Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Hanne Gottliebsen, Ivar Johannesson
|
Hold
|
2022 MA/a (1a MA, 2a MA, 3a MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Sandsynlighed og Kombinatorik
Vi skal lære følgende begreber, sætninger og metoder fra "Gyldendals Gymnasiematematik A2" med henvisning til det tilhørende afsnit i bogen. En sætning der også bliver bevist er markeret med et (B).
https://1v4r0.github.io/imporium/ProbabilityTheory/ProSpa.html
Begreber:
Fra afsnit 4.2:
(Symmetrisk) Sandsynlighedsfelt, inklusiv
- Udfald
- Udfaldsrum
- Sandsynlighedsfunktion
Hændelse
Fra afsnit 4.3
(Additionsprincippet)
Multiplikationsprincippet
Fakultet
Permutationer
Kombinationer
Sætninger:
Sandsynlighederne i et symmetrisk sandsynlighedsfelt(B), A4.2
Multiplikationsprincippet, A4.3
Antal permutationer og kombinationer, A4.3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Renter og Eksponentialfunktioner
Vi skal lære følgende begreber, sætninger og metoder fra "Gyldendals Gymnasiematematik A1" med henvisning til det tilhørende afsnit i bogen. En sætning der også bliver bevist er markeret med et (B).
Begreber:
Afsnit 1.15:
Kapital
Rentefod
Termin
Afsnit 1.16:
Opsparing- og gældsannuitet
Hovedstol
Ydelse
Afsnit 1.7:
Eksponentielle funktioner
Vækstraten
Fremskrivningsfaktoren
Begyndelsesværdien
Areal under graf.
Inverse funktioner, A.1.14
Logaritmer, A1.6
Sætninger:
https://1v4r0.github.io/imporium/Analysis/IntAnn.html:
Geometriske Rækker(B),
Annuitetsformlen(B)
Afsnit 1.7
1.3 Topunktssætningen(B)
1.4 Vækstegenskaber(B)
1.5-6 Fordoblings- og halveringskonstanter(B)
https://1v4r0.github.io/imporium/Analysis/Exp.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vektorer og Vinkler
Vi skal lære følgende begreber, sætninger og metoder fra "Gyldendals Gymnasiematematik A1" med henvisning til det tilhørende afsnit i kapitel 4 bogen. En sætning der også bliver bevist er markeret med et (B).
Begreber:
- Vektorer, 1
- Sum af vektorer, 1 og 2
- Forlængelse af vektor, 2
- Koordinater, 2
- Længde, 2
-.Stedvektorer, 5
- Vektorer mellem punkter, 3 & 5
- Skalarprodukt, 7
- Ortogonalitet, 6 & 8
- Enhedscirklen, 8
- Cosinus, 8
- Sinus, 8
- Tangens, 8
- Projektion, 8
Følgende emner fra afsnit 5.6 i A2:
- Tværvektor,
- Determinant
- Paralellitet, 6
- Formel for sammenhæng mellem determinant og vinkel.
Sætninger:
(B) Regneregler for sum of forlængelse, 4.3
(B) Regneregler for skalarprodukt og længde. 4.7
(B) Formel for projektioner, 4.8
(B) Formel for sammenhæng mellem skalarprodukt og vinkel, 4.8
(B) Formel for sammenhæng mellem determinant og vinkel, 5.6
Hjemmeside: https://1v4r0.github.io/imporium/Geometry/Vec.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Trigonometriske Funktioner
Vi skal lære følgende begreber, sætninger og metoder fra "Gyldendals Gymnasiematematik A1" med henvisning til det tilhørende afsnit i kapitel 4 bogen. En sætning der også bliver bevist er markeret med et (B).
Begreber:
- Cosinus, sinus og tangens som funktioner
- Radianer og buelængde
- Harmonisk svingning, inklusiv:
o- Amplitude
o- Periode
o- Ligevægtsværdi
- Hældning
- Areal
Sætning:
(B) Hældning, https://1v4r0.github.io/imporium/Analysis/MacDer.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Krigsmatematik
I skal kende følgende begreber og metoder fra Gyldendals Gymnasiematematik A2 med henvisning til det relevante afsnit:
Begreber:
Parameterfremstilling for linjen, A5.1
Linjens ligning, A5.1
Parameterfremstilling for cirklen, A3.3.6
Cirklens ligning, A5.8
Metoder:
Vinkler mellem linjer, A5.2
Skæring mellem linjer, A5.3
(B)Afstand mellem punkt og linje, A5.7
Tangenter til cirkler, A5.8
Skæring mellem cirkel og linje, A5.8
Aktiviteter:
Bestem afstanden til et baghold
Bestem en sikker sejlrute fra Odessa til Kerch broen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Potensfunktioner
Vi arbejder med følgende begreber og metoder fra Gyldendals Gymnasiematematik A1 og A2, (S) hvis vi tager sætning med, (B) hvis bevist:
Afsnit A1.1.8:
Potensfunktioner.
Betydningen af a og b.
(B) To-punkts-sætning.
Vækstegenskaber.
Potensregression, med og uden CAS.
Omvendt proportionalitet, A1.1.9.
(B) Hældning, A2.1.3.
Areal af potensfunktioner og logaritmer
https://1v4r0.github.io/imporium/Analysis/Pow.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Statistik og Stokastiske Variabler
Vi arbejder med følgende begreber og metoder fra Gyldendaals Gymnasiematematik, med henvisning til hvilken bog, kapitel og afsnit.
Statistik, A1.3.2:
Diskret og grupperet data
Diskriptorer, herunder:
- Hyppighed
- (Kumuleret) Frekvens
- Middelværdi
- Fraktiler
- Kvartiler, herunder:
o Minimum
o Nedre
o Median
o Øvre
o Maksimum
o Kvartilbredde
o Variationsbredde
o Standardafvigelse
- Boksplot
- Sumkurv
- Outlier
Stokastiske Variabler:
- Forventet Værdi
- Varians
- Standardafvigelse
https://1v4r0.github.io/imporium/ProThe/RanVar.html
Antifakultet:
- Definition
- (B)Iterative formler
- Lukket formel
Aktiviteter:
Beregning af statistiske deskriptorer for en skydeskive
Beregning af sandsynligheder for forbindelsestesten, samt den forventede værdi og standardafvigelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Polynomier
Vi arbejder med begreber fra Gyldendaals Gymnasiematematik A1, afsnit 2.4, ellers bliver afsnittet angivet. Hvis vi arbejder med en sætning bliver det markeret med (S), og hvis vi også laver et bevis bliver det markeret med (B).
Begreber:
(Andengrads) Polynomier, A2.1 & 6
Algebraens Fundamentalsætning
(B) Parablen
Diskriminant
(B) Rødder og Formel
(B) Faktorisering
(B) Toppunkt
Parallelforskydninger
(B) Differentiation og Integral af Sum, A7.3
Ekstrema, herunder minima og maksima, A7.5
Monotoniforhold, A7.5
https://1v4r0.github.io/imporium/Analysis/Pol.html
Aktiviteter:
Skydebane med henblik på at bestemme kuglebanen
Skråt kast for at bestemme starthastigheden af kast/spark
Ramme plet med en bold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Binomialfordelingen
Vi arbejder med følgende begreber og metoder fra Gyldendaals Gymnasiematematik A2, afsnit 4.4, sætninger er markeret med (S) og beviser med (B).
Begreber:
Bernoulli Proces
Binomialfordeling, herunder:
- (S) Sandsynlighed
- (B) Forventet Værdi
- (B) Varians
- (S) Standardafvigelse
Hypotesetest
https://1v4r0.github.io/imporium/ProThe/BinDis.html
https://1v4r0.github.io/imporium/ProThe/ConInt.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differential- og Integralregning
Vi arbejder med følgende begreber og metoder fra Gyldendaals Gymnasiematematik A1, kapitel 7, samt A2, kapitler 1 og 2. Sætninger er markeret med (S) og beviser med (B).
Begreber:
Differentialkvotient, 7.2
Differentiation af:
- (B) Produkt, 7.3 & 1.2
- (B) Sammensat Funktion, 7.3
(B) Tangentlinje (ligning), 7.4
Det Bestemte Integral, 2.2
Stamfunktioner, 2.1
Det Ubestemte Integral, 2.1
Regneregler, 2.3
Areal Mellem Grafer, 2.4
(B) Integralregningens Fundamentalsætning
https://1v4r0.github.io/imporium/Analysis/Int.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Vektorfunktioner
Vi arbejder med følgende begreber og metoder med henvisning til Gyldendals Gymnasiematematik A3, kapitel 3:
Begreber:
Vektorfunktioner og deres repræsentationsformer, 3.1
Skæringer med akserne og dobbeltpunkter, 3.1 & 5
Tangenter, 3.3, herunder:
- Retningsvektor
- Tangentligning
Anvendelse, herunder:
- Objekters bevægelse, 3.2
- Hastighed, 3.2
- Acceleration, 3.4
Eksamensspørgsmål:
Afstand til tangentlinjen til den jævne cirkelbevægelse, 4.6 & https://1v4r0.github.io/imporium/Geometry/DisTan.html
Aktiviteter:
Analyse af en F1 kører.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Funktioner af to variable
Vi arbejder med begreber og metoder med henvisning til kapitel 4 i Gyldendals Gymnasiematematik A3:
Begreber:
Funktioner af to variable, 4.2
Flader, 4.2
Niveaukurver, 4.2
Snitkurver, 4.2
Partielle afledede, 4.3
Anden afledede, 4.5
Gradienter, 4.4
Stationære punkter, 4.5, herunder:
- Saddelpunkter
- Ekstremumspunkter
Metoder:
Grafisk bestemmelse af arten for et stationært punkt, 4.5
Eksamensspørgsmål:
Formlen for lineær regression, https://1v4r0.github.io/imporium/Analysis/LinReg.html
Aktiviteter:
Kortlægning af skolens grund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Differentialligninger
Vi arbejder med følgende begreber og metoder med henvisning til kapitel 2 fra Gyldendals Gymnasiematematik A3:
Begreber:
Differentialligninger, 2.1, herunder:
- Logistisk vækst, 2.5
- Eksponentiel vækst, 2.5
- Forskudt eksponentiel vækst, 2.5
- Separable, 2.6
- Linjeelement, 2.4
- Hældningsfelt, 2.4
Metoder:
Bekræftelse af løsningnen til en differentialligning, 2.2
Kvalitativ og geometrisk analyse
Opstilling af differentialligning, 2.8
Aktiviteter:
Undersøgelse af Navier-Stokes og design af en vinge.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forberedelsesmat: betingede sandsyndligheder
I vil arbejde selvstændigt i 6 klokketimer(8 moduler) i undervisningen, med materiale fra undervisningsministeriet i et ukendt emne. Jeg vil være tilstede som vejleder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Newton's Differentialregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Repetition
Repitition i pensum op til terminsprøven.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56450119614",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56450119614",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56450119614"
}