Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Jonas Bue Madsen
|
Hold
|
2022 SA/c (1c SA, 2c SA, 3c SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det politiske system i Danmark
Forløbsbeskrivelse:
Eleverne skal stifte kendskab til baggrunden for demokrati, herunder en portion demokratiteori, samt indblik i, hvordan de selv kan påvirke det samfund, som de lever i. Afslutningsvis kommer vi omkring den politiske beslutningsproces, samt hvordan medier og andre aktører kan påvirke lovgivningsarbejdet.
Anvendte teorier og begreber
* Politiske styreformer (dvs. demokrati, diktatur og teokrati)
* Eastons model over det politiske system
* Demokratiformer (fx repræsentativt demokrati og folkeafstemninger)
* Demokratiopfattelser (dvs. konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati)
* Magtens tredeling
* Beslutningsprocessen i det danske politiske system
* Forskellige politiske aktører (fx partier, borgere og interesseorganisationer)
* Den parlamentariske styringskæde
* Det danske retssystem
Kernestof:
* Former for magt
* Demokratiteorier
* Politiske beslutningsprocesser i Danmark
* Demokrati og menneskerettigheder i en globaliseret verden, herunder betydningen af retssystemet (her inddrages lidt international politik)
* Medialisering
Faglige mål:
* Undersøge processer omkring magt og politisk meningsdannelse
* Forklare og diskutere konsekvenser af politisk styring og markedsstyring
* Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Økonomisk politik i Danmark
Forløbsbeskrivelse:
En mere detaljeret gennemgang af de økonomiske mål og midler i Danmark, herunder de begrænsninger, som en selvstændig dansk økonomisk politik står overfor. Afslutningsvis diskuteres, hvordan de danske politikere kan trække dansk økonomi op i en højkonjunktur. Eleverne anvender det økonomiske kredsløb og forsøger at administrere den økonomiske politik ved at spille vismandsspillet, hvor eleverne får forskellige cases som f.eks. at kickstarte økonomien og reflektere over hvordan de økonomiske mål påvirkes.
Anvendt teori og begreber:
* Det økonomiske kredsløb (fx vækstfaktorer)
* De økonomiske mål (fx arbejdsløshed, økonomisk vækst og inflation)
* De økonomiske midler (dvs. finans-, penge- og arbejdsmarkedspolitik)
Faglige mål:
* Anvende og kombinere viden om økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå
* Forklare og diskutere konsekvenser af politisk styring og markedsstyring
* Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
* Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
* Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Opioid-krisen i USA (SRU1)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Socialisering og identitetsdannelse
Forløbsbeskrivelse:
Eleverne skal som udgangspunkt have indsigt i det traditionelle samfund/landbrugssamfund, det moderne samfund, det senmoderne samfund og undersøge samtidens betydning for unges identitetsdannelse. Til sidst i forløbet inddrages lighed og ulighed i det danske samfund, herunder betydningen af social arv.
Anvendte teorier og begreber
* Socialisation, dobbeltsocialisering og familieformer
* Normer, sociale roller, social kontrol og sociale grupper
* Samfundstyper
* Senmoderne teoretikere (Giddens, Ziehe og Bech)
* Familietyper (dvs. teamfamilie, patriarkalsk familie, det sociale akvarium og svingdørsfamilien)
Kernestof:
* Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
* Socialisationsformer og sociale sanktioner
Faglige mål:
* Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
* Sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
* Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Velfærdsstatens udfordringer
Forløbsbeskrivelse:
Etableringen af den danske velfærdsstat. Sammenligning af de tre velfærdsmodeller. Den universelle-, den selektive- og den residuale model, i forhold til deres ideologiske og historiske baggrund. Forløbet afsluttes med en ideologisk diskussion af udfordringer og fremtidsudsigter for den danske velfærdsstat.
Anvendt teori og begreber:
* Velfærdsstatens historie (kanslergadeforliget, forsikrings-, skøns- og retsprincip)
* Velfærdsmodeller (universel, residual og selektiv)
* Velfærdsstatens udfordringer (demografi, forventningspres, outsourcing, etc.)
* Nedskærings- og udvidelsesstrategi (fx udlicitering, empowerment, indvandring, etc.)
* Konkurrencestat (fx arbejdsfællesskab og dynamik)
* Politiske ideologier (liberalisme og socialisme)
Kernestof:
* Velfærd og fordeling, herunder markedsstyring og politisk styring
* Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Faglige mål:
* Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
* Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
* Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
* Formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber
* På et fagligt grundlag argumentere for egne synspunkter, indgå i en faglig dialog og diskutere en faglig problemstilling
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Social arv og uddannelse
Forløbsbeskrivelse
Indledningsvis gennemgås levekår i Danmark, hvor vi kommer omkring ulighed, socialgrupper og gini-koefficienten, mv. Det overordnede formål med forløbet er at få indblik i, hvorfor der stadig er en tydelig statistisk sammenhæng mellem social arv og uddannelse. Her vil Bernstein og Bourdieu inddrages. Afslutningsvis vil der forsøges at orkestrere en diskussion, om der overhoved eksisterer social arv, samt hvordan den negative sociale arv i uddannelsessystemet mest effektivt kan reduceres.
Anvendt teori og begreber:
* Fattigdomsformer (dvs. absolut og relativ)
* Ulighed og former for ulighed (indkomst, sundhed og uddannelse)
* Inddeling (sociale klasser og socialgrupper / livsstile)
* Former for social arv og synet på social arv (fx Morten Ejrnæs)
* Mobilitet og mønsterbrydere (push- og pull-faktorer)
* Bourdieu (habitus, felter og kapitalformer)
* Struktur og aktør (herunder ideologier som liberalisme og socialisme)
* Socialiseringsformer, sprogkoder, kammeratskabseffekt og daginstitutioner (fx Mads Meier Jæger)
Faglige mål:
* Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
* Sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
* Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
* På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
* Identitetsdannelse og socialisering
* Social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Parti- og vælgeradfærd
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet indledes med en gennemgang af det politiske system i Danmark, hvorefter teorier og modeller om partiadfærd introduceres. Herefter en gennemgangen af teorier om vælgeradfærd, som suppleres med nyere tendenser i dansk politik, herunder politiske skillelinjer.
Anvendt teori og begreber:
* Det politiske system: Partiernes historie og partiernes rolle (dvs. deres forskellige opgaver)
* Partityper (fx catch all partier, markedspartier)
* Maslows behovspyramide og Ingleharts postmaterielle værdier
* Teorier indenfor partiadfærd (fx Anthony Downs, Molin og Kaare Strøm)
* Vælgerteori (fx vælgertyper, economic voting - dvs. socio- og egotropiske vælgere)
* Nye tendenser i vælgeradfærd (class- og issue voting, fordelings- og værdipolitik)
* Issue ownership
* Livsstil og værdier (fx Bourdieu og Minervamodellen)
Faglige mål:
* Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
* Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
* Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
* Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
* Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
* Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
* Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
* På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
* Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
* Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Økonomisk politik i Danmark - part II
Forløbsbeskrivelse:
En mere detaljeret gennemgang af de økonomiske mål og midler i Danmark, herunder de begrænsninger, som en selvstændig dansk økonomisk politik står overfor. Afslutningsvis undersøges det, hvordan de danske politikere kan fremme enkelte økonomiske mål (fx økonomisk vækst) ved brug af de politiske instrumenter. Eleverne skal i den sammenhæng kunne anvende det økonomiske kredsløb. Forløbet rundes af med, at eleverne enkeltvis og mundtlig skal fremlægge tænkte økonomiske scenarier for de andre elever på holdet.
Anvendt teori og begreber:
* Dansk økonomisk udvikling (historisk)
* Det økonomiske kredsløb (fx vækstfaktorer)
* De økonomiske mål (fx arbejdsløshed, betalingsbalance, inflation, statsfinanser, etc.)
* De økonomiske midler (dvs. finans-, penge-, valuta-, indkomst- og strukturpolitik)
* De økonomiske skoler (dvs. keynesianere og monetarister)
Faglige mål:
* Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
* Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
* Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
* Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
* Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
* På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
* Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
* Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
* Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
EU i en krisetid
Forløbsbeskrivelse:
Med baggrund i detaljeret gennemgang af EU i en historisk kontekst, dets opbygning og beslutningsproces skal Danmark og Sydeuropas økonomiske forhold til EU analyseres og diskuteres. Sydeuropas gældskrise og de efterfølgende vanskeligheder med at efterleve kriterierne i EU's vækst- og stabilitetspagt vil i den sammenhæng naturligvis blive berørt. Eleverne vil på deres studierejse forsøge at interviewe lokale spaniere (Palma, Mallorca) om, hvorfor krisen er opstået og hvordan krisen løses.
Faglige mål:
* Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
* Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
* Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
Kernestof:
* Magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
* Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
* Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Økonomisk ulighed (SRO)
Forløbsbeskrivelse:
Formålet med dette forløb er at klæde eleverne fagligt på til forårets studieretningsopgave (SRO), hvor fagene samfundsfag og matematik gerne skal bidrage positivt til elevernes undersøgelse af ulighed i Danmark. I dette samfundsfaglige forløb vil eleverne blive gjort bekendt med Lorenz-kurven, Gini-koefficienten og det danske skattesystem, herunder en større forståelse af relevante begreber indenfor indkomst og ulighed.
Eleverne er blevet introduceret til noget af det kernestof, som også vil stå centralt i SRO. Det drejer sig eksempelvis om de politiske ideologier. Derfor vil eleverne i dette forløb ikke skulle gennemgå ideologierne grundigt, men snarere repetere og forsøge at anvende deres ideologiske viden på temaet om ulighed i Danmark.
Anvendte teorier og begreber:
* Ulighed i Danmark og globalt
* Indkomstfordeling
* Ulighed og økonomisk vækst
* Gini-koefficienten
* De politiske ideologier (liberalisme og socialisme)
Kernestof:
* Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
* Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
* Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
Faglige mål:
* At anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
* Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
* Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
* Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
* Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
* Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
* På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Fremtidens verdensorden
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet omhandler først en introduktion til det internationale system (fx graden af anarki), herunder et historisk tilbageblik. Dernæst rettes fokus på, om USA inden længe må forlade rollen som enesupermagt og lade andre aktører komme til fadet (fx Kina, Indien, EU, Rusland, mv.). I den sammenhæng inddrages en række relevante IP-skoler og teoretikere (fx Joseph S. Nye og Paul Kennedys hegemoniteori), som hver især har en opfattelse af fremtidens verdensorden.
Anvendt teori og begreber:
* IP-skoler (dvs. idealisme og realisme)
* Hegemoni-teori (jf. Paul Kennedy)
* Det internationale system (anarki, modent anarki, sanktionssystem, etc.)
* Polaritetsformer (fx bipolaritet)
* Integration (fx liberal retsorden og interdependens)
* Forskellige slags aktører (stater, IGO, TNS og NGO)
* Magtbegrebet, magtbalance og magtformer
* Grundopfattelser i amerikansk udenrigspolitik (fx isolationisme og liberal internationalisme)
Kernestof:
* Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration
* Udenrigspolitiske grundopfattelse i USA
Faglige mål:
* Undersøge og sammenligne samfund på forskellige økonomiske udviklingstrin, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold
* Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
* Argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fællesdel gør stærk
|
18-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Amerikansk præsidentvalg
Forløbsbeskrivelse
I forbindelse med det amerikanske præsidentvalg er der blevet arbejdet med fire overordnede emner: Det amerikanske politiske system, præsidentens rolle, selve valgkampen, samt parti- og vælgeradfærd. Fokus i dette forløb har været rettet mod hvilke faktorer der ifølge udvalgte teorier og forskere bestemmer partiernes kampagneform, vælgernes stemmeadfærd, valgsystemer, partisystemet, strategier og politisk marketing.
Anvendte teorier og begreber:
* Det politiske system i USA (fx valgsystemet)
* Magtens tredeling
* De politiske partier (fx topartisystem)
* Partiadfærd (fx Anthony Downs, catch all-partier)
* Vælgeradfærd (fx economic voting, midtervælgere, class- og issue voting)
* Værdi- og fordelingspolitik
* Medier og politisk kommunikation (fx erobringskommunikation og negative kampagner)
Faglige mål
* Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
* Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
* Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
* På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
* Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
* Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
* Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
* Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
* Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Danmark og globaliseringen
Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb anvendes til at undersøge dels Danmarks plads i globaliseringen, især den økonomiske del af globaliseringen, dels den gradvise liberalisering af verdensmarkederne og betydningen af dette for et land som Danmark med en lille, åben økonomi. I forlængelse heraf kommer vi ind på, hvordan corona-epidemien og en stigende protektionisme i USA og andre lande, påvirker verdenshandlen og dansk eksport.
Til sidst vil der komme forskellige løsningsforslag til, hvordan man fra politisk side kan finpudse dansk konkurrenceevne. Forskellige former for konkurrenceevne (fx strukturel- og priskonkurrenceevne) vil i den sammenhæng blive berørt, bl.a. Richard Florida og Porters diamant, med ønske om en vurdering af, om dansk økonomi kan klare sig i den globale konkurrence om vækst og velstand.
Anvendte teorier og begreber:
* Økonomisk globalisering (varehandel, finansmarked, forsyningskæder, etc.)
* Global konkurrence (outsourcing, joint venture, virksomhedsopkøb, etc.)
* Transnationale selskaber (herunder transfer pricing)
* Globaliseringens årsager (fx politiske beslutninger, teknologisk udvikling og faldende transportomkostninger)
* Globaliseringens fordele og ulemper
* Globaliseringsbølger (fx frihandel og valutakurssystemer)
* De økonomiske skoler (klassikere og keynesianere)
* Rodriks trilemma (dvs. Bretton Woods strategien, "den gyldne spændetrøje", mv.)
* Den globale finanskrise (boligboble, subprimelån, etc.)
* Danmarks handel (handelspartnere, styrkepositioner, nødvendighedsvarer, mv.)
* Former for konkurrenceevne (fx pris- og strukturel konkurrenceevne)
* Porters diamant (fx produktionsfaktorer og industriblokke / clusters)
Faglige mål:
* Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
* Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
* Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Kernestof:
* Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
* Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
* Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
* Mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
* Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
27,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Dansk udenrigspolitik
Forløbsbeskrivelse:
Dansk udenrigspolitik gennemgås med udgangspunkt i definition af udenrigspolitikkens tre elementer og Danmarks udenrigspolitiske historie. Dette sker med henblik på at få nogle analyseredskaber til at forstå, hvorfor Danmark eksempelvis begyndte at føre en mere aktivistisk udenrigspolitik efter Den kolde krig (fx deltagelsen i de mange krige), samt forstå baggrunden for den løbende målkonflikt mellem fx menneskerettigheder versus økonomisk samhandel med Kina. Til sidst har fokus været rettet mod de udfordringer som Ukraine-krigen og Trumps udenrigspolitik har betydet for indretningen af dansk udenrigspolitik, herunder evt. valg af nye alliancepartnere.
Anvendt teori og begreber:
* Historisk udvikling i dansk udenrigspolitik (fx tilpasning og aktivisme)
* Danmarks handlemuligheder i det internationale system (internationalisme og determinisme)
* Udenrigspolitiske mål (dvs. idépolitik, sikkerhedspolitik og udenrigsøkonomi)
* Alliancepolitik (fx NATO, FN og EU)
* Udenrigspolitiske muligheder (fx determinanter og instrumenter)
* Kampen om Arktis (dvs. Arktisk Råd og stormagtsrivalisering)
* Dansk FN- og ulandspolitik (fx former for bistand)
Kernestof:
* Danmarks suverænitet og handlemuligheder
* Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
* Mål og midler i udenrigspolitikken
Faglige mål:
* Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
* Argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Miljø og bæredygtighed
Forløbsbeskrivelse:
Eleverne skal opnå viden om global opvarmning og de internationale klimaproblemer, herunder hvilke tiltag det internationale samfund og den danske regering gør for at nå klimamålene. I den sammenhæng vil Paris-aftalen og S-regeringens klimalov blive inddraget. Afslutningsvis vil vi komme omkring de nye mere bæredygtige vinde, der blæser fra USA, efter at Joe Biden er blevet amerikansk præsident.
Faglige mål:
* Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
* Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
* Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
* Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Kernestof:
* Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
* Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
* Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
* Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forløb 0: Tilladte links
Tilladte links:
* Lectio
* Systime
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Ligestilling mellem kønnene
Forløbsbeskrivelse:
I dette relativ korte forløb skal eleverne opnå viden om ligestilling mellem kønnene. Det vil foregå ved, at emnet belyses igennem forskellige perspektiver - sociologisk, økonomisk og politologisk. Tanken er, at forløbet skal efterlade en forståelse af, hvorfor der hersker ulighed mellem kønnene, herunder hvad der evt. kan gøres for at udjævne denne ulighed. Her vil aktør-struktur tilgangen blive anvendt.
Hovedspørgsmål, der vil blive behandlet, er følgende:
* Hvorfor hersker der ulighed mellem kønnene i Danmark?
* Hvordan kan uligheden mellem kønnene evt. udjævnes?
Faglige mål:
* Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
* Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
* Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
* På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
* Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
* Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
* Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
* Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
* Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Eksamensforberedelse
Forløbsbeskrivelse:
Formålet med dette forløb er at forberede den enkelte elev til en potentiel mundtlig prøve i samfundsfag A. I den sammenhæng vil eleven blive trænet i fiktive eksamenssæt, så der tilegnes en grundlæggende forståelse af, hvad der forventes i forbindelse med den mundtlige prøve. I kølvandet for den nævnte eksamenstræning vil en eller flere elever blive udvalgt til at deltage i en mundtlig eksamination under observation af resten af holdets elever. Forløbet vil indledes med almindelig eksamensorientering og afsluttes med (kortfattet) repetition af dele af årets pensum.
Kernestof:
Dette forløb vil være kendetegnet ved kortfattet repetition af materialer (dvs. kernestof og supplerende stof) gennemgået i forbindelse med samfundsfagsundervisningen. Materialerne kan findes i undervisningsbeskrivelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56450748667",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56450748667",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56450748667"
}