Titel
2
|
DHO
Projektbeskrivelse (2022-2023)
Formålet med DHO er at øve sig i at skrive en længere sammenhængende akademisk opgave som optakt til SRO og SRP.
Emnet for jeres DHO er besættelsestiden i Danmark (1940-1945).
I skal vælge én af fem nedenstående opgaveformuleringer.
I skal besvare én af opgaveformuleringerne. I besvarelsen af punkterne i den enkelte opgave skal I inddrage udvalgte og relevante materialer enten fra materialebanken eller materiale, I selv finder. Dette materiale skal godkendes af jeres vejledere.
I skal i dansk ikke nødvendigvis analysere en hel roman eller en hel film, men skal udvælge relevante tekststykker eller filmscener.
Skriftlig opgave
Den skriftlige opgave skal skrives som gruppe, hvor det tydeligt anføres, hvilke dele af opgavebesvarelsen den enkelte elev har forfattet. Dette anføres i indholdsfortegnelsen i parentes efter det enkelte afsnit.
Opgaven skal have et omfang på 10 normalsider.
1 normalside = 2.400 anslag, dvs. tegn med mellemrum.
Tværfaglighed: Det er vigtigt, at begge fag bruges i besvarelsen af opgaven.
I kommer til at deltage i et værkstedskursus om opgavens struktur/disposition.
Mundtlig prøve
Den mundtlige prøve er individuel og har et omfang af ca. 25 minutter. Den består af 3 dele:
1. Elevens fremlæggelse (6-8 minutter)
2. Dialog med vejlederne (8-10 minutter)
3. Votering og evaluering
Elevens fremlæggelse
Prøven indledes med en fremlæggelse af opgavens indhold på baggrund af et talepapir eller en klar disposition. Dit talepapir eller din disposition skal komme ind på konklusionerne på de enkelte dele af din opgaveformulering, herunder refleksioner over valg af materialer og metoder.
Strukturer gerne din fremlæggelse efter disse spørgsmål:
Hvad viste din redegørelse?
Hvad fandt du ud af i din analyse og fortolkning?
Hvordan fandt du frem til dette?
Hvad er svaret på opgaveformuleringen?
HUSK at du har kort tid, så det er vigtigt, at du ikke gentager hele din opgave. Vi har jo læst den, så du skal udvælge de vigtigste punkter til fremlæggelsen.
Votering og evaluering:
Til sidst er der en votering og evaluering af elevens DHO og mundtlige fremlæggelse (fx arbejdsproces, faglig argumentation, problemformulering, det valgte materiale, konklusion og krav til formalia).
Karakteren er individuel, men man hæfter naturligvis for alle dele i opgaven - også de afsnit, som ens kammerater har forfattet. Det kræves altså, at I samarbejder om alle dele af opgaven.
April-maj 15. maj 16. og 17. maj
Fagundervisning Workshops fra kl. 8.15-15.35 Skrivedage (se Lectio-skema)
Fagtimer i både dansk og historie. Lærerne i de enkelte klasser planlægger selv undervisningsforløbet.
Workshops:
1) Disposition og struktur (JM)
2) Mundtlig fremlæggelse (MM)
3) Antiplagiat (JU) Grupperne arbejder på egen hånd med opgaven.
Vejledning undervejs.
Opgaven uploades til Lectio-opgaver senest onsdag 17. maj kl. 14.00 som gruppeaflevering (pdf.)
Onsdag d. 10/5 tager vi desuden på ekskursion, hvor I både skal på byvandring rundt til forskellige historiske mindesmærker og på besøg på Frihedsmuseet. Her kan I indsamle vigtig viden og inspiration til opgaven
Faglige fokuspunkter (jf. læreplanen)
a) Historie
- Elevernes evne til kritisk og reflekteret at finde, udvælge, anvende og vurdere forskellige typer materiale
- Faglig skrivning herunder anvendelse af citater, henvisninger, figurer, illustrationer m.v.
- Evnen til at arbejde kildekritisk
- Historiefagets identitet og metode
b) Dansk
- Tekstlæsning af forskellige teksttyper
- Faglig formidling
- Danskfagets identitet og metode
Plan for forløbet kan findes i Lectio-skemaet, hvor der står, hvornår der er værkstedskurser, fagtimer, skrivedage og mundtlige prøver.
Opgaveformuleringer
Besættelsen
Problemstilling
Overgav Danmark sig for hurtigt den 9. april 1940?
Problemformuleringer
I skal gøre rede for den danske udenrigspolitik i årene inden den tyske besættelse af Danmark.
Hvordan forløb den tyske besættelse af Danmark den 9. april 1940? Inddrag relevante kilder, der kan belyse begivenhederne den 9. april.
I skal analysere og fortolke mindst en skønlitterær tekst eller film, der behandler overgivelsen.
I skal diskutere, om de danske beslutningstagere traf den for Danmark rigtige beslutning, da de valgte at indstille modstanden kort efter invasionen, og hvorledes begivenhederne den 9. april er blevet fortolket i litteratur eller film.
Samarbejdet
Problemstilling
Var beslutningen om at samarbejde med den tyske besættelsesmagt til gavn for Danmark?
Problemformuleringer
I skal kort gøre rede for samarbejdspolitikken. I skal med inddragelse af relevante kilder, undersøge, hvordan den enkelte dansker samarbejdede med tyskerne.
I skal analysere og fortolke mindst en skønlitterær tekst eller film, der har samarbejdet som tema eller motiv.
I skal diskutere, om samarbejdspolitikken var til gavn for Danmark, og hvorledes den er blevet fortolket i litteratur og/eller film.
Jødeaktionen
Problemstilling
Hvordan lykkedes det de danske jøder at undslippe den nazistiske jødeaktion i Danmark, og hvilken betydning havde aktionen?
Problemformuleringer
I skal kort gøre rede for forløbet af den nazistiske jødeaktion i Danmark.
I skal undersøge, hvordan de danske jøder undslap under den nazistiske jødeaktion i Danmark i september 1943. Inddrag relevante kilder i besvarelsen.
I skal analysere og fortolke mindst en skønlitterær tekst eller film, der har jødeaktionen som tema eller motiv.
I skal diskutere, hvilken betydning jødeaktionen havde for den danske modstandsbevægelse og for omverdenens syn på Danmark, og hvorledes den er blevet fortolket i litteratur og/eller film.
Modstandskampen
Problemstilling
Hvordan kom den danske modstand mod den tyske besættelsesmagt til udtryk, og hvilken betydning havde modstandsbevægelsen?
Problemformuleringer
I skal kort gøre rede for udviklingen i modstandskampen i perioden 1940-1945.
I skal med inddragelse relevante kilder undersøge vigtige dele af modstandskampen.
I skal analysere og fortolke mindst en skønlitterær tekst eller film, der har modstandskampen som tema eller motiv.
I skal diskutere, hvilken betydning modstandsbevægelsen havde, og hvorledes den er blevet fortolket i litteratur og/eller film.
Befrielsen
Problemstilling
Hvordan oplevede danskerne, at landet igen blev befriet den 4. maj 1945?
Problemformuleringer
I skal kort gøre rede for vigtige træk vedrørende befrielsen af Danmark.
I skal med inddragelse af relevante kilder undersøge begivenhederne ved befrielsen den 4 og 5. maj 1945.
I skal analysere og fortolke mindst en skønlitterær tekst eller film, der behandler befrielsen.
I skal diskutere, hvorledes det påvirkede danskerne, at deres land blev befriet, og hvorledes det er blevet fortolket i litteratur og/eller film.
|