Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Estrid Hein Hebsgaard, Karen Maria Baadsgaard-Jensen
|
Hold
|
2023 Bi/c (1c Bi, 2c Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er liv?
Livets forudsætninger og de mindste former for liv. Vi skal lære om den mest basale form for liv, nemlig celler og deres organeller. Derudover kigger vi på cellemembranens opbygning og hvordan forskellige stoffer transporteres ind og ud af cellen.
Kernestof:
Biologi i udvikling C (ibog): p129-p131 (Hvad er liv?), p133-137 (pro- og eukaryote celler, cellemembranen og transportprocesser).
Forsøg:
- Vaske-hænder forsøg (mikroorganismer i agarplade)
- forskellige celler i mikroskop
- osmose i æg (demo)
- osmose i kartofler (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal: osmose
|
14-12-2023
|
Journal: osmose
|
14-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og sundhed
Vi skal se nærmere på kostens energigivende stoffer: kulhydrat, protein og fedt. Vi skal også lære om fordøjelsessystemet og herunder blive klogere på enzymer opbygning og funktion samt betydningen af tarmfloraen. Vi skal også lære om hvordan blodsukkeret reguleres af insulin og glukagon, og hvad der sker når denne regulering ikke virker og man får diabetes.
Kernestof: Biologi i Udvikling C (2.udg.)(ibog): p145-p146 (enzymer), p131-p171 (kapitel 3. Kost og sundhed)
Forsøg
- Kostanalyse
- Nedbrydning af stivelse med spytamylase
- Måling af blodsukker
- Virtuel øvelse med insulinfølsomhed i mus (Biotech Academy)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal: spytamalyse
|
25-01-2024
|
Journal: spytamalyse
|
25-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krop og motion
Vi skal lære om kroppens organsystemer og vi går dybden med hjertet, lungerne og blodkredsløbet. Vi laver forsøg hvor vi måler vores puls, blodtryk, vitalkapacitet (lungekapacitet), hæmatokritværdi og så skal vi se på hjertets opbygning og funktion gennem dissektion af svinehjerter. Vi skal også lære om hvordan motion og livsstil har en betydning for vores krop.
Kernestof: Biologi i Udvikling C (2. udg.)(ibog): p132-p300 (Kap. 4. Motion og sundhed).
Forsøg:
- Måling af vitalkapacitet
- Måling af blodtryk og puls
- Dissektion af svinehjerte
- Måling af hæmatokritværdi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal: vitalkapacitet
|
27-02-2024
|
Journal: vitalkapacitet
|
27-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DNA, genetik og evolution
DNAs opbygning og funktion, replikation og proteinsyntese. Gener, nedarvning, genotyper og fænotyper. Monogene egenskaber, Mendels love, krydsningsskemaer, stamtræsanalyser og kønsbunden/autosomal og dominant/recessiv nedarvning.
Hernæst lærer vi om evolution og hvad er driver den. Biologisk variation, mutationer og naturlig selektion.
Kernestof: Biologi i Udvikling C (2.udg.) (ibog): p133-182 (DNA og det centrale dogme), p121-p216 (Genetik- modeller for nedarvning), p218-p222 (Nedarvningsmønstre for monogene egenskaber), p135-p164 (kap. 7. Evolution)
Forsøg:
- Bestemmelse af blodtype
- Menneskedyret (virtuel øvelse i komparativ anatomi og slægtsskab)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtypebestemmelse
|
11-04-2024
|
Blodtypebestemmelse
|
11-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi og vandmiljø
I dette forløb skal vi lære om økosystemers opbygning. Vi skal have styr på biotiske og abiotiske faktorer, begrænsende faktorer, fødekæder og fødenet, intra- og interspecifik konkurrence, forskellige organismers tilpasninger til det omgivende miljø og biodiversitet.
Som et eksempel på et økosystem skal vi i felten og undersøge Bagsværd Sø og netop vurdere forskellige biotiske og abiotiske faktorers betydning for søens tilstand og afprøve forskellige metoder til disse undersøgelser.
Kernestof: Biologi i Udvikling C (2.udg.) (ibog): p136-p276 (kap. 8. Økologi - globalt og lokalt). Biologibogen (ibog): p604-p610 (Tema:søen).
Forsøg:
- Fotosyntese og respiration i vandpest
- Undersøgelse af Bagsværd Sø:
- Makroindeks
- Nygaard-indeks
- Sigt-dybde
- Næringsstofbestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport Bagsværd sø
|
21-05-2024
|
Rapport Bagsværd sø
|
21-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sexologi og hormoner
I dette forløb skal vi se på kønsorganernes opbygning og funktion, dannelse af kønsceller, og se på hvordan forplantning sker og fosterets udvikling. Herunder skal vi have meget fokus på kønshormonernes funktion og hvordan de reguleres. Vi lærer også om de hyppigste seksuelt overførte sygdomme og forskellige præventionsformer.
Til sidst taler vi om forplantningsteknologi i form af forskellige former for kunstig befrugtning, samt fosterdiagnostik og hvilke etiske overvejelser der hører med til dette.
Kernestof: Biologi i Udvikling (2.udg.) (ibog): p134-234 (pubertet, hormoner, mandens kønsorganer, kvindens kønsorganer, mnestruationscyklus, samleje og befrugtning, graviditetstest), p247-p306 (Barnløshed, forplantningsteknologi, fosterdiagnostik).
Forsøg:
- graviditetstest
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mikrobiologi
I dette forløb starter vi med repetition af mikrobiologi men har et højere fokus på virus.
- Opbygning af prokaryoter
- Resistens
- Opbygning af virus
- Formering af virus
- COVID 19
- HIV/AIDS
- HPV
Eksperimenter:
Bakterievækst på forskellige overflader
Resistens ved agardiffusion
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Antibiotikaresistens
|
07-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Immunforsvaret
Vi gennemgår immunforsvaret, hvordan vi bliver inficerede med sygdomme, og hvordan vi kan booste immunforsvaret vha. vacciner.
- Det uspecifikke og specifikke immunforsvar
- Inflammationsprocessen
- Immunsystemets proteiner
- Immunsystemets celler
- T-celler
- NK-celler
- B-celler
- Antistoffer
- Vacciner
- ELISA
- Allergi
Eksperimenter:
Mikroskopering af blodceller (leukocytter)
ELISA m. HIV
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vaccine-brochure
|
25-09-2024
|
ELISA
|
06-10-2024
|
Katalases kinetik
|
27-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Bioteknologi
Vi skal i et forløb om bioteknologi blive klogere på, hvordan manipulering af biologiske organismer og processer kan hjælpe os, i en verden med befolkningstilvækst og klimaforandringer.
Vi laver et forsøg med bakteriers evne til at udveksle genetisk materiale og i dette tilfælde gøre dem resistente over for antibiotika.
Emner vi kommer ind på:
- Befolkningsvækst
- Fødevareproduktion
- Produktionsorganismer
- Domesticering og forædling
- Gensplejsning
- GMO
- CRISPR/Cas9
Eksperimenter:
- Forsøg med katalase
- Træk juice ud af æbler
- Case 1 (transformation af E. coli)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Æblejuice
|
17-11-2024
|
hormoner
|
19-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Hormoner
I dette forløb gennemgås det endokrine system og hormonernes funktion som kemiske signalstoffer, der regulerer vigtige processer i kroppen som vækst, udvikling, reproduktion og opretholdelse af homeostase.
Vi kommer bl.a. ind på:
- Endokrine kirtler
- Målcelle
- Receptor
- Negativ feedback
- Hypofyse
- Hypothalamus
- Adrenalin
- Kortisol
- Østrogen og progesteron
- Testosteron
- Homeostase
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Nervesystemet
Vi skal i det her forløb gennemgå nervesystemet og hvordan rusmidler påvirker nervesystemet.
Vi laver en rapport over nervesystemets reaktionshastighed.
I skal lave en fremlæggelse om rusmidlers indvirken på nervesystemet
Emner vi kommer ind på:
- Nervesystemets opbygning
- Nervecellers opbygning
- Synapsen
- Blod-hjerne barrieren
- Aktionspotentiale
- Na/K-pumpen
- Koffein og energidrik
- Nikotin og rusmidler
Eksperimenter:
- Alkoholers destabilisering af membraner
- Forskellige nerveforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rødbeder er fede
|
23-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Økologi
Vi skal i dette forløb undersøge, hvordan forskellige overdrev og økosystemer fungerer. Vi kommer til et repetere og udvide begreber som fotosyntese og respiration og undersøger, hvordan klimaforandringer påvirker overdrevene.
Vi laver et forsøg med fotosyntese i alger.
Vi undersøger begrænsende faktorer ift. algers vækst.
Emner vi kommer ind på:
- Økosystemer
- Fotosyntese
- Lysprocesser
- Calvins cyklus
- Respiration
- Mitokondrier
- Elektrontransportkæden
- Overdrevsplanters tilpasning
- Nitrogenfiksering
- Mykkhoriza
Eksperimenter:
- Algedråber og fotosyntese
- Klorofyl fra grønne planter
- Shannon index
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62644352304",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62644352304",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62644352304"
}