links:
Titel 18 Ligestilling mellem kønnene
Titel 19 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det politiske system i Danmark

Forløbsbeskrivelse:
Eleverne skal stifte kendskab til baggrunden for demokrati, herunder en portion demokratiteori, samt indblik i, hvordan de selv kan påvirke det samfund, som de lever i. Afslutningsvis kommer vi omkring den politiske beslutningsproces, samt hvordan medier og andre aktører kan påvirke lovgivningsarbejdet.

Kernestof:
* Former for magt
* Demokratiteorier
* Politiske beslutningsprocesser i Danmark
* Demokrati og menneskerettigheder i en globaliseret verden, herunder betydningen af retssystemet (her inddrages lidt international politik)
* Medialisering

Faglige mål:
* Undersøge processer omkring magt og politisk meningsdannelse
* Forklare og diskutere konsekvenser af politisk styring og markedsstyring
* Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Økonomisk politik i Danmark

Forløbsbeskrivelse:
En mere detaljeret gennemgang af de økonomiske mål og midler i Danmark, herunder de begrænsninger, som en selvstændig dansk økonomisk politik står overfor. Afslutningsvis diskuteres, hvordan de danske politikere kan trække dansk økonomi op i en højkonjunktur. Eleverne anvender det økonomiske kredsløb og forsøger at administrere den økonomiske politik ved at spille vismandsspillet, hvor eleverne får forskellige cases som f.eks. at kickstarte økonomien og reflektere over hvordan de økonomiske mål påvirkes.

Faglige mål:
* Anvende og kombinere viden om økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå
* Forklare og diskutere konsekvenser af politisk styring og markedsstyring
* Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
* Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
* Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 SRU1

Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Socialisering og identitetsdannelse

Forløbsbeskrivelse:
Eleverne skal som udgangspunkt have indsigt i det traditionelle samfund/landbrugssamfund, det moderne samfund, det senmoderne samfund og undersøge samtidens betydning for unges identitetsdannelse. Til sidst i forløbet inddrages lighed og ulighed i det danske samfund, herunder betydningen af social arv.

Kernestof:
* Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
* Socialisationsformer og sociale sanktioner


Faglige mål:
* Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
* Sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
* Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Velfærdsstatens udfordringer

Forløbsbeskrivelse:
Etableringen af den danske velfærdsstat. Sammenligning af de tre velfærdsmodeller. Den universelle-, den selektive- og den residuale model, i forhold til deres ideologiske og historiske baggrund. Derudover diskuteres udfordringer og fremtidsudsigter for den danske velfærdsstat.

Kernestof:
* Velfærd og fordeling, herunder markedsstyring og politisk styring
* Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

Faglige mål: 
* Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold 
* Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet 
* Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer 
* Formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber 
* På et fagligt grundlag argumentere for egne synspunkter, indgå i en faglig dialog og diskutere en faglig problemstilling
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Social arv og uddannelse

Forløbsbeskrivelse
Indledningsvis gennemgås levekår i Danmark, hvor vi kommer omkring ulighed, socialgrupper og gini-koefficienten, mv. Det overordnede formål med forløbet er at få indblik i, hvorfor der stadig er en tydelig statistisk sammenhæng mellem social arv og uddannelse. Her vil Bernstein og Bourdieu inddrages. Afslutningsvis vil der forsøges at orkestrere en diskussion, om der overhoved eksisterer social arv, samt hvordan den negative sociale arv i uddannelsessystemet mest effektivt kan reduceres.

Faglige mål:
* Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
* Sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
* Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
* På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
* Identitetsdannelse og socialisering
* Social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Parti- og vælgeradfærd

Forløbsbeskrivelse:
Forløbet indledes med en gennemgang af det politiske system i Danmark, hvorefter teorier og modeller om partiadfærd introduceres (fx Anthony Down, Molin og Kaare Strøm). Herefter en gennemgangen af teorier om vælgeradfærd, som suppleres med nyere tendenser i dansk politik, herunder politiske skillelinjer. Forløbet sluttes af med nogle armbøjninger over medier og politiske diskurser, herunder inddragelse af begreber som "framing" og "priming". I forlængelse af dette forløb skal eleverne lave feltarbejde i forbindelse med et tværfagligt forløb mellem samfundsfag og matematik. Fokus er unges vælgeradfærd, hvor bl.a. chi-i-anden-test skal inddrages i opgavebesvarelsen.

Faglige mål:
* Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
* Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
* Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
* Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
* Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
* Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
* Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
* På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
* Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
* Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Økonomisk politik i Danmark - part II

Forløbsbeskrivelse:
En mere detaljeret gennemgang af de økonomiske mål og midler i Danmark, herunder de begrænsninger, som en selvstændig dansk økonomisk politik står overfor. Afslutningsvis undersøges det, hvordan de danske politikere kan fremme enkelte økonomiske mål (fx økonomisk vækst) ved brug af de politiske instrumenter. Eleverne skal i den sammenhæng kunne anvende det økonomiske kredsløb. Forløbet rundes af med, at eleverne enkeltvis og mundtlig skal fremlægge tænkte økonomiske scenarier for de andre elever på holdet.

Faglige mål:
* Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
* Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
* Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
* Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
* Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
* På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
* Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
* Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
* Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 33,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 EU i en krisetid

Forløbsbeskrivelse:
Med baggrund i detaljeret gennemgang af EU i en historisk kontekst, dets opbygning og beslutningsproces skal Danmark og Sydeuropas økonomiske forhold til EU analyseres og diskuteres. Sydeuropas gældskrise og de efterfølgende vanskeligheder med at efterleve kriterierne i EU's vækst- og stabilitetspagt vil i den sammenhæng naturligvis blive berørt. Eleverne vil på deres studierejse forsøge at interviewe lokale spaniere (Palma, Mallorca) om, hvorfor krisen er opstået og hvordan krisen løses.

Faglige mål:
* Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
* Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
* Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå

Kernestof:
* Magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
* Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
* Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Økonomisk ulighed (SRO)

Forløbsbeskrivelse:
Formålet med dette forløb er at klæde eleverne fagligt på til forårets studieretningsopgave (SRO), hvor fagene samfundsfag og matematik gerne skal bidrage positivt til elevernes undersøgelse af ulighed i Danmark. I dette samfundsfaglige forløb vil eleverne blive gjort bekendt med Lorenz-kurven, Gini-koefficienten og det danske skattesystem, herunder en større forståelse af relevante begreber indenfor indkomst og ulighed.
Eleverne er blevet introduceret til noget af det kernestof, som også vil stå centralt i SRO. Det drejer sig eksempelvis om de politiske ideologier. Derfor vil eleverne i dette forløb ikke skulle gennemgå ideologierne grundigt, men snarere repetere og forsøge at anvende deres ideologiske viden på temaet om ulighed i Danmark.

Kernestof:
* Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
* Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
* Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt

Faglige mål:
* At anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
* Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
* Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
* Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
* Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
* Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
* På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Det danske arbejdsmarked

Forløbsbeskrivelse:
Vi indleder med et historisk tilbageblik til det danske arbejdsmarked ved indgangen til det 20. århundrede, hvor vi danser tæt med Septemberforliget. Derefter tager vi en tæt svingom med regler og begreber indenfor arbejdsmarkedet, herunder overenskomster og overenskomstforhandlinger. Vi slutter af med en aftrædelsesdans, hvor vi dykker ned i forhandlingerne for OK13 og OK20 for at få lidt kød på skelettet.

Faglige mål:
* Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
* Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
* På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
* Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
* Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
* Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Fremtidens verdensorden

Forløbsbeskrivelse:
Forløbet omhandler først en introduktion til det internationale system (herunder et historisk tilbageblik). Dernæst rettes fokus på, om USA inden længe må forlade rollen som enesupermagt og lade andre aktører komme til fadet (fx Kina, Indien, EU, Rusland, mv.). I den sammenhæng inddrages en række relevante teoretikere (fx Fukuyama, Huntington, Kagan, Nye, mv.), som hver især har en opfattelse af fremtidens verdensorden.

Kernestof:
* Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration
* Udenrigspolitiske grundopfattelse i USA

Faglige mål:
* Undersøge og sammenligne samfund på forskellige økonomiske udviklingstrin, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold
* Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
* Argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fællesdel gør stærk 06-09-2024
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Amerikansk præsidentvalg

Forløbsbeskrivelse
I forbindelse med det amerikanske præsidentvalg er der blevet arbejdet med fire overordnede emner: Det amerikanske politiske system, præsidentens rolle, selve valgkampen, samt parti- og vælgeradfærd. Fokus i dette forløb har været rettet mod hvilke faktorer der ifølge udvalgte teorier og forskere bestemmer partiernes kampagneform, vælgernes stemmeadfærd, valgsystemer, partisystemet, strategier og politisk marketing.

Faglige mål
* Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
* Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
* Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
* På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
* Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
* Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
* Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
* Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
* Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Danmark og globaliseringen

Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb anvendes til at undersøge dels Danmarks plads i globaliseringen, især den økonomiske del af globaliseringen, dels den gradvise liberalisering af verdensmarkederne og betydningen af dette for et land som Danmark med en lille, åben økonomi. I forlængelse heraf kommer vi ind på, hvordan corona-epidemien og en stigende protektionisme i USA og andre lande, påvirker verdenshandlen og dansk eksport.
Til sidst vil der komme forskellige løsningsforslag til, hvordan man fra politisk side kan finpudse dansk konkurrenceevne. Forskellige former for konkurrenceevne (fx strukturel- og priskonkurrenceevne) vil i den sammenhæng blive berørt, bl.a. Richard Florida og Porters diamant, med ønske om en vurdering af, om dansk økonomi kan klare sig i den globale konkurrence om vækst og velstand.

Faglige mål:
* Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
* Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
* Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed

Kernestof:
* Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
* Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
* Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
* Mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
* Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Dansk udenrigspolitik

Forløbsbeskrivelse:
Dansk udenrigspolitik gennemgås med udgangspunkt i definition af udenrigspolitikkens tre elementer og Danmarks udenrigspolitiske historie. Dette sker med henblik på at få nogle analyseredskaber til at forstå, hvorfor Danmark eksempelvis begyndte at føre en mere aktivistisk udenrigspolitik efter Den kolde krig (fx deltagelsen i de mange krige), samt forstå baggrunden for den løbende målkonflikt mellem fx menneskerettigheder versus økonomisk samhandel med Kina.

Kernestof:
* Danmarks suverænitet og handlemuligheder
* Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
* Mål og midler i udenrigspolitikken

Faglige mål:
* Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
* Argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Miljø og bæredygtighed

Forløbsbeskrivelse:
Eleverne skal opnå viden om global opvarmning og de internationale klimaproblemer, herunder hvilke tiltag det internationale samfund og den danske regering gør for at nå klimamålene. I den sammenhæng vil Paris-aftalen og S-regeringens klimalov blive inddraget. Afslutningsvis vil vi komme omkring de nye mere bæredygtige vinde, der blæser fra USA, efter at Joe Biden er blevet amerikansk præsident.

Faglige mål:
* Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
* Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
* Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
* Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed

Kernestof:
* Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
* Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
* Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
* Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Forløb 0: Tilladte links:

Tilladte links:
* Lectio
* Systime
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Ligestilling mellem kønnene

Forløbsbeskrivelse:
I dette relativ korte forløb skal eleverne opnå viden om ligestilling mellem kønnene. Det vil foregå ved, at emnet belyses igennem forskellige perspektiver - sociologisk, økonomisk og politologisk. Tanken er, at forløbet skal efterlade en forståelse af, hvorfor der hersker ulighed mellem kønnene, herunder hvad der evt. kan gøres for at udjævne denne ulighed. Her vil aktør-struktur tilgangen blive anvendt.

Hovedspørgsmål, der vil blive behandlet, er følgende:
* Hvorfor hersker der ulighed mellem kønnene i Danmark?
* Hvordan kan uligheden mellem kønnene evt. udjævnes?

Faglige mål:
* Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
* Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
* Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
* På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
* Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
* Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
* Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
* Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
* Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Eksamensforberedelse

Forløbsbeskrivelse:
Formålet med dette forløb er at forberede den enkelte elev til en potentiel mundtlig prøve i samfundsfag A. I den sammenhæng vil eleven blive trænet i fiktive eksamenssæt, så der tilegnes en grundlæggende forståelse af, hvad der forventes i forbindelse med den mundtlige prøve. I kølvandet for den nævnte eksamenstræning vil en eller flere elever blive udvalgt til at deltage i en mundtlig eksamination under observation af resten af holdets elever. Forløbet vil indledes med almindelig eksamensorientering og afsluttes med (kortfattet) repetition af dele af årets pensum.

Kernestof:
Dette forløb vil være kendetegnet ved kortfattet repetition af materialer (dvs. kernestof og supplerende stof) gennemgået i forbindelse med samfundsfagsundervisningen. Materialerne kan findes i undervisningsbeskrivelsen.

Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer