Holdet 2023 En/BT - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Mads Kaare Mortensen
Hold 2023 En/BT (3BT En, 4BT En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Youth and Identity
Titel 2 Choices
Titel 3 Animal Farm
Titel 4 Rhetorics and style
Titel 5 Horror and the Gothic Element - EKSAMEN
Titel 6 TIlladte hjælpemidler
Titel 7 Empire (SRU2) - EKSAMEN
Titel 8 Catcher in the Rye - EKSAMEN
Titel 9 A Sense of Humour - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Youth and Identity

Forløbet beskæftiger sig med ungdom, identitetsdannelse, ungdoms- og subkulturer, belyst gennem digte, sange, noveller, film og en knivspids sociologisk teori. De gennemgåede tekster stammer dels fra Storbritannien og dels fra USA, og de fleste er mere end tyve år gamle (en enkelt endda mere end 100 år gammel), men emner og temaer bør være genkendelige også for danske unge i 2019.

Robert Gilfillans digt ’The Happy Days o’ Youth’ og Nirvana-sangen ’Lithium’ er gennemgået, dels som en introduktion til digtanalyse i engelsk, og dels som en introduktion til forskellige syn på, hvad ungdom er for noget. Her kan man også bruge dokumentet ’Youth, vocabulary’, som er kopieret fra lærebogen Contexts. Gilfillan skriver på skotsk dialekt, og man slipper ikke udenom et vist oversættelsesarbejde før digtet giver mening.

Herefter læses novellen ’The Sin-Bin or Lucy’s Heart’, og der perspektiveres til de to tidligere tekster – det er nok ikke så svært for eleverne at se, at ungdombeskrivelsen i novellen ligger tættere på Nirvanas weltschmerz end på Gilfillans romantiske nostalgi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Animal Farm

I dette forløb læser vi George Orwells "Animal Farm". Gennem en nyhistorisk læsning af romanen analyserer vi fortællingen som en allegori over den Russiske Revolution. Vi lægger vægt på analyse og tolkning af romanens symbolske lag - og diskuterer hvornår forfatterstemmen træder frem og giver sig til kende. Eleverne får også mulighed udfra en eksistentialistisk læsning at diskutere de enkelte karakteres handling og valg igennem historien.

Tekst
George Orwell: Animal Farm (ca. 110 ns)

Øvrige tekst (perspektiverende)
George Orwell: 1984 (uddrag ca. 2,9 ns)

I alt 112,9 ns (ca.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Rhetorics and style

Formål:
At præsentere eleverne for basale retoriske værktøjer (hhv. pentagon, etos, logos og patos, stil og retoriske træk (features)), og herved give dem et større overblik over elementerne, der gør sig gældende i en kommunikationssituation. Derudover at teste elevernes forståelse af disse gennem opgaver, der kræver, at de bruger disse værktøjer til at udfolde en tekst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Horror and the Gothic Element - EKSAMEN

I dette forløb skal vi arbejde med horrorgenren. Vi skal se på genrens litteraturhistoriske udvikling fra de viktorianske gotiske romaner og frem til moderne horrorlitteratur. Udover den litteraturhistoriske tilgang vil hver af teksterne også blive læst som selvstændige analyseobjekter. Analyserne af teksterne suppleres med begreber fra psykoanalysen og genre-specifikke begreber (Kings begreber om horror, terror og gross out).

Receptiv og produktiv sprogfærdighed
Analysefærdighed
Metodebevidsthed
Lærnigskompentence

Kernestof
• Bram Stoker: Dracula (uddrag tekst og video ca. 14,5)
• Edgar Allan Poe: The Raven (ca. 3,3 ns)
• Edgar Allan Poe: The Tell-Tale Heart (ca. 4,6 ns)
• Stephen King: Boogeyman (ca. 11,6 ns)
• Stephen King: The Man who Loved Flowers (ca. 5,9 ns)
• Brett Easton Ellis: American Psycho (uddrag ca. 6,1 ns)

Supplerende materiale
• The Gothic Universe: The Victorian Age (ca. 2,4 ns)
• Angie McKaig i Gothic Universe: Who is… Vlad the Impaler? (ca. 1,2 ns)
• Elements of the Gothic novel (egne noter 1,8 ns)
• The English Handbook: The Formalist Approach og Psychoanalytical Approach (uddrag ca. 2,9 ns)
• Stephen King: Why we crave horror movies (ca. 2,6 ns)
• Stephen King: Terror Horror and Revulsion (ca. 0,5 ns)

I alt 57,4 ns (ca.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 TIlladte hjælpemidler

Kære 4bt

Her er de tilladte hjælpemidler til skriftlige prøver:

https://www.merriam-webster.com/
https://getitright.systime.dk/
https://abc.ordbogen.com/
https://www.ordbogen.com/

Derudover må I gerne bruge egne noter på computeren og bøger i fysiske eksemplarer. Brug af internethjælpemidler og kontakt via internettet er ikke tilladt.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Empire (SRU2) - EKSAMEN

I dette forløb læser vi litteratur fra og om det britiske imperium. Der er særlig fokus på det britiske imperium i Indien, og emnet lægger op til SRU2, et tværfagligt projekt med historie. I det tværfaglige projekt lægger vi i engelsk vægt på en postkolonilal læsning af skønlitterære værker. Derudover diskuterer vi i forløbet også det britiske imperiums arv.

Kernestof
• Robert Louis Stevenson: Robinson Crusoe (uddrag ca. 1 ns)
• Rudyard Kipling: White Man’s Burden (ca. 3,5 ns)
• Rudyard Kipling: Filed for Reference (ca. 6 ns)
• Rudyard Kipling: The Miracle of Purun Bhagat (ca. 10 ns)

Supplerende materiale (metode, baggrund mv.)
• Through Literary Landscapes (ca. 3,1 ns)
• Indiens Historie: Frihed og Uafhængighed (Dokumentarfilm ca. 18,3 ns)
• The English Handbook: The Postcolonial Approach (ca. 2,1 ns)

I alt 44 ns (ca.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Catcher in the Rye - EKSAMEN

Værklæsning. I dette forløb læser, analyserer og fortolker eleverne romanen Catcher in the Rye af JD. Sallinger. Fokus for analysen og fortolkning er hovedkarakteren Holden Caulfields oplevelser med konformitetskrav og identitetstab.

Kernestof:

J. D. Sallinger: Catcher in Rye. (ca. 190 ns.)

Supplerende materiale
Gregory Corso: Marriage (ca. 2 ns.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 A Sense of Humour - EKSAMEN

I dette forløb skal vi undersøge humorens væsen. Det gør vi med udgangspunkt i klassisk humorteori. Vi har det grundlæggende spørgsmål "Hvorfor er det sjovt?" Vi undersøger to forskellige genre, "Satire" og "Absurd Humor", og særligt med satire kigger vi også på historiske eksempler. Desuden behandler vi også spørgsmålet "er der noget vi ikke må/bør lave sjov med?"

De faglige mål vi arbejder fokuseret med i forløbet er følgende:
1 "Beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk." Socialformerne og arbejdsformerne i hver time er valgt ud fra en vurdering af hvad der giver den bedste mulighed for flest muligt elever kan øve deres mundtlige engelsk
2 "analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi". Her er den faglige terminologi især de humorteorier og humoristiske virkemidler som vi arbejder med i forløbet.
3 "anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold". Forløbets materiale og den måde vi analyserer det på gør at det i høj grad er nødvendigt at have en grundviden om både historiske og aktuelle forhold.

Andre faglige mål berøres også, men der er fokus på de ovenstående.

Forløbets kernestof er følgende:
"idiomatik, ordforråd og orddannelse" Vi arbejder især med at forøge elevernes aktive ordforråd.
"tekstanalytiske begreber" Som ovenfor er det i sær begreber fra humorteorien som der lægges vægt på.
"Et bredt udvalg af nyere litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof"
"Et bredt udvalg af litterære tekster fra forskellige perioder"
"Væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Kernestof:
• Epeli Hau’ofa: Old Wine in New Bottles (ca. 6,5 ns)
• Oscar Wilde: The importance of Being Earnest (uddrag tekst og video ca. 9 ns)
• Jonathan Swift: A Modest Proposal (uddrag ca. 6,5)
• Lil Dicky: Freaky Friday (video ca.1,8 ns)
• Lil Dicky: Earth Tutorial (video ca. 0,8 ns)
• Colin Cohen: No Death Penalty No Easter Bunny (ca. 5 ns)
• Woody Allan: A Look at organized Crime (ca. 3,6 ns)
• Samuel Becket: Waiting for Godot (uddrag ca. 7 ns)
• Monty Python: Full Frontal Nudity (tekst og video ca. 5 ns)

Supplerende materiale (metode, perspketiv mv.)
• Bo Clausen og Jeppe Kaalund i Serious Business: The Philosophy of Humour (ca. 2,2 ns)
• David Foster Wallace: E Unibus et Pluram (uddrag ca. 2 ns)
• Crash Course Philosophy: Existentialism (video 2,9 ns)


I alt 51 ns (ca.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer