Holdet 2023 Ty/Ty1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Simone Hauptmann
Hold 2023 Ty/Ty1 (1.g Ty1, 2.g Ty1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Du, ich und wir
Titel 2 Fantasiewelten - EKSAMEN
Titel 3 Reisewelten
Titel 4 Virtuelle Welten - EKSAMEN
Titel 5 Liebe und Sexuelle Identität - EKSAMEN
Titel 6 Die DDR und die Stasi - EKSAMEN
Titel 7 Fremde Welten - EKSAMEN
Titel 8 Repetition og Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Du, ich und wir

I det første forløb arbejder vi med sprogprofil, ordforrådstræning og grammatik. Der er fokus på mundtlige og skriftlige øvelser. Vi bruger tid på at lære hinanden at kende og samler op på emner og interesser, som det at være ung og have drømme, være digital og at begå sig i verden, når man føler sig anderledes. Vi skifter mellem tilegnelse af ordforråd, analysere og fortolke teksterne. Derudover træner vi læringsstrategier, som transparente ord og gættestrategier.

Kernestof:
fra Mette Hermann: Los Geht's!, Gyldendals 2018 (via systime, https://losgehts.systime.dk/)
- Warum wir Deutsch lernen
- Einander kennenlernen
• Dennis Metz: Gefällt mir! (2011, Comic)
• Julia Engelmann: Ich habe einen Traum (2014 Zeit Magazin, Artikel)
• Dilek Güngör: Anderssein ist kein Widerspruch (2016 Die Zeit, Artikel)


Grammatik:
verber
præsens
spørgeord
sætningsanalyse (subjekt, verballed, direkte objekt)
bestemt + ubestemt  artikel (kasus)
udtaleregler
modalverber
tidsformer: præsens, præteritum, perfektum
hovedsætninger og bisætninger


Tilladte elektroniske hjælpemidler:
www.duden.de
www.dwds.de
www.synonyme.de
www.ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28,1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fantasiewelten - EKSAMEN

I forløbet fantasiverdener møder vi forskellige figurer, der kommer ud for mærkelige møder og eventyr. Vi arbejder med aspekter, der hører hhv. til fantasiverdener og den virkelige verden. Vi træner at kommentere på citater og tekstuddrag. Der er særlig fokus på bestemte træk ved fantasiefortællinger og eventyrfortællinger. Eleverne træner en blanding af læsestrategier og vi øver os i kompensationsstrategier.
Imens vi læser, analyser og taler om de forskellige tekster, arbejder vi med kontekstuel grammatik, formidling og udtale. Eleverne får mulighed for at møde kreativt indhold og selv arbejde kreativt med emnet. Vi bevæger os i en vekselvirkning mellem diskussioner, skriftlighed og mundtlighed, når vi læser om en lille blåbjørn, der lærer at tale og når vi møder et vennepar, der finder hinanden igen. Vi stifter også bekendtskab med en dreng, som via et magisk portal må finde sig til rette i en magisk, men uhyrlig skov.

Kernestof:
• Walter Moers: Käpt'n Blaubär (1999 S. 55-62 , Eichborn Verlag, Romanauszug)
• Robert M. Sonntag: Die Gescannten (2019 S. 180-184 + 190, Fischer Taschenbuch Verlag, Romanauszug)
• Daniel Lieske: Ein ungeheuerlicher Wald (Die Wormworld Saga, 2024, Auszug aus einer online Graphic Novel)
https://wormworldsaga.com/chapters/chapter03/de/
• Michael Ende: Momo (1973 S. 40-45, Thienemann Verlag, Romanauszug)
• die Gebrüder Grimm: Der Froschkönig (1855, Märchen)

Supplerende:
Der Froschkönig (ZDF, 2018, Regie: Jeanette Wagner) via mediathek

Grammatik:
Præsens
hovedsætning, ledsætning, foranstillet adverbial, spørgende sætning
ordstilling
adjektivers bug og bøjning
finitte verber
de fem tidsformer: præsens, præteritum, perfektum, pluskvamperfektum, futurum
adjektiver og antonymer

Tilladte elektroniske hjælpemidler:
www.duden.de
www.dwds.de
www.synonyme.de
www.ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Reisewelten

I forløbet dykker vi ned i forskellige rejseverdener med figurer, der er unge eller unge voksne og ude at opleve verden. I forbindelse med at gå på opdagelse i verden, arbejder vi med mange ordforrådsøvelser og fokuserer på mundtlig formidling samt udtale. Der oparbejdes kendskab til gængse vendinger om figurerne, der benytter forskellige transportmidler som en stjålet bil, U-Bahn, sporvogn og transport ved at blaffe med en god ven.
Vi er inde i personkarakteristik og beskrivelser af miløer. Forløbet sluttes af med et miniprojekt, hvor elever i grupper samarbejder om at udgive en række blog-tekster om en "virtuel" rejse igennem udvalgte tyske byer. Her kommer eleverne også forbi en smule Landeskunde, når de selv skal udarbejde rejseplan, ophold, forlystelser, besøg ved bestemte steder og refleksion over "rejsedagene" - i en fælles blog-tekst. Den primære tidsform er perfektum og det trænes indgående.

Kernestof:
• Fatih Akin: Tschick (Film, 2016)
https://losgehts.systime.dk/?id=153&L=0#c508
• Oliver Koletzki: U-Bahn (Lied, 2009)
https://aufuns.systime.dk/?id=152#c410
• Milena Moser: Die Entführung (Kurzgeschichte, 1992)
https://aufuns.systime.dk/?id=157#c518
• Yaez.de: Das wird was Längeres (Artikel, 2019)
https://www.yaez.de/leben/das-wird-was-laengeres-per-anhalterum-die-welt-teil-1/

Grammatik:
præsens, pluralis & singularis
perfektum
bestemt + ubestemt artikel
modalverber
verbets tider
futurum
ordstilling i hovedsætninger + ledsætninger

Tilladte elektroniske hjælpemidler:
www.duden.de
www.dwds.de
www.synonyme.de
www.ordbogen.com

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Virtuelle Welten - EKSAMEN

I forløbet virtuelle verdener arbejder vi med tekster, hvor personers hverdag er stærkt præget af teknik, det digitale aspekt og AI (KI, Künstliche Intelligenz). Eleverne møder personer, som på en café skal kæmpe med vennernes mobiltelefoner om opmærksomhed. Elever forholder sig til unge tyske elver, som udtaler sig om deres erfaringer med de sociale medier og at det er en god ide, engang i mellem at granske sine likede sider for at vurdere, om indholdet stadig gavner en.
Inden for temaet beskæftiger vi os med kontekstuel grammatik og træning af relevante emnegloser. Vi formulerer fremtidscenarier i futurum og arbejder med et podcast-uddrag, hvor et ungt team på vej til Mars må løse problemer i samarbejde med en AI-drone. Desuden formulerer vi personkarakteristikker, resuméer og diskuterer fordele samt ulemper ved algoritmestyrede dele af hverdagen. Vi har fokus på lytte- og læsestrategier, imens vi taler og skriver masser af tysk på tværs af holdet.

Kernestof:
• Lotta Pommerien: Sprachlos (Artikel, 2018 Spiesser.de)
https://www.spiesser.de/artikel/sprachlos

• Ineke Haug: Gefällt's dir noch? (Artikel, 2019 Yaez.de)
https://www.yaez.de/leben/gefaellts-dir-noch-ueber-die-tuecken-social-media-welten/

• Marc-Uwe Kling: Qualityland: Ein Kuss (Romanauszug S. 12-16, 2017 Ullstein Verlag)

• Nicole Schneider und Florian F. Walter: Mission to Mars (Podcastuddrag, 2022, Folge 1, MDR next, ARD Mediathek, Idee: Nicole Schneider und Florian Friedrich Walter, Regie: Josef Ulbig)

Supplerende:
Film: Zero (WDR, 2021, Regie: Jochen Alexander Freydank) via mediathek

Grammatik:
substantiver
adjektiver
verber
pronomener med dativ
pronomener med akkusativ
uregelmæssige verber
tidsformerne (præsens, perfektum, præteritum, pluskvamperfektum)
sammensatte substantiver
futurum
hjælpeverber
retskrivning: store bogstaver, små bogstaver, tegnsætning
sætningsanalyse
direkte objekt og indirekte objekt, subjekt og verballed
personlige pronomener

Tilladte elektroniske hjælpemidler:
www.duden.de
www.dwds.de
www.synonyme.de
www.ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Liebe und Sexuelle Identität - EKSAMEN

I forløbet kærlighed og seksuel identitet behandler vi kærlighed i bred forstand. Vi møder fortrinsvis unge mennesker, som må takle det at være forelsket og det at bryde op med hinanden. Vi læser også tekster, hvor figurerne ikke får gengældt kærligheden. Der vil være diskussioner om hvordan det er at begå sig i denne verden i kombination med de sociale medier, det seksuelle aspekt og grænser.

Kernestof:
•  Miha Kiesler: Das Schönste Mädchen der Welt (2018, Romanauszug)
•  LEA feat Cyril: Immer wenn wir uns sehen (2018, Lied)

aus: Mette Hermann: Los geht's (2018, Gyldendal)
•  Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen (1822, Gedicht)
Link: https://losgehts.systime.dk/?id=143
•  Andreas Bourani: Auf anderen Wegen (2014, Lied)
Link: https://losgehts.systime.dk/?id=144

aus: Heidi W. Madsen, Sus Storgaard: Tyskbogen. Grundbog til niveau B og A (Systime, 2024)
•  Lea Coplin: Nichts ist gute ohne dich (2018)
Link: https://tyskbogen.systime.dk/?id=251#c984

Tilladte elektroniske hjælpemidler:
www.duden.de
www.dwds.de
www.synonyme.de
www.ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Die DDR und die Stasi - EKSAMEN

I forløbet "Die DDR und die Stasi" læser vi en række tekster, der beskriver, hvordan det har været at være borger i det diktatoriske DDR med overvågning af folket, flugtforsøg og frihedstanker. Efter at Tyskland deles i to forskellige lande efter Anden Verdenskrig, opstår der to forskellige statssystemer med hver deres værdisæt. For at undgå at for mange borgere forlader landet, bygger Østtyskland en mur i Berlin og den indretyske grænse. Soldaterne, der bevogter grænseovergangene har ordre på at skyde på østtyskere, der forsøger at flygte. For at holde på arbejdskraften overvåges og rekruteres folket for at udspionere systemkritiske røster.
Vi hører fra en tidligere uofficiel medarbejder, flygtende familier, en person, som mistænkes for at være systemkritiker og to musikalske perspektiver på DDR-livet.
Undervejs arbejder vi med spontan sprogproduktion, glosetræning, funktionel grammatik, gambitter og træning i kompensationsstrategier.


Kernestof:
•  Becker, Claudia: Stasi-Ratten waren an ihm dran - eine war ich, die Welt (2013)
http://www.welt.de/vermischtes/prominente/article117190234/Stasi-Ratten-waren-an-ihm-dran-eine-war-ich.html

•  Herbig, Michael (Regie): Film "Balloon" (2018), via CFU, Undervisningsmateriale: Goethe-Institut Dänemark, 2018

Systime ibibliotek:
•  Röllig, Mario: Mario Röllig (ibog: Niemals vergessen, Louise Ebbesen Nielsen, Rikke Alberg Peters, Marie Søgaard Thellesen)
https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=170

•  Franck, Julia: Der Hausfreund (2000, ibog: Auf uns, Kate Fuchs, Mathilde Sinding)
https://aufuns.systime.dk/?id=155


Grammatik:
præsens, præteritum, perfektum
finit verbum til infinitiv (gab --> geben, etc.)
tidsadverbier (zunächst, dann, danach... schließlich)
ordstilling, hovedsætning, ledsætning

Tilladte elektroniske hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.dwds.de/
https://www.duden.de/
https://www.wort-suchen.de/synonyme/
https://ordnet.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fremde Welten - EKSAMEN

Fremde Welten beskæftiger vi os med tekster om mennesker med migrantbaggrund og deres erfaringer hermed i det tyske samfund. Det er vigtig at undersøge oplevelsen af "fremmede verdener" fra forskellige perspektiver. Vi har læst om gæstfrihed mellem mennesker, menneskets værdighed og hverdagsrasicme som det er oplevet af unge som gamle mennesker. Vi undersøger ligheder og forskelle mellem syriske og tyske borgere samt dertilhørende fordomme og klischeer om hinanden. Desuden stifter vi bekendtskab med, hvordan det er at have flygtningebaggrund. Der arbejdes med semantiske felter, ordforbindelser (kollokationer) samt hip hop slang. Undervejs træner vi gættestrategier, udtaleregler, præsentationer.

Kernestof:
• Es reicht jetzt! Ineke Haug, Yaez, 2020
• Danke und Tschüss; Samer Tannous und Gerd Hachmöller: Kommt ein Syrer nach Rotenburg (Wümme), S. 21-26; Deutsche Verlags-Anstalt 2020
• Afro-deutsch; May Ayim, 1985
• Niemals Stress mit Bullen, Nura, 2021

Supplerende:
Fatih Akin: Almanya (2011, film) via cfu

Grammatik:
- personpronomener
- løst sammensatte verber (præsens + perfektum)
- hjælpeverber: haben, sein, werden (præsens, præteritum, perfektum)
- dativpræpositioner
- præpositioner, der tager akkusativ
- præpositioner med dobbeltstyring (akk/dat)
- sætningsanalyse
- ordstilling: foranstillet adverbial (adverbial - verbum - subjekt)
- will + werden (will = vilje / werden = futurum + passiv)


Tilladte elektroniske hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.dwds.de/
https://www.duden.de/
https://www.wort-suchen.de/synonyme/
https://ordnet.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer