Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Henrik Blauert
|
Hold
|
2023 id/a (1a id, 2a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Floorball
Fokus på teknikker i floorball.
afleveringer, driblinger, slagskud og trækskud.
Introduktion til boldbasis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning-redskabsgymnastik, akrobatik og Parkour
Udførelse af opvarmningsprogram i grupper.
Fokus på bevægelser i Redskabsgymnastik, akrobatik og parkour.
Idrætshistorie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basket
Fokus på kaste, gribe og dribleteknikker og finter.
Forskellige skudformer primært hopskud og lay-up.
Arbejde med dybde og bredde i banen.
Zoneforsvar og mandsopdækning.
Simple screeninger og angrebsåbninger.
Lektier: Idræt C s. 75-89, Regler
Herunder boldbasis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Klassiske danse
lanciers, vals og squaredance
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Volleyball
Fokus på tekniske og taktiske elementer i volleyball.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Opvarmning,redskabsgymnastik, akrobatik og Parkour
Udførelse af opvarmningsprogram i grupper.
Fokus på bevægelser i Redskabsgymnastik, akrobatik og parkour.
Idrætshistorie
At udføre og samarbejde om forskellige grundlæggende kropsbasiselementer –
herunder fokusering og koncentration, tillidsøvelser, kropsspændings- og vægtbæ
ringsøvelser samt modtagning.
At udføre og samarbejde om grundlæggende akrobatik i par, trioer og 4-mands op
stillinger, samt bidrage til nye akrobatiske opstillinger.
At udføre og samarbejde om delvis selvvalgte motoriske og gymnastiske færdighe
der.
At udvikle og udføre et innovativt praksisprogram som viser gruppens færdigheder, bevægelsesfantasi og samarbejdsevner med afsæt i grundlæggende kropsbasiselementer, akrobatik og gymnastiske færdigheder
At kunne reflektere og vurdere på hvilket niveau den enkelt og gruppen formår at arbejde innovativt og samarbejde – herunder at skabe tillid, rollefordeling, udnytte ressourcer og skabe struktur i arbejdet.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
akrobatik øvelser 3 og 3 sammen
-
Akrobatik øvelser 2 og 2 sammen
-
Emma, Eva, Mikkeline og Zara varmer op
-
opvarmningseffekt.xlsx
-
Øvelsesbank | Idrætsportalen
-
Bertram, Jonas, Marcus, Michael varmer op
-
3.4 Senmoderne tid og en ny kropskultur | Idræt C
-
Bastian, Clement, Esben og Simon varmer op
-
Parkour.docx
-
Albert, Calvin, Sebastian B varmer op
-
Victor, Sebastian T, Rasmus og Felix varmer op
-
Drejebog-ultimate-eksempel-2024.pdf
-
Skabelon til drejebog 2025.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprogrammer og grundtræning
Introduktion til træningslære. Gennemførelse af træningsprogrammer med klassen som medie.
Fokus på træningslære, arbejdsfysiologi og træningsadaptationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Klassiske danse
lanciers, vals og squaredance
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Atletik
Fokus på længdespring, sprint og spydkast.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62595354371",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62595354371",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62595354371"
}