Holdet 2023 En/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Anders Vestergaard Mortensen, Jens Lopes Andersson
Hold 2023 En/a (1a En, 2a En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduction: "Working with genre”
Titel 2 Twisted Stories
Titel 3 EKSAMENSFORLØB: Hemingway and Minimalism
Titel 4 Hip Hop
Titel 5 ELF
Titel 6 Tilladte hjælpemidler
Titel 7 EKSAMENSFORLØB: The Empire in Writing
Titel 8 EKSAMENSFORLØB: Horror and the Human Mind
Titel 9 "The Catcher in the Rye" and 1950s Counterculture
Titel 10 EKSAMENSFORLØB: Man and Nature
Titel 11 Forløb#1
Titel 12 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduction: "Working with genre”

"Working with genre” er et forløb, der arbejder med at styrke elevernes genrekendskab og mundtlige sprogfærdighed. Teksterne i forløbet er således knyttet til to tematiske omdrejningspunkter: genrekendskab og at træne sin egen mundtlighed, men også at kunne forholde sig kritisk og teoretisk til den mundtlige genre (her taler) med fokus på argumentation og retorik. Eleverne skal især have fokus på at blive trygge ved at tale engelsk i klasserummet og få en faglig ballast, der styrker både deres egne
udtryksfærdigheder og deres tilgang til andres mundtlige ytringer. Der arbejdes med både fiction og non-fiction i kapitlet, hvorved eleverne får et bredt genrekendskab,

Grammatisk vil der være fokus på kongruens, verbets former, hjælpeverber og uregelmæssige verber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Twisted Stories

Dette forløb tager udgangspunkt i bogen Choices - grundbog for 1g, og bygger videre på arbejdet med genre.
Bogens grundlæggende didaktiske principper er koblingen af fagets discipliner, hvor bl.a. grammatik, ordforrådstilegnelse, mundtlighed og tekstarbejde integreres. Bogens store udvalg af varierede opgaver fungerer også eksamensforberedende.

Grammatisk fokus:
- Verballed og de fem hovedtider
- Sætningsled og ordstilling

Tekstanalytisk fokus:
main character, narrator, theme, plot twist.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 EKSAMENSFORLØB: Hemingway and Minimalism

I dette forløb arbejdes der med nærlæsning, analyse og fortolkning med afsæt i 'The Iceberg Technique'.
Med udgangspunkt i de faglige begreber: ”language”, ”style”, ”setting” og ”symbolism” forberedes eleverne, i arbejdet med tekster af Hemmingway og Carver, på såvel den skriftlige som den mundtlige analyse, og der lægges op til selvstændig fortolkning i analysen af den minimalistiske skrivestil.
I øvrigt arbejdes med sætningsanalyse af tekster af de to forfattere.

Fokus: Analyse af fiktion

Tekster, der kan perspektiveres til (links findes kernestof):

- "Writers Gallery: Ernest Hemingway", i Fields of Vision, Vol. 2
- "Hemingways Writing Style", i National Endovement for The Arts (p. 18)
- "Mr. and Mrs. Elliot", af Ernest Hemingway, i The Little Review, 1921
- "A Serious Talk" af Raymond Carver, i What We Talk About Love, 1985, (pp. 98-106)
- "Cat in The Rain" by Ernest Hemingway, i In Our Time, 1925, (pp. 117-124)
- "Hills Like White Elephants", i Men Without Women, 1927 (pp. 29-32)
- "The Old Man and The Sea" af Ernest Hemingway, 1952 (pp. 1-13)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hip Hop

In this theme, you will work with American hip hop as a literary genre. You will be introduced to the history of hip hop and the characteristics of rap. Text from the chapter Beat It in Open Wide will take you through the four phases of hip hop and will end with a section about women in hip hop and the rap debate.
The learning target is text analysis, and two websites will be useful in deciphering the language:
- www.genius.com
- www.urgbandictionary.com
On page 186 in Open Wide (in the folder in lectio called Hip Hop) there is a list of characteristics of rap and on page 187 (also in the folder), there is a to rap analysis and these tools will also be helpful in your analysis.
Finally, in groups you will write and compose a rap song.

Focus:
- Text analysis
- Innovation
- Co-operation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 ELF

Her repeteres og trænes grammatik.

Dette forløb handler om English as a Lingua Franca (ELF)
Vi starter med kapitlerne fra World of English; Global English og English as a Lingua Franca, og reflekterer over vores egen rolle som brugere af sproget.
Hertil hører øvelser med udgangspunkt i kongruens og idiomatik.
Derefter følger et par tekster af Peter Trudge, hvor der er fokus på forskellen mellem standard og ikke-standard engelsk, og hermed trænes evnen til code-shifting.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tilladte hjælpemidler

Kære 2.a!

De tilladte hjælpemidler til skriftlig engelsk er:

https://www.merriam-webster.com/
https://www.ordbogen.com/
https://www.systime.dk/

Herudover må man gerne medbringe bøger og noter (i fysisk form eller downloadet til ens computer). Brug af AI-tjenester og digitale oversættelsesværktøjer (eller internettet generelt, udover de ovennævnte hjemmesider) er ikke tilladt.

Vh AV
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EKSAMENSFORLØB: The Empire in Writing

Forløbet handler om det britiske imperium og dets kulturelle (inkl. sproglige) betydning for resten af verden. Eleverne introduceres bl.a. til postkolonial teori (ift. sprog og litteratur) og arbejder med et bredt udvalg af tekster i forskellige genrer. Særlig opmærksomhed får de to britiske forfattere Rudyard Kipling og George Orwell med deres modsatrettede(?) opfattelser af imperiet.

Pensum: 36,1 s. + halvanden dokumentarfilm (i alt 86 min.)

Texts:
David Crystal: What is a Global Language? (.pdf, 1,5 s.)
Robert F. Scott: Last Entries + Message to the Public (.pdf, 6 s.)
Rudyard Kipling: The White Man's Burden (inkl. intro, i bogen 'Wider Contexts' på Systime.dk, i alt 2,1 s.)
Comments on 'The White Man's Burden' (.pdf, 1,2 s.)
George Orwell: Excerpt from 'Burmese Days' (inkl. intro, i bogen 'Wider Contexts' på Systime.dk, i alt 4,2 s.)
Rudyard Kipling: Lispeth (i bogen 'Wider Contexts' på Systime.dk, 5,8 s.)
Khushwant Singh: Karma (.pdf, 4,5 s.)
Sam Selvon: The Cricket Match (.pdf, 4 s.)
John Agard: Listen Mr Oxford Don (.pdf, 1 s.)
John Agard: Therapeutic Exercise with the Union Jack (.pdf, 0,3 s.)

Theory and background:
Postcolonial Criticism (.pdf, 1 s.)
A Few Core Concepts from Postcolonial Criticism (0,7 s.)
The Philosophy of Humour (.pdf, 4 s.)
Documentary: 'Empire, ep. 2: Making Ourselves at Home' (tilgået via CFU - vi så de første 28 min.)
Documentary: 'Empire, ep. 5: Doing Good' (tilgået via CFU, 58 min.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 EKSAMENSFORLØB: Horror and the Human Mind

Forløbet handler om gysergenren. Vi fokuserer på moderne (især psykologisk) horror, men eleverne introduceres også til genrens rødder i 17- og 1800-tallets gotisk-romantiske litteratur. Udover noveller og digte med psykologiske horror-elementer (og en enkelt spillefilm), indeholder forløbet også flere fagtekster, som behandler hhv. genren og psykoanalysen, der udgør det teoretiske fundament for forløbet.

Pensum: 39,7 s. + 1 film på 120 min.

Texts:
Shirley Jackson: The Witch (.pdf, 5 s.)
Stephen King: Why We Crave Horror Movies (Word-dokument, 2,8 s.)
H. P. Lovecraft: The Nightmare Lake (.pdf, 1,2 s.)
Tom Waits: What's He Building in There? (Word-dokument, 1 s.)
Katharine Tynan: The Picture on the Wall (.pdf, i alt 6,5 s.)
Stephen King: Suffer the Little Children (.pdf, 10,5 s.)
Stanley Kubrick (dir.): The Shining (tilgået via CFU, 120 min.)

Theory and background:
Saul McLeod: Id, Ego and Superego (Word-dokument, 1,7 s.)
Elements of a Gothic Story (Word-dokument, 2,7 s.)
Marianne Mortensen/Rolf D. Erbst: The Victorian Age (.pdf, 2,7 s.)
D. G. Boeree: Ego Defense Mechanisms in Freudian Theory (Word-dokument, 4,5 s.)
Three Ways of Scaring People (Word-dokument, 1 s.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 "The Catcher in the Rye" and 1950s Counterculture

Forløbet er bygget op omkring læsningen af J. D. Salingers "The Catcher in the Rye" (1951), den måske vigtigste amerikanske ungdomsroman. Fokus er på romanen som udtryk for den ungdomskultur og samfundskritik, der spirede i 1950'ernes USA, og som paralleltekster læses "Beat"-poeten Gregory Corso og romantikeren Robert Burns. Vi kommer også ind på modernismen som stil/genre og litterær periode og drager paralleller til romantikken.

Pensum (234,2 s.)

Texts:
J. D. Salinger: The Catcher in the Rye (229 s.)
Gregory Corso: Marriage (1 s.)
Robert Burns: Comin' thro' the Rye (1 s.)

Theory and background:
America in the 1950s (introkapitel i Systime.dk-versionen af 'Catcher in the Rye', 2,4 s.)
Artikel på hjemmesiden Poetry Foundation: 'The Beat Poets' (0,8 s.)
https://www.poetryfoundation.org/collections/147552/an-introduction-to-the-beat-poets
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 EKSAMENSFORLØB: Man and Nature

Forløbet bruger forholdet mellem mennesket og naturen som baggrund. Vi fokuserer særligt på en enkelt litteraturhistorisk periode/bevægelse, nemlig romantikken (inkl. den amerikanske transcendentalisme), som der også drages paralleller til i arbejdet med de mere nutidige tekster. De analyserede tekster er primært skønlitterære (bortset fra Emerson, Thoreau og Hoffer). Vi slutter af med at læse og diskutere et par eksempler på 'speculative fiction' af hhv. Ray Bradbury og Margaret Atwood, som repræsenterer et måske mere nutidigt natursyn, hvor naturen ses som sårbar overfor menneskets handlinger.

Pensum: 38,1 s.

Texts:
William Blake: The Ecchoing Green (inkl. intro, i bogen 'Wider Contexts' på Systime.dk, i alt 3s.)
William Blake: The Garden of Love (.pdf, 0,4 s.)
William Blake: London (i bogen 'Wider Contexts' på Systime.dk, 2 s.)
R. W. Emerson: Nature, Chapter I (.pdf, 3 s.)
H. D. Thoreau: Excerpt from 'Walden, or Life in the Woods' (.pdf, 1,5 s.)
Eric Hoffer: Nature and the City (inkl. intro, i bogen 'Wider Contexts' på Systime.dk, i alt 2,4s.)
Ray Bradbury: A Sound of Thunder (inkl. intro, i bogen 'Wider Contexts' på Systime.dk, i alt 11,6 s.)
Margaret Atwood: Chicken Little Goes Too Far (inkl. intro, i bogen 'Wider Contexts' på Systime.dk, i alt 2,5 s.)

Theory and background:
Artikel fra ThoughCo.: Transcendentalism in American History - The Importance and Equality of the Individual (1,5 s.)
Cynthia-Marie O'Brien / America Magazine: The Remarkable Friendship of Emerson and Thoreau (2,2 s.)
Nanna F. Quist: 'Rhetorical Analysis' (.pdf, 6 s.)
Toulmin's T-model (.pdf, 2 s.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer