Holdet 2023 Ma/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Ivar Johannesson, Kasper la Cour, Stefanie Buchholz-Schouw
Hold 2023 Ma/c (1c Ma, 2c Ma)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Periodiske Modeller
Titel 2 Renter og Eksponentialfunktioner
Titel 3 Deskriptiv statistik og Regressionsanalyse
Titel 4 Vektorer i 2D
Titel 5 Polynomier
Titel 6 Funktioner
Titel 7 Differentialregning
Titel 8 Monotoniforhold
Titel 9 Linjer og cirkler
Titel 10 Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Titel 11 Mere statistik
Titel 12 Emne X eller buffer
Titel 13 nothing to see here
Titel 14 nothing to see here

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Periodiske Modeller

I skal kende følgende begreber og metoder om trigonometri fra https://matstxb1.systime.dk/?id=177 og https://matstxb2.systime.dk/?id=612:

Enhedscirklen, B1.8.1
Cosinus og sinus, B2.6.2
Herunder(grafisk), B2.6.8:
- Amplitude
- Frekvens
- Forskydninger
Grundrelationen, B1.8.1
Radianer og grader, B2.6.1
Hældning, B2.6.7

Aktiviteter:
- Bestemmelse af en model for døgnets længde og tidevand forskellige steder i verdenen.
- Bestemmelse af hældningen af en trigonometrisk funktion i GeoGebra.
- Udvikling af en sang i GeoGebra.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Renter og Eksponentialfunktioner

Vi skal lære følgende begreber, sætninger og metoder fra "Gyldendals Gymnasiematematik A1" med henvisning til det tilhørende afsnit i bogen. En sætning der også bliver bevist er markeret med et (B).

Begreber:
Afsnit 1.15:
Kapital
Rentefod
Termin

Afsnit 1.16:
Opsparing- og gældsannuitet
Hovedstol
Ydelse

Afsnit 1.7:
Eksponentielle funktioner
Vækstraten
Fremskrivningsfaktoren
Begyndelsesværdien

Logaritmer, A1.6

Sætninger:
https://1v4r0.github.io/imporium/Analysis/IntAnn.html:
Annuitetsformlen(B)

Afsnit 1.7
1.3 Topunktssætningen(B)
1.4 Vækstegenskaber(B)
1.5-6 Fordoblings- og halveringskonstanter(B)
https://1v4r0.github.io/imporium/Analysis/Exp.html
https://1v4r0.github.io/imporium/GruFor/Teo.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 29,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Deskriptiv statistik og Regressionsanalyse

Vi behandler kapitel 3 i Gyldendals Gymnasiematematik B1 omhandlende Statistik. Vi ser på indeks tal, grupperede og ugrupperede observationer, prikdiagram, søjlediagram, boksplot, histogram, sumkurve, kvartilsæt og udvidede kvartilsæt, frekvens, hyppighed, kvartiler, fraktiler, outliers, median, gennemsnit.
Ydermere vil forløbet indeholde regressionsanalyse hvor vi ser på forskellig data og på baggrund af dette laver modeller enten ved lineær, eksponentiel eller polynomiel regression. Fokus er på vurderingen af modellen, altså anvendeligheden, hvor især residualer er i fokus.
I forløbet skulle vi genre blive i stand til:


-For simple datasæt, at bestemme og fortolke begreberne: Hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens, middelværdi, fraktiler, median og øvrige kvartiler samt minimum og maksimum.

- At kunne tegne og aflæse boksplot og sumkurver, samt sammenligne grafiske repræsentationer ved brug af ovenstående deskriptorer samt standardafvigelse, kvartilbredde og variationsbredde.

- Kende begrebet 'outlier'

- Opstille lineære, eksponentielle og polynomielle modeller ved brug af regression samt vurdering af modellernes anvendelighed herunder mindste kvadraters metode hvor residualer analyseres. Residualer skal kunne beregnes og størrelsen skal kunne vurderes i forhold til modelværdierne.

- Anvende værktøjsprogram (f.eks. Geogebra) til at lave en statistisk analyse af et datasæt, aflæse diskriptorer og grafisk præsentere data. Man skal kunne fortolke disse begreber i forhold til problemets kontekst.

- Kunne håndtere diskret og grupperet datamateriale.

Materiale:
Gyldendals Gymnasiematematik B1, Gyldendal, kap. 3, 20 sider.
Gyldendals Gymnasiematematik B1, Gyldendal, kap. 1, afsnit 1.10, 5 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Vektorer i 2D

Vi behandler kapitel 4 i Gyldendals Gymnasiematematik B1 omhandlende Vektorer i 2D. Vi skal herved definere hvad vektorer er og relatere dem til pile og punkter. Vi ser også på algebra for vektorer hvor vi blandt andet ser på både algebraisk og geometrisk sum og differens. Vi indfører en række regneregler for vektorer og ser på længden af en vektor. Derudover definerer vi ortogonale og parallelle vektorer og relaterer dette til prikproduktet og determinanten. Vi ser på enhedsvektoren og på vinkler mellem vektorer. (evt. projektion).

Læringsmålene som vi skal opfylde efter dette forløb er:

1) At kunne arbejde med vektorbegrebet både algebraisk og geometrisk, både i hånden og med geogebra.

2) Have en forståelse for begreberne: Nulvektor, stedvektor og forbindelsesvektor

3) At kunne anvende regnereglerne for vektorer både algebraisk og geometrisk, dvs. man skal kunne argumentere for regneregler og formler gennem eksempler og matematiske eksperimenter med et værktøjsprogram. Følgende skal kunnes:
Addition af to vektorer
Subtraktion af vektorer
Gange en konstant på en vektor
Længden af en vektor
Tværvektor til en given vektor
Skalarprodukt
Afgøre om to vektorer er ortogonale
Vinkel mellem to vektorer (samt overgangs-formler mellem spids og stump vinkel)

(2g.)
Determinant
Afgøre om to vektorer er parallelle

4) Bevise udvalgte sætninger indenfor emnet.

5) Benytte vektorer til at besvare modelleringsspørgsmål. Dvs. indlægge passende geometriske objekter i et koordinatsystem som hjælper til at besvare modelleringsspørgsmål.


Materiale:
Gyldendals Gymnasiematematik B1, Gyldendal, kap. 4, 57 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Polynomier

Vi arbejder med begreber fra Gyldendaals Gymnasiematematik A1, afsnit 2.4, ellers bliver afsnittet angivet. Hvis vi arbejder med en sætning bliver det markeret med (S), og hvis vi også laver et bevis bliver det markeret med (B).

Begreber:
(Andengrads) Polynomier, A2.1 & 6
Algebraens Fundamentalsætning
(B) Parablen
Diskriminant
(B) Rødder og Formel
(B) Faktorisering
(B) Toppunkt
Parallelforskydninger
(B) Differentiation af Sum, A7.3
Ekstrema, herunder minima og maksima, A7.5
Monotoniforhold, A7.5
https://1v4r0.github.io/imporium/Analysis/Pol.html

Aktiviteter:
Skydebane med henblik på at bestemme kuglebanen
Skråt kast for at bestemme starthastigheden af kast/spark
Ramme plet med en bold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Funktioner

Udvalgte afsnit fra kapitel 1 i Gyldendals Gymnasiematematik B1:
https://gymnasiematematikb1.systime.dk/

Begreber:
-----------------afsnit 1.3 i B1-----------------
Funktion [ input -> maskine -> output ]
Funktions-forskrift [ f(x) = 2x^2 + 1]
Funktions-udtryk [2x^2 + 1]
Funktions-værdi [f(2) = 9]
Graf for funktion [U]
Definitions-mængde ["x kan være alle tal"]
Værdimængde ["f(x) kan være alle tal større end 1"]
--------------------------------------------------------
------afsnit 1.11, 1.12, 1.13 i B1---------
Monotoniforhold [" f(x) vokser, når 1≤x≤4 "]
Sammensat funktion [" f(g(x))" eller "g(f(x))"]
Stykkevis defineret funktion [funktion med "gaffelforskrift"]
--------------------------------------------------------




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Differentialregning

Kapitel 2 & 3 i bogen MAT B2 stx: https://matstxb2.systime.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Monotoniforhold

Afsnit 1.4 fra MAT B1 stx: https://matstxb1.systime.dk/?id=240
Afsnit 4.1, 4.2, 4.3 fra MAT B2 stx: https://matstxb2.systime.dk/?id=659
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Sandsynlighedsregning og kombinatorik

Kapitel 7 i bogen MAT B2 stx: https://matstxb2.systime.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Mere statistik

Kapitel 8 & 9 i bogen MAT B2 stx: https://matstxb2.systime.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 nothing to see here

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 nothing to see here

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer