Holdet 2023 Fr/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Rebecca Flensborg
Hold 2023 Fr/g (1.g Fr, 2.g Fr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Les jeunes et la vie d'étudiant - Eksamensemne
Titel 2 Les inégalités en France et les SDF - Eksamensemne
Titel 3 Le conte de fée
Titel 4 La mode - Eksamensemne
Titel 5 La francophonie - Eksamensemne
Titel 6 Karrierelæring - fransk i arbejdslivet?
Titel 7 La deuxième guerre mondiale
Titel 8 Hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Les jeunes et la vie d'étudiant - Eksamensemne

Les jeunes et la vie d’étudiant
Temaet fokuserer på at give eleverne en forståelse for skole/studielivet i Frankrig, om hvordan det er at gå på ’lycée’ og mulighederne for videreuddannelse i det franske skolesystem samt se på hvilke kompleksiteter der eksisterer for franske unge, så danske elever kan identificere sig hermed eller opsætte kontraster. Forløbet skal sætte eleverne i stand til at kunne formulere egne tanker om studieliv inden for EU's grænser, evt. også i kontrast til en globaliseret verden.
Vi beskæftiger os også med sociale mediers rolle i unges liv og udfordringer med boliger.


Materiale stammer hovedsageligt fra fransksprogede aktualitetskanaler, videoclips og afsnit fra ’Quatre amis’ mv.
Vi ser filmen ’Respire’.


40 sider



Faglige mål: 1,2, 3, 4, 5, 6, 7, 10
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Présentation personnelle 03-12-2023
Quatre amis 15-01-2024
Genaflevering af Quatre amis 19-01-2024
Grammatikopgave 06-02-2024
aflveringsopgave udtale 21-02-2024
Omfang Estimeret: 46,00 moduler
Dækker over: 46,1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Les inégalités en France et les SDF - Eksamensemne

Les inégalités en France et les SDF

Temaet fokuserer på Frankrigs udfordringer med hjemløse heriblandt ’les sans-papiers’, de mange udenlandske immigranter, som ender på gaderne i særligt de større byer.

Temaet søger at afdække, hvilke initiativer, der er for at hjælpe disse mennesker i nød. Hvilke hjælpeorganisationer findes i Frankrig.


25 sider

Faglige mål: 1,2, 3, 4, 5, 6, 7, 10

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SDF - Mundtlig opgave til musikvideo 07-04-2024
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Le conte de fée

Vi beskæftiger os med eventyr.
Vi arbejder analytisk og ser på kendetegnene ved eventyr.


- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og
morfologi

- et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner

- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt

- mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig

25 sider

Faglige mål;

- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier

- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster

- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 La mode - Eksamensemne

Emnet fokuserer på at give eleverne en indsigt i og forståelse for modeverdenen generelt, men også hvordan Frankrig og særligt Paris spiller en helt afgørende rolle i dette professionsfelt.
Herunder projektarbejde med ’la maison haute couture’ (forskellige franske brands) samt ’on fait le shopping’.

Vi ser filmen ’Coco, avant Chanel’ og beskæftiger os med, hvordan Coco Chanel revolutionerede modeverden i sin samtid.

Faglige mål:
1, 2, 3, 4, 7, 8, 10

55 sider

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Parle de tes vacances 02-09-2024
Coco avant Chanel - opgaver til filmen 24-09-2024
La Haute Couture power points 26-09-2024
On fait du shopping - travail en groupes 06-10-2024
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 La francophonie - Eksamensemne

La Francophonie

Temaet fokuserer på fransk og det frankofone i verden. Hvad er frankofoni? Hvordan opleves den frankofone kultur uden for Frankrigs grænser? Hvad er Frankrigs visioner for de frankofone lande i verden og for det franske sprog heroverfor? Hvorfor koloniserede Frankrig disse lande?
Vi undersøger forskellige fransktalende områder, kigger på kulturel diversitet, etnicitet, sproglige varianter og globalisering.

Vi kigger også på ’Det arabiske forår’. Hvor starter dette oprør og hvad skyldes det? Vi lægger særligt vægt på Tunesien.

I forløbet indgår også et miniprojekt, hvor eleverne i gruppevis præsenteret et frankofont land.

Materialer er originale tekster fra diverse fransksprogede kanaler, såvel skønlitteratur som sagprosa.

Vi ser 5 afsnit à 10 min om Tunesien på Alors Demande!


Faglige mål: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10

75 sider i alt

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Enfin chez moi 18-11-2024
Genaflevering - Enfin chez moi 13-12-2024
À la découverte de la francophonie 15-01-2025
Resumé d'Ariana Mater 23-02-2025
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Karrierelæring - fransk i arbejdslivet?

Vi beskæftiger os med, hvordan man fremadrettet kan bruge fransk i sin karriere.
Eleverne lærer at skrive businessfransk bla. ved at skrive mails.
Vi kigger også på, hvad forskellen er på at arbejde i en dansk og fransk virksomhed, dvs. hvilke strukturer gør sig gældende samt formalitetsprincippet.

Bekendtgørelsens krav om karrierelæring er opfyldt i dette afsnit.

Faglige mål: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10

10 sider i alt

I denne periode var klassen en uge i NIce og gå på fransk gymnasium og på ekskursioner i Sydfranske byer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 7 La deuxième guerre mondiale

Temaet fokuserer på Frankrigs rolle under 2. Verdenskrig og herunder Vichy regimet.
Vi arbejder med filmen "Au revoir les enfants" af Louis Malle.
Vi læser dele af manuskriptet til "Au revoir les enfants".

I forløbet indgår historisk stof på dansk om Frankrigs rolle under 2. Verdenskrig.

Faglige mål: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10

25 sider i alt
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
La Solitude du travailleur moderne 27-04-2025
Opgave i klassen 01-05-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Hjælpemidler til eksamen

Vi har i løbet af året brugt Gyldendals online ordbøger, ordbogen.com samt ABC ordbogen. Vi har benyttet systime og le conjugueur.fr samt verbix og Voilà grammatik.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer