Bagsværd Kostskole og Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Jon Peetz Just
Hold
2022 HI/a (
1a HI
,
2a HI
,
3a HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vikingetiden
Titel 2
Den romerske republik
Titel 3
Besættelsestiden (DHO-optakt)
Titel 4
Tilpasning og aktivisme
Titel 5
Europæisk imperialisme
Titel 6
Middelalder og renæssance
Titel 7
USA's historie fra revolution til borgerkrig
Titel 8
Nazismen og holocaust
Titel 9
Kina gennem 200 år
Titel 10
Den danske velfærdsstat
Titel 11
Kronologiforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vikingetiden
Fokus i forløbet er på den danske rigsdannelse i sidste halvdel 900-tallet, herunder kongemagtens udvikling og kristendommens betydning.
Fremstillinger:
"Vinkler på vikingetiden" udgivet af Nationalmuseet
Carl-Johan Bryld: "Danmark - tider og temaer"
Tekster:
Widukind om Harald Blåtands omvendelse, ca. 965
Adam af Bremen om Harald Blåtands omvendelse, ca. 1070
Inge Skovgaard-Petersen om Harald Blåtands omvendelse, 1977
Niels Lund om Harald Blåtands omvendelse, 1998
Thietmar af Merseburgs beskrivelse af offerfester i Lejre, c. 1000
Frankiske Rigsannaler om magtforholdene i Danmark i 800-tallet
Lejrekrøniken, ca. 1170
Frankisk klosterårbog om et vikingeangreb på Paris, 845
Om kristne slaver i Hedeby, 900-tallet
Ibrahim Ibn Yakubs beretning om Hedeby, ca. 975
Frankiske Rigsannaler om magtforholdene i Danmark i 800-tallet
Film:
Nationalmuseet: 3D-animation of Tissø in The Viking Age, 2013
Rune Kreim Larsen: Vikingeborgen (The Viking Fortress) - En dokumentarfilm om Trelleborg, 2013
Indhold
Kernestof:
Hvad bruger vi fortid til?
Følg linket til ibogen, og læs til og med afsnittet om "Historiebevidsthed". I skal ikke besvare opgaverne undervejs.
Historiesyn
Læs om historiesyn og kollektiv erindring. I skal ikke løse opgaverne undervejs.
Øvelse - beretning.docx
Historisk metode.ppt
Tom Buk-Swienty præsenterer Kaptajn Dinesen - Ild og Blod
FCK-stjerne flygtede fra skydende jihadist - DR Nyheder
Læs afsnittene "Kilder", "Kildekritik - hvad kan kilderne bruges til?" og "Analysespørgsmål til kilder".
Kilder
Lejrekrøniken.doc
2. Vikingetiden, 800-1050
Følg linket, og læs til og med kapitlet "Kongemagt". Arbejdsspørgsmål_GrundbogTilDanmarkshistorien.docx
Spørgsmål til Dobats artikel (samlet).docx
3D-animation of Tissø in The Viking Age
Vinkler på vikingetiden.pdf
Læs første del af artiklen "Fællesskab og kongemagt i vikingetidens Danmark" af Andres Dobat i det vedhæftede kompendium. I skal læse s. 59-62.
"Vinkler på vikingetiden", Nationalmuseet 2013; sider: 59-62, 71-77, 83-90, 104-111
Om magtforholdene i Danmark 812 til 823.docx
Vikingeangreb på Paris 845.docx
I skal læse resten af Andres Dobats artikel om fællesskab og kongemagt i vikingetiden. Den ligger på mandagens time (s. 59 i kompendiet),
Niels Lund om Haralds dåb.docx
Inge Skovgaard om Haralds dåb.docx
Adam af Bremen om Haralds omvendelse.docx
Widukind om Haralds omvendelse.docx
Læs kildeteksten, og besvar de tre spørgsmål sidst i dokumentet.
Arabisk beretning om nordboerne.docx
Arbejdsspørgsmål til Lasse Sonnes artikel.docx
Læs til og med afsnittet "Præster og templer", og besvar spørgsmål 1-4.
Noter til Haralds omvendelse.docx
Thietmar af Merseburgs beskrivelse af offerfester i Lejre.docx
Om kristne slaver i Hedeby.docx
Vikings - Sacrifice Scene
Læs resten af Lasse Sonnes artikel, og besvar de resterende spørgsmål.
Vikingeborgen (The Viking Fortress) - En dokumentarfilm om Trelleborg
Læs artiklen "Det danske riges tilblivelse". Hvis du ikke allerede har downloadet "Vinkler på vikingetiden", så husk at gøre det.
Tv-serien: Historien om Danmark
Krigerliv i vikingetiden med arbsp..docx
Læs fremstillingen i det vedhæftede, og besvar spørgsmålene sidst i dokumentet.
Evaluering af vikingetiden 2023.docx
Læs artiklen "Vikingerne lever", og besvar kort spørgsmålene til artiklen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Den romerske republik
Vi har i forløbet beskæftiget os med de lange linjer i republikkens historie med fokus på de politiske institutioner, slaveriet, de puniske krige, senrepublikken og overgangen til kejserdømme.
Grundbøger:
Jesper Carlsen: "Romerriget - fremstillinger og kilder" (Systime)
Allan Ahle: "Romerriget" i "Forløb til historie 1" (Systime)
Tekster:
Polyb om romernes statsforfatning, ca. 150 f.v.t.
Polyb om romerne og karthagerne, ca. 130 f.v.t.
Quintus Cicero: "kortfattet vejledning i valgkamp", ca. 60 f.v.t.
Varro om slaver i det romerske landbrug, ca. 80 f.v.t.
Augustus: "Res Gestae", ca. 13 e.v.t.
Artikler:
Mikkel Larsen: Middelhavets supermagt blev knust af Rom, 2014
Mikkel Larsen: Republikkens blodige undergang, 2013
Politiken podcast: "Antikkens Roms" episode 1, 2 og 3, 2018.
Indhold
Kernestof:
Lyt til Kongerækken og Politikens podcastserie om Antikkens Rom: Brodermord og voldtægt - skabelsesmyter og #metoo banede vej for republikken
Begrebsliste antikken.docx
Lav en liste med fem ord/begreber, du kommer til at tænke på, når jeg siger "Romerriget".
Det romerske embedsværk.docx
2. Republikken og det politiske magtspil.docx
Læs til og med figuren om det politiske system på s. 6 i det vedhæftede dokument.
Quintus Cicero om at føre valgkamp.docx
Læs side 6-10 i dokumentet "Republikken og det politiske magtspil" (ligger på timen i mandags), og besvar spørgsmål 6-7 sidst i dokumentet.
Polybius om romerne og karthagerne.docx
Karthago.pdf
Arbejdsspørgsmål til Karthago.docx
Antikkens Rom #3: Forfatningskamp og borgerkrig – indre splid havde nær taget livet af Rom
Rigdom og slaver forandrer samfundet
Læs kapitlet, se videointerviewet med Jesper Carlsen i det andet link, og besvar arbejdsspørgsmål 2.5.
OPGAVEANVISNING SLAVERIET.docx
Varro om slaver i landbruget.docx
Slaver og frigivne
Arbejdsspørgsmål til Slaver og frigivne.docx
Fejløvelse republikken 2023.docx
Republikken blodige undergang.pdf
Arbejdsspørgsmål til republikkens blodige undergang.docx
Tekster til kapitel 2
5. Republikkens fald.docx
Læs fra side 4, Pompejus, Crassus og Cæsar. I skal ikke besvare arbejdsspørgsmålene sidst i dokumentet.
Kapitel 8 Religion
Læs til og med afsnittet "Religionens betydning i det romerske samfund".
Hej 1a. Her er det Peter, der er vikar for Jon. Vi fortsætter mandag med Romerriget og I har til dette modul ikke nye lektier. Glæder mig til at møde jer! Mvh Peter
13 friske romer-spørgsmål.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Besættelsestiden (DHO-optakt)
Forløbet afvikles som optakt til DHO om besættelsestiden. Vi har arbejdet med 1930'erne, særligt den økonomiske krises betydning og tilpasningspolitikken, og herefter kigget nærmere på forskellige temaer under besættelsen: besættelsesdagen, samarbejdspolitikken, modstanden, de danske jøder og befrielsen.
Grundbog: Peter Frederiksen: "Danmark besat og befriet", Systime 2002.
Indhold
Kernestof:
Vi begynder et forløb om "Besættelsestiden" i samspil med dansk og dansk-historie-opgaven (DHO). I får mere at vide når vi mødes. Mvh Peter
DHO-projektbeskrivelse (2022-2023) (1) (2).docx
Besættelsen 1940.pdf
Lektien til mandag er at læse vedhæftede dokument (s.22-26) om besættelsen af DK 1940. Skriv et halv sides notater med de vigtigste stikord og evt. spørgsmål til teksten. Mvh Peter
kilder 9. april.pdf
Samarbejdspolitikken.pdf
Samarbejdspolitikken 2.pdf
Lektien til mandag er at læse de to vedhæftede dokumenter om "Samarbejdspolitikken". Skriv nogle gode notater til dig selv. Mvh Peter
Augustoprør og modstandskamp.pdf
Lektien til torsdag er at læse vedhæftede om "Augustoprør og modstandskamp". Vi begynder timen med de oplæg om "Samarbejdspolitikken" I arbejdede med i sidste modul. Mvh Peter
Befrielsen.pdf
Til mandag skal I læse de vedhæftede sider om "Befrielsen". Mvh Peter
Forræderiloven.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Tilpasning og aktivisme
Vi har i dette forløb beskæftiget os med Danmarks rolle i verden fra tiden efter nederlaget i 1864 med særlig fokus på skiftet fra neutralitet og tilpasning til alliancer og aktivisme i 1900-tallets forskellige polariteter. Vi har i slutningen af forløbet diskuteret Danmarks sikkerhedspolitiske situation i vor tid.
Grundbog: "Forløb til historie 3" af Poul Villaume (Systime)
Fokus 3: Fra verdenskrig til velfærdsstat
Bo Lidegaard: "I Henrik Kauffmanns fodspor"
Tekster:
Forsvarsadressen til kongen samt kongens svar, 1883
Viggo Hørup 'Hvad skal det nytte?', 1883
Carl Ploug 'Vort Forsvar og vor Fremtid', 1883
Dansk-tyske forsvarsforhandlinger, 1906-07
Karl Kristian Steincke: Fremtidens Forsørgelsesvæsen, 1920
Winston Churchills jerntæppetale, 1946
Hans Hedtoft om medlemskabet af NATO, 1949
Anders Fogh Rasmussens tale ved mindestenen for Flemming Juncker, 2004.
Poul Villaume: ”Aktivisme - eller tilpasning til USA?”, 2006
Søvndal, Hækkerup Friis Bach: En ny sikkerhedspolitik, 2012
Per Stig Møller om dansk udenrigspolitik, 2015
Mogens Lykketoft om dansk udenrigspolitik, 2015
Michael Jarlner: Russisk advarsel er alvorligt ment, 2015
Kim Kristensen: Historien om Danmark’-afsnit skal fjernes fra
dr.dk
, mener DF. I strid med grundloven, mener venstrefløjen, 2017
Film:
Danmark i Den Kolde Krig | Danmark i Den Kolde Krig, 12:12. Terrorbalancen, 2000
Dokumentar: DR's Historien om Danmark ep. 9 - Det svære demokrati, 2017
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på jeres næste historieemne, der har titlen: "Tilpasning og aktivisme". I den forbindelse får I introduktion og et historisk overblik over dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik. Mvh Peter
Vi fortsætter forløbet "Tilpasning og aktivisme", og lektien er at læse vedhæftede dokument: "Fra fred til kold krig". Samtidig siger vi også tak for denne gang og god sommer. Mvh Peter
Churchills Jerntæppe-tale.pdf
Opgave 17: Forsvarssagen
Kongeriget_Danmark 1815_1864.png
1. Danmarks neutralitetspolitik 1864-1939
Læs også "Nederlag, neutralitet og ny fremgang" og besvar spørgsmål 1.1.
Striden om Danmarks forsvar 1885-1914
Læs også afsnittet "Første verdenskrig 1914-1918", og besvar spørgsmål 1.2 og 1.3.
Dansk-tyske forhandlinger 1906-07.docx
Lektien er på den aflyste historietime i fredags.
Tekst 6
Pest over Europa 1929-1940
Læs afsnittet, besvar spørgsmål 1.6 og 1.7 og se videoen "Stauning om krig". I skal ikke læse kilde 1.2 og 1.3.
3. Den kolde krig 1945-1958
Læs også "En ny verdensorden bliver til", og besvar kort spørgsmål 3.1.
Læs "Danmark med i FN" og "Marshallplan og krigsfrygt", og besvar spørgsmål 1-5 sidst i kapitlet.
Danmark med i FN
Skandinavisk forsvarsforbund?
Læs resten af kapitel 2, dvs. afsnittet i linket og "Atlantpagten som mindste onde".
Statsminister Hans Hedtoft om medlemskab af Atlantpagten, 1949.docx
Kapitel 4 Aktivistisk afspændingspolitik og vejen ind i EF (1962-1978)
Læs til og med "Aktivistisk FN- og bistandspolitik".
Via Norden på vej til EF
Læs resten af kapitel 4, og besvar spørgsmål 7-9.
Kapitel 5 "Fodnotepolitikken" og den kolde krigs afslutning (1979-1991)
Læs til og med "Dansk kritik af både Øst og Vest", og besvar spørgsmål 1-4 i arbejdsspørgsmålene.
Spørgsmål til Danmark i Den Kolde Krig DOKUMENTAR.docx
Bonanza | Danmark i Den Kolde Krig | Danmark i Den Kolde Krig, 12:12. Terrorbalancen.
"Fodnotepolitikken"
Læs om fodnotepolitikken, og besvar spørgsmål 5-7.
Statsminister Anders Fogh Rasmussens tale ved mindestenen for Flemming Juncker + spørgsmål.docx
Danmarks internationale placering.pdf
Lars Andersen m.fl.: "Fra verdenskrig til velfærd" (Gyldendal 2006); sider: 142-149
Læs fra "Udenrigspolitisk aktivisme efter 1989" til, men ikke med "Nybrud eller tradition", og besvar kort spørgsmål 2-5 i arbejdsspørgsmålene.
Arbejdsspørgsmål til Danmarks internationale placering, 2.docx
Poul Villaume om tilpasning og aktivisme i dansk udenrigspol..docx
Mogens Lykketoft.docx
’Historien om Danmark’-afsnit skal fjernes fra dr.dk, mener DF. I strid med grundloven, mener venstrefløjen
Per Stig Møller.docx
Læs artiklen, og besvar spørgsmålene sidst i dokumentet.
17 spørgsmål, dansk udenrigspolitik.docx
En ny sikkerhedspolitik og Russisk advarsel er alvorligt ment.pdf
Læs de to kildetekster.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Europæisk imperialisme
I dette forløb har vi arbejdet med Europas samspil med - og erobring af - den øvrige verden samt afkoloniseringen efter 2. verdenskrig. Vi har blandt andet forsøgt at klarlægge forudsætninger og motiver, forsvar for, og kritik af, imperialismen samt imperialismens betydning for de berørte folkeslag og de europæiske kolonimagter.
Eleverne har i grupper skrevet en større skriftlig opgave om den britiske kolonisering af Indien i samarbejde med faget engelsk.
Grundbøger:
Inge Adriansen m. fl: Fokus – kernestof i historie 2: Fra oplysningstid til europæisk integration, Systime (2019)
Mikkel Thrane Lassen og Jesper Skov: Den europæiske koncert. Europas historie 1814-1914, Systime (2020)
Tekster:
Thomas Babington Macaulay om engelsk sprog og uddannelse i Indien, 1835
Karl Marx: De fremtidige resultater af det britiske herredømme i Indien, 1853
Inskription med en meddelelse fra dronning Victoria til det indiske folk ved dronningens indsættelse som Empress of India, 1877
George Orwell: The Road to Wigan Pier (1937)
Mike Davis: Late Victorian Holocausts (2000)
Niall Ferguson: Hvorfor vi regerede over verden (2003)
Rudyard Kipling, The White Man's Burden, 1899 (originalsprog)
Indhold
Kernestof:
’A civilizing mission’
Imperialisme intro.docx
7. Imperialismen.pdf
Arbejdsspørgsmål til s. 170 til 174.docx
Adriansen, Inge m.fl.: "Fra oplysningstid til imperialisme", Gyldendal 2012; sider: 170-181
Vi går i gang med et nyt forløb.
Udviklingen i gennemsnitsindkomst 1750 til 1970 + spørgsmål.docx
Imperialism: Crash Course World History #35
Arbejdsspørgsmål til 174 til 81.docx
Thomas Babington Macaulay om engelsk sprog og uddannelse i Indien.docx
2. Det første Britiske Imperium, 1707-1783
Følg linket, og læs til og med afsnittet "Indien".
Indien 1813-1857
Postkolonial historie – opgøret med den vestlige verdens historieskrivning
25. Postkolonial historie
Imperiets betydning
Imperiets udvikling og juvelen i imperiets krone
3.1 Europæernes motiver
The British Raj - briterne i Indien
Dirskursanalytiske kernebegreber.docx
Undersøgelse (analyse)
Læs om det taksonomiske niveau undersøgelse/analyse.
Gandhi"s Speech on The Eve of Historic Dandi March : Speeches of Mahatma Gandhi: Gandhi Literature
1.2: Hvad er kildekritik, og hvordan laves en analyse?
Tjekliste til historieeksamen.docx
Historiefaglige begrebspar.docx
7. Eksamen
Model til kildeanalyse.docx
Kilder til kapitel 6
Følg linket, og læs kilde 6.1 og 6.2.
Til denne time skal man have læst samtlige kilder til kapitel 6.
Imperietankegangen i England
Besvar følgende spørgsmål til lektien:
Efter Anden Verdenskrig
Læs til og med "Fransk Indokina" i ibogen.
Afrika
Læs resten af kapitlet, dvs. indtil arbejdsopgaven.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Middelalder og renæssance
Forløbet har beskæftiget sig med middelalderens samfund, herunder feudalismen og den katolske kirke. Yderligere har vi arbejdet med det første korstog, foruden pesten i midten af 1300-tallet og renæssancen i Italien. Vi har diskuteret middelalderbegrebet og periodiseringsproblematikker i forhold til de to perioder.
Undervejs har eleverne lavet gruppefremlæggelser om forskellige middelaldertemaer: klostrene, hverdagslivet, fyrsten og krigerklassen.
Grundbøger:
Fokus - kernestof i historie: "Fra antikken til reformationen", 2009
Lars Peter Visti Hansen: "Korstogene - idé og virkelighed, 2004
Bas Kanthavanam: "Pest - Pandemier fra Den Sorte Død til COVID-19", 2022
Dokumentar: Historien om Danmark episode 4 og 5.
Tekster:
Gregor Den Store og Gregor af tours om den tidlige middelalders forfald, 500-tallet e.v.t.
Gabriele de Mussis om belejringen af Kaffa, ca. 1350
Pesten i Firenze af Giovanni Boccaccio, 1348
Thomas Aquinas om kongen, 1264
Fulcher af Chartres’ gengivelse af pave Urban d. 2.’s korstogstale, 1100-tallet
Pico della Mirandola: Om menneskets værdighed, 1486 (uddrag)
Indhold
Kernestof:
To kilder om den tidlige middelalders forfald.docx
Europæisk middelalder.pdf
Arbejdsspørgsmål til europæisk middelalder 95 til 99 .docx
Danielsen m.fl.: Fokus - kernestof i historie bd. 1: "Fra antikken til reformationen", Gyldendal 2007; sider: 95-107
Læs indtil afsnittet om Karolingerne.
Afsnit
Arbejdsspørgsmål til side 99 til 105.docx
Lektien ligger på historietimen i fredags.
Middelalderens samfundsstruktur.png
Thomas Aquinas om kongen.docx
Læs om afhængighed og loyalitet. Find desuden en pyramide over middelalderens samfundsstruktur på nettet.
Fremlæggelser om middelalderen.docx
Hansen, Lars Visti: Korstogene, Systime, 2007; sider: 7-14, 47-54
1 Hvad er korstog og hvad er hellig krig.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 1.docx
Urban d. 2. kalder til korstog.docx
Læs til og med afsnittet "Jødeforfølgelserne i Tyskland".
Fra Clermont til Konstantinopel.pdf
Læs resten af kapitlet, som ligger på historietimen i tirsdags.
Fremlæggelserne skal være klar til præsentation.
1. Den Sorte Død i middelalderen
Læs til og med afsnit 1.2, "Betegnelsen Den Sorte Død".
1.3 Den Sorte Døds vej til Europa
Læs fremstillingen i afsnit 1.3 og 1.4 inklusiv underafsnit.
Timeplan for virtuel undervisning.docx
1.5 Den Sorte Død og dens sociale følger
Læs fremstillingen, og besvar arbejdsspørgsmål 1.5.
Renæssancen - brud, kontinuitet og periodisering.docx
Renæssancen
Læs til og med "Humanismen".
Pico della Mirandola.docx
Spørgsmål til Pico della Mirandola.docx
Arbejdsspørgsmål til Renæssancen, 2.docx
Arbejdsspørgsmål til Renæssancen, 1.docx
Kunst
Læs resten af kapitlet om renæssancen.
Fejløvelse, middelalder og renæssance.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
USA's historie fra revolution til borgerkrig
Vi har i dette forløb arbejdet med USA's historie fra uafhængigheden til genopbygningsperioden med særlig fokus på slaveriet og den amerikanske borgerkrig, herunder årsagerne til borgerkrigen og krigens forløb.
Grundbøger:
- Allan Ahle: "Den amerikanske borgerkrig", Systime 2012
- Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard: "USA's tilblivelse" Columbus 2019
- Hemmersam og Grub: "Slaveriet og den amerikanske borgerkrig", Systime 2000
Tekster:
- James Hawkes beretning om The Boston Tea Party, 1834
- Den amerikanske uafhængighedserklæring (uddrag),1776
- Den amerikanske forfatning (uddrag), 1787
- Harriet Martineau om slaveriet, 1838
Dokumentar:
Ken Burns: The Civil War Ep. 1, 1990
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål kap 2 USAs tilblivelse.docx
2.1: Massakren i Boston
Læs afsnit 2.1 og 2.2, dvs. til og med "Den religiøse vækkelse".
Arbejdsspørgsmål til afsnit 2.3.docx
Teselskabet i Boston, 1773.doc
Noter til uafhængighedskrigens baggrund.docx
2.3: Optakten til Den Amerikanske Revolution
Læs afsnit 2.3, dvs. til og med "På vej mod revolutionen".
Arbejdsspørgsmål til afsnit 2.4.docx
Den amerikanske uafhængighedserklæring og forfatning (uddrag).pdf
Spørgsmål til uafhængighedserklæringen og forfatningen.doc
2.4: Fra revolution til krig
Læs også den næste side om uafhængighedserklæringen i ibogen.
Spørgsmål til side 24-28.docx
MOOC | The Cotton Kingdom | The Civil War and Reconstruction, 1850-1861 | 1.2.8
Allan Ahle, "Den amerikanske borgerkrig", 2012; sider: 24-32, 73-84
Kapitel 2.pdf
Spørgsmål til side 28-32.docx
Tekst 3-5.pdf
Spørgsmål til Harriet Martineau.docx
Karl-Johann Hemmersam, Ulrik Grubb: Slaveriet og den amerikanske borgerkrig, Gyldendal Uddannelse; sider: 50-54, 68-74
Fra valgkamp til væbnet konflikt.pdf
Arbejdsspørgsmål til kap. 4.docx
Arbejdsspørgsmål til kapitel 6.docx
Kapitel 6.pdf
Til og med "Våbenteknologien og borgerkrigens taktik".
Arbejdsspørgsmål til kapitel 6, 2.docx
Arbejdsspørgsmål til kapitel 5 i Hemmersam og Grubb, 1.docx
Læs fra "Blokade og ressourcer". Man må naturligvis også gerne læse hele kapitlet, hvis man har tid. Indledningen er repetition af de sidste par lektier.
Kapitel 5. Borgerkrigen.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Nazismen og holocaust
Vi har i forløbet arbejdet med Tysklands historie i perioden 1870-1946. Vi har haft fokus på Versaillestraktaten og dens følger, nazistisk ideologi, Hitlers vej til magten, jødeforfølgelse og Holocaust, optakten til 2. verdenskrig og krigens forløb.
Grundbog: Peter Frederiksen: "Det tredje Rige - fælleskab og forbrydelse"
Tekster:
- Uddrag af Versailles-traktaten, 1919
- NSDAP’s 25-punkts-program, 1920
- Hitler om racekamp i Mein Kampf, 1925
- Valgplakater fra de tyske spartakister, 1918
- Lov til beskyttelse af det tyske blod og ære, 1935
- A.J.P. Taylor om årsagerne til 2. verdenskrig, 1961
- H. R. Trevor-Roper om Taylor, Hitler og krigen, 1962
- Felix Landau: Beretning om massehenrettelse, 1941
- Jacob Wiernik: Øjenvidneberetning fra Treblinka, 1943
- Hossbachnotatet, 1937
Artikel:
Lise Brix: Sådan ser nutidens unge på Anden Verdenskrig, 2017
Film:
Einsatzgruppen: The Nazi Death Squads - Episode 2: Judenfrei (September-December 1941), 2012
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til kapitel 1.docx
Frederiksen, Peter: Det tredie Rige - 2. udg., Systime; sider: 7-13, 15-19, 21-27, 29-35, 37-43, 45-49, 55-63, 75-79, 81-87, 89-97, 99-107, 109-111, 119-122
1. Det tyske kejserrige, 1871-1918.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 2.docx
Europas grænser 1923.png
Dolkestødslegenden.jpg
Valgplakater fra de tyske spartakister, 1918.docx
2. Freden og dens betingelser (1).pdf
Versaillestraktaten.docx
Arbejdsspørgsmål til kapitel 3.docx
NSDAP's program (1920).pdf
Fascisme (figur).pdf
3. Gadekampe og økonomisk kaos, 1919-23.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 4.docx
Hitler om racekampen, 1925.pdf
4. Nazisme og økonomisk stabilitet, 1923-28.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 5.docx
5. Krisen baner vej for nazisterne, 1928-33.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 6.docx
6. Nazisterne tager magten, 1933-34.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 7.docx
Fremlæggelser om nazismen.docx
7. Livet i Det tredie Rige.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 9.docx
Nürnberglovene.jpg
Lov til beskyttelse af det tyske blod og ære.pdf
9. Jødeforfølgelse, 1933-39.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 10.docx
Hossbachnotatet 1937.docx
10. Oprustning og udenrigspolitik, 1933-37.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 11.docx
11. Vejen til krigen, 1937-39.pdf
Taylor og Trevor-Roper om krigens årsager.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 12, 1.doc
Arbejdsspørgsmål til kapitel 12, 2.docx
12. Hitlers krig.pdf
Spørgsmål til kapitel 13.docx
13. Holocaust 1942-45.pdf
Einsatzgruppen: The Nazi Death Squads - Episode 2: Judenfrei (September-December 1941)
Kilder til Holocaust.docx
Læs de to kilder i dokumentet.
Arbejdsspørgsmål til kapitel 15.docx
Sådan ser nutidens unge på Anden Verdenskrig
15. Maskerne falder i Nürnberg.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Kina gennem 200 år
Forløbet tager udgangspunkt i det sidste kinesiske kejserdynasti, og dettes kulturmøde med Vesten, herunder opiumskrigene og de ulige traktater. Vi har dernæst beskæftiget os med kejserrigets fald, borgerkrigen og folkedrabet i forbindelse med den japanske besættelse for til sidst i forløbet at vende fokus mod Maos Kina og nyeste tid, herunder det store spring fremad, kulturrevolutionen og begivenhederne på den Himmelske Freds Plads i 1989.
Grundbog:
Michael Klos (red.): ”Temaer i moderne kinesisk historie”, Systime ibog, kap. 3, 4 og 5.
Kilder:
Mødet mellem kejser Qianlong og George Macartney, 1793
Lin Zexu og brevet til dronning Victoria, 1839
Østen er rød, 1942
Folkets Dagblad om studenterdemonstrationerne, 1989
Studenterdemonstrationen i Beijing, 1989. Øjenvidneberetning
Propagandaplakat: Red loudspeakers are sounding through every home, 1972
Podcast: Politiken Historie: Riget i midten - Kinas historie #2: Chiang Kai-shek fik næsten kommunisterne ned med nakken, men til sidst måtte han selv tage flugten
Film:
DRTV - Sådan taber man en verdenskrig: Selv de bedste planer, 2023
DR dokumentar: Verdens brændpunkter: Beijing 1989, 2013
3 Body Problem season 1 episode 1 - Opening Scene | Cultural Revolution
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til Imperiet vakler.docx
3. Imperiet vakler 1644-1911 | TEXT
Læs til og med "Den første opiumskrig".
Taiping-oprøret 1850-1864 | TEXT
Læs resten af kap. 3.
Arbejdsspørgsmål til kilde 8 og 9.docx
Riget i midten 1
Kilder til kapitel 3 | TEXT
Læs kilde 8 og 9 i linket.
Arbejdsspørgsmål til kap. 4.docx
Riget i midten - Kinas historie #2: Chiang Kai-shek fik næsten kommunisterne ned med nakken, men til sidst måtte han selv tage flugten
4. Republikken Kina 1912-1949 | TEXT
Læs til og med "Bokserbevægelsen 1899-1901".
Den Lange March 1934-1935 | TEXT
Læs resten af kapitel 4.
Arbejdsspørgsmål til kapitel 5.docx
5. Kinas moderne historie 1949 til i dag | TEXT
Læs til og med "Folkerepublikken Kinas grundlæggelse 1949".
3 Body Problem Opening Scene | Cultural Revolution
Politiske kampagner | TEXT
Læs også afsnittet "Kulturrevolutionen 1966-1976".
DRTV - Sådan taber man en verdenskrig: Selv de bedste planer
Anden generation: Deng Xiaoping | TEXT
Læs afsnittet "Anden generation: Deng Xiaoping".
Demokratibevægelser | TEXT
Læs hele afsnittet om demokratibevægelser.
DRTV - Verdens brændpunkter: Beijing 1989
Tredje generation: Jiang Zemin og Zhu Rongji | TEXT
Læs om tredje, fjerde og femte generation.
Hvad er Falun Gong?
Udfyld en kildekritisk tjekliste til "Kilde 22: Studenterdemonstrationen i Beijing, 1989. Øjenvidneberetning".
Kilder til kapitel 5 | TEXT
Kildekritisk tjekliste.docx
Red loudspeakers are sounding through every home
Kildeanalyse af malerier, plakater og fotografier.docx
Personkulten omkring Formand Mao | TEXT
Læs afsnittet om personkulten omkring formand Mao.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Den danske velfærdsstat
Vi har i forløbet arbejdet med de lange linjer i den danske velfærdsstats historie, fra fattighjælp i 1800-tallet til velfærdsstatens udfordringer i den globaliserede verden i det 21. århundrede. Vi har beskæftiget os med tidligere tiders fattigforsorg, Kanslergadeforliget, sociale reformer, universelle ydelser, den danske model, kritik af velfærdsstaten, erindringshistorie og velfærdsstatens forankring i de politiske partier.
Grundbøger:
Veje til velfærdsstaten, Systime ibog (kap. 1-5)
Danmark - tider og temaer Systime ibog (kap. 8 og 9)
Danmarks historie mellem erindring og glemsel, Systime ibog (kap. 6)
Tekster:
Jakob Knudsen: Det offentlige fattigvæsen præmierer æreløsheden, 1908
Johan Christopher Holcks skildring af den uværdigt trængende familie, 1869
Johan Christopher Holcks skildring af den værdigt trængende familie, 1869
Socialdemokratiets program ”Fremtidens Danmark”, 1945 (uddrag)
Jørgen Goul Andersen om Socialdemokratiets krise, 2003
Film:
DRTV: Historien om de fattige: afsnit 1, 1870-1920, 2014
Indhold
Kernestof:
Sammenligning mellem velfærdsmodeller (skema).docx
Kapitel 1: Hvad er velfærd? | VEJE TIL VELFÆRDSSTATEN
Læs også "Hvor ved vi det fra?".
Arbejdsspørgsmål til kapitel 2.docx
Københavnerhistorier | Københavns Museum
Kapitel 2: Velfærdsstatens rødder | VEJE TIL VELFÆRDSSTATEN
Læs til og med "Fattiggårdene".
Historisk metode .ppt
Arbejdsspørgsmål til kapitel 3.docx
Jakob Knudsen om det offentlige fattigvæsen, 1908.docx
DRTV - Historien om de fattige: 1870-1920
Kapitel 3: Velfærdsstat og demokrati | VEJE TIL VELFÆRDSSTATEN
Læs også om "Værdigt og uværdigt trængende". Husk de korte kildetekster undervejs, men spring opgaverne over.
Arbejdsspørgsmål til kapitel 4.docx
Kapitel 4: Kanslergadeforliget | VEJE TIL VELFÆRDSSTATEN
Læs hele kap. 4 til og med "Kanslergadeforliget: Velfærdsstatens vugge?", men spring kildeteksterne over.
Afsnit
Fremtidens Danmark- Socialdemokratiets valgprogram, august 1945
Følg linket, og læs "Fremtidens Danmark" til og med "Hvilke midler vil vi anvende?".
Arbejdsspørgsmål til kapitel 5.docx
Kapitel 5: Velfærdsstatens guldalder | VEJE TIL VELFÆRDSSTATEN
Læs hele kap. 5 til og med "På vej mod 1990'erne", men spring kildeteksterne over.
Efterkrigstidens store beslutninger | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie
Læs til og med "Det store økonomiske gennembrud 1957-1973", og besvar arbejdsspørgsmålene undervejs.
Velfærdsstaten folder sig ud | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie
Læs resten af kapitlet, dvs. til og med "Den svære styring". Spørgsmålene gennemgår vi i timen.
Grundfortællingen om velfærdsstaten | DANMARKSHISTORIE MELLEM ERINDRING OG GLEMSEL
Krisen rammer Danmark | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie
Læs til og med afsnittet "En ny centrum-højre-kurs 1982-1993".
Jørgen Goul Andersen om Socialdemokratiets krise.docx
Socialdemokratiske regeringer i medgangstider | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie
Læs til og med "Den store modernisering 1973-2019", og besvar kort arbejdsspørgsmålene undervejs.
Om erindringshistorie.docx
Spørgsmål til velfærdsgrundfortællinger.docx
Arbejdsspørgsmål til Danmarkshistorien imellem erindring og glemsel 2.docx
Udlændinge og velfærdsstaten | DANMARKSHISTORIE MELLEM ERINDRING OG GLEMSEL
Læs til og med afsnittet "Fra velfærdsstat til konkurrencestat?"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kronologiforløb
Indhold
Kernestof:
9.3: Velfærdsstatens udfordringer | LUK SAMFUNDET OP!
Læs afsnit 9.3 og 9.4 i linket.
Tidslinie for republikken + Politiske system 2.5.pptx
Kapitel 3: Romerriget: Pax Romana | VORES VERDENSHISTORIE
Læs til og med "Den romerske hær og Julius Cæsar". Spring bare kildeteksterne over, men læs fokuspunkterne undervejs.
Kapitel 5: Middelalderens Europa: Kirken i centrum | VORES VERDENSHISTORIE
Læs til og med afsnittet om den tidlige middelalder, og besvar også gerne tjek-på-lektien-spørgsmålene nederst i dette afsnit.
Kapitel 13: Imperialismens tidsalder: Rule Britannia | VORES VERDENSHISTORIE
Læs til og med "Synet på andre folkeslag".
USA valg.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56438713278", "T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56438713278", "H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56438713278" }