Holdet 2022 MA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Martin Werge Willumsen, Stefanie Buchholz-Schouw, Tina Grønhøj Christensen
Hold 2022 MA/b (1b MA, 2b MA, 3b MA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Funktioner
Titel 2 Annuiteter, renteformel og eksponentiel vækst
Titel 3 Logaritmer
Titel 4 Potensfunktioner
Titel 5 Vektorregning 1
Titel 6 Opsamling
Titel 7 Polynomier
Titel 8 Differentialregning og Monotoniforhold
Titel 9 Vektorer - linjer og cirkler
Titel 10 Trigonometriske funktioner
Titel 11 Sandsynlighedsregning, kombinatorik, hypotesetest
Titel 12 Opsamling og mundtlig årsprøve
Titel 13 Integralregning
Titel 14 Funktioner af to variable
Titel 15 Differentialligninger
Titel 16 Vektorfunktioner.
Titel 17 Forberedelsesmat: betingede sandsyndligheder
Titel 18 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Funktioner

Vi indfører funktionsbegrebet og gennem arbejdet med nogle elementære funktioner vil vi behandle monotoniforhold, sammensætning af og regning med funktioner, samt omvendte funktioner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Novemberaflevering 30-11-2022
Miniaflevering December 1.b 14-12-2022
Majaflevering 29-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Annuiteter, renteformel og eksponentiel vækst

Fagligt indhold

- Renter, annuiteter, renteformlen
- Eksponentiel vækst, den eksponentielle funktion, herunder den naturlige eksponentialfunktion, fordoblings- og halveringskonstan
- Regression
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Logaritmer

Vi skal i forløbet blive fortrolige med logaritmefunktionen, herunder den naturlige logaritme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Potensfunktioner

Vi skal se på en klasse af funktioner under navnet potensfunktioner. Vi vil også i slutningen af forløbet se et kort overblik over alle de funktionstyper vi har gennemgået i 1.g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Opsamling

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Polynomier

Vi behandler kapitel 1 i Matematik A2 stx bogen omhandlende polynomier. Vi ser bl.a. på typer af polynomier og sammenhængen mellem forskrift og graden af polynomiet. Vi har særligt fokus på andengradspolynomier og hvordan det omformes til andengradsligninger og løses ved diskriminantformlen eller faktorisering kombineret med nul-reglen. Vi ser på konstanterne a,b og c's betydning, polynomiets rødder og antallet af løsninger i forhold til polynomiets grad. Vi ser på parabler, toppunkter, minimum og maksimum værdier, andengradsligningen på toppunktsform og andengradsligningens faktorisering og andengradsregression. Vi ser ligeledes på parallelforskydninger i lodret og vandret akse, da dette netop viser sig at være essensen i andengradspolynomiets toppunktsform samt anledning til snakken om kongruente parabler.

Læringsegenskaber:
- løse simple ligningssystemer og simple andengradsligninger samt ligninger, der involverer indgående kendskab til egenskaberne ved andengradspolynomier.
- Matematisk modellering der leder til andengradsligninger der løses algebraisk eller grafisk.
- Opnå viden om andengradspolynomier samt overordnet kendskab til polynomier af højere grad.
- Kendskab til begrebet rod i et polynomium og begrebet faktorisering, specielt med henblik på andengradspolynomier.
- Viden om sammenhængen mellem grad og antal rødder (nulpunkter) for polynomier
- Evnen til at redegøre for både konstanternes og diskriminantens betydning for parablens beliggenhed i koordinatsystemet.
- Kendskab til parallelforskydninger i lodret og vandret akse, og hvordan dette optræder i funktionsudtrykket.


Materiale:
MAT A2 stx, kap. 1, 37 sider.
Bortset fra afsnittene "Andengradsuligheder" og "Projekter" (ca. 16 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hjemmeopgave 1: Polynomier (1) 15-09-2023
Hjemmeopgave 2: Polynomier (2) 21-09-2023
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Differentialregning og Monotoniforhold

I dette forløb skal vi lære hvordan enhver funktion har en afledet funktion og hvordan disse funktioner findes og fortolkes. Differentialregning har mange anvendelser og det er helt essentielt for pensum i 3g. at vi får en god start på vores differentialregnings eventyr. De særlige fokuspunkter er:

Differentialkvotient/Afledte funktion
Tangenthældninger og tangentens ligning
Sekanthældning og tretrinsreglen
Monotoniforhold og ekstrema
Toppunkter og vandrette tangenter
Vendetangenter
Fortegnslinje
Optimering med differentialregning
Vækst og væksthastighed (differentialkvotientens fortolkning)
Grafisk sammenhæng mellem f(x) og f’(x)
Differentiable og kontinuerte funktioner.


Læringsegenskaber:
-Opnå fortrolighed med differentiation af de elementære funktioner og med regnereglerne for differentiation (sum, differens, produkt, ’gange en konstant’.
- At bestemme afledte funktioner og tangentligninger
- At kunne differentiere sammensat funktion med ikke-lineær indre funktion og håndtere simple problemstillinger i relation dertil.
- At kende og kunne anvende sammenhængen mellem afledet funktion, monotoniforhold og ekstrema i problembehandling.
- At kunne udlede udvalgte differentialkvotienter ved brug af 3-trinsreglen
- Opnå en intuitiv forståelse for grænseværdibegrebet, kontinuitetsbegrebet samt hvorvidt en funktion er differentiabel
Opnå en forståelse for den afledede funktion og begreber som monotoniforhold og ekstrema
- Redegøre for differentialkvotientens betydning både i interne matematiske sammenhænge og i anvendelsesorienteret sammenhæng, dvs. man skal kunne fortolke differentialkvotienten som en væksthastighed i modelleringssammenhæng.
- Være i stand til at anvende CAS til at differentiere funktioner.


Materiale:
MAT A2 stx, kap. 2, 30 sider.
MAT A2 stx, kap. 3, 19 sider.
MAT A2 stx, kap. 4, 16 sider.

i alt: 65 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 46,00 moduler
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Vektorer - linjer og cirkler

Vi fortsætter med vektorer hvor fokus er på de to geometriske objekter; den rette linje og cirklen. Her skal vi se på parameterfremstilling og linjens ligning og i den forbindelse indføre retningsvektorer og normalvektorer. Vi ser på objekternes indbyrdes beliggenhed i form af skæringspunkter, parallelitet, ortogonalitet, indbyrdes vinkler samt tangenter til en cirkel og derved afstande fra punkter til linjer.

Vi repeterer på vektorteorien fra 1g da denne skal bruges løbende. Derfor vil læringsmålene som vi skal opfylde efter dette forløb være:

1) At kunne arbejde med vektorbegrebet både algebraisk og geometrisk, både i hånden og med geogebra. F.eks. når vi finder tangent til en cirkel er vi både i stand til at gøre dette algebraisk via. formlen, men også geometrisk i GeoGebra.

2) Have en forståelse for begreberne: Nulvektor, enhedsvektor, stedvektor og forbindelsesvektor

3) At kunne anvende regnereglerne for vektorer både algebraisk og geometrisk, dvs. man skal kunne argumentere for regneregler og formler gennem eksempler og matematiske eksperimenter med et værktøjsprogram. Følgende skal kunnes:
Addition af to vektorer
Subtraktion af vektorer
Gange en konstant på en vektor
Længden af en vektor
Tværvektor til en given vektor
Skalarprodukt
Determinant
Vinkel mellem to vektorer (samt overgangs-formler mellem spids og stump vinkel)
Afgøre om to vektorer er parallelle eller ortogonale
Projektion af en vektor på en vektor

4) Bevise udvalgte sætninger indenfor emnet. I vores tilfælde er der specielt fokus på dist(P,L) formlen samt formlen for linjes ligning.  

5) Benytte vektorer til at besvare modelleringsspørgsmål. Dvs. indlægge passende geometriske objekter i et koordinatsystem som hjælper til at besvare modelleringsspørgsmål. Et eksempel kunne være opgave 11 (med hjælpemidler) fra eksamenssættet Mat B stx 7. december 2021.

6) At kunne opstille og omskrive ligninger for cirkler imellem de to forme (x-x_0 )^2+(y-y_0 )^2=r^2 og x^2+y^2+ax+by+c=0 (kvadratkomplettering) og bestemme ligninger for cirkeltangenter

7) At kunne opskrive en linjes parameterfremstilling og en linjes ligning samt kunne omskrive frem og tilbage mellem ligning og parameterfremstilling for en ret linje

8) Bestemme skæringspunkt mellem to linjer og imellem en linje og en cirkel.

9) Bestemme vinklen mellem linjer og forstå sammenhængen mellem en ret linjes hældningsvinkel (med førsteaksen) og linjes hældningskoefficient.

10) Bestemme afstand fra punkt til linje

11) Forståelse for at et punkt på enhedscirklen har retningsvektoren med cosinus og sinus som dens koordinater og at tangents fremkommer som forholdet mellem sinus og cosinus.


Materiale:
MAT A2 stx, kap. 5, 49 sider.
MAT A1 stx, kap. 8 og 9 (9.3-9.9) (repetition)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Trigonometriske funktioner

I dette emne introducerer vi enhedscirklen samt begrebet radianer. Vi skal se på de periodiske funktioner sin, cos og tanges. Vi ser på hvordan man løser trigonometriske ligninger og hvordan de trigonometriske funktioner differentieres. Vi indfører den harmoniske svingninger, der får et specielt fokus. Vi skal lære begreberne amplitude, periode og ligevægtsværdi (lodret parallelforskydning) som netop relaterer sig til den harmoniske svingning.

De specifikke læringsmål vi opfylder efter dette emne er:
1) Kunne håndtere radianbegrebet og forklare dets sammenhæng til enhedscirklen
2) For en harmonisk svingning kan vi forklare begreberne amplitude, periode og ligevægtsværdi (lodret parallelforskydning), samt kende til begrebernes betydning for funktionsforskriften og for grafens beliggenhed.
3) Kende til anvendelsessammenhænge for de trigonometriske funktioner
4) Forståelse for at et punkt på enhedscirklen har retningsvektoren med cosinus og sinus som dens koordinater og at tangents fremkommer som forholdet mellem sinus og cosinus.


Materiale:
MAT A2 stx, kap. 6, 34 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Sandsynlighedsregning, kombinatorik, hypotesetest

I dette emne ser vi på sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfordelinger herunder behandles binomialfordelingen i detaljen. Normalfordelingen introduceres overordnet i forbindelse med normalfordelingsapproximation. Vi ser på hypotesetest ved brug af binomialfordelingen og på konfidensintervaller. Keywords for emnet kan nævnes som:

Sandsynlighedsmodel, udfaldsrum, hændelser, grundlæggende udfald, multiplikation- og additionsprincippet, Fakultet, permutationer, kombinationer, uafhængighed, Stokastisk variabel, stolpediagram, middelværdi, varians, spredning, Binomialforsøg og fordeling, sandsynlighedsparameter, antalsparameter, basiseksperiment, approksimation med binomialfordelingen, Stikprøve med og uden tilbagelægning, hypotesetest -Binomialtest, tosidet, ensidet (venstresidet og højresidet test), kritisk mængde, signifikansniveau, fejl af 1. og 2. art, nul- og alternativ hypotese, opionsundersøgelser, 95% konfidensinterval og fortolkning heraf.

De specifikke læringsmål vi opfylder efter dette emne er:

Sandsynlighed og stokastisk variabel:
- Kende forskellen på a priori (på forhånd givne) og frekventielle (statistisk bestemte) sandsynligheder.
- Sandsynlighedsfelter, herunder symmetriske sandsynlighedsfelter.

Kombinatorik:
- Bruge additions- og multiplikationsprincippet til simple kombinatoriske beregninger af sandsynligheder. Kendskab til brugen af tælletræer.
- Kende og kunne anvende begreberne fakultet, permutation og kombination.  For eksempel: at kunne håndtere simple sandsynlighedsberegninger med K(n,r) i opgaver af typen ’antal gunstige divideret med antal mulige’, hvor ’antal gunstige’ kan udregnes med en eller flere kombinatoriske beregninger og ’antal mulige’ med én kombinatorisk beregning.
- Kende til Pascals trekant og hvordan den bruges i kombinatorik.
- Viden om uafhængige hændelser og betydningen i forhold til multiplikation af sandsynligheder samt binomialfordelingen

Stokastisk variabel og Binomialfordelingen:
- Overfladisk kendskab til stokastisk variabel og hvordan den bruges i behandlingen af binomialfordelingen. Herunder brug og forståelse for betydningen af modellen X~b(n,p)
- Kunne afgøre hvornår et stokastisk eksperiment er binomialfordelt og hvornår det ikke er. Dvs. afgøre hvornår man kan bruge binomialfordelingen og hvornår vi må bruge P(A) = gunstige/mulige. Her diskuteres også betydningen af tilbagelægning.
- Beregne middelværdi, varians og spredning for en stokastisk variabel med en given sandsynlighedsfordeling.
(generelle formler). For en binomialfordelt stokastisk variabel kendes tilhørende formler for middelværdi og spredning.
- Man kan beregne punktsandsynligheder P(X=r) og kumulerede sandsynligheder, f.eks. P(X≤r).
- Tegne og aflæse på et søjlediagram på baggrund af en binomialfordeling.

Hypotesetest:
- Bruge hypotesetest i binomialfordelingen til at vurdere påstande. Her både dobbeltsidet, venstresidet og højresidet test (Ved den skriftlige prøve gives kun opgaver i to-sidet test, dvs. at kunne opstille simple nulhypoteser af typen p=p_0)
- I forbindelse med binomialtest kendes til begreberne: population, stikprøve, nulhypotese, alternativ hypotese, teststørrelse, kritisk område, acceptområde, signifikansniveau og p-værdi.
- Konklusioner draget af et hypotesetest diskuteres med henblik på systematiske fejl (bias) og skjulte variable (konfundering).
- Bestemme konfidensintervaller for sandsynlighedsparameteren p (’den sande’ værdi for p i populationen) ud fra stikprøvens størrelse n og et stikprøveestimat for p (ofte kaldet  phat) med de indbyggede faciliteter, som et matematisk værktøjsprogram tilbyder
- Kunne uddrage den statistiske usikkerhed ud fra konfidensintervallet.
- Kunne håndtere beregninger med den eksakt udledte formel (gengivet i formelsamlingen) for usikkerhed baseret på normalfordelingsapproximationen.
- Viden om at en rimelig normalfordelingsapproksimation kræver, at både n⋅ p≥5 og n⋅(1- p)≥5 (eleverne forventes ikke at argumentere for dette i besvarelsen af opgaver ved den skriftlige prøve)

Simulering:
- Selvstændigt at kunne gennemføre simulering af en nulhypotese i et matematiske værktøjsprogram (i forbindelse med binomialtest).

Normalfordeling og Normalfordelingsapproximation:
- Kendskab til normale udfald (højst to spredninger fra middelværdi) og exceptionelle udfald (mere end 3 spredninger fra middelværdi) samt finde sandsynligheder for normale eller exceptionelle udfald.
- Viden om normalfordelingsapproximation ved stor antalsparameter i binomialfordelingen.

Materiale:
MAT A2 stx, kap 7, 64 sider.
MAT A2 stx, kap. 8, 34 sider.
MAT A2 stx, kap. 9, 25 sider.

i alt 123 sider.

OBS:
Normalfordelingen er kun overordnet berørt og derfor gennemgås kapitel 8 grundigere i 3g.

Der mangler deskriptiv statistik fra 1.g, altså kapitel 11 i MAT A1 stx bogen. Dette dækker over, grupperede og ugrupperede observationer, median, kvartilsæt, fraktiler, middelværdi, varians og spredning, indekstal, boksplot, stolpediagram.
Materiale:
MAT A1, kap. 11
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Opsamling og mundtlig årsprøve

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Integralregning

I dette forløb skal vi etablere "den omvendte differentialregning" som kaldes integralregningen. Vi vil særligt have fokus på følgende:

- Stamfunktioner og ubestemte integraler
- Integration ved substitution
- Arealfunktionen som stamfunktion (integralregningens hovedsætning)
- Arealer mellem kurver og under førsteaksen
- Kurvelængder og rumfanget af omdrejningslegemer
- Uegentlige integraler

Vi vil undervejs foretage beviser og numeriske beregninger vha. CAS.

Til sidst i forløbet får I mulighed for at arbejde med jeres første matematikprojekt der skal handle om en meget speciel figur kaldet
- Toriccellis trompet


Pensum udgøres af kapitel 1 og 2  i STX Mat A3 Carstensen et al.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Funktioner af to variable

I dette forløb skal vi generalisere funktionsbegrebet til at kunne have talpar som input, deraf navnet "funktioner af to variable". Dette leder os til en række nye egenskaber for funktionerne og til flere generaliseringer vi skal særligt arbejde med:

- Funktionsforskrifter og grafer for funktioner af to variable (fatv)
- Niveau- og snitkurver samt snitfunktioner
- Partielt afledede
- Gradienten
- Tangentplanen

I anden halvdel af forløbet vil vi generalisere mange af de metoder og objekter som vi har udledt for funktioner af én variabel vha. differentialregningen til nu også at gælde for funktioner af to variable. Dette omhandler specielt:

- Stationære punkter og deres type
- Dobbelt og blandede partieltafledede
- Globale maksimums- og minimumssteder, herunder undersøgelse af randen.
- Optimering herunder mindste kvadraters metode, herunder beviset for a og b i den lineære regression.

Undervejs skal vi lære at tegne grafen for funktioner af to variable i CAS.

Pensum udgøres af kapitel 3 og 4  i STX Mat A3 Carstensen et al.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Differentialligninger

I dette forløb skal vi indføre en helt ny klasse af ligninger med en ny type ubekendte: differentialligninger. Denne type af ligninger er af enorm betydning for alle videnskaberne. Vi vil særligt have fokus på:

- Vækstmodeller som differentialligninger
- Partikulære og fuldstændige løsninger
- Førsteordens differentialligninger og deres løsninger
- Linjeelementer og hældningsfelter
- Newtons afkølingslov
- Panserformlen
- Den logistiske differentialligning
- Separation af de variable
- Kompartement-modeller, herunder opstilling og løsning vha. Eulers metode

Undervejs i forløbet vil vi specielt se på det historiske problem med befolkningsfremskrivningen, der især blev taget under matematisk behandling i starten af 1800-tallet først af den engelske Malthus og senere den unge Belgier Verhulst. Vi læser derudover også Verhulsts originale artikel hvori den logistiske differentialligning for første gang optræder - og vi ser på hans løsning.

Undervejs diskuterer vi også modellering som metode i matematik.


Pensum udgøres af kapitel 5 i STX Mat A3 Carstensen et al. samt kapitel 1 og 2 i bogen om Verhulst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Vektorfunktioner.

I dette forløb indfører vi vektorfunktionerne som er en ny klasse af funktioner der gør os endnu bedre i stand til at beskrive legemers bevægelse. På en måde har I allerede arbejdet med vektorfunktioner i 2.g da I opstillede parameterfremstillingen for den rette linje. Undervejs i forløbet vil vi se at vi med vektorfunktioner bliver i stand til at beskrive geometrier som funktioner af én variabel ikke er i stand til. I forløbet vil vi særligt arbejde med:

- Parameterkurver
- Elimination af variable
- Differentiation af vektorfunktioner, herunder begrebet om tangent, hastigheds- og accelerationsvektoren.
- Længde af banekurven mellem to punkter.

Pensum udgøres af kapitel 6 i STX Mat A3 Carstensen et al.

Vi skal derudover lære at foretage kurveundersøgelser algebraisk og geometrisk vha. CAS.

Vi afslutter forløbet ved at se på den jævne cirkelbevægelse og spiralen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Forberedelsesmat: betingede sandsyndligheder

I dette forløb skal I arbejde selvstændigt med det forberedelsesmateriale som Undervisningsministeriet har udsendt.

Stoffet angår de betingede sandsynligheder, og opgaver herom vil indgå til den skriftlige eksamen.

Martin vil indgå som vejleder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer