Bagsværd Kostskole og Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/BT - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Jon Peetz Just
Hold
2022 HI/BT (
3BT HI
,
4BT HI
,
5BT HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vikingetiden
Titel 2
Den romerske republik
Titel 3
Besættelsestiden (DHO-optakt)
Titel 4
Tilpasning og aktivisme
Titel 5
Europæisk imperialisme
Titel 6
Middelalder og renæssance
Titel 7
USA's historie fra revolution til borgerkrig
Titel 8
Nazismen og holocaust
Titel 9
Kina gennem 200 år
Titel 10
Den danske velfærdsstat
Titel 11
Kronologiforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vikingetiden
Fokus i forløbet er på den danske rigsdannelse i sidste halvdel 900-tallet, herunder kongemagtens udvikling og kristendommens betydning.
Fremstillinger:
"Vinkler på vikingetiden" udgivet af Nationalmuseet
Carl-Johan Bryld: "Danmark - tider og temaer"
Tekster:
Frankiske Rigsannaler om magtforholdene i Danmark i 800-tallet
Widukind om Harald Blåtands omvendelse, ca. 965
Ruotger om Harald Blåtands omvendelse, ca. 965
Adam af Bremen om Harald Blåtands omvendelse, ca. 1070
Inge Skovgaard-Petersen om Harald Blåtands omvendelse, 1977
Niels Lund om Harald Blåtands omvendelse, 1998
Ibrahim Ibn Yakubs beretning om Hedeby, ca. 975
Frankiske Rigsannaler om magtforholdene i Danmark i 800-tallet
Af Kong Knuds liv og gerninger, ca. 1040
Film:
Nationalmuseet: 3D-animation of Tissø in The Viking Age, 2013
Rune Kreim Larsen: Vikingeborgen (The Viking Fortress) - En dokumentarfilm om Trelleborg, 2013
Indhold
Kernestof:
Hvad bruger vi fortid til?
Følg linket til ibogen, og læs til og med afsnittet om "Historiebevidsthed". I skal ikke besvare opgaverne undervejs.
Historiesyn
Læs om historiesyn og kollektiv erindring. I skal ikke løse opgaverne undervejs.
Vinkler på vikingetiden.pdf
Spørgsmål til Dobats artikel (samlet).docx
Om magtforholdene i Danmark 812 til 823.docx
3D-animation of Tissø in The Viking Age
Læs den vedhæftede kilde et par gange, og besvar opgave 1 sidst i dokumentet (stamtræ).
Arabisk beretning om nordboerne.docx
"Vinkler på vikingetiden", Nationalmuseet 2013; sider: 71-77, 83-90
Læs til og med "Præster og templer", s. 87 i "Vinkler på vikingetiden", og besvar spørgsmål 1-4.Arbejdsspørgsmål til Lasse Sonnes artikel.docx
Læs resten af Lasse Sonnes artikel, og besvar de resterende spørgsmål. Læs desuden den vedhæftede kildetekst, og besvar spørgsmålene sidst i dokumentet.
Inge Skovgaard om Haralds dåb.docx Niels Lund om Haralds dåb.docx Adam af Bremen om Haralds omvendelse.docx
Afsnit
Vikingeborgen (The Viking Fortress) - En dokumentarfilm om Trelleborg
Læs artiklen "Det danske riges tilblivelse". Hvis du ikke allerede har downloadet "Vinkler på vikingetiden", så husk at gøre det.
Evaluering af vikingetiden 2023.docx
Vikingetidens afslutning.docx
Knud den Store om troskab og forræderi.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Den romerske republik
Vi har i forløbet beskæftiget os med de lange linjer i republikkens historie med fokus på de politiske institutioner, slaveriet, de puniske krige, senrepublikken og overgangen til kejserdømme.
Grundbøger:
Jesper Carlsen: "Romerriget - fremstillinger og kilder" (Systime)
Allan Ahle: "Romerriget" i "Forløb til historie 1" (Systime)
Tekster:
Polyb om romernes statsforfatning, ca. 150 f.v.t.
Quintus Cicero: "kortfattet vejledning i valgkamp", ca. 60 f.v.t.
Varro og Columella om slaver i det romerske landbrug, ca. 80 f.v.t. og 65 e.v.t.
Augustus: "Res Gestae", ca. 13 e.v.t.
Sueton: Den guddommelige Augustus, ca. 85 e.v.t.
Artikel:
Mikkel Larsen: Republikkens blodige undergang, 2013
Politiken podcast: "Antikkens Rom" episode 1 og 6, 2018.
Indhold
Kernestof:
Lyt til Kongerækken og Politikens podcastserie om Antikkens Rom: Brodermord og voldtægt - skabelsesmyter og #metoo banede vej for republikken
Lav en liste med fem ord/begreber, du kommer til at tænke på, når jeg siger "Romerriget".
Polyb om den romerske statsforfatning.docx
2. Republikken og det politiske magtspil.docx
Læs til og med figuren om det politiske system på s. 6 i det vedhæftede dokument.
Kilder – Romerriget
Karthago.pdf
Arbejdsspørgsmål til Karthago.docx
Quintus Cicero om at føre valgkamp.docx
Læs artiklen om Karthago, og besvar de dertilhørende spørgsmål. Begge dele ligger på timen d. 25/1.
5. Republikkens fald.docx
Varro om slaver i landbruget.docx
Slaver og frigivne
Arbejdsspørgsmål til Slaver og frigivne.docx
Republikken blodige undergang.pdf
Arbejdsspørgsmål til republikkens blodige undergang.docx
Analysespørgsmål til kilder.docx
Tekster til kapitel 2
Læs de to første kildetekster på siden, Augustus og Sueton, og vurdér kildernes troværdighed.
Kapitel 6 Augustus og Pax Romana
Hej historie-hold. Jeg er vikar for Jon, og glæder mig til at møde jer. I har ingen lektier for til dagens modul, da jeg er ved at orientere mig om hvor I er kommet til ift. Romerriget. Som udgangspunkt satser jeg på, at vi arbejder med Romerriget 3-
13 friske romer-spørgsmål.docx
Den romerske familia.pdf
Lektien til onsdag er at læse vedhæftede dokument om den romerske familia. Til det skal I formulere to spørgsmål - f.eks. noget, der undrer jer eller noget I synes er spændende og gerne vil have uddybet. Mvh Peter
Familia-kilde.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Besættelsestiden (DHO-optakt)
Forløbet afvikles som optakt til DHO om besættelsestiden. Vi har arbejdet med 1930'erne, særligt den økonomiske krises betydning og tilpasningspolitikken, og herefter kigget nærmere på forskellige temaer under besættelsen: besættelsesdagen, samarbejdspolitikken, modstanden, de danske jøder og befrielsen.
Grundbog: Peter Frederiksen: "Danmark besat og befriet", Systime 2002.
Indhold
Kernestof:
Vi starter et forløb om "Besættelsestiden" i samspil med dansk og Dansk-historie-opgaven (DHO). I får nærmere info når vi ses. Mvh Peter
DHO-projektbeskrivelse (2022-2023) (1) (2).docx
Lektien til tirsdag er at læse vedhæftede dokument (s.22-26) om besættelsen af DK 1940. Skriv et halv sides notater med de vigtigste stikord og evt. spørgsmål til teksten. Mvh Peter Besættelsen 1940.pdf
kilder 9. april.pdf
Inden modulet skal I færdiggøre det kildearbejde I begyndte på i timen. Mvh Peter
Samarbejdspolitikken.pdf
Vi fortsætter med "Samarbejdspolitikken" og jeres lektie er at læse vedhæftede dokument. Mvh Peter
Augustoprør og modstandskamp.pdf
Befrielsen.pdf
Lektien til onsdag er at læse vedhæftede om "Befrielsen". Notér hvis det giver anledning til spørgsmål/kommentarer vi kan tage op i klassen. Mvh Peter
Forræderiloven.pdf
8 - Besættelsestiden - Jødeaktionen, Schalburgtage, Clearingsmord og Folkestrejken (2).pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Tilpasning og aktivisme
Vi har i dette forløb beskæftiget os med Danmarks rolle i verden fra tiden efter nederlaget i 1864 med særlig fokus på skiftet fra neutralitet og tilpasning til alliancer og aktivisme i 1900-tallets forskellige polariteter. Vi har i slutningen af forløbet diskuteret Danmarks sikkerhedspolitiske situation i vor tid.
Grundbog: "Forløb til historie 3" af Poul Villaume (Systime)
Fokus 3: Fra verdenskrig til velfærdsstat
Bo Lidegaard: "I Henrik Kauffmanns fodspor"
Tekster:
Forsvarsadressen til kongen samt kongens svar, 1883
Viggo Hørup 'Hvad skal det nytte?', 1883
Carl Ploug 'Vort Forsvar og vor Fremtid', 1883
Karl Kristian Steincke: Fremtidens Forsørgelsesvæsen, 1920
Winston Churchills jerntæppetale, 1946
Hans Hedtoft om medlemskabet af NATO, 1949
Per Hækkerup: Om dansk udenrigspolitik, 1965
Anders Fogh Rasmussens tale ved mindestenen for Flemming Juncker, 2004.
Poul Villaume: ”Aktivisme - eller tilpasning til USA?”, 2006
Per Stig Møller om dansk udenrigspolitik, 2015
Mogens Lykketoft om dansk udenrigspolitik, 2015
Film:
Danmark i Den Kolde Krig | Danmark i Den Kolde Krig, 12:12. Terrorbalancen, 2000
Dokumentar: DR's Historien om Danmark ep. 9 - Det svære demokrati, 2017
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på jeres næste historieemne, der har titlen: "Tilpasning og aktivisme". I den forbindelse får I introduktion og et historisk overblik over dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik. Mvh Peter
Kongeriget_Danmark 1815_1864.png
Opgave 17: Forsvarssagen
1. Danmarks neutralitetspolitik 1864-1939
Læs også "Nederlag, neutralitet og ny fremgang" og besvar spørgsmål 1.1.
10.3 Forfatningskamp
Striden om Danmarks forsvar 1885-1914
Læs også afsnittet "Første verdenskrig 1914-1918", og besvar spørgsmål 1.2 og 1.3.
Tekst 6
Pest over Europa 1929-1940
Læs afsnittet, besvar spørgsmål 1.6 og 1.7 og se videoen "Stauning om krig". I skal ikke læse kilde 1.2 og 1.3.
3. Den kolde krig 1945-1958
Læs også "En ny verdensorden bliver til", og besvar kort spørgsmål 3.1.
Statsminister Hans Hedtoft om medlemskab af Atlantpagten, 1949.docx
Kapitel 2 Den gryende kolde krig: fra neutralitetspolitik til alliancedeltagelse (1945-1949)
Læs til og med "Skandinavisk forsvarsforbund", og kig spørgsmål 1-6 sidst i kapitlet igennem.
2. Per Hækkerup (1965)
Kapitel 4 Aktivistisk afspændingspolitik og vejen ind i EF (1962-1978)
Læs til og med "Aktivistisk FN- og bistandspolitik", og kig spørgsmål 1-6 igennem.
Via Norden på vej til EF
Læs resten af kapitel 4, og besvar spørgsmål 7-9.
Bonanza | Danmark i Den Kolde Krig | Danmark i Den Kolde Krig, 12:12. Terrorbalancen.
Spørgsmål til Danmark i Den Kolde Krig DOKUMENTAR.docx
Kapitel 5 "Fodnotepolitikken" og den kolde krigs afslutning (1979-1991)
Læs hele kapitel 5, men undlad at besvare arbejdsspørgsmålene.
Kildekritisk tjekliste dokumentar.docx
Statsminister Anders Fogh Rasmussens tale ved mindestenen for Flemming Juncker + spørgsmål.docx
Lars Andersen m.fl.: "Fra verdenskrig til velfærd" (Gyldendal 2006); sider: 142-149
Danmarks internationale placering.pdf
Arbejdsspørgsmål til Danmarks internationale placering, 2.docx
Læs fra "Udenrigspolitisk aktivisme efter 1989" til, men ikke med "Nybrud eller tradition", og besvar kort spørgsmål 2-5 i arbejdsspørgsmålene.
Poul Villaume om tilpasning og aktivisme i dansk udenrigspol..docx
Læs kronikken af Poul Villaume, og besvar spørgsmålene sidst i dokumentet. Lektien kan findes på fredagens time under øvrigt indhold.
17 spørgsmål, dansk udenrigspolitik.docx
Per Stig Møller.docx
Mogens Lykketoft.docx
Læs interviewet med den tidlige udenrigsminister, Mogens Lykketoft.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Europæisk imperialisme
I dette forløb har vi arbejdet med Europas samspil med - og erobring af - den øvrige verden samt afkoloniseringen efter 2. verdenskrig. Vi har blandt andet forsøgt at klarlægge forudsætninger og motiver, forsvar for, og kritik af, imperialismen samt imperialismens betydning for de berørte folkeslag og de europæiske kolonimagter.
Eleverne har i grupper skrevet en større skriftlig opgave om den britiske kolonisering af Indien i samarbejde med faget engelsk.
Grundbøger:
Inge Adriansen m. fl: Fokus – kernestof i historie 2: Fra oplysningstid til europæisk integration, Systime (2019)
Mikkel Thrane Lassen og Jesper Skov: Den europæiske koncert. Europas historie 1814-1914, Systime (2020)
Tekster:
Thomas Babington Macaulay om engelsk sprog og uddannelse i Indien, 1835
Karl Marx: De fremtidige resultater af det britiske herredømme i Indien, 1853
Inskription med en meddelelse fra dronning Victoria til det indiske folk ved dronningens indsættelse som Empress of India, 1877
Charles de Gaulle: Afkoloniseringen af det franske imperium, 1961
Sir Charles Dilke: Et større Storbritannien, 1868
George Orwell: The Road to Wigan Pier (1937)
Mike Davis: Late Victorian Holocausts (2000)
Niall Ferguson: Hvorfor vi regerede over verden (2003)
Rudyard Kipling, The White Man's Burden, 1899 (originalsprog)
Cecil Rhodes: Engelsk overherredømme i Afrika (1877)
Paul Reynaud: Fransk civilisation (1931)
Indhold
Kernestof:
’A civilizing mission’
Imperialisme intro.docx
Imperialism: Crash Course World History #35
Udviklingen i gennemsnitsindkomst 1750 til 1970 + spørgsmål.docx
7. Imperialismen.pdf
Arbejdsspørgsmål til s. 170 til 174.docx
Adriansen, Inge m.fl.: "Fra oplysningstid til imperialisme", Gyldendal 2012; sider: 170-181
Arbejdsspørgsmål til 174 til 81.docx
Horrible Histories Rise and Fall of the British Empire
Thomas Babington Macaulay om engelsk sprog og uddannelse i Indien.docx
Sir Charles Dilke, Et større Storbritannien.docx
Samme lektie som til den aflyste time i onsdags.
The British Raj - briterne i Indien
Imperiets udvikling og juvelen i imperiets krone
Grupper til SRU2 4.bt 2023 .docx
3.1 Europæernes motiver
25. Postkolonial historie
Imperiets betydning
Indien 1813-1857
Postkolonial historie – opgøret med den vestlige verdens historieskrivning
Læs eller genlæs de ibogslinks om postkolonial historie, som ligger på timen i mandags.
Projektbeskrivelse SRU2 2023.docx
Dirskursanalytiske kernebegreber.docx
Undersøgelse (analyse)
Læs om det taksonomiske niveau undersøgelse/analyse.
Tjekliste til historieeksamen.docx
7. Eksamen
Model til kildeanalyse.docx
Historiefaglige begrebspar.docx
Kilder til kapitel 6
Følg linket, og læs kilde 6.1 og 6.2.
Svarark til kildeøvelse.docx
Imperietankegangen i England
Genlæs afsnittet om imperietankegangen i England, og læs desuden om imperietankegangen i Frankrig.
Faglig evaluering af forløbet om imperialismen .docx
Efter Anden Verdenskrig
Læs til og med "Fransk Indokina". Læs også kilde 3.3 Charles de Gaulle: Afkoloniseringen af det franske imperium (1961).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Middelalder og renæssance
Forløbet har beskæftiget sig med middelalderens samfund, herunder feudalismen og den katolske kirke. Yderligere har vi arbejdet med det første korstog, foruden pesten i midten af 1300-tallet og renæssancen i Italien. Vi har diskuteret middelalderbegrebet og periodiseringsproblematikker i forhold til de to perioder.
Undervejs har eleverne lavet gruppefremlæggelser om forskellige middelaldertemaer: klostrene, hverdagslivet, fyrsten og krigerklassen.
Grundbøger:
Fokus - kernestof i historie: "Fra antikken til reformationen", 2009
Lars Peter Visti Hansen: "Korstogene - idé og virkelighed, 2004
Bas Kanthavanam: "Pest - Pandemier fra Den Sorte Død til COVID-19", 2022
Dokumentar: Historien om Danmark episode 4 og 5.
Tekster:
Gregor Den Store og Gregor af tours om den tidlige middelalders forfald, 500-tallet e.v.t.
Gabriele de Mussis om belejringen af Kaffa, ca. 1350
Pesten i Firenze af Giovanni Boccaccio, 1348
Thomas Aquinas om kongen, 1264
Fulcher af Chartres’ gengivelse af pave Urban d. 2.’s korstogstale, 1100-tallet
Pico della Mirandola: Om menneskets værdighed, 1486 (uddrag)
Indhold
Kernestof:
To kilder om den tidlige middelalders forfald.docx
Danielsen m.fl.: Fokus - kernestof i historie bd. 1: "Fra antikken til reformationen", Gyldendal 2007; sider: 95-107
Indtil afsnittet om karolingerne.
Europæisk middelalder.pdf
Arbejdsspørgsmål til europæisk middelalder 95 til 99 .docx
Periodiseringsopgave middelalder.docx
Thomas Aquinas om kongen.docx
Arbejdsspørgsmål til side 99 til 105.docx
Læs om afhængighed og loyalitet. Find desuden en pyramide over middelalderens verdslige samfundsstruktur på nettet.
Fremlæggelser om middelalderen.docx
Hansen, Lars Visti: Korstogene, Systime, 2007; sider: 7-14, 47-54
1 Hvad er korstog og hvad er hellig krig.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 1.docx
Fra Clermont til Konstantinopel.pdf
Læs til og med "Jødeforfølgelserne i Tyskland".
Urban d. 2. kalder til korstog.docx
Læs resten af kapitlet, som ligger på historietimen i tirsdags.
Fremlæggelser skal være klar til præsentation. Vi glæder os :-)
1. Den Sorte Død i middelalderen
Læs til og med afsnit 1.2, "Betegnelsen Den Sorte Død".
Program for timen.docx
15. Historisk forklaring
Renæssancen
1.5 Den Sorte Død og dens sociale følger
Læs afsnittet, og besvar arbejdsspørgsmål 1.5.
Pico della Mirandola.docx
Spørgsmål til Pico della Mirandola.docx
Læs til og med "Humanismen", og besvar de tilhørende spørgsmål.
Arbejdsspørgsmål til Renæssancen, 1.docx
Fejløvelse, middelalder og renæssance.docx
Kunst
Læs resten af kapitlet, og besvar spørgsmålene.
Arbejdsspørgsmål til Renæssancen, 2.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
USA's historie fra revolution til borgerkrig
Vi har i dette forløb arbejdet med USA's historie fra uafhængigheden til genopbygningsperioden med særlig fokus på slaveriet og den amerikanske borgerkrig, herunder årsagerne til borgerkrigen og krigens forløb og efterspil.
Grundbøger:
- Allan Ahle: "Den amerikanske borgerkrig", Systime 2012
- Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard: "USA's tilblivelse" Columbus 2019
- Hemmersam og Grub: "Slaveriet og den amerikanske borgerkrig", Systime
Tekster:
- James Hawkes beretning om The Boston Tea Party, 1834
- Den amerikanske uafhængighedserklæring (uddrag),1776
- Den amerikanske forfatning (uddrag), 1787
- Harriet Martineau om slaveriet, 1838
- Charles Lyell om slaveriet, 1849
- Højesterets afgørelse i Dred Scott-sagen, 1857
- Tre avisledere om angrebet på Harpers Ferry, 1859
- Emancipationserklæringen, 1863
Artikel:
Ida Meesenburg: Slaver havde gavn af slaveriet: Nyt pensum om USA's fortid møder voldsom kritik,
dr.dk
2023
Dokumentar:
Ken Burns: The Civil War Ep. 1, 1990
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål kap 2 USAs tilblivelse.docx
2.1: Massakren i Boston
Læs afsnit 2.1 og 2.2, dvs. til og med "Den religiøse vækkelse".
Teselskabet i Boston, 1773.doc
2.3: Optakten til Den Amerikanske Revolution
Arbejdsspørgsmål til afsnit 2.3.docx
Læs afsnit 2.3, dvs. til og med "På vej mod revolutionen", og besvar de tre spørgsmål til fremstillingsteksten.
Arbejdsspørgsmål til afsnit 2.4.docx
Den amerikanske uafhængighedserklæring og forfatning (uddrag).pdf
Spørgsmål til uafhængighedserklæringen og forfatningen.doc
2.4: Fra revolution til krig
Læs også den næste side om uafhængighedserklæringen i ibogen.
Spørgsmål til side 24-28.docx
MOOC | The Cotton Kingdom | The Civil War and Reconstruction, 1850-1861 | 1.2.8
Allan Ahle, "Den amerikanske borgerkrig", 2012; sider: 24-32, 73-84
Kapitel 2.pdf
Spørgsmål til side 28-32.docx
Tekst 3-5.pdf
MOOC | The Fugitive Slave Question | The Civil War and Reconstruction, 1850-1861 | 1.4.5
Slaver havde gavn af slaveriet: Nyt pensum om USA's fortid møder voldsom kritik
Spørgsmål til Harriet Martineau.docx
Læs tekst 3 i pdf-dokumentet på timen i mandags. Besvar desuden de tilhørende spørgsmål her på timen.
Kilder til Scott og Brown.pdf
Karl-Johann Hemmersam, Ulrik Grubb: Slaveriet og den amerikanske borgerkrig, Gyldendal Uddannelse; sider: 50-54, 68-74
Fra valgkamp til væbnet konflikt.pdf
Arbejdsspørgsmål til kap. 4.docx
Arbejdsspørgsmål til kapitel 6.docx
Til og med "Våbenteknologien og borgerkrigens taktik".
Kapitel 6.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 6, 2.docx
The Civil War - Episode 1: The Cause (1861)
Dances with Wolves, by Kevin Costner (1990) - Opening scene (with Kevin Costner)
Arbejdsspørgsmål til kapitel 5 i Hemmersam og Grubb, 1.docx
Emancipationserklæringen.docx
Læs fra "Blokade og ressourcer". Man må naturligvis også gerne læse hele kapitlet, hvis man har tid. Indledningen er repetition af de sidste par lektier.
Kapitel 5. Borgerkrigen.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Nazismen og holocaust
Vi har i forløbet arbejdet med Tysklands historie i perioden 1870-1946. Vi har haft fokus på Versaillestraktaten og dens følger, nazistisk ideologi, Hitlers vej til magten, jødeforfølgelse og Holocaust, optakten til 2. verdenskrig og krigens forløb.
Grundbog: Peter Frederiksen: "Det tredje Rige - fælleskab og forbrydelse"
Tekster:
- Tripelalliancen, 20. maj 1882
- Uddrag af Versailles-traktaten, 1919
- Hitler om racekamp i Mein Kampf, 1925
- Valgplakater fra de tyske spartakister, 1918
- Lov til beskyttelse af det tyske blod og ære, 1935
- Felix Landau: Beretning om massehenrettelse, 1941
- Jacob Wiernik: Øjenvidneberetning fra Treblinka, 1943
- Hossbachnotatet, 1937
Artikel:
Lise Brix: Sådan ser nutidens unge på Anden Verdenskrig, 2017
Film:
Einsatzgruppen: The Nazi Death Squads - Episode 2: Judenfrei (September-December 1941), 2012
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til kapitel 1.docx
Tripelalliancen 1882.docx
Frederiksen, Peter: Det tredie Rige - 2. udg., Systime; sider: 7-13, 15-19, 21-27, 29-35, 37-43, 45-49, 55-63, 75-79, 81-87, 89-97, 99-107, 109-111, 119-122
1. Det tyske kejserrige, 1871-1918.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 2.docx
Forklar begrebet kapitel 1 og 2.doc
Versaillestraktaten.docx
Valgplakater fra de tyske spartakister, 1918.docx
2. Freden og dens betingelser (1).pdf
Læs uddraget af Versailles-traktaten, som ligger på timen i fredags.
Arbejdsspørgsmål til kapitel 3.docx
NSDAP's program (1920).pdf
Fascisme (figur).pdf
3. Gadekampe og økonomisk kaos, 1919-23.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 4.docx
Hitler om racekampen, 1925.pdf
4. Nazisme og økonomisk stabilitet, 1923-28.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 5.docx
5. Krisen baner vej for nazisterne, 1928-33.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 6.docx
6. Nazisterne tager magten, 1933-34.pdf
Opgavebeskrivelse, biografisk fremlæggelse.docx
Arbejdsspørgsmål til kapitel 7.docx
7. Livet i Det tredie Rige.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 9.docx
Nürnberglovene.jpg
Lov til beskyttelse af det tyske blod og ære.pdf
9. Jødeforfølgelse, 1933-39.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 10.docx
Hossbachnotatet 1937.docx
10. Oprustning og udenrigspolitik, 1933-37.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 11.docx
11. Vejen til krigen, 1937-39.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 12, 1.doc
Arbejdsspørgsmål til kapitel 12, 2.docx
12. Hitlers krig.pdf
Spørgsmål til kapitel 13.docx
13. Holocaust 1942-45.pdf
Einsatzgruppen: The Nazi Death Squads - Episode 2: Judenfrei (September-December 1941)
Kilder til Holocaust.docx
Læs de to kilder i dokumentet.
Arbejdsspørgsmål til kapitel 15.docx
Sådan ser nutidens unge på Anden Verdenskrig
15. Maskerne falder i Nürnberg.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Kina gennem 200 år
Forløbet tager udgangspunkt i det sidste kinesiske kejserdynasti, og dettes kulturmøde med Vesten, herunder opiumskrigene og de ulige traktater. Vi har dernæst beskæftiget os med kejserrigets fald, borgerkrigen og folkedrabet i forbindelse med den japanske besættelse for til sidst i forløbet at vende fokus mod Maos Kina og nyeste tid, herunder det store spring fremad, kulturrevolutionen og begivenhederne på den Himmelske Freds Plads i 1989.
Grundbog:
Michael Klos (red.): ”Temaer i moderne kinesisk historie”, Systime ibog, kap. 3, 4 og 5.
Kilder:
Mødet mellem kejser Qianlong og George Macartney, 1793
Lin Zexu og brevet til dronning Victoria, 1839
Østen er rød, 1942
Lei Fengs dagbog, 1959-62
Folkets Dagblad om studenterdemonstrationerne, 1989
Studenterdemonstrationen i Beijing, 1989. Øjenvidneberetning
Propagandaplakat: Red loudspeakers are sounding through every home, 1972
Kina og Ruslands partnerskabserklæring, 2022
Andreas Bøje Forsby: Løkkes pragmatisme lader sig ikke praktisere i forhold til Kina, 2023
Podcast:
Politiken Historie: Riget i midten - Kinas historie #1: Med opium og våben blev kejserens Kina tvunget i knæ
Politiken Historie: Riget i midten - Kinas historie #2: Chiang Kai-shek fik næsten kommunisterne ned med nakken, men til sidst måtte han selv tage flugten
Film:
DR dokumentar: Verdens brændpunkter: Beijing 1989, 2013
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til Imperiet vakler.docx
3. Imperiet vakler 1644-1911 | TEXT
Læs til og med "Den første opiumskrig".
Målrettet kildekritik og indholdsanalyse | DERFOR HISTORIE
Arbejdsspørgsmål til kilde 8 og 9.docx
Taiping-oprøret 1850-1864 | TEXT
Læs resten af kap. 3.
Riget i midten - Kinas historie #1: Med opium og våben blev kejserens Kina tvunget i knæ
4. Republikken Kina 1912-1949 | TEXT
Arbejdsspørgsmål til kap. 4.docx
Program for virtuel undervisning.docx
Riget i midten - Kinas historie #2: Chiang Kai-shek fik næsten kommunisterne ned med nakken, men til sidst måtte han selv tage flugten
Opgaver til kapitel 4 | TEXT
Rød stjerne over Kina | VORES VERDENSHISTORIE
Læs afsnittet "Rød stjerne over Kina", og sammenlign fremstillingen med kapitel 4 i den anden ibog "Kina - temaer i moderne kinesisk historie". Den ene er længere og mere detaljeret end den anden, men hvilke andre forskelle (og ligheder) er der?
Arbejdsspørgsmål til kapitel 5.docx
5. Kinas moderne historie 1949 til i dag | TEXT
Læs til og med afsnittet "Politiske kampagner".
Kulturrevolutionen 1966-1976 | TEXT
Læs til og med "Anden generation: Deng Xiaoping".
Personkulten omkring Formand Mao | TEXT
Kildekritisk tjekliste.docx
Red loudspeakers are sounding through every home
Kildeanalyse af malerier, plakater og fotografier.docx
Kilder: Rollemodeller og personkult | TEXT
Læs kilde 23, Lei Fengs dagbog 1959-62.
Vi dropper lektien, og ser i stedet et filmklip og klippe-klistrer.
Demokratibevægelser | TEXT
Læs hele afsnittet om demokratibevægelser.
Kildekritisk tjekliste Folkets Dagblad om studenterdemonstrationerne, 1989.docx
DRTV - Verdens brændpunkter: Beijing 1989
Færdiggør opgaven, som vi påbegyndte til timen i onsdags:
Falun Gong set fra Kina
Tredje generation: Jiang Zemin og Zhu Rongji | TEXT
Læs om tredje og fjerde generation i grundbogen.
Spørgsmål til kilde 20.docx
Spørgsmål til Kilde 17.docx
Kilder | DET NYE KINA
Læs "Kilde 17: Kina og Ruslands partnerskabserklæring, 2022".
Kapitel 1: Hvad er velfærd? | VEJE TIL VELFÆRDSSTATEN
Læs kilde 20 via linket.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Den danske velfærdsstat
Vi har i forløbet arbejdet med de lange linjer i den danske velfærdsstats historie, fra fattighjælp i 1800-tallet til velfærdsstatens udfordringer i den globaliserede verden i det 21. århundrede. Vi har beskæftiget os med tidligere tiders fattigforsorg, Kanslergadeforliget, sociale reformer, universelle ydelser, den danske model, kritik af velfærdsstaten, erindringshistorie og velfærdsstatens forankring i de politiske partier.
Grundbøger:
Veje til velfærdsstaten, Systime ibog (kap. 1-5)
Danmark - tider og temaer Systime ibog (kap. 8 og 9)
Danmarks historie mellem erindring og glemsel, Systime ibog (kap. 6)
Tekster:
Jakob Knudsen: Det offentlige fattigvæsen præmierer æreløsheden, 1908
Johan Christopher Holcks skildring af den uværdigt trængende familie, 1869
Johan Christopher Holcks skildring af den værdigt trængende familie, 1869
Socialdemokratiets program ”Fremtidens Danmark”, 1945 (uddrag)
Henrik Gade Jensen: Afhængighed forveksles med fattigdom, 2011
Film:
DRTV: Historien om de fattige: afsnit 1, 1870-1920, 2014
Indhold
Kernestof:
Historisk metode .ppt
Kapitel 1: Hvad er velfærd? | VEJE TIL VELFÆRDSSTATEN
Læs kap. 1. De to sidste afsnit handler om teori og metode, hvilket jo er ret passende i dag.
Arbejdsspørgsmål til kapitel 2.docx
Kapitel 2: Velfærdsstatens rødder | VEJE TIL VELFÆRDSSTATEN
Læs til og med "Fattiggårdene".
Arbejdsspørgsmål til kapitel 3.docx
DRTV - Historien om de fattige: 1870-1920
Kapitel 3: Velfærdsstat og demokrati | VEJE TIL VELFÆRDSSTATEN
Læs til og med "Fagbevægelsen og begyndende organisering".
Arbejdsspørgsmål til kapitel 4.docx
Afhængighed forveksles med fattigdom
1891 - en minimumsydelse til værdigt trængende | DANMARKSHISTORIE MELLEM ERINDRING OG GLEMSEL
Kapitel 4: Kanslergadeforliget | VEJE TIL VELFÆRDSSTATEN
Læs kapitel 4 minus fokuspunktet til sidst.
Fremtidens Danmark- Socialdemokratiets valgprogram, august 1945
Følg linket, og læs "Fremtidens Danmark" til og med "Hvilke midler vil vi anvende?".
Arbejdsspørgsmål til kapitel 5.docx
Kapitel 5: Velfærdsstatens guldalder | VEJE TIL VELFÆRDSSTATEN
Læs hele kap. 5 til og med "På vej mod 1990'erne", men spring kildeteksterne over.
Efterkrigstidens store beslutninger | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie
Læs til og med "Det store økonomiske gennembrud 1957-1973", og besvar arbejdsspørgsmålene undervejs.
Velfærdsstaten folder sig ud | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie
Læs resten af kapitlet, dvs. til og med "Den svære styring".
Krisen rammer Danmark | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie
Læs til og med afsnittet "En ny centrum-højre-kurs 1982-1993".
Spørgsmål til velfærdsgrundfortællinger.docx
Om erindringshistorie.docx
Grundfortællingen om velfærdsstaten | DANMARKSHISTORIE MELLEM ERINDRING OG GLEMSEL
Læs til og med afsnittet "Erindringspolitiske kampe om velfærdsstaten". Hav særligt fokus på at kunne forklare og skelne imellem de tre grundfortællinger.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kronologiforløb
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til Danmarkshistorien imellem erindring og glemsel 2.docx
Læs til og med afsnittet "Fra velfærdsstat til konkurrencestat?". Spørgsmål 5 i arbejdsspørgsmålene på timen i fredags, konstruktion af en grundfortælling, er også lektie til timen.
Udlændinge og velfærdsstaten | DANMARKSHISTORIE MELLEM ERINDRING OG GLEMSEL
9.3: Velfærdsstatens udfordringer | LUK SAMFUNDET OP!
Læs afsnit 9.3 til 9.5 i linket.
Tidslinie for republikken + Politiske system 2.5.pptx
Viking.flipchart
Viking.pdf
Kapitel 3: Romerriget: Pax Romana | VORES VERDENSHISTORIE
Læs til og med "Den romerske hær og Julius Cæsar". Spring evt. kildeteksterne over, men læs gerne fokuspunkterne undervejs.
Kapitel 5: Middelalderens Europa: Kirken i centrum | VORES VERDENSHISTORIE
Læs til og med afsnittet om den tidlige middelalder, og besvar også gerne tjek-på-lektien-spørgsmålene nederst i dette afsnit.
Kapitel 13: Imperialismens tidsalder: Rule Britannia | VORES VERDENSHISTORIE
Læs gerne til og med "Synet på andre folkeslag".
Arbejdsspørgsmål til kapitel 5.4.docx
USA valg.pdf
Noter til slaveriet.docx
Noter til løsrivelsen mv.docx
Noter til teselskabet og uafhængighedserklæringen.docx
Noter til uafhængighedskrigens baggrund.docx
Læs gerne hele afsnit 5.4 i bogen. Det er ganske eksamensrelevant stof.
5.4: Kampen om slaveriet i 1850"erne | USA"S TILBLIVELSE
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56449931849", "T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56449931849", "H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56449931849" }