Holdet 2022 EN/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Sigrid Jørgensen, Simone Hauptmann
Hold 2022 EN/c (1c EN, 2c EN, 3.g EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up
Titel 2 Violence
Titel 3 Forløb#3: Different Worlds
Titel 4 Global English - English as Lingua Franca
Titel 5 Britain: from Empire to Multiculturalism
Titel 6 The Many Faces of Love
Titel 7 Værklæsning
Titel 8 American South
Titel 9 Miniproject Sherlock & Co
Titel 10 Evil
Titel 11 New Zealand
Titel 12 Værklæsning: The Hitchhiker's Guide to the Galaxy
Titel 13 American Dreams and Nightmares
Titel 14 Crime
Titel 15 Repetition & Eksamensøvelser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up

I antologien "Contexts", basisbog til engelsk i gymnasiet og hf, udgivet af Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Gyldendal, 2005, starter vi med emnet "Growing Up".
Temaet belyses fra vidt forskellige vinkler: forskellige kontinenter, forskellige kulturer, men under alle forhold er det den unge/ungdommen, der er fokus på.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave: Indian Tribe, prosatekst (=brødtekst) 01-12-2022
Ny opgave 2: Dit talepapir vedr "Indian Tribe" 06-12-2022
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Violence

Antologien "Contexts" har et forløb om "Violence", som præsenterer en bred vifte af forskellige overgreb, der fører til vold: Den "uskyldige" mobning til det overlagte mord.
Undervejs passerer vi Belfast, som synes meget langt væk -  men som i forbindelse med Brexit igen har sørgelig aktualitet. Religioner, katolicismen versus den Engelske Kirke, og politiske interesser splitter samfundet.
Forløbet "rundes af" med filmen "Bowling for Columbine".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave: SRU1 03-02-2023
Opioid Crisis: Critics Say Trump Fumbled Response 21-02-2023
Serrusalmus 23-03-2023
Fejlstøvsuger, opgaver 28-03-2023
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Global English - English as Lingua Franca

I forløbet English Language and Lingua Franca har vi læst tekster om det engelske sprogs historie med henblik på sprogets udvikling. Det har handlet det om, hvordan ordforråd og grammatik forandrer sig fra Middle English til Global English for til sidst at være engelsk som Lingua Franca. I den forbindelse har vi læst nogle eksempler med guyanesisk stemme (Agard). Derudover har vi undersøgt på hvilken måde de forskellige former for English as Lingua Franca (ELF) kommer til udtryk i relevant videomateriale, fx Caribbean, Australian, South African, Indian and Black Vernacular Englishes.

Kernestof:

• Open University / Clive Anderson: The History of the English Language in 10 Minutes (Angel Eye Media, 2011)
https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s

from Finderup & Fog: Worlds of English:
• Middle English til og med English as Lingua Franca
• John Agard: Reporting from the Frontline of the Great Dictionary Disaster (poem, 2006)

grammatik:
Poul Tornøe: Get it right (2012)
--> udvidet tid
--> passiv
--> substantivers flertal
--> ordklasser
--> præpositioner
--> verber & grammatiske tider
--> kongruens

Ordbogen:
https://beta.ordbogen.com/da/
- Ofxord Learner´s Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- Collins Dictionary:
https://www.collinsdictionary.com/
- Meriam Webster
https://www.merriam-webster.com/
- Systime:
https://www.systime.dk/
- Engelsk grammatik med synonymer (bog)
- Poul Tornøe: Get it right (bog)
- Getting startet (ibog, https://gettingstarted.systime.dk/, Mette Hermann, Poul Tornøe)
https://abc.ordbogen.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Britain: from Empire to Multiculturalism

I forløbet har der været fokus på Storbritanniens Empire-historie set med "den andens øjne." Teksterne er både skrevet af stemmer tilhørende "den koloniserende" som "de koloniserede", herunder, hvordan kolonimagthaverne så og beskrev "de indfødte" af de områder, som de koloniserede, som barnlige, vilde sjæle, der skulle civiliseres. Vi beskæftigede os med og analyserede tekster, der belyser oplevelsen af migration til Storbritannien ud fra perspektivet af migranterne og deres efterkommere og hvordan Storbritannien er gået fra tidligere kolonimagt til et multikulturelt samfund med dertilhørende udfordringer og spændinger.

Undervejs arbejdes der med funktionel grammatik samt de forskellige dele af essay-genren.

Kernestof:

Ohland-Andersen et al: Wider Contexts:
• Rudyard Kipling: The White Man's Burden (1899)
• George Orwell: Burmese Days (1934)
• Rudyard Kipling: Lispeth (1886)
• BBC: The Commonwealth and migration to Britain
https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zx93tyc/revision/2
• Lord Kitchener: London is the place for me (1948, calypso song)
• Linton Kwesi Johnson: Inglan is a Bitch (1980, poem)
• Grace Nichols: I have crossed the ocean (2010, poem)
• Merle Collins: The Sheep and the Goats (1998, poem)

Grammatik:
- morfologi & syntaks
- substantivers bøjning
- simpel tid vs. udvidet tid
- de fem hovedtider (præsens, præteritum, perfektum, pluskvamperfektum, futurum)
- præpositioner
- kongruens + verballed
- ordklasser + sætningsanalyse

Supplerende materiale:
Small Island film excerpt (2009)

Tilladte elektroniske hjælpemidler:
- Ordbogen:
https://beta.ordbogen.com/da/
- https://abc.ordbogen.com/
(OBS: Skræddersyet ordbog til 7. - 10. klasse!)

- Ofxord Learner´s Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- Collins Dictionary:
https://www.collinsdictionary.com/
- Meriam Webster
https://www.merriam-webster.com/
- Systime:
https://www.systime.dk/
- Engelsk grammatik med synonymer (bog)
- Poul Tornøe: Get it right (bog)
- Getting startet (ibog, https://gettingstarted.systime.dk/, Mette Hermann, Poul Tornøe)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 The Many Faces of Love

I forløbet er vi dykket ned i forskellige opfattelser af kærlighed siden middelalderen. Vi har læst om "romantic love", som det blev opfattet i Middelalderen, Renæssancen, Romantikken, Viktoriansk Tid ind til det 20. århundrede til nu. Det vil sige fra ridderlig kærlighed (Middle Ages) over kærlighed hos den magtfulde elite (aristocracy) og som Shakespeare viste den med sine teaterstykker. Shakespeare belyser en ny form for menneskeforståelse (humanism). I den forståelse indgår kærlighed og giftermål som vigtige led i renæssancens samfundsstruktur, hvor enhver havde sin faste plads og rolle (The Great Chain of Being). Vi har sat os ind i kvinders rolle og udviklingen af en ny selvstændighedsfølelse hos hovedpersoner i litteraturen under Victorian Age. Vi har stiftet bekendtskab med at konceptet "teenager" dukker op i 1950'erne, samt at de forskellige udtryk for og om kærlighed fokuserer mere på personlig frihed, mangfoldighed og "gender fuid"-fornemmelser, der kommer til udtryk i forskellige typer medier, som podcasts, litteratur, sociale medier. Ydermere har vi læst og analyseret uddrag af tragedien Romeo & Juliet samt forholdt os til nyere kærlighedshistorie mellem to mænd i podcast-serien "Love and Luck", hvor vi er dykket ned i to mænds kærlighedshistorie i Melbourne. Der blev kort kikket på fortælletekniske kneb i forbindelse med lydproduktioner og tilhørende elementer for fortælle- og lydteknik.

Kernestof:

Ibibliotek Systime:
• Houlind, Martin, Mimi Olsen, Columbus Forlag: True Love (fra: Listen! Podcasts in English, 2023)
https://listen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163
• ibid: Setting up the first Date
https://listen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=161#c567
• Love and Luck Podcast (producer Erin Kyan, 2024), Episodes 0 + 1
https://www.loveandluckpodcast.com/season1
• Shakespeare, William: Romeo & Juliet - Act 2, Scene 2 (1597)
https://myshakespeare.com/romeo-and-juliet/act-2-scene-2

• SRU-projekt Engelsk + Historie

Grammatik:
- Shakespearean grammar (syntaks, pronomener, verbendelser, især uregelmæssige hjælpeverber)
- præpositioner & præpositosforbindelser
- adverbium eller præposition?
- that + præposition


Tilladte elektroniske hjælpemidler:
Ordbogen:
https://beta.ordbogen.com/da/
- Ofxord Learner´s Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- Collins Dictionary:
https://www.collinsdictionary.com/
- Meriam Webster
https://www.merriam-webster.com/
- Systime:
https://www.systime.dk/
- Engelsk grammatik med synonymer (bog)
- Poul Tornøe: Get it right (bog)
- Getting startet (ibog, https://gettingstarted.systime.dk/, Mette Hermann, Poul Tornøe)
https://ordbogen.com
- Sådan skriver du I engelsk (ibog, https://xn--sdanskriverduiengelsk-s2b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142 , Jesper Engsted, Columbus)
- The English Handbook (Trine Østergaard) https://theenglishhandbook.systime.dk/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Værklæsning

Forløbet har handlet om hovedfiguren Miles, der kommer ud af sin skal, da han starter på en Boarding School i Alabama og møder nye venner. Ved hjælp af character chart har vi fundet frem til, hvordan de enkelte figurer sprogligt bliver fremstillet i en roman, hvor der er mulighed for at arbejde med round/flat characters.
Der blev arbejdet med forskellige læsestrategier, herunder ekstensiv læsning samt intensiv læsning af udvalgte værkkapitler.
Eleverne har arbejdet med instruksen "comment on" samt afprøvet microskrivning og forholdt sig til de forskellige typer "point of view". Vi har forholdt os til similes, personification samt enkelte kreative måder at arbejde med en tekst på, fx. book cover og nyhedsindslag.

Kernestof:
John Green: Looking for Alaska (2005), 297 sider

Grammatik:
- ordklasser
- substantiver
- hovedtiderne præsens, præteritum, perfektum, pluskvamperfektum, futurum
- personlige pronomener
- adverbier
- do-omskrivning
- kongruens
- uregelmæssige verber

Tilladte elektroniske hjælpemidler:
Ordbogen:
https://beta.ordbogen.com/da/
- Ofxord Learner´s Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- Collins Dictionary:
https://www.collinsdictionary.com/
- Meriam Webster
https://www.merriam-webster.com/
- Systime:
https://www.systime.dk/
- Engelsk grammatik med synonymer (bog)
- Poul Tornøe: Get it right (bog)
- Getting startet (ibog, https://gettingstarted.systime.dk/, Mette Hermann, Poul Tornøe)
https://abc.ordbogen.com/


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 American South

Forløbet har fokuseret på at lære forskellige underkategorier af Slave Literature at kende og læse uddrag, som har berøring med traditionel slave narratives, plantation fiction og neo-slave narratives. I alle uddrag har vi stiftet bekendtskab med de vilkår og betingelser, under hvilke slaverne i Sydstaterne leved og arbejdede. Der er blevet læst tekster fra forskellige perspektiver, dvs. fra tidligere slaver over slaveejere til en stemme fra en efterfølger til en tidligere slave. Herunder har vi arbejdet med konteksten for de forskellige tekster. Desuden har elever udarbejdet en selvstændig præsentation af en selvvalgt slave-narrative fra det store arkiv online.
Der blev trænet semantiske felter, spottet magiske elementer, sat ord på realistiske elementer, samt øvet analyse af personkarakteristik, symbolik og creative writing.

Kernestof:

Fra: Mette Holm "Southern Stories for Y'all", Systime 2021)
• Introduction to the South
• Southern Literary History
• Theory: Literature of Slavery
--> Slave Narratives
--> Plantation Fiction
--> The Anti-Tom Novel
--> The Civil Rights Epics
--> Neo-Slave Narratives
• Frederick Douglass: Narrative of the Life of Frederick Douglass (1845)
• Southern Dialect
• Caroline Howard Gilman: Recollections of a Southern Matron (1838)
• Caroline Lee Hentz: The Planter’s Northern Bride (1854)
• Octavia E. Butler: Kindred (1979)

Supplerende materiale:
The Help (Niceville, film) instructor: Tate Taylor 2011 via cfu

Grammatik:
- substantivers pluralis
- tællelige + utællelige substantiver
-


Tilladte elektroniske hjælpemidler:
Ordbogen:
https://beta.ordbogen.com/da/
- Ofxord Learner´s Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- Collins Dictionary:
https://www.collinsdictionary.com/
- Meriam Webster
https://www.merriam-webster.com/
- Systime:
https://www.systime.dk/
- Engelsk grammatik med synonymer (bog)
- Poul Tornøe: Get it right (bog)
- Getting startet (ibog, https://gettingstarted.systime.dk/, Mette Hermann, Poul Tornøe)
https://abc.ordbogen.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Evil

I forløbet læser vi tekster, der viser forskellige måder af ondskabsfulde handlinger og tankemønstre. Det handler om figurer, som er fanget af vanvid, fortvivlelse, ambition og forvirring. Omdrejningspunkt er personer, som er drevet af overmod (hybris), omstændigheder, mangel på lederskab eller stemning - og som begår uhyrlige handlinger mod deres medmennesker. Vi diskuterer løbende forskellige citater om ondskab og det onde aspekt imens vi perspektiverer teksterne til hinanden samt citaterne.

Kernestof:
• Shakespeare: Macbeth, Act 1, Scene 5 (1623)
• Shirley Jackson: The Lottery (1948)
• Edgar Allan Poe: The Tell Tale Heart (1843)
• Stephen Reichler and Alex Halsam: Why not everyone is a torturer (2004)
• Stephen King: Strawberry Spring (1968)

Grammatik:
- adverbialled (placering)
- omskrivninger med DO og NOT
- de fem hovedtider
- adjektiver
- kongruens
- ordklasser + morfologi

Analytiske aspekter:
personification, alliteration, title, setting, atmosphere, characterization, style characterization, tone, Literary Criticism Theory: Feminist Reading, types of narrator, unreliable narrator, synonyms, connotations, foreshadowing, situational irony, dramatic irony, symbols, point of view, narrative techniques, reader, writer, circumstance, language, topic, ethos, pathos, logos

Skriveteknik:
stilistisk analyse, 5-paragraph essay, How to write an introduction, How to write an analytical paragraph, PEE-model, rhetorisk analyse

Tilladte elektroniske hjælpemidler:
- Ordbogen:
https://www.ordbogen.com/da/
- Oxford Learner´s Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- Collins Dictionary:
https://www.collinsdictionary.com/
- Longman Dictionary:
https://www.ldoceonline.com/
- Cambridge Dictionary:
https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/
- Meriam Webster
https://www.merriam-webster.com/
- Systime:
https://www.systime.dk/
- Engelsk grammatik med synonymer (bog)
- Poul Tornøe: Get it right https://getitright.systime.dk/
- Getting startet A (ibog, https://gettingstarteda.systime.dk/ , Mette Hermann, Poul Tornøe, Columbus)
- Sådan skriver du I engelsk (ibog, https://xn--sdanskriverduiengelsk-s2b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142 , Jesper Engsted, Columbus)
- The English Handbook (Trine Østergaard) https://theenglishhandbook.systime.dk/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 New Zealand

I forløbet lærer vi New Zealand at kende, som siden 1926 har været medlem af Commonwealth. Vi dykker ned i landets forskellige aspekter som geografi, historie, Māori kultur samt samfundet i dag, hvor udfordringer mellem Pakeha (non-Polynesian New Zealander) og Māori spiller en rolle. Vi læser om erfaringer fra perspektiv af kolonist, de ældre mfl om det at være Kiwi i et multikulturelt samfund som New Zealand.

Kernestof:
• Patricia Grace: Parade (1987)
• Adelyn Cameron: A Grandmother Remembers (1979)
• Tahi Takao: Being Māori in the past and today (2022?)
• Kirsty Dunn: Sam (2013)
• Hana Aranga: Found (2013)
• Hana-Rawhiti Maipi-Clarke: Maiden Speech New Zealand Parliament (2023)

Tilladte elektroniske hjælpemidler:
- Ordbogen:
https://www.ordbogen.com/da/
- Oxford Learner´s Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- Collins Dictionary:
https://www.collinsdictionary.com/
- Longman Dictionary:
https://www.ldoceonline.com/
- Cambridge Dictionary:
https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/
- Meriam Webster
https://www.merriam-webster.com/
- Systime:
https://www.systime.dk/
- Engelsk grammatik med synonymer (bog)
- Poul Tornøe: Get it right https://getitright.systime.dk/
- Getting startet A (ibog, https://gettingstarteda.systime.dk/ , Mette Hermann, Poul Tornøe, Columbus)
- Sådan skriver du I engelsk (ibog, https://xn--sdanskriverduiengelsk-s2b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142 , Jesper Engsted, Columbus)
- The English Handbook (Trine Østergaard) https://theenglishhandbook.systime.dk/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Værklæsning: The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

I værklæsningen er vi dykket ned i en spekulativ fiktionsfortælling, dvs. et fremtidscenarie med hovedpersonen Arthur Dent, som er en jævn, engelsk person, der starter sin utrolige rejse igennem galaxen med at blive reddet af sin bedste ven Ford, da jorden destrueres af arten "the Vogons". Vi har taget afsæt i forskellige former for humor, satire og ironi, som hele romanen er gennemsyret af. Brugen af humoristiske devices kan forstås som et forsøg på at takle skelsættende og livstruende livsomstændigheder, som man kan være uden indflydelse på at påvirke.
Eleverne har arbejdet med elementer for science fiction, sprogobservationer, struktur, fortællertyper samt point of view og karakteranalyser. Vi har undersøgt forskellige former for literaturkritik, såsom historisk literaturkritik, kontekstuel læsning og postmodernistisk literaturteori. Vi har kikket nærmere på konceptet "the absurd" eller "absurdity" tæt knyttet til den franske filosof Albert Camus forståelse for at det kan være nyttesløst at forsøge at forstå meningen med tilsyneladende meningsløse hændelser, som hovedaktører - herunder Arthur Dent - ikke har mulighed for at påvirke eller begribe, hvorfor sker. Vi har undersøgt Douglas Adams skrivestil med ordleg, hurtige og kvikke dialogsekenser, samt beskrivelser af latterlige situationer. Eleverne har ydermere kikket nærmere på neologismer, double entendre, fragmentation og metafiction.
Desuden har vi arbejdet med typer af bureaukrati og teknologi samt hvordan det påvirker mennesket i forskellige situationer og relationer. Der blev sammenlignet muligheder og ulemper af fremtidscenarier med tilsyneladende uendelig teknologisk udvikling i en novelle.

Kernestof:
• The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, Douglas Adams (1979, roman)
• Harrison Bergeron, Kurt Vonnegut (1961, novelle)

tilladte elektroniske hjælpemidler:
- Ordbogen:
https://www.ordbogen.com/da/
- Oxford Learner´s Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- Collins Dictionary:
https://www.collinsdictionary.com/
- Longman Dictionary:
https://www.ldoceonline.com/
- Cambridge Dictionary:
https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/
- Meriam Webster
https://www.merriam-webster.com/
- Systime:
https://www.systime.dk/
- Engelsk grammatik med synonymer (bog)
- Poul Tornøe: Get it right https://getitright.systime.dk/
- Getting startet A (ibog, https://gettingstarteda.systime.dk/ , Mette Hermann, Poul Tornøe, Columbus)
- Sådan skriver du I engelsk (ibog, https://xn--sdanskriverduiengelsk-s2b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142 , Jesper Engsted, Columbus)
- The English Handbook (Trine Østergaard) https://theenglishhandbook.systime.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 American Dreams and Nightmares

I forløbet har vi undersøgt de forskellige definitioner af den amerikanske drøm med dertilhørende troper, billedsprog og værdier også i kontrast til "typisk danske" værdier. Der blev læst tekster, som belyste, hvor svært det kan være for nogle amerikanske borgere at opnå drømmen om et godt liv med de systemiske barrierer og den indbyggede ulighed i det amerikanske samfund, imens andre stemmer peger på eget ansvar, hårdt arbejde og beslutsomhed i at gribe chancer og muligheder, når de byder sig. En fotoartikel kaster lys på utilgængelighed af drømmen, hvis man er fattig, sårbar og udsat, som understreger at det svært at bryde den sociale arv, især når man tilhører en minoritet eller har forældre med migrantbaggrund, og når man har levet hele sit liv som hårdtarbejdende, udokumenteret borger uden de mest basale rettigheder i arbejdslivet. Vi har læst og analyseret forskellige genrer tekster og arbejdet med stilistisk analyse samt at skrive de forskellige afsnit i et essay.

Kernestof:
• "American Identity" in: Mette Holm: Being American (2016), via systime
https://beingamerican.systime.dk/?id=130
• Amanda Gorman: We are gathered at this hollowed place (poem, 2024)
https://www.youtube.com/watch?v=RGmTSlpZxaM&t=72s
• Sarah Chruchwell: A brief history of the American Dream (essay, 2021), in: The Catalyst, winter 2011
https://www.bushcenter.org/catalyst/state-of-the-american-dream/churchwell-history-of-the-american-dream
• John Steinbeck: Of Mice and Men (novel excerpt, 1937) via Systime
https://ofmiceandmen.systime.dk/?id=141
• Angel Eduardo: The American Dream is real. I'm living proof (essay, 2021)
https://centerforinquiry.org/blog/the-american-dream-is-real-im-living-proof/
• J.D. Vance: Hillbilly Elegy (novel excerpt, 2016) via Systime
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=301#c2621
• Tara Westover: I am not proof of the American Dream (essay, 2022) New York Times
https://www.nytimes.com/2022/02/02/opinion/tara-westover-educated-student-debt.html
• Kate Bubacz + Ian Brown: What does the American Dream even mean? (photo essay, 2020)
• Senator Alex Padilla: Speech on Labor Protections and Immigration reforms for farm workers (speech, 2022) via Systime
https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=162&loopRedirect=1I


Tilladte elektroniske hjælpemidler:
- Ordbogen:
https://www.ordbogen.com/da/
- Oxford Learner´s Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- Collins Dictionary:
https://www.collinsdictionary.com/
- Longman Dictionary:
https://www.ldoceonline.com/
- Cambridge Dictionary:
https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/
- Meriam Webster
https://www.merriam-webster.com/
- Systime:
https://www.systime.dk/
- Engelsk grammatik med synonymer (bog)
- Poul Tornøe: Get it right https://getitright.systime.dk/
- Getting startet A (ibog, https://gettingstarteda.systime.dk/ , Mette Hermann, Poul Tornøe, Columbus)
- Sådan skriver du I engelsk (ibog, https://xn--sdanskriverduiengelsk-s2b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142 , Jesper Engsted, Columbus)
- The English Handbook (Trine Østergaard) https://theenglishhandbook.systime.dk/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Crime

I forløbet arbejder vi med forskellige typer fortællinger, der på en eller anden måde omhandler kriminelle handlinger.

Kernestof:
• Ray Bradbury: The Veldt, short story (1950)
• Amanda Craig: The Lie of the Land, short story (2017)
• Donna Moore: Mondays and Thursdays, short story (2010)
• Robert Louis Stevenson: The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde, The Carew murder case, novel excerpt (1886)
• The Chicks: Goodbye Earl, song (1999)


Tilladte elektroniske hjælpemidler:
- Ordbogen:
https://www.ordbogen.com/da/
- Oxford Learner´s Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- Collins Dictionary:
https://www.collinsdictionary.com/
- Longman Dictionary:
https://www.ldoceonline.com/
- Cambridge Dictionary:
https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/
- Meriam Webster
https://www.merriam-webster.com/
- Systime:
https://www.systime.dk/
- Engelsk grammatik med synonymer (bog)
- Poul Tornøe: Get it right https://getitright.systime.dk/
- Getting startet A (ibog, https://gettingstarteda.systime.dk/ , Mette Hermann, Poul Tornøe, Columbus)
- Sådan skriver du I engelsk (ibog, https://xn--sdanskriverduiengelsk-s2b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142 , Jesper Engsted, Columbus)
- The English Handbook (Trine Østergaard) https://theenglishhandbook.systime.dk/




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer