Holdet 2022 SP/SP - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Josu Vitores Carballo
Hold 2022 SP/SP (1.g SP, 2.g SP, 3.g SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 "A que sí" Begyndersystem
Titel 2 Del #2 "A que Sí" Begyndersystem (august-december)
Titel 3 1.Her & Nu: Nutidens kortfilm på spansk
Titel 4 2. ¡Vamos a Cuba!
Titel 5 3.Machuca & Revolución en Chile
Titel 6 4.(eksamen) Identidad-Nacionalidad-Personalidad
Titel 7 5.(eksamen)Estereotipos de Género &(Micro)Machismo
Titel 8 6.(eksamen)España: Politik & Samfund 1936 - 2017
Titel 9 7.(eksamen)Latinamerika: Kunst, Musik, Litteratur
Titel 10 Repetition & Eksamensforberedelse
Titel 11 Forløb 0: tilladte links
Titel 12 Forløb#0

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 "A que sí" Begyndersystem

Mål:
Introducer eleverne til sprogets fundamenter.
-basale grammatik.
-forskellige kulturelle emner.
-arbejdsformer.
-kommunikations færdigheder.

***Se aktivitetslisten for mere detaljeret info**
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 79,1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Del #2 "A que Sí" Begyndersystem (august-december)

I dette forløb fortsætter vi med begyndersystemet "A que sí" i kapitler 4 til 6, hvor vi skal:

Genopfriske...
- artikler, substantiver og adjektiver i ental & flertal.
- Ser, estar, ir
- Substantivets køn
- klokken
- talord
- ugedage
- regelmæssige -ar,er,ir bøjninger
- nærfremtid "it+a+infinitiv"
- spørgeord "¿cuando, cuánto, qué, quién. cómo, dónde, por qué?"
Kommunikative strategier:
- At gå på restaurant, at have telefonsamtaler
- at spørge & forklare beliggenhed
- at gå på indføb
- at tale om vejret



Disse verber skal vi kunne:
inverstigar, sacar, grabar, preguntar, explicar, llegar, tomar, visitar, sacar, esperar, entrar, preparar, dominar, aceptar, funcionar, dejar, estar, salir, hacer, buscar, cenar, vivir, conocer, coger, saber, ver, quedar, desear, interrumpir, preguntar, aprender, pagar calcular.

Forløbet afsluttes omkring december.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 1.Her & Nu: Nutidens kortfilm på spansk

ILM ONLINE (på CFU) https://hval.dk/mitCFU/info.aspx

Tema "Nutidens Spansk: Korte film"
Materialer
1- "Se vende perro que habla. 10 Euros": https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=121303031715
https://vimeo.com/41889719

2- "1+1":
https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=121903241742

3- "Sonríe":
https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=121906091755
https://www.youtube.com/watch?v=CptyaboNhDE

4- "3 pies":
https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=122010251737
(trailer) https://vimeo.com/298597664?signup=true

5- "Amores perros":
https://www.youtube.com/watch?v=IUMZZQriNsU

PREGUNTAS:
-  ¿Cuál es el ARGUMENTO (kort opsumering) de cada filme?
- ¿Cuál es el TEMA COMÚN de todos los filmes en conjunto del tema?
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test de Vocabulario: DESCRIPCIÓN 14-09-2023
2.opgave- Presentación cultural 24-09-2023
3.opgave- "Buen Patrón" 15-10-2023
"SONRÍE": un análisis 05-12-2023
Præteritum med "brætspil" 14-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 58 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 2. ¡Vamos a Cuba!

I dette korte forløb etablerer vi kendskab til Cubas geografi og kultur, samt med levevilkår i nutiden på Cuba.

- Arrtikel kort"Alberto el cochero" Uddrag fra bogen: Extractos cubanos. Af Ole Loumann. Gyldendal 2000.

- Nonfiktion - Mini dokumentar. "Grave crisis económica en Cuba" af DW Español. 25. aug. 2022

- Fiktion - Film "Havana Blues." Benito Zambrano (2005)

Supplerende stof:
- Syn på Cuba som turistmål:
https://www.tourcompass.dk/cuba/rejser/cubas-hoejdepunkter.htm

Grammatik-fokus. Identificering af:
- Verbets tider: nutid-fremtid-nær fremtid-førnutid
- adverbier
- konjunktioner
- Pronominer 🔺+ ◾️
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
"Hermoso Momento" Análisis 03-02-2024
"Alberto el Cochero" 25-02-2024
Análisis "Havana Blues" 31-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 3.Machuca & Revolución en Chile

Dette forløb tager udgangspunkt i et spændende historiske periode i Amerika og Chile, netop revolutionen i 70 og Pinochets kup.
Vi lærer the basics om de politiske ideer / blokker, der kom op at slås i Chile i 70erne, og resultatet.  

- Kort dokumentar / introduktion. "1973 Chilean Coup D'état." KJ Reports. 2018.
Kilde: https://www.youtube.com/watch?v=mhU9Q9j5zBM

- Spillefilm - drama "Mi amigo Machuca." Andrés Wood (2004).

- "Ficha técnica - Machuca." Fundación del Nuevo Cine Latinoamericano (2024)

- Filmmanuskript "Machuca." Clausen (2006)
@Rollespil med:

* Escena 40 "Colegio St. Patrick
* Escena 2 "Colegio St. Patrick - Sala de clases
* Escena 3 - El patio
* Escena 15 - La calle

@Billedbeskrivelse  af udvalgte scener i filmen (findes under aktiviteter)

- Dokumentar "Salvador Allende og Pinochet".

- Grammatikfokus:
Pronominer: subjektspronominer, objektspronominer, possessivpronominer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 4.(eksamen) Identidad-Nacionalidad-Personalidad

Forløbet appellerer til samtale og diskussion, hvor eleverne kan inddrage egne erfaringer og holdninger.

Først undersøges det nationale identitet (europæer, dansker, spanier), og dernæst individets egen identitet.

Emnet følger materialerne og sekvensen i bogen "Sin Prisa"

Tekster:
*- "El europeo perfecto"
Kilde: Sin prisa. Nørgård & Liébana. Systime (2016)

*- "¿Cómo somos los españoles?- Los españoles y los estereotipos"

*- ¿Cómo somos los daneses? Un punto de vista Latino-danés."
Kilde: https://www.youtube.com/watch?v=DcumlqD_BbQ

*- "La identidad", por Fernando Savater

* "Querido hijo; estás despedido"


Supplerende stof
- Kort dokumentar / video. "Los españoles y los estereotipos: cómo nos ven y cómo nos vemos." Nationale-Nederlanden España (2015)
Kide: https://www.youtube.com/watch?v=ZpYCIjhi8jg

- Gloser kompendium. "Tipos de personalidad. " NERIS Analytics Limited (2024)
Kilde: https://www.16personalities.com/es/descripcion-de-los-tipos

- Gloser kompendium. "Billedbeskrivelse-skabelon" & "Tal & Skriv om en tekst/film."
Kilde: findes på Lectio d. ma 4/9 3. modul.

***
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Trabajo#1: Tu composición 30-08-2024
Trabajo#2: Españoles & Daneses 20-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 5.(eksamen)Estereotipos de Género &(Micro)Machismo

Los estereotípos de Género - Micro/ Machismo - Feminismo - Sociedad y Raeggeton.

På dette forløb lærer vi om det kvindelige identitet i relation til kønsroller, machismo og feminismo både i Danmark og i Latinamerika.   

Emnet følger materialerne og sekvensen i bogen "El sexo en proceso."

I grammatik lægges der lægges særlig fokus på Kunjunktiv måde.

- " Introducción a los estereotipos y al machismo" i El sexo en proceso. Columbus (2024)
Kilde: https://elsexo.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142

- Video. "¿Qué es el machismo?" NMás (2020)
Kilde: https://www.youtube.com/watch?v=BlXafWv5Nz8

- Video. "Puntos importantes para entender el feminismo | Milenio Explica." MILENIO (2022)
Kilde: https://www.youtube.com/watch?v=tqvwp4WDmtQ

- Kort tekst. "¿Sabes qué es el micromachismo?"
Kilde: https://elsexo.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=143#c307

- Vídeo: "Micromachismos: están ahí, aunque a veces no queramos verlos"
Kilde: https://www.youtube.com/watch?v=Co_z_GbjbHY

- "El Reggaetón." El sexo en proceso. Columbus (2024)
Kilde: https://elsexo.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153

- "Una carta al director: El machismo del reggaetón."
Kilde: https://elsexo.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142

- Musikvideo. "Lucenzo And Don Omar. Danza Kuduro." MagicRecordsPoland (2012)
Kilde: https://www.youtube.com/watch?v=71sqkgaUncI

- Holdets fæller aktiviteter på Google Docs.
Kilde: https://docs.google.com/document/d/1wiTKfFqvNUE2W08H1KKrRUZMg6QBN5L9ZcQb_dNtrfM/edit?tab=t.0

- Ekstra: "PIGEN DER FORTALTE FILM, La contadora de películas". Biograftur.  

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Trabajo#3 La Identidad 11-10-2024
Øvelse med EksamensOpgave 06-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 6.(eksamen)España: Politik & Samfund 1936 - 2017

Gennem dette forløb lærer vi nogle højdepunkter i Spaniens historie, kultur & samfund i denne spændende, komplicerende og afgørende tidsperiode.

Vi læser tekster omkring Borgerkrigen og Diktaturet, demokratiets tilbagekomst i 1978, økonomikrisen i 80'erne og i 2009-2017,  populisme fra venstre og højre flok, og uafængighedsvevægelser samt nationalisme.

Eleverne forbereder mundtlige præsentationer i grupper af selvvalgte politiske partier i Spanien.

Materialer.
-  Video - introducción. "La Guerra Civil Española para niños." Shackleton Kids (2023)
Kilde: https://www.youtube.com/watch?v=n8Eyf4Rzvq4

- Video - dokumentar. "Así sucedió el rey Juan Carlos I de Borbón a Franco." DMAX España (2021)
Kilde: https://www.youtube.com/watch?v=Aa8PiF3Ph6w

- Video - dokumentar. "La Movida: Política y música para la transición democrática en España." Enrique Torija (2016)
Kilde: https://www.youtube.com/watch?v=vRGKb_8GWsM&t=356s

- Video - dokumentar. "El Sistema Político Español explicado para Extranjeros." ZebcastHistoria (2022)
Kilde: https://www.youtube.com/watch?v=sAQ4EdAENpc

- Tekst. "La Transición y el 23F".
Kilde. Sin Prisa (s.82-83)

- Tekst. ”La Movida Madrileña”
Kilde. Sin Prisa (s.85)

- Tekst  ”Deseos de independencia”
Kilde: Sin Prisa (s.97)

- Tekst "”La economía y el trabajo 2002-2017: El Boom económico y la crisis de 2008”
Kilde: Sin Prisa (s.92-95)

- Tekst "”España 2008 - 2014: sociedad, política y Movimiento 15-Mayo”
Kilde: Sin Prisa (s.89)

Digt - sange:
- ”A quién le importa” Alaska (1986)"
Kilde: Sin Prisa (s.87)

Supplerende stof.
- Dokumentar "Spanien - tid til forandring?" CFU / DR2 (2015)
Kilde: https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031512172340
Reserveret igen i perioden 16-06-2025 - 22-06-2025 (7 dage)


***
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 7.(eksamen)Latinamerika: Kunst, Musik, Litteratur

Dette forløb beskæftiger sig med Latinamerika. Der stiftes bekendtskab med regionens musik, kultur og litteratur via en let gennemgang af nogle superkendte personligheder i den kulturelle verden, såsom Calle13, Botero, Gabriel García Márquez, Julio Cortázar og Isabel Allende.

Tekster.

- "América Latina, introducción", i Sin Prisa (pp. 34-39)

- "Latinoamérica" af Calle 13 (sang)

-  "Gabriel García Márquez: Vivir para contarla", i Sin Prisa (pp. 44-45)

- ""La familia presidencial"(1967) & "Masacre en Colombia" (2000) Fernando Botero. Sin Prisa (p. 49)

Supplerende stoff:
- Video-info: "América y sus capitales | +6 Ciencias Sociales." ACES Educación (2019)
Kilde: https://www.youtube.com/watch?v=a9mIOCYBTbA&t=3s

- Fiktion. "Carne de perro" Uddrag. Sin prisa - pero sin pausa. Inge Margrethe Clausen (f. 1948), Eva Liébana, Aud Nørgaard. Gyldendal. 2016.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
"Ester Espósito" (2 documentos) 07-03-2025
Spansk Terminsprøve Del 2 11-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Repetition & Eksamensforberedelse

I dette kort forløb genopfrisker vi de emner, som danner eksamensgrundlaget. Sådan bliver proceduren:

Kort og godt, vi leger vi elev og censor til den mundtlig eksamen 🙂

Eleverne genopfrisker som lektier et emne af gangen fra studieplanen. Selv på dagen, de trækker en tilfældig tekst i emnet, som de skal forberede til en mundtlig præsentation samt en perspektivering.
De præsenterer for hinanden parvis i 8-10 minutters tid, og mundtlig feedback gives.
Eleverne opfordres til at evaluere hinandens præsentationer med iflg. skabelonen "evaluering af den mundtlige præstation", hvis de har lyst og fortrolighed med dette.

Til sidst siger vi pænt farvel & held og lykke med kage & en kop kaffe.

Gracias por 3 años muy buenos y productivos, 3.g SP. Suerte en el exámen 😀🤞

Emner & Arbejdskalender:

Practicamos oralmente 5 temas: Entrevistas 8 minutos x 2 personas + diversas parejas.

- Her & Nu: Nutidens kortfilm på spansk -

- Género - Nacionalidad - Identidad - Personalidad

- Latinamerika: Kunst,Litteratur, Cuba

- España: Politik & Samfund 1937 - 2022

"Don Quijote de la Mancha"

***
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3.g SP skr. prøve#2 02-05-2025
Último trabajo: "Delpøve 2 - link" 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb 0: tilladte links

https://abc.ordbogen.com/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#0

https://abc.ordbogen.com/

https://abc.ordbogen.com/dictionary
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer