Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Skriftlige opgaver -
|
Lærer(e)
|
Anna Fenger-Grøn, Jonas Bue Madsen, Julie Wittrup, Kasper la Cour, Martin Werge Willumsen
|
Hold
|
2022 skr/b BT (1b SRP BT, 2b SRP BT, 3b SRP BT)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
SRU1
Bæredygtig produktion af Mælkesyrebakterier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
DHO
Projektbeskrivelse (2022-2023)
Formålet med DHO er at øve sig i at skrive en længere sammenhængende akademisk opgave som optakt til SRO og SRP.
Emnet for jeres DHO er besættelsestiden i Danmark (1940-1945).
I skal vælge én af fem nedenstående opgaveformuleringer.
I skal besvare én af opgaveformuleringerne. I besvarelsen af punkterne i den enkelte opgave skal I inddrage udvalgte og relevante materialer enten fra materialebanken eller materiale, I selv finder. Dette materiale skal godkendes af jeres vejledere.
I skal i dansk ikke nødvendigvis analysere en hel roman eller en hel film, men skal udvælge relevante tekststykker eller filmscener.
Skriftlig opgave
Den skriftlige opgave skal skrives som gruppe, hvor det tydeligt anføres, hvilke dele af opgavebesvarelsen den enkelte elev har forfattet. Dette anføres i indholdsfortegnelsen i parentes efter det enkelte afsnit.
Opgaven skal have et omfang på 10 normalsider.
1 normalside = 2.400 anslag, dvs. tegn med mellemrum.
Tværfaglighed: Det er vigtigt, at begge fag bruges i besvarelsen af opgaven.
I kommer til at deltage i et værkstedskursus om opgavens struktur/disposition.
Mundtlig prøve
Den mundtlige prøve er individuel og har et omfang af ca. 25 minutter. Den består af 3 dele:
1. Elevens fremlæggelse (6-8 minutter)
2. Dialog med vejlederne (8-10 minutter)
3. Votering og evaluering
Elevens fremlæggelse
Prøven indledes med en fremlæggelse af opgavens indhold på baggrund af et talepapir eller en klar disposition. Dit talepapir eller din disposition skal komme ind på konklusionerne på de enkelte dele af din opgaveformulering, herunder refleksioner over valg af materialer og metoder.
Strukturer gerne din fremlæggelse efter disse spørgsmål:
Hvad viste din redegørelse?
Hvad fandt du ud af i din analyse og fortolkning?
Hvordan fandt du frem til dette?
Hvad er svaret på opgaveformuleringen?
HUSK at du har kort tid, så det er vigtigt, at du ikke gentager hele din opgave. Vi har jo læst den, så du skal udvælge de vigtigste punkter til fremlæggelsen.
Votering og evaluering:
Til sidst er der en votering og evaluering af elevens DHO og mundtlige fremlæggelse (fx arbejdsproces, faglig argumentation, problemformulering, det valgte materiale, konklusion og krav til formalia).
Karakteren er individuel, men man hæfter naturligvis for alle dele i opgaven - også de afsnit, som ens kammerater har forfattet. Det kræves altså, at I samarbejder om alle dele af opgaven.
Workshops:
1) Disposition og struktur (JM)
2) Mundtlig fremlæggelse (MM)
3) Antiplagiat (JU)
Onsdag d. 10/5 tager vi desuden på ekskursion, hvor I både skal på byvandring rundt til forskellige historiske mindesmærker og på besøg på Frihedsmuseet. Her kan I indsamle vigtig viden og inspiration til opgaven
Faglige fokuspunkter (jf. læreplanen)
a) Historie
- Elevernes evne til kritisk og reflekteret at finde, udvælge, anvende og vurdere forskellige typer materiale
- Faglig skrivning herunder anvendelse af citater, henvisninger, figurer, illustrationer m.v.
- Evnen til at arbejde kildekritisk
- Historiefagets identitet og metode
b) Dansk
- Tekstlæsning af forskellige teksttyper
- Faglig formidling
- Danskfagets identitet og metode
Opgaveformuleringer:
Besættelsen
Problemstilling
Overgav Danmark sig for hurtigt den 9. april 1940?
Problemformuleringer
I skal gøre rede for den danske udenrigspolitik i årene inden den tyske besættelse af Danmark.
Hvordan forløb den tyske besættelse af Danmark den 9. april 1940? Inddrag relevante kilder, der kan belyse begivenhederne den 9. april.
I skal analysere og fortolke mindst en skønlitterær tekst eller film, der behandler overgivelsen.
I skal diskutere, om de danske beslutningstagere traf den for Danmark rigtige beslutning, da de valgte at indstille modstanden kort efter invasionen, og hvorledes begivenhederne den 9. april er blevet fortolket i litteratur eller film.
Samarbejdet
Problemstilling
Var beslutningen om at samarbejde med den tyske besættelsesmagt til gavn for Danmark?
Problemformuleringer
I skal kort gøre rede for samarbejdspolitikken. I skal med inddragelse af relevante kilder, undersøge, hvordan den enkelte dansker samarbejdede med tyskerne.
I skal analysere og fortolke mindst en skønlitterær tekst eller film, der har samarbejdet som tema eller motiv.
I skal diskutere, om samarbejdspolitikken var til gavn for Danmark, og hvorledes den er blevet fortolket i litteratur og/eller film.
Jødeaktionen
Problemstilling
Hvordan lykkedes det de danske jøder at undslippe den nazistiske jødeaktion i Danmark, og hvilken betydning havde aktionen?
Problemformuleringer
I skal kort gøre rede for forløbet af den nazistiske jødeaktion i Danmark.
I skal undersøge, hvordan de danske jøder undslap under den nazistiske jødeaktion i Danmark i september 1943. Inddrag relevante kilder i besvarelsen.
I skal analysere og fortolke mindst en skønlitterær tekst eller film, der har jødeaktionen som tema eller motiv.
I skal diskutere, hvilken betydning jødeaktionen havde for den danske modstandsbevægelse og for omverdenens syn på Danmark, og hvorledes den er blevet fortolket i litteratur og/eller film.
Modstandskampen
Problemstilling
Hvordan kom den danske modstand mod den tyske besættelsesmagt til udtryk, og hvilken betydning havde modstandsbevægelsen?
Problemformuleringer
I skal kort gøre rede for udviklingen i modstandskampen i perioden 1940-1945.
I skal med inddragelse relevante kilder undersøge vigtige dele af modstandskampen.
I skal analysere og fortolke mindst en skønlitterær tekst eller film, der har modstandskampen som tema eller motiv.
I skal diskutere, hvilken betydning modstandsbevægelsen havde, og hvorledes den er blevet fortolket i litteratur og/eller film.
Befrielsen
Problemstilling
Hvordan oplevede danskerne, at landet igen blev befriet den 4. maj 1945?
Problemformuleringer
I skal kort gøre rede for vigtige træk vedrørende befrielsen af Danmark.
I skal med inddragelse af relevante kilder undersøge begivenhederne ved befrielsen den 4 og 5. maj 1945.
I skal analysere og fortolke mindst en skønlitterær tekst eller film, der behandler befrielsen.
I skal diskutere, hvorledes det påvirkede danskerne, at deres land blev befriet, og hvorledes det er blevet fortolket i litteratur og/eller film.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
SRU2: Britisk Imperialisme
Projektbeskrivelse (2a SRP)
Britisk Imperialisme
Problemstilling: Hvilken rolle spillede raceopfattelse i den britiske imperialisme?
Opgaveformulering:
Med udgangspunkt i en redegørelse for postkolonial læsning og postkolonial historie som tilgang ønskes:
• 1. En definition af begreberne imperialisme, race og etnicitet.
• 2. En analyse og fortolkning af selvvalgte tekster fra tekstkorpus med henblik på at karakterisere fremstillingen af etnicitet i teksterne.
• 3. Endelig ønskes en diskussion af, hvilken rolle etnicitet og forestillinger om racer spillede i den britiske imperialisme.
Formalia
Fag og lærere
Der er følgende fag og lærere på projektet:
Engelsk: AV/JL
Historie: JJ
Værkstedskurser
I dette projektforløb vil I skulle deltage i følgende værkstedskurser:
Den videnskabelige basismodel (AV) - to moduler
Taksonomi og struktur (JJ) - to moduler
Produktkrav
Der skal udarbejdes en skriftlig opgave på 15-20 normalsider (eksklusive forside, resumé, indholdsfortegnelse, fodnoter, litteraturliste og bilagsmaterialer). N.B. 1 normalside = 2.400 anslag
Opgavebesvarelsen skal uploades til Lectio-opgaver senest fredag den 24/11, kl. 14.00.
Materialer og/eller teorier fra begge fag skal indgå. Opgaven skrives på dansk (engelske citater ses selvfølgelig gerne).
Disse afsnit skal være en del af jeres opgavebesvarelse:
Resumé
Indholdsfortegnelse
Indledning
Hovedafsnit (dvs. besvarelse af de enkelte problemstillinger / underspørgsmål)
Samlet konklusion (dvs. besvarelse af problemformulering / hovedspørgsmål)
Litteraturliste
Evt. bilag (fx tekster og samtidig kilder)
Resumé
Resumeet skal udfærdiges på dansk og er en koncentreret og relevant sammenfatning af opgavebesvarelsens indhold. Et resume fylder typisk 10-20 linjer og indeholder som regel en præsentation af projektets problemstilling, de væsentligste resultater og konklusioner.
Resumeet placeres normalt inden indholdsfortegnelsen.
Materialer
Materialer findes under SRP-holdets dokumenter i Lectio.
Evaluering
Grupperne vil modtage en skriftlig evaluering af produktet, og vil desuden modtage en fælles, mundtlig evaluering af projektet.
Gruppe 1
• Vilfred
• Ena
• Sofus
• Arman
Gruppe 2
• Nina
• Thomas
• Tobias
• Lasse
Gruppe 3
• Gustav
• Frida
• Adam
Gruppe 4
• Mads
• Georg
• Erik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
SRO - Bioteknologi og Matematik
I SRO skal vi arbejde med et tværfagligt projekt i fagene Matematik og Bioteknologi. Fokus vil være på at undersøge sammenhængen mellem pH og hastigheden af acetylsalicylsyres hydrolyse og derved at forsøge at svare på pH-værdiens betydning for nedbrydning af acetylsalicylsyre i kroppen. Hertil bruges differentialligninger.
Opgavens formalia:
Der er tale om en individuel tværfaglig opgave, der består af såvel en skriftlig opgave som en mundtlig årsprøve. I får mundtlig feedback i forlængelse af den mundtlige prøve.
Opgavens omfang er 6-8 sider (2400 tegn inkl. mellemrum).
Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag tæller ikke med i optællingen.
Datoer:
I arbejder med opgaven d. 17/4, 18/4 og 19/4. Her vil I kunne arbejde med opgaven på egen hånd, og der vil desuden være vejledningstimer samt obligatoriske værkstedskurser. Opgaven skal afleveres på lectio senest d. 19/4 kl. 16.00. Datoen for den mundtlige prøve vil I få oplyst, når sommereksamenerne offentliggøres. Værkstedskurserne fylder på papiret seks lektioner, men det vil blive forkortet en del, så I får tid til at skrive på opgaven alle 3 dage.
Værkstedskurserne omhandler: metoder, videnskabsteori samt den mundtlige prøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SRO
|
19-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SRU3i
SRU3i: Tværfagligt projekt med fokus på innovation og med emnet:
”Hvordan gør vi BK bedre?”
Hvad er innovation?
• Det overordnede formål med innovativ tænkning og jeres projekter er intet mindre end at gøre BK bedre.
• Innovation er (i denne forbindelse), når viden fra forskellige fagområder kombineres for at løse et problem. Det er nytænkning, der skaber værdi og er med til at forbedre menneskelivet, samfundet eller miljøet.
• Forslaget behøver ikke være nyt i absolut forstand, men det skal bidrage med noget nyt i den konkrete sammenhæng.
Hvad er SRU3i?
• Projektet er en del af SRP-forløbet.
• Projektet er tværfagligt – I skal arbejde i to fag, som I selv vælger. I kan vælge de fag, som de involverede lærere kan vejlede i, dvs.: dansk, bioteknologi, fysik, kemi, biologi, samfundsfag, teknologi, Kom-it, matematik, idræt, statistik og engelsk. Det er et krav, at I enten har begge fagene eller har haft dem.
• Der er frit emnevalg – men begge fags metoder skal benyttes til løsningen af problemet.
• I skal arbejde i grupper. Her er det vigtigt, at I kan nå til enighed om en fagkombination.
• Produktet er en planche/poster i A2-format, som skal præsenteres på en minikonference tirsdag kl. 12:20
Bedømmelseskriterierne er:
1. Er det et reelt problem?
2. Løses problemet på en ny måde?
3. Redegøres der for de forskellige fag, og hvordan deres metoder spiller ind i løsningen?
4. Reflekteres der over, om løsningsforslaget er realistisk
5. Posterens æstetik, struktur og anvendelighed
6. Fremlæggelsen (fx formidling, struktur og orden)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56993123653",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56993123653",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56993123653"
}