Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Henrik Blauert
|
Hold
|
2023 id/BT (3BT id, 4BT id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dans og Performance
Performance og dans
På BK er der tradition for, at alle 1.g elever udvikler og fremviser et danseprojekt.
Det betyder, at I i grupper af 5-6 personer selv skal udvikle en koreografi, som I skal fremvise for resten af skolens elever.
Formålet med projektet er at træne nogle idrætsfaglige kompetencer samt nogle mere almene formidlings-kompetencer, som I vil få brug for i resten af jeres gymnasietid.
I skal med udgangspunkt i det, I har prøvet / øvet i idræt eller jeres egne erfaringer, lave en bevægelsesserie i takt til musik. Dette kan være en / flere danse, en rytmisk serie, show-dance m.m.
I skal træne evnen til at performe på en måde, så der er sammenhæng mellem afsender, produkt og modtager. Der lægges primært vægt på, om I formår at formidle jeres bevægelsessekvens på en publikumsbevidst måde.
I skal altså i fællesskab skabe og formidle et produkt. For at opnå dette forventes det, at alle tager initiativ og kan indgå i et ligeværdigt samarbejde. Derfor udarbejder alle grupper en samarbejdsaftale, der ligger til grund for projektarbejdet.
Kravet til koreografien er, at den skal vare 4-5 minutter og honorere forskellige faglige krav, som I vil blive præsenteret for i undervisningen med vejlederne.
Koreografien skal vise en bevægelsessekvens i takt til selvvalgt musik. Ved en bevægelsessekvens forstås der en dans (eller flere danse), en rytmisk eller kreativ serie m.m., hvor I har arbejdet med og opfyldt de krav, som beskrevet nedenfor.
I bedømmelsen af projektet lægges der vægt på både processen og det færdige produkt.
Der vil i den idrætsfaglige bedømmelse blive lagt vægt på, at I tager udgangspunkt i jeres aktuelle faglige niveau inden for rytmik, og med udgangspunkt i dette skaber en bevægelsessekvens, der medfører en udvikling i jeres faglige niveau. Herudover vil der blive lagt vægt på idé, kreativitet, præcision i bevægelsesmønstrene, sammenhæng mellem bevægelse og musik samt ikke mindst sværhedsgraden af bevægelsessekvensen.
I udførelsen af bevægelsessekvensen skal I overveje jeres formidling – hvordan skaber I den ønskede ekspressivitet gennem mimik og gestik? Og hvordan skaber I et produkt, der er seværdigt og interessant for publikum? Det er generelt vigtigt, at I tager stilling til, om det udtryk I ønsker at formidle, bliver modtaget af publikum på samme måde, som det bliver afsendt af performerne på scenen.
Derudover skal I overveje scenearrangement og forholde jer til scenens forskellige niveauer og rum, især skal I fokusere på brugen af forscene, midterscene og bagscene og reflektere over, hvilket udtryk I ønsker at opnå.
PRAKTISK INFORMATION
De deltagende lærere står for oplæg og undervisning i hver deres fokuspunkt inden projektugens start (uge 43) og almen coachning i løbet af ugen. Derudover får I undervisning af en gæstelærer, der vil hjælpe med at nedbryde grænser og give inspiration til koreografierne, som I skal udvikle.
Der er mødepligt til alle seancer. Ved sygdom skal afbud meldes til både lærere og de resterende gruppemedlemmer.
Rigtig god arbejdslyst til alle. Vi glæder os til at se jeres kreative resultater.
Julie Wittrup (JU)
Jakob Søndergaard (JS)
Henrik Blauert (BL)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Floorball
Fokus på teknikker i floorball.
afleveringer, driblinger, slagskud og trækskud.
Introduktion til boldbasis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Opvarmning,redskabsgymnastik, akrobatik og Parkour
Udførelse af opvarmningsprogram i grupper.
Fokus på bevægelser i Redskabsgymnastik, akrobatik og parkour.
Idrætshistorie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Basket
Fokus på kaste, gribe og dribleteknikker og finter.
Forskellige skudformer primært hopskud og lay-up.
Arbejde med dybde og bredde i banen.
Zoneforsvar og mandsopdækning.
Simple screeninger og angrebsåbninger.
Lektier: Idræt C s. 75-89, Regler
Herunder boldbasis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Klassiske danse
lanciers, vals og squaredance
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Volleyball
Fokus på tekniske og taktiske elementer i volleyball.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Opvarmning-redskabsgymnastik, akrobatik og Parkour
Udførelse af opvarmningsprogram i grupper.
Fokus på bevægelser i Redskabsgymnastik, akrobatik og parkour.
Idrætshistorie
At udføre og samarbejde om forskellige grundlæggende kropsbasiselementer –
herunder fokusering og koncentration, tillidsøvelser, kropsspændings- og vægtbæ
ringsøvelser samt modtagning.
At udføre og samarbejde om grundlæggende akrobatik i par, trioer og 4-mands op
stillinger, samt bidrage til nye akrobatiske opstillinger.
At udføre og samarbejde om delvis selvvalgte motoriske og gymnastiske færdighe
der.
At udvikle og udføre et innovativt praksisprogram som viser gruppens færdigheder, bevægelsesfantasi og samarbejdsevner med afsæt i grundlæggende kropsbasiselementer, akrobatik og gymnastiske færdigheder
At kunne reflektere og vurdere på hvilket niveau den enkelt og gruppen formår at arbejde innovativt og samarbejde – herunder at skabe tillid, rollefordeling, udnytte ressourcer og skabe struktur i arbejdet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Grundtræning
ntroduktion til træningslære. Gennemførelse af træningsprogrammer med klassen som medie.
Fokus på træningslære, arbejdsfysiologi og træningsadaptationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Klassiske danse
lanciers, vals og squaredance
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60283256230",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60283256230",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60283256230"
}