Holdet 2022 HI/BT - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jon Peetz Just
Hold 2022 HI/BT (3BT HI, 4BT HI, 5BT HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetiden
Titel 2 Den romerske republik
Titel 3 Besættelsestiden (DHO-optakt)
Titel 4 Tilpasning og aktivisme
Titel 5 Europæisk imperialisme
Titel 6 Middelalder og renæssance
Titel 7 USA's historie fra revolution til borgerkrig
Titel 8 Nazismen og holocaust
Titel 9 Kina gennem 200 år
Titel 10 Den danske velfærdsstat
Titel 11 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetiden

Fokus i forløbet er på den danske rigsdannelse i sidste halvdel 900-tallet, herunder kongemagtens udvikling og kristendommens betydning.

Fremstillinger:
"Vinkler på vikingetiden" udgivet af Nationalmuseet
Carl-Johan Bryld: "Danmark - tider og temaer"

Tekster:
Frankiske Rigsannaler om magtforholdene i Danmark i 800-tallet
Widukind om Harald Blåtands omvendelse, ca. 965
Ruotger om Harald Blåtands omvendelse, ca. 965
Adam af Bremen om Harald Blåtands omvendelse, ca. 1070
Inge Skovgaard-Petersen om Harald Blåtands omvendelse, 1977
Niels Lund om Harald Blåtands omvendelse, 1998
Ibrahim Ibn Yakubs beretning om Hedeby, ca. 975
Frankiske Rigsannaler om magtforholdene i Danmark i 800-tallet
Af Kong Knuds liv og gerninger, ca. 1040

Film:
Nationalmuseet: 3D-animation of Tissø in The Viking Age, 2013
Rune Kreim Larsen: Vikingeborgen (The Viking Fortress) - En dokumentarfilm om Trelleborg, 2013
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den romerske republik

Vi har i forløbet beskæftiget os med de lange linjer i republikkens historie med fokus på de politiske institutioner, slaveriet, de puniske krige, senrepublikken og overgangen til kejserdømme.

Grundbøger:
Jesper Carlsen: "Romerriget - fremstillinger og kilder" (Systime)
Allan Ahle: "Romerriget" i "Forløb til historie 1" (Systime)

Tekster:
Polyb om romernes statsforfatning, ca. 150 f.v.t.
Quintus Cicero: "kortfattet vejledning i valgkamp", ca. 60 f.v.t.
Varro og Columella om slaver i det romerske landbrug, ca. 80 f.v.t. og 65 e.v.t.
Augustus: "Res Gestae", ca. 13 e.v.t.
Sueton: Den guddommelige Augustus, ca. 85 e.v.t.

Artikel:
Mikkel Larsen: Republikkens blodige undergang, 2013

Politiken podcast: "Antikkens Rom" episode 1 og 6, 2018.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Besættelsestiden (DHO-optakt)

Forløbet afvikles som optakt til DHO om besættelsestiden. Vi har arbejdet med 1930'erne, særligt den økonomiske krises betydning og tilpasningspolitikken, og herefter kigget nærmere på forskellige temaer under besættelsen: besættelsesdagen, samarbejdspolitikken, modstanden, de danske jøder og befrielsen.

Grundbog: Peter Frederiksen: "Danmark besat og befriet", Systime 2002.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tilpasning og aktivisme

Vi har i dette forløb beskæftiget os med Danmarks rolle i verden fra tiden efter nederlaget i 1864 med særlig fokus på skiftet fra neutralitet og tilpasning til alliancer og aktivisme i 1900-tallets forskellige polariteter. Vi har i slutningen af forløbet diskuteret Danmarks sikkerhedspolitiske situation i vor tid.

Grundbog: "Forløb til historie 3" af Poul Villaume (Systime)
Fokus 3: Fra verdenskrig til velfærdsstat
Bo Lidegaard: "I Henrik Kauffmanns fodspor"

Tekster:
Forsvarsadressen til kongen samt kongens svar, 1883
Viggo Hørup 'Hvad skal det nytte?', 1883
Carl Ploug 'Vort Forsvar og vor Fremtid', 1883
Karl Kristian Steincke: Fremtidens Forsørgelsesvæsen, 1920
Winston Churchills jerntæppetale, 1946
Hans Hedtoft om medlemskabet af NATO, 1949
Per Hækkerup: Om dansk udenrigspolitik, 1965
Anders Fogh Rasmussens tale ved mindestenen for Flemming Juncker, 2004.
Poul Villaume: ”Aktivisme - eller tilpasning til USA?”, 2006
Per Stig Møller om dansk udenrigspolitik, 2015
Mogens Lykketoft om dansk udenrigspolitik, 2015

Film:
Danmark i Den Kolde Krig | Danmark i Den Kolde Krig, 12:12. Terrorbalancen, 2000
Dokumentar: DR's Historien om Danmark ep. 9 - Det svære demokrati, 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Europæisk imperialisme

I dette forløb har vi arbejdet med Europas samspil med - og erobring af - den øvrige verden samt afkoloniseringen efter 2. verdenskrig. Vi har blandt andet forsøgt at klarlægge forudsætninger og motiver, forsvar for, og kritik af, imperialismen samt imperialismens betydning for de berørte folkeslag og de europæiske kolonimagter.

Eleverne har i grupper skrevet en større skriftlig opgave om den britiske kolonisering af Indien i samarbejde med faget engelsk.

Grundbøger:
Inge Adriansen m. fl: Fokus – kernestof i historie 2: Fra oplysningstid til europæisk integration, Systime (2019)
Mikkel Thrane Lassen og Jesper Skov: Den europæiske koncert. Europas historie 1814-1914, Systime (2020)

Tekster:
Thomas Babington Macaulay om engelsk sprog og uddannelse i Indien, 1835
Karl Marx: De fremtidige resultater af det britiske herredømme i Indien, 1853
Inskription med en meddelelse fra dronning Victoria til det indiske folk ved dronningens indsættelse som Empress of India, 1877
Charles de Gaulle: Afkoloniseringen af det franske imperium, 1961
Sir Charles Dilke: Et større Storbritannien, 1868
George Orwell: The Road to Wigan Pier (1937)
Mike Davis: Late Victorian Holocausts (2000)
Niall Ferguson: Hvorfor vi regerede over verden (2003)
Rudyard Kipling, The White Man's Burden, 1899 (originalsprog)
Cecil Rhodes: Engelsk overherredømme i Afrika (1877)
Paul Reynaud: Fransk civilisation (1931)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Middelalder og renæssance

Forløbet har beskæftiget sig med middelalderens samfund, herunder feudalismen og den katolske kirke. Yderligere har vi arbejdet med det første korstog, foruden pesten i midten af 1300-tallet og renæssancen i Italien. Vi har diskuteret middelalderbegrebet og periodiseringsproblematikker i forhold til de to perioder.

Undervejs har eleverne lavet gruppefremlæggelser om forskellige middelaldertemaer: klostrene, hverdagslivet, fyrsten og krigerklassen.

Grundbøger:
Fokus - kernestof i historie: "Fra antikken til reformationen", 2009
Lars Peter Visti Hansen: "Korstogene - idé og virkelighed, 2004
Bas Kanthavanam: "Pest - Pandemier fra Den Sorte Død til COVID-19", 2022

Dokumentar: Historien om Danmark episode 4 og 5.

Tekster:
Gregor Den Store og Gregor af tours om den tidlige middelalders forfald, 500-tallet e.v.t.
Gabriele de Mussis om belejringen af Kaffa, ca. 1350
Pesten i Firenze af Giovanni Boccaccio, 1348
Thomas Aquinas om kongen, 1264
Fulcher af Chartres’ gengivelse af pave Urban d. 2.’s korstogstale, 1100-tallet
Pico della Mirandola: Om menneskets værdighed, 1486 (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 USA's historie fra revolution til borgerkrig

Vi har i dette forløb arbejdet med USA's historie fra uafhængigheden til genopbygningsperioden med særlig fokus på slaveriet og den amerikanske borgerkrig, herunder årsagerne til borgerkrigen og krigens forløb og efterspil.

Grundbøger:
- Allan Ahle: "Den amerikanske borgerkrig", Systime 2012
- Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard: "USA's tilblivelse" Columbus 2019
- Hemmersam og Grub: "Slaveriet og den amerikanske borgerkrig", Systime

Tekster:
- James Hawkes beretning om The Boston Tea Party, 1834
- Den amerikanske uafhængighedserklæring (uddrag),1776
- Den amerikanske forfatning (uddrag), 1787
- Harriet Martineau om slaveriet, 1838
- Charles Lyell om slaveriet, 1849
- Højesterets afgørelse i Dred Scott-sagen, 1857
- Tre avisledere om angrebet på Harpers Ferry, 1859
- Emancipationserklæringen, 1863

Artikel:
Ida Meesenburg: Slaver havde gavn af slaveriet: Nyt pensum om USA's fortid møder voldsom kritik, dr.dk 2023

Dokumentar:
Ken Burns: The Civil War Ep. 1, 1990
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Nazismen og holocaust

Vi har i forløbet arbejdet med Tysklands historie i perioden 1870-1946. Vi har haft fokus på Versaillestraktaten og dens følger, nazistisk ideologi, Hitlers vej til magten, jødeforfølgelse og Holocaust, optakten til 2. verdenskrig og krigens forløb.

Grundbog: Peter Frederiksen: "Det tredje Rige - fælleskab og forbrydelse"

Tekster:
- Tripelalliancen, 20. maj 1882
- Uddrag af Versailles-traktaten, 1919
- Hitler om racekamp i Mein Kampf, 1925
- Valgplakater fra de tyske spartakister, 1918
- Lov til beskyttelse af det tyske blod og ære, 1935
- Felix Landau: Beretning om massehenrettelse, 1941
- Jacob Wiernik: Øjenvidneberetning fra Treblinka, 1943
- Hossbachnotatet, 1937

Artikel:
Lise Brix: Sådan ser nutidens unge på Anden Verdenskrig, 2017

Film:
Einsatzgruppen: The Nazi Death Squads - Episode 2: Judenfrei (September-December 1941), 2012
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kina gennem 200 år

Forløbet tager udgangspunkt i det sidste kinesiske kejserdynasti, og dettes kulturmøde med Vesten, herunder opiumskrigene og de ulige traktater. Vi har dernæst beskæftiget os med kejserrigets fald, borgerkrigen og folkedrabet i forbindelse med den japanske besættelse for til sidst i forløbet at vende fokus mod Maos Kina og nyeste tid, herunder det store spring fremad, kulturrevolutionen og begivenhederne på den Himmelske Freds Plads i 1989.

Grundbog:
Michael Klos (red.): ”Temaer i moderne kinesisk historie”, Systime ibog, kap. 3, 4 og 5.

Kilder:
Mødet mellem kejser Qianlong og George Macartney, 1793
Lin Zexu og brevet til dronning Victoria, 1839
Østen er rød, 1942
Lei Fengs dagbog, 1959-62
Folkets Dagblad om studenterdemonstrationerne, 1989
Studenterdemonstrationen i Beijing, 1989. Øjenvidneberetning
Propagandaplakat: Red loudspeakers are sounding through every home, 1972
Kina og Ruslands partnerskabserklæring, 2022
Andreas Bøje Forsby: Løkkes pragmatisme lader sig ikke praktisere i forhold til Kina, 2023

Podcast:
Politiken Historie: Riget i midten - Kinas historie #1: Med opium og våben blev kejserens Kina tvunget i knæ
Politiken Historie: Riget i midten - Kinas historie #2: Chiang Kai-shek fik næsten kommunisterne ned med nakken, men til sidst måtte han selv tage flugten

Film:
DR dokumentar: Verdens brændpunkter: Beijing 1989, 2013
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Den danske velfærdsstat

Vi har i forløbet arbejdet med de lange linjer i den danske velfærdsstats historie, fra fattighjælp i 1800-tallet til velfærdsstatens udfordringer i den globaliserede verden i det 21. århundrede. Vi har beskæftiget os med tidligere tiders fattigforsorg, Kanslergadeforliget, sociale reformer, universelle ydelser, den danske model, kritik af velfærdsstaten, erindringshistorie og velfærdsstatens forankring i de politiske partier.

Grundbøger:
Veje til velfærdsstaten, Systime ibog (kap. 1-5)
Danmark - tider og temaer Systime ibog (kap. 8 og 9)
Danmarks historie mellem erindring og glemsel, Systime ibog (kap. 6)

Tekster:
Jakob Knudsen: Det offentlige fattigvæsen præmierer æreløsheden, 1908
Johan Christopher Holcks skildring af den uværdigt trængende familie, 1869
Johan Christopher Holcks skildring af den værdigt trængende familie, 1869
Socialdemokratiets program ”Fremtidens Danmark”, 1945 (uddrag)
Henrik Gade Jensen: Afhængighed forveksles med fattigdom, 2011

Film:
DRTV: Historien om de fattige: afsnit 1, 1870-1920, 2014
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kronologiforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer