Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Rebecca Flensborg
|
Hold
|
2023 Fr/g (1.g Fr, 2.g Fr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Les jeunes et la vie d'étudiant - Eksamensemne
Les jeunes et la vie d’étudiant
Temaet fokuserer på at give eleverne en forståelse for skole/studielivet i Frankrig, om hvordan det er at gå på ’lycée’ og mulighederne for videreuddannelse i det franske skolesystem samt se på hvilke kompleksiteter der eksisterer for franske unge, så danske elever kan identificere sig hermed eller opsætte kontraster. Forløbet skal sætte eleverne i stand til at kunne formulere egne tanker om studieliv inden for EU's grænser, evt. også i kontrast til en globaliseret verden.
Vi beskæftiger os også med sociale mediers rolle i unges liv og udfordringer med boliger.
Materiale stammer hovedsageligt fra fransksprogede aktualitetskanaler, videoclips og afsnit fra ’Quatre amis’ mv.
Vi ser filmen ’Respire’.
40 sider
Faglige mål: 1,2, 3, 4, 5, 6, 7, 10
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Présentation personnelle
|
03-12-2023
|
Quatre amis
|
15-01-2024
|
Genaflevering af Quatre amis
|
19-01-2024
|
Grammatikopgave
|
06-02-2024
|
aflveringsopgave udtale
|
21-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
46,00 moduler
Dækker over:
46,1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Les inégalités en France et les SDF - Eksamensemne
Les inégalités en France et les SDF
Temaet fokuserer på Frankrigs udfordringer med hjemløse heriblandt ’les sans-papiers’, de mange udenlandske immigranter, som ender på gaderne i særligt de større byer.
Temaet søger at afdække, hvilke initiativer, der er for at hjælpe disse mennesker i nød. Hvilke hjælpeorganisationer findes i Frankrig.
25 sider
Faglige mål: 1,2, 3, 4, 5, 6, 7, 10
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SDF - Mundtlig opgave til musikvideo
|
07-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Le conte de fée
Vi beskæftiger os med eventyr.
Vi arbejder analytisk og ser på kendetegnene ved eventyr.
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og
morfologi
- et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
- mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig
25 sider
Faglige mål;
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
La mode - Eksamensemne
Emnet fokuserer på at give eleverne en indsigt i og forståelse for modeverdenen generelt, men også hvordan Frankrig og særligt Paris spiller en helt afgørende rolle i dette professionsfelt.
Herunder projektarbejde med ’la maison haute couture’ (forskellige franske brands) samt ’on fait le shopping’.
Vi ser filmen ’Coco, avant Chanel’ og beskæftiger os med, hvordan Coco Chanel revolutionerede modeverden i sin samtid.
Faglige mål:
1, 2, 3, 4, 7, 8, 10
55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Parle de tes vacances
|
02-09-2024
|
Coco avant Chanel - opgaver til filmen
|
24-09-2024
|
La Haute Couture power points
|
26-09-2024
|
On fait du shopping - travail en groupes
|
06-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
34,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
La francophonie - Eksamensemne
La Francophonie
Temaet fokuserer på fransk og det frankofone i verden. Hvad er frankofoni? Hvordan opleves den frankofone kultur uden for Frankrigs grænser? Hvad er Frankrigs visioner for de frankofone lande i verden og for det franske sprog heroverfor? Hvorfor koloniserede Frankrig disse lande?
Vi undersøger forskellige fransktalende områder, kigger på kulturel diversitet, etnicitet, sproglige varianter og globalisering.
Vi kigger også på ’Det arabiske forår’. Hvor starter dette oprør og hvad skyldes det? Vi lægger særligt vægt på Tunesien.
I forløbet indgår også et miniprojekt, hvor eleverne i gruppevis præsenteret et frankofont land.
Materialer er originale tekster fra diverse fransksprogede kanaler, såvel skønlitteratur som sagprosa.
Vi ser 5 afsnit à 10 min om Tunesien på Alors Demande!
Faglige mål: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10
75 sider i alt
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Enfin chez moi
|
18-11-2024
|
Genaflevering - Enfin chez moi
|
13-12-2024
|
À la découverte de la francophonie
|
15-01-2025
|
Resumé d'Ariana Mater
|
23-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
50,00 moduler
Dækker over:
54 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Karrierelæring - fransk i arbejdslivet?
Vi beskæftiger os med, hvordan man fremadrettet kan bruge fransk i sin karriere.
Eleverne lærer at skrive businessfransk bla. ved at skrive mails.
Vi kigger også på, hvad forskellen er på at arbejde i en dansk og fransk virksomhed, dvs. hvilke strukturer gør sig gældende samt formalitetsprincippet.
Bekendtgørelsens krav om karrierelæring er opfyldt i dette afsnit.
Faglige mål: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10
10 sider i alt
I denne periode var klassen en uge i NIce og gå på fransk gymnasium og på ekskursioner i Sydfranske byer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
La deuxième guerre mondiale
Temaet fokuserer på Frankrigs rolle under 2. Verdenskrig og herunder Vichy regimet.
Vi arbejder med filmen "Au revoir les enfants" af Louis Malle.
Vi læser dele af manuskriptet til "Au revoir les enfants".
I forløbet indgår historisk stof på dansk om Frankrigs rolle under 2. Verdenskrig.
Faglige mål: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10
25 sider i alt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
La Solitude du travailleur moderne
|
27-04-2025
|
Opgave i klassen
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Hjælpemidler til eksamen
Vi har i løbet af året brugt Gyldendals online ordbøger, ordbogen.com samt ABC ordbogen. Vi har benyttet systime og le conjugueur.fr samt verbix og Voilà grammatik.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62654293521",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62654293521",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62654293521"
}